Gå til innhold

Hvordan beregne skatt, uføretrygd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vet jeg hvor mye jeg må skatte? Må jeg ringe skatteetaten? 

Jeg har fått uføretrygd fra 1.12, og fått oppgitt et beløp som er før skatt. Men hvor mange prosent betaler man vanligvis? Ikke huslån/andre lån (har billån).

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at den blå regjeringen kom, så ble plutselig trygd skattet som vanlig inntekt. Gikk fra å betale 15% til 30%. Har både hus og billån, som jeg kjøpte før jeg ble syk og ufør. Men er halv skatt i desember og ingen skatt i juni. 

Vet ikke helt hvordan det er no, trodde alt gikk automatisk via nav og skatteetaten , men du kan jo evt ringe de og høre om de trenger bekreftelse på at du har fått innvilget ufør,slik at skatteprosenten blir lavere enn når du var i jobb.

Anonymkode: 7e606...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Etter at den blå regjeringen kom, så ble plutselig trygd skattet som vanlig inntekt. Gikk fra å betale 15% til 30%. Har både hus og billån, som jeg kjøpte før jeg ble syk og ufør. Men er halv skatt i desember og ingen skatt i juni. 

Vet ikke helt hvordan det er no, trodde alt gikk automatisk via nav og skatteetaten , men du kan jo evt ringe de og høre om de trenger bekreftelse på at du har fått innvilget ufør,slik at skatteprosenten blir lavere enn når du var i jobb.

Anonymkode: 7e606...6bd

Ja, men kanskje ikke noen hensikt i å ringe før 1.12, da. Uff, det var da en voldsom oppjustering av skatten da. 

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Etter at den blå regjeringen kom, så ble plutselig trygd skattet som vanlig inntekt. Gikk fra å betale 15% til 30%. Har både hus og billån, som jeg kjøpte før jeg ble syk og ufør. Men er halv skatt i desember og ingen skatt i juni. 

Vet ikke helt hvordan det er no, trodde alt gikk automatisk via nav og skatteetaten , men du kan jo evt ringe de og høre om de trenger bekreftelse på at du har fått innvilget ufør,slik at skatteprosenten blir lavere enn når du var i jobb.

Anonymkode: 7e606...6bd

Du har rett, det går automatisk, men det kan være gret å sjekke at det er sånn nogenlunde riktig. Har du veldig mye før skatt siden du betaler 30%? Jeg betaler bare 25%, har ikke huslån, men studielån, billån og forbrukslån

Anonymkode: 27924...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, men kanskje ikke noen hensikt i å ringe før 1.12, da. Uff, det var da en voldsom oppjustering av skatten da. 

Anonymkode: 23fe2...dcd

Hvis du har mottatt vedtaket og vet hva du vil få i årsinntekt , så gjør det ingenting om du tar  kontakt før 1.12. 

Anonymkode: 7e606...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet jeg hvor mye jeg må skatte? Må jeg ringe skatteetaten? 

Jeg har fått uføretrygd fra 1.12, og fått oppgitt et beløp som er før skatt. Men hvor mange prosent betaler man vanligvis? Ikke huslån/andre lån (har billån).

Anonymkode: 23fe2...dcd

Du kan legge tallene dine inn skatteteaten sine sider, så regnes det ut automatisk

Anonymkode: 27924...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett, det går automatisk, men det kan være gret å sjekke at det er sånn nogenlunde riktig. Har du veldig mye før skatt siden du betaler 30%? Jeg betaler bare 25%, har ikke huslån, men studielån, billån og forbrukslån

Anonymkode: 27924...01b

Nei, egentlig ikke, har ikke ung ufør og har i underkant av 25000 brutto, så synest selv det var mye skatt, mtp at jeg er aleneforsørger, og sitter med en god gjeld på hus og bil. Har bidrag og barnetrygd i tillegg, så lider ingen nød, men synest det var mye å gå opp med dobbelt skattetrekk..pleier å få igjen et par tusen på skatten, så går vel opp i opp egentlig :) 

Anonymkode: 7e606...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, egentlig ikke, har ikke ung ufør og har i underkant av 25000 brutto, så synest selv det var mye skatt, mtp at jeg er aleneforsørger, og sitter med en god gjeld på hus og bil. Har bidrag og barnetrygd i tillegg, så lider ingen nød, men synest det var mye å gå opp med dobbelt skattetrekk..pleier å få igjen et par tusen på skatten, så går vel opp i opp egentlig :) 

Anonymkode: 7e606...6bd

Oi, det var mye skatt ja. Jeg har over 30 000 tilsammen med uføretrygd og en forsikringspolise, men jeg tror jeg kanskje betaler litt lite skatt, selv om kalkulatoren sier at jeg ikke gjør det. Har gått over fra AAP til uføretrygd i høst. Har litt høyere skatt enn i fjor og da fikk jeg igjen nesten 20 000. Men som eneforsørger med hus, så har du kanskje noen fratrekk som jeg ikke har.

Anonymkode: 27924...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan legge tallene dine inn skatteteaten sine sider, så regnes det ut automatisk

Anonymkode: 27924...01b

Står litt over 53 000 i året. Mon tro om det stemmer.

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må logge inn på skatteetaten og skrive inn forventet årsinntekt. Det blir riktig helt av seg selv etterhvert, men vær obs når du får penger fra flere steder, så ikke alle stedene bruker tabell, for da blir skatten for lav.

Tror du kan hooke av for at du får lønn fra flere og må ha prosenttrekk, det blir gjerne mest riktig. Ellers bruker alltid nav tabell og da må den andre trekke som biarbeidsgiver for at det skal bli riktig.

Om det står på skatteetaten at du tjener 53.000 i året blir skatten altfor lav altså, da blir det baksmell.

Anonymkode: fa814...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må logge inn på skatteetaten og skrive inn forventet årsinntekt. Det blir riktig helt av seg selv etterhvert, men vær obs når du får penger fra flere steder, så ikke alle stedene bruker tabell, for da blir skatten for lav.

Tror du kan hooke av for at du får lønn fra flere og må ha prosenttrekk, det blir gjerne mest riktig. Ellers bruker alltid nav tabell og da må den andre trekke som biarbeidsgiver for at det skal bli riktig.

Om det står på skatteetaten at du tjener 53.000 i året blir skatten altfor lav altså, da blir det baksmell.

Anonymkode: fa814...3e2

Det stemmer ikke, jeg har aldri hatt tabell hos Nav

Anonymkode: 27924...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Står litt over 53 000 i året. Mon tro om det stemmer.

Anonymkode: 23fe2...dcd

Det var mye siden det er bare desember utbetaling du vil få

Anonymkode: 27924...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke, jeg har aldri hatt tabell hos Nav

Anonymkode: 27924...01b

Da er det bestemt fra skatteetaten at det ikke skal brukes tabell. Jeg har også hatt prosentrekk fra nav, men da hooket jeg av for det hos skatteetaten siden jeg jobbet litt og fikk penger fra to steder.

Anonymkode: fa814...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da er det bestemt fra skatteetaten at det ikke skal brukes tabell. Jeg har også hatt prosentrekk fra nav, men da hooket jeg av for det hos skatteetaten siden jeg jobbet litt og fikk penger fra to steder.

Anonymkode: fa814...3e2

Det kan være de har, det var bare en kommentar på at Nav alltid bruker tabell. Jeg har aldri huket av for prosentrekk selv.

Anonymkode: 27924...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må logge inn på skatteetaten og skrive inn forventet årsinntekt. Det blir riktig helt av seg selv etterhvert, men vær obs når du får penger fra flere steder, så ikke alle stedene bruker tabell, for da blir skatten for lav.

Tror du kan hooke av for at du får lønn fra flere og må ha prosenttrekk, det blir gjerne mest riktig. Ellers bruker alltid nav tabell og da må den andre trekke som biarbeidsgiver for at det skal bli riktig.

Om det står på skatteetaten at du tjener 53.000 i året blir skatten altfor lav altså, da blir det baksmell.

Anonymkode: fa814...3e2

Nei, nei.. Meneer ikke at jeg tjener 53 000 i året, men at jeg skal betale 53 000 i skatt. Kan det stemme :)? 
Står jeg skal tjene ca 307 000 brutto

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt over 16 000 brutto i arbeidsavklaringspenger. 

Men jeg blir bare forvirret av alt sammen, er åpenbart syk og kjenner det blir for mye for meg å stresse med skattebetaling, barnetillegg og sånne ting. De har lagt min manns likning (selvangivelse/skattemelding?) til grunn for beregning av barnetillegg. Håper de har gjort riktig liksom. 

Men med barnetillegg har jeg hatt utbetalt ca 7000 kroner hver 14. mnd. 

Vil jeg få det samme nå? Brutto uføre 25000 ca

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde litt over 16 000 brutto i arbeidsavklaringspenger. 

Men jeg blir bare forvirret av alt sammen, er åpenbart syk og kjenner det blir for mye for meg å stresse med skattebetaling, barnetillegg og sånne ting. De har lagt min manns likning (selvangivelse/skattemelding?) til grunn for beregning av barnetillegg. Håper de har gjort riktig liksom. 

Men med barnetillegg har jeg hatt utbetalt ca 7000 kroner hver 14. mnd. 

Vil jeg få det samme nå? Brutto uføre 25000 ca

Anonymkode: 23fe2...dcd

Om du hadde 16.000 brutto i aap, og får 25.000 brutto i uføretrygd vil du få en del mer utbetalt nå enn før. Du vil betale mer skatt enn før, men ikke så mye mer.

Du må huske på at barnetillegget på aap er veldig lavt, så om du får barnetillegg nå så vi det være betydelig høyere.

I desember er det dessuten halv skatt, så du vil få en fin utbetaling den måneden. Men husk at det blir veldig lenge til neste, for utbetalingen i desember kommer 12. også kommer den ikke før den 20. i januar. 20. er vanlig utbetalingsdato, så pengene kommer tidligere i desember.

Men får du 25.000 brutto i måneden legger du bare inn at du kommer til å tjene 300.000 i året så skal skatteetaten beregne riktig skatt.

Anonymkode: fa814...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du hadde 16.000 brutto i aap, og får 25.000 brutto i uføretrygd vil du få en del mer utbetalt nå enn før. Du vil betale mer skatt enn før, men ikke så mye mer.

Du må huske på at barnetillegget på aap er veldig lavt, så om du får barnetillegg nå så vi det være betydelig høyere.

I desember er det dessuten halv skatt, så du vil få en fin utbetaling den måneden. Men husk at det blir veldig lenge til neste, for utbetalingen i desember kommer 12. også kommer den ikke før den 20. i januar. 20. er vanlig utbetalingsdato, så pengene kommer tidligere i desember.

Men får du 25.000 brutto i måneden legger du bare inn at du kommer til å tjene 300.000 i året så skal skatteetaten beregne riktig skatt.

Anonymkode: fa814...3e2

Okei :) Skal også ringe og høre i morgen. Ja, jeg har skrevet budsjett (det var før jeg visste at de godkjente søknaden) så kommer til å holde oss til det budsjettet uansett.

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt NAV, og skatteetaten. Satt tilsammen nesten 3 kvarter i telefonen for å forsikre meg om at det blir riktig - men jeg fikk ikke noe svar på hvor mye jeg må betale i skatt. 

På skatteetaten kom det opp at jeg må betale 19% i skatt. Kan det stemme? Noen med erfaring? 

Jeg plottet inn det resterende, forventede, beløpet jeg skal motta i AAP. + et ekstra beløp som restbeløp som mottas i desember, som dekker de siste dagene i november (de dagene meldekortet ikke dekker). 

Plottet også inn det tallet NAV ga meg (brutto uføretrygd i desember), og samtidig passet jeg på at tall i posten "pass av barn" var fylt ut. 

Da kom det opp at jeg må betale 19% skatt.

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt NAV, og skatteetaten. Satt tilsammen nesten 3 kvarter i telefonen for å forsikre meg om at det blir riktig - men jeg fikk ikke noe svar på hvor mye jeg må betale i skatt. 

På skatteetaten kom det opp at jeg må betale 19% i skatt. Kan det stemme? Noen med erfaring? 

Jeg plottet inn det resterende, forventede, beløpet jeg skal motta i AAP. + et ekstra beløp som restbeløp som mottas i desember, som dekker de siste dagene i november (de dagene meldekortet ikke dekker). 

Plottet også inn det tallet NAV ga meg (brutto uføretrygd i desember), og samtidig passet jeg på at tall i posten "pass av barn" var fylt ut. 

Da kom det opp at jeg må betale 19% skatt.

Anonymkode: 23fe2...dcd

For i år kan det sikkert stemme, for du har fått en del mindre i aap de første 11 månedene av året.

Neste år blir det høyere skatt, så pass på å gå inn på skatteetaten og legg inn årslønnen for neste år så fort vi tipper over nyttår. Skattetaten bruker årets inntekt som grunnlag for å beregne neste års skatt så der må du legge inn riktig.

Anonymkode: fa814...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For i år kan det sikkert stemme, for du har fått en del mindre i aap de første 11 månedene av året.

Neste år blir det høyere skatt, så pass på å gå inn på skatteetaten og legg inn årslønnen for neste år så fort vi tipper over nyttår. Skattetaten bruker årets inntekt som grunnlag for å beregne neste års skatt så der må du legge inn riktig.

Anonymkode: fa814...3e2

Ja, de sender faktisk ut brevene elektronisk 16.12.19 så den dagen skal jeg inn og se, og justere. Blir kanskje en telefon til den dagen.

Men det eneste grunnlaget jeg har er da de bruttobeløpet jeg har fått av NAV, så håper det stemmer. 

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt NAV, og skatteetaten. Satt tilsammen nesten 3 kvarter i telefonen for å forsikre meg om at det blir riktig - men jeg fikk ikke noe svar på hvor mye jeg må betale i skatt. 

På skatteetaten kom det opp at jeg må betale 19% i skatt. Kan det stemme? Noen med erfaring? 

Jeg plottet inn det resterende, forventede, beløpet jeg skal motta i AAP. + et ekstra beløp som restbeløp som mottas i desember, som dekker de siste dagene i november (de dagene meldekortet ikke dekker). 

Plottet også inn det tallet NAV ga meg (brutto uføretrygd i desember), og samtidig passet jeg på at tall i posten "pass av barn" var fylt ut. 

Da kom det opp at jeg må betale 19% skatt.

Anonymkode: 23fe2...dcd

Hvis du har lagt inn alle fratrekk stemmer det nok.

Jeg har ca. 35700 i uføretrygd og barnetillegg og siden jeg ikke har noen fradrag betaler jeg 29% i skatt for og slippe baksmell.

Anonymkode: 70bed...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har lagt inn alle fratrekk stemmer det nok.

Jeg har ca. 35700 i uføretrygd og barnetillegg og siden jeg ikke har noen fradrag betaler jeg 29% i skatt for og slippe baksmell.

Anonymkode: 70bed...696

OK.

La inn såvidt litt for høye tall i forventet inntekt, for å slippe baksmell :)

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

OK.

La inn såvidt litt for høye tall i forventet inntekt, for å slippe baksmell :)

Anonymkode: 23fe2...dcd

Du kan og enkelt legge inn din side på Nav, at Nav skal trekke deg ekstra hver måned hvis du ønsker det.

Anonymkode: 27924...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan og enkelt legge inn din side på Nav, at Nav skal trekke deg ekstra hver måned hvis du ønsker det.

Anonymkode: 27924...01b

Ja, det kan ikke være mye ekstra, men jeg skal se på det i desember. Takk ❤️ 

Anonymkode: 23fe2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...