Gå til innhold

Søstra mi har flere barn enn hun makter.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil ikke utlevere for mye som jeg er litt sparsommelig med info. Hun har altså flere barn enn hun og mannen klarer å håndtere. Logistikken i hverdagen. De er konstant avhengig av hjelp til alt mulig. Passe ett eller to, hente den der og bringe den dit. Mamma og pappa stiller opp mye. Så mye at jeg er litt bekymret for de. Jeg stiller opp endel, for tantebarna mine er herlige. Nå er mamma og pappa på ferie og søster spurte i går om «noen av de minste» kunne være hos oss fra i går til i dag. Jeg kjente at jeg bare hadde lyst å grine med tanken på flere barn da våre barn har begge en overnattingsgjest hver og mannen er ikke hjemme i helgen. Så jeg sa rett og slett nei. Søstra mi ble så sur, måtte da kunne stille opp, var ikke ofte hun ba om hjelp. Jeg svarte som sant var, nei du ber meg ikke så ofte om hjelp men du har vel hjelp 6 av 7 dager i uka for å få det til å gå rundt fra andre. Uansett, vi har fullt hus og jeg har ikke kapasitet til mer. Og når krangelen først var i gang så tok jeg opp det jeg mener er misbruk av mamma og pappa. Det ble ikke god stemning. Og på toppen av dette så er min søster gravid. Hun vet ikke at jeg vet det, mamma fortalte meg det i fortvilelse. 

Hva i all verden gjør man med slikt?

Anonymkode: aa31e...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Ikke noe, ut over det du har gjort nå: sagt din mening og satt grenser for deg selv. Din mor og far bør jo også gjøre det, men det er uansett deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn snakker vi om? 3,5 eller 9? Foreldrene dine bør si nei til fast hjelp. Og noen bør kanskje forklare søster om prevensjon?

 

jeg hadde også sagt nei viss jeg var deg!

Anonymkode: 5fe1e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn snakker vi om? 3,5 eller 9? Foreldrene dine bør si nei til fast hjelp. Og noen bør kanskje forklare søster om prevensjon?

 

jeg hadde også sagt nei viss jeg var deg!

Anonymkode: 5fe1e...2bb

Vil ikke ut med antall pga gjenkjennelse. Men det er mer enn fem og mindre enn ti. 

Anonymkode: aa31e...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vil ikke ut med antall pga gjenkjennelse. Men det er mer enn fem og mindre enn ti. 

Anonymkode: aa31e...3c5

Det er mange barn. Hvordan er ressursene ellers da? Er de i jobb, har de økonomi og plass til så mange barn?

Jeg tror at det ikke er så mye mer du kan gjøre enn å sette grenser, og så må foreldrene deres gjøre det samme om der blir for mye mas på dem. 

Anonymkode: fae2c...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke gjøre noen ting annet enn å sette grenser for deg selv. 

Det må foreldrene dine gjøre også. Barnebarn skal være kos og "livets dessert", ikke kav og mas. 

Klarer de ikke logistikken selv må de lønne en barnevakt for å hjelpe. 

Anonymkode: 3c137...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det hørtes utrolig kjipt ut for deg og dine foreldre - tenk at hun setter DERE i en slik situasjon... Det skal IKKE være deres ansvar!! Hun vet hvordan barn blir til og hvordan man kan unngå svangerskap.. Enig med de andre i at du må sette grenser slik du allerede har gjort, selv om det ødelegger familiefreden. Ellers blir du gående både sliten og konstant irritert til evig tid.. vi er i en lignende situasjon - men her har familiemedlemmet TO barn - så du kan tenke deg hvor irriterende det er🤮 Hvert familieselskap så er det akkurat som om hun automatisk må ha «pause» fra barna sine, later omtrent som om hun ikke hører når babyen sutrer og griner, for da er det jo så mange andre som kan ta den.. Og stadig masse ting hun bare mååå få med seg, alltid på jakt etter barnevakt. Utrolig at hun tror ingenting endrer seg når man får barn🙄 Føler med deg for din situasjon er selvfølgelig MYE verre og mer alvorlig - disse her kommer ikke til å få flere barn.

Anonymkode: 519ff...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest no det er rart at hun er gravid med enda et barn, når de har så store problemer med  å få kabalen til å gå opp, med de ungene de allerede har.

Synest du har gjort det eneste rette, en gang må man sette foten ned, for gjør man ikke det, så turer folk på som de vil fordi de tror at alt er helt Ok. 

Anonymkode: fd5ff...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Anonym bruker said:

Sett grenser for deg selv. Aksepter at foreldrene deres neppe kommer til å sette grenser..

Anonymkode: f530d...0e4

Må forresten legge til at vi hadde en tilsvarende situasjon med broren min. Selv om de ikke hadde mange barn, så gjorde de seg helt avhengig av masse hjelp. 

Mine foreldre slet seg ut med langveis henting, total ansvarsfraskrivelse fra foreldrene når vi var alle sammen etc.

Jeg prøvde å si i fra både til foreldrene våre og dem selv. Ble egentlig bare dårlig stemning av det.

Det som har hjulpet her er at jeg setter grenser for meg selv og har vært tydelig ovenfor mine foreldre at de IKKE får klage til meg om slitenhet.  Deres valg, så da må de stå i det. 

Foreldrene våre setter kanskje litt mer krav nå...bittelitt 

Anonymkode: f530d...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melde de anonymt til barnevernet dersom de ikke klarer ta seg av barna sine. Med hensikt at barnevernet kan veilede og Evt avlaste (tenker ikke at de skal ta fra de barna på grunnlag av det du forteller)

Anonymkode: 5fe1e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synest no det er rart at hun er gravid med enda et barn, når de har så store problemer med  å få kabalen til å gå opp, med de ungene de allerede har.

Synest du har gjort det eneste rette, en gang må man sette foten ned, for gjør man ikke det, så turer folk på som de vil fordi de tror at alt er helt Ok. 

Anonymkode: fd5ff...35e

I hennes øyne er de suuuupre foreldre. Og det er flinke, jeg har ikke noe å utsette på den daglige omsorgen. De er nær og gir kjærlighet og omsorg. Problemet er at de selv ikke ser hvor mye de er avhengig av hjelp. En gammel tante sa sarkastisk en gang at de fikk så mye hjelp at de ikke kunne regne ungene som egne. Min søster stilte seg helt uforstående de fikk nesten ikke hjelp. Bare når det var krise at de måtte be om hjelp. Det er vel 20 kriser i uka liksom. Hun er bare helt blind for all hjelp mamma og pappa og delvis hennes svigermor gir. 

Anonymkode: aa31e...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjorde rett. Foreldrene dine må gjøre det samme.

Er de i jobb? Har de økonomi til så mange?

Anonymkode: cbe52...db4

Økonomien deres virker OK. De er GODE med penger. Flinke å prioritere og barna får bra og næringsrik mat. Jeg mistenker at mine foreldre bidrar litt men det er jo deres sak. Han jobber, bra jobb og god lønn, hun jobber litt. 

Anonymkode: aa31e...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje ikke tatt godt imot, men hva om du og foreldrene dine begynner å notere ned alle gangene dere må stille opp på "kriser" i hverdagen? Når de "må" ha hjelp 6-7 dager i uken, da er det jo tydelig at de egentlig ikke makter å ha så mange barn.

Virker som om de har behov for en form for veiledning, selv om de er kjærlige foreldre ellers.

Du kan forresten ringe til et barnevernkontor i en annen kommune, HI, og be om råd, om det er noe bv kan hjelpe denne familien med, om det har noen hensikt å sende en melding til det lokale bv. Jeg gjorde det i en sak jeg var usikker på for en tid tilbake, og da fikk jeg klare råd om hva jeg burde gjøre.

Det er jo merkelig at de fortsetter å få enda flere barn når de ikke takler de de har alene. Hva om noe skulle skje med mor eller far? Det ville jo ha kollapset fullstendig for dem... Om ikke annet burde noen tatt en alvorsprat med dem om familieplanlegging, og at det å ta vare på en familie består av mer enn her og nå og fra krise til krise hver eneste dag...

 

Anonymkode: 8a5d1...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I hennes øyne er de suuuupre foreldre. Og det er flinke, jeg har ikke noe å utsette på den daglige omsorgen. De er nær og gir kjærlighet og omsorg. Problemet er at de selv ikke ser hvor mye de er avhengig av hjelp. En gammel tante sa sarkastisk en gang at de fikk så mye hjelp at de ikke kunne regne ungene som egne. Min søster stilte seg helt uforstående de fikk nesten ikke hjelp. Bare når det var krise at de måtte be om hjelp. Det er vel 20 kriser i uka liksom. Hun er bare helt blind for all hjelp mamma og pappa og delvis hennes svigermor gir. 

Anonymkode: aa31e...3c5

Da har det jo allerede gått altfor langt og de har det for godt.Det var på tide at du satt foten ned, kanskje det kan få henne på andre tanker. Noen ganger fungerer det å si ifra. Håper hun skjerper seg, så ikke foreldrene og de rundt blir helt utbrent, for det kan lett skje i sånne situasjoner. 

Anonymkode: fd5ff...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har gjort det eneste rette. Flott at du setter grenser for deg selv, og flott at du var ærlig med henne.

Foreldrene dine må sette grenser for seg selv. De er voksne, selvstendige mennesker.

Anonymkode: aa4ed...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo forklare det at når hun trenger så mye hjelp fast av mor og far, så tar de opp all hjelpen mor og far kan bidra med, så det blir lite dere får av hjelp, og vil spørre om, fordi du er bekymret for dem begge.

Anonymkode: 3ca83...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt vilt! Applaus for at du klarte å si nei. Hadde ikke klart å dy meg for å si noe. Hadde jeg vært besteforelder oppi dette hadde jeg sannelig sørget for å reise bort en del 🤪

Anonymkode: 1b343...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at dere klarer å si nei og er ærlige med dem. Jeg tror at flere slike tilfeller lever på livsløgner om at verden er helt annerledes enn den er og det sliter ut de som må kompensere for dette. 

Vi kjenner noen som også holder på slik. Da de var yngre hadde de en drøm om hvordan livet skulle bli; hvor de skulle bo,  hvor de skulle jobbe (lønn og arbeidstid) etc. Pga sykdom og skade ble ikke livet slik. I stedet for å forholde seg til virkeligheten tar de valg etter hvordan drømmen var. Familien har dermed måtte kompensere mye for å redde dem ut av kriser (både tidsmessige og økonomiske). De er utslitt selv og familien er utslitt. Det er selvsagt kjipt at det ikke ble som de ønsket pga at de har vært uheldig. Problemer er at de nekter å justere kursen. Dermed fortsetter krisene å komme fordi livet deres ikke er realistisk. 

Kanskje det er slik med søsteren din også. De hadde sett for seg/ romantisert hvordan livet med mange barn skulle bli. Så ble det ikke slik, men de nekter å innse dette og justere. De må få hjelp for å få hverdagen til å gå opp,  men så bagatellisere de hjelpen og lyger de for seg selv (slik at de tror det selv også). På den måten kan de fortsette livsløgnen sin.

Anonymkode: 4f985...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 9.19, Anonym bruker skrev:

Oj, det hørtes utrolig kjipt ut for deg og dine foreldre - tenk at hun setter DERE i en slik situasjon... Det skal IKKE være deres ansvar!! Hun vet hvordan barn blir til og hvordan man kan unngå svangerskap.. Enig med de andre i at du må sette grenser slik du allerede har gjort, selv om det ødelegger familiefreden. Ellers blir du gående både sliten og konstant irritert til evig tid.. vi er i en lignende situasjon - men her har familiemedlemmet TO barn - så du kan tenke deg hvor irriterende det er🤮 Hvert familieselskap så er det akkurat som om hun automatisk må ha «pause» fra barna sine, later omtrent som om hun ikke hører når babyen sutrer og griner, for da er det jo så mange andre som kan ta den.. Og stadig masse ting hun bare mååå få med seg, alltid på jakt etter barnevakt. Utrolig at hun tror ingenting endrer seg når man får barn🙄 Føler med deg for din situasjon er selvfølgelig MYE verre og mer alvorlig - disse her kommer ikke til å få flere barn.

Anonymkode: 519ff...5f6

VET hun hvordan barn blir til? Smith's venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...