Gå til innhold

Må man virkelig forklare andre alt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er nok at det du følte var en tydelig avvisning ikke ble oppfatt sån. Det er i utgangspunktet din oppgave å være tydelig nok. Folk misforstår normat sett ikke slikt med vilje.

Anonymkode: 952d5...5d0

Jeg trodde jo at jeg var tydelig nok, og selv ville jeg ikke fortsatt å spørre ut noen da. Nå husker jeg ikke nøyaktig ordlyd, men det gikk omtrent slik (vi møttes tilfeldig på butikken):

...

Hun: YY synes matteleksene har vært vanskelig i det siste, synes xxx også det?

Jeg: xxx har ikke gjort lekser på en stund nå, så det kan jeg nok ikke svare på. 

Hun: Åja, men hvorfor har hun ikke det da?

Jeg: Nei, det er nå bare sånn det er nå. (Skal til å bytte tema)

Hun: Jammen, er det noen spesiell grunn til at hun ikke gjør lekser da?

Jeg: Som sagt, det er bare slik det er nå.

Hun: Jammen, er det noe galt?

Jeg: Neida, men du, jeg må videre jeg nå.

Visste ikke helt hva jeg skulle si mer da, så jeg gikk. Skulle noe sånt skje igjen skal jeg absolutt være mer tydelig siden jeg åpenbart ikke var det da. Men synes du virkelig ikke det ville være naturlig å ikke spørre mer etter min første "Det er sånn det er"?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg tenker du har all rett til å verne om privatlivet til sin datter, men tenker du da heller ikke trenger å utlevere at hun ikke gjør lekser. Det er typisk en sånn opplysning som, for ungene i alle fall, kan fremstå skikkelig urettferdig, og føre til masse spekulasjoner om klassekameratene får vite bare det og ingenting annet. 

Jeg ville forsøkt å svare mer diffust i stedet for direkte avvisende. Dessverre har ikke alle antennene på rette plassen, og jeg tror du potensielt kan bidra til spekulasjoner dersom du sier A, men ikke B.
 

Som sagt, jeg er helt på din side. Din datter er heldig som har en mor som ikke diskuterer vanskene hennes med kreti og pleti, men jeg ville om mulig også unnlatt å si «A». 

Ja, jeg tror jeg går for den modellen hvis det blir en neste gang. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde jo at jeg var tydelig nok, og selv ville jeg ikke fortsatt å spørre ut noen da. Nå husker jeg ikke nøyaktig ordlyd, men det gikk omtrent slik (vi møttes tilfeldig på butikken):

...

Hun: YY synes matteleksene har vært vanskelig i det siste, synes xxx også det?

Jeg: xxx har ikke gjort lekser på en stund nå, så det kan jeg nok ikke svare på. 

Hun: Åja, men hvorfor har hun ikke det da?

Jeg: Nei, det er nå bare sånn det er nå. (Skal til å bytte tema)

Hun: Jammen, er det noen spesiell grunn til at hun ikke gjør lekser da?

Jeg: Som sagt, det er bare slik det er nå.

Hun: Jammen, er det noe galt?

Jeg: Neida, men du, jeg må videre jeg nå.

Visste ikke helt hva jeg skulle si mer da, så jeg gikk. Skulle noe sånt skje igjen skal jeg absolutt være mer tydelig siden jeg åpenbart ikke var det da. Men synes du virkelig ikke det ville være naturlig å ikke spørre mer etter min første "Det er sånn det er"?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Det er jo de unnvikende svarene som gjør at folk spør videre, det kan ligge så enormt mye i det du ikke sier og ved å svare på den måten så blir hele situasjonen gjort mye større enn det den egentlig trenger å være. Sånne svar gjør at de vil spekulere, kanskje spørre sine egne barn om det er noe galt 

Anonymkode: b2af9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde jo at jeg var tydelig nok, og selv ville jeg ikke fortsatt å spørre ut noen da. Nå husker jeg ikke nøyaktig ordlyd, men det gikk omtrent slik (vi møttes tilfeldig på butikken):

...

Hun: YY synes matteleksene har vært vanskelig i det siste, synes xxx også det?

Jeg: xxx har ikke gjort lekser på en stund nå, så det kan jeg nok ikke svare på. 

Hun: Åja, men hvorfor har hun ikke det da?

Jeg: Nei, det er nå bare sånn det er nå. (Skal til å bytte tema)

Hun: Jammen, er det noen spesiell grunn til at hun ikke gjør lekser da?

Jeg: Som sagt, det er bare slik det er nå.

Hun: Jammen, er det noe galt?

Jeg: Neida, men du, jeg må videre jeg nå.

Visste ikke helt hva jeg skulle si mer da, så jeg gikk. Skulle noe sånt skje igjen skal jeg absolutt være mer tydelig siden jeg åpenbart ikke var det da. Men synes du virkelig ikke det ville være naturlig å ikke spørre mer etter min første "Det er sånn det er"?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Du svarer veldig rart, så jeg kan forstå at de spør. 

Anonymkode: bd844...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du svarer veldig rart, så jeg kan forstå at de spør. 

Anonymkode: bd844...38c

.... hadde du sagt «Ja, det er en grunn til det» så hadde du stoppet samtalen.

Anonymkode: bd844...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde jeg stått igjen som et spørsmålstegn. Det er bare sånn det er og ingen grunn til det. 😅

Da er det bedre å si, etter avtale med skolen har vi funnet ut at det er best for NN å ikke gjøre lekser. 

Anonymkode: 5c3c0...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du svarer veldig diffust og jeg skjønner at folk spør. Ikke fordi de er nysgjerrige er sosialt inkompetente som du tror, men pga at du ordlegger deg på en klønete måte. 

Har samme avtale selv for ett av barna og sier at han etter avtale med skolen ikke gjør  så mye lekser. Aldri fått videre spørsmål om det. 

Anonymkode: a1c01...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke svare sånn som du skisserer nå. Enten hemmeligholder du helt at barnet ikke gjør lekser; eller du sier at barnet har spesielle behov og at dere etter avtale med lærer bare gjør de og de leksene. 
Når du svarer som du gjør, skjønner folk uansett at det er noe spesielt med datra di, men det er også tydelig at du mystifiserer hva det er. Altså tilrettelegger du for spekulasjon. 
De med litt kortere sosiale antenner kan nok tolke det som om du og barnet ikke orker/gidder lekser. 
Det er bare å si at det er grunner for det og at det er etter avtale med skolen. Tror fåtallet vil spørre videre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er bare sånn det er".

Så lar du det være opp til den andre å tolke hva "sånn" er? Det er klønete altså.

Sånn kan være at datteren din ikke får til matte,  ikke gidder lekser, er deprimert, i opprør ...ja, nær sagt hva som helst. Av negativ art.

Du legger bare opp til spekulasjon ved å svare slik.

Anonymkode: 00cdf...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...