Gå til innhold

Må man virkelig forklare andre alt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ulempen med å være hemmelighetsfull. Da regner vi med at dere har de vanligste grunnene til å oppføre dere som dere gjør. 

Anonymkode: 952d5...5d0

Men hva har du egentlig med det å gjøre? Og om mor svarer at de ikke gidder å gjøre lekser, hva skal du med den informasjonen?

Anonymkode: 9e9b7...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg begynner å forså det nå. Jeg skal forberede meg bedre til en annen gang, og ta med tipset om at du at det er etter avtale med skolen. Men hva om folk fortsetter å spørre hvorfor da? Jeg synes jeg var tilstrekkelig avvisende nå, da jeg svarte at det bare er sånn, men åpenbart ikke. Tips?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

"DU, akkurat det har jeg ikke lyst til å snakke om."

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ulempen med å være hemmelighetsfull. Da regner vi med at dere har de vanligste grunnene til å oppføre dere som dere gjør. 

Anonymkode: 952d5...5d0

Og det synes du er en grei holdning å ha? Anta det verste om folk? Jeg er uenig. Det må være lov å verne om privatlivet sitt, eller til sine barn, ut en å bli uglesett.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

"DU, akkurat det har jeg ikke lyst til å snakke om."

Anonymkode: 952d5...5d0

Takk! Sikkert lurt å være mer direkte, ja. Spørs om det hjelper da, jeg ser jo at holdningene til en del som svarer her neppe hadde endret seg av den grunn. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva har du egentlig med det å gjøre? Og om mor svarer at de ikke gidder å gjøre lekser, hva skal du med den informasjonen?

Anonymkode: 9e9b7...861

Skal vi begynne å tenke sån er det veldig øite vi egentlig har noe med. 

Jeg tror vi som mennesker har det mye bedre med venner og bekjente. Vi trenger å vite stort og smått om andre for å vurdere hvem vi kan stole på, hvem vi vil bruke tid på, hvem som kan hjelpe oss i en krise osv. 

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det synes du er en grei holdning å ha? Anta det verste om folk? Jeg er uenig. Det må være lov å verne om privatlivet sitt, eller til sine barn, ut en å bli uglesett.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Det er ikke det værste. Det er det mest sansynlige. Vi må bestandig tolke det folk sier på den måten. Når noen forteller noe må det tolkes inn i den virkeligheten vi lever i og ut fra vår egen erfaring. Er vi usikkre må vi stille oppfølgingsspørsmål for å kunne foreta en god tolkning.

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, jeg ser her at jeg tydeligvis har helt feile forventninger til folk flest. For å svare på om jeg ikke ville reagert selv, så nei. Jeg har mer enn nok erfaring selv med at folk har sitt å stri med til å stusse over at ikke alle er helt A4, og det er virkelig ikke min sak å skulle vite noe om hvorfor. 

En passende respons, som jeg selv ville gitt, kunne vært "åja, ja da kan jo ikke du svare på det". Man trenger jo ikke å spørre videre, synes jeg da, i hvert fall ikke når jeg svarer avvisende at det er sånn det er, men lurt å legge til at vi har en avtale med skolen, noe vi jo faktisk har.

Det er sammensatt grunner til at leksene ikke alltid blir gjort, og jeg verner om min datters rett til at slike sensitive opplysninger om henne ikke er allemannseie bare fordi hun er et barn. 

At folk automatisk tenker at barn som ikke gjør alle leksene sine har late foreldre som ikke følger opp barna sine, er jo bare veldig trist. Hva med å heller automatisk tenke at det antagelig er gode grunner til dette?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Hvorfor forteller du det i det hele tatt da, hvis det er et så problematisk tema?

Anonymkode: b2af9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg begynner å forså det nå. Jeg skal forberede meg bedre til en annen gang, og ta med tipset om at du at det er etter avtale med skolen. Men hva om folk fortsetter å spørre hvorfor da? Jeg synes jeg var tilstrekkelig avvisende nå, da jeg svarte at det bare er sånn, men åpenbart ikke. Tips?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Hvis du ikke ønsker noe samtale rundt det, hvorfor ikke bare svare at hun fikser fint de leksene hun skal gjøre? Så den aktuelle matteoppgaven kjenner du ikke til? 
 

Har du en avtale med skolen så lyver du ikke og du slipper at bygdedyret graver mer i det. Og i værste fall unngår du at de respektive foreldrene går hjem og spør sine barn hvordan det går med din datter på skolen og dermed får i gang unødige spekulasjoner. 

Anonymkode: b78d3...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor forteller du det i det hele tatt da, hvis det er et så problematisk tema?

Anonymkode: b2af9...5c2

Burde jeg lyve da? Si at joda, xxx synes også matteleksene er litt vanskelige, når jeg vet at hun ikke har gjort dem? Eller svare at jeg ikke ønsker å dele min datters erfaring med sine lekser når du spør direkte? Jeg trodde virkelig det var ok å si at hun ikke har gjort de leksene. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i liknande situasjon, og opplever at nokon vert litt forvirra om eg seier det (prøver å unngå det), men har ikke fått spørsmål om kvifor.  Mange har såpass sosial radar at ein oppfattar når ein kjem innpå tema den andre ikkje ynskjer å snakke om, og eg synes det er ufint å grave i slike ting når det feks gjeld klassekamerater.  Om du var ei god venninne hadde eg kanskje stilt litt oppfølgingsspørsmål.  Eg pleier å slenge på at det er etter avtale med skulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ulempen med å være hemmelighetsfull. Da regner vi med at dere har de vanligste grunnene til å oppføre dere som dere gjør. 

Anonymkode: 952d5...5d0

Fordomsfullhet må man ta på sin egen kappe, ikke skylde på andre. 

HI har ingen plikt til å utdype til alle og enhver, og selv når hun gjør det så ser vi i denne tråden at det dessverre endrer lite for flere, hun blir bare møtt med enda mer besserwisserholdning.

Anonymkode: bd844...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi begynne å tenke sån er det veldig øite vi egentlig har noe med. 

Jeg tror vi som mennesker har det mye bedre med venner og bekjente. Vi trenger å vite stort og smått om andre for å vurdere hvem vi kan stole på, hvem vi vil bruke tid på, hvem som kan hjelpe oss i en krise osv. 

Anonymkode: 952d5...5d0

Eg er ein ganske åpen type sjølv, men i dette tilfellet gjeld det ikkje åpenhet om eigne problem, men barnet sine problem. Eg synes det er meir problematisk å snakke med tilfeldige klassekameraters foreldre om problema til barnet mitt.  Det handler om å beskytte barnet sin rett til privatliv.  Eit par foreldre, til bestevenene, veit likevel om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig overrasket over at så mange har så mangelfullt utviklede antenner. Føler meg takknemlig over omgangskretsen min. 

Anonymkode: 9e9b7...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer bare at etter avtale med skolen har vi leksefritak . Aldri noe tjafs med det. Nylig vært på samarbeidsmøte på skolen og ligger an til å få 6 i to fag til jul og henger på ingen måte etter selv om vi ikke har gjort lekser på flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soleia skrev:

Eg er ein ganske åpen type sjølv, men i dette tilfellet gjeld det ikkje åpenhet om eigne problem, men barnet sine problem. Eg synes det er meir problematisk å snakke med tilfeldige klassekameraters foreldre om problema til barnet mitt.  Det handler om å beskytte barnet sin rett til privatliv.  Eit par foreldre, til bestevenene, veit likevel om det.

Dette! Det er akkurat slik jeg også tenker. Og de aller nærmeste vet om hvorfor ting er som de er, andre trenger ikke å vite, spesielt ikke når barnet selv ikke ønsker det.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg svarer bare at etter avtale med skolen har vi leksefritak . Aldri noe tjafs med det. Nylig vært på samarbeidsmøte på skolen og ligger an til å få 6 i to fag til jul og henger på ingen måte etter selv om vi ikke har gjort lekser på flere år. 

Det samme gjelder vår, hun får jo ikke karakterer enda, men scorer alltid skyhøyt på alle kartlegginger. Jeg er ikke bekymret for skolegangen hennes sånn sett, det er andre ting ved henne jeg knytter mine bekymringer opp mot. Og hadde hun ikke vært skoleflink hadde det uansett ikke endret det faktum at hun har behov for en fleksibel lekseavtale. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Burde jeg lyve da? Si at joda, xxx synes også matteleksene er litt vanskelige, når jeg vet at hun ikke har gjort dem? Eller svare at jeg ikke ønsker å dele min datters erfaring med sine lekser når du spør direkte? Jeg trodde virkelig det var ok å si at hun ikke har gjort de leksene. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Jeg ser den, men måten du svarer på åpner litt opp for mer spørsmål, svaret ditt ymter om problemer. Og da synes ikke jeg det er så rart at folk spør om hvorfor. Ville heller svart at hun har leksefritak eller noe i den duren, så du kjenner ikke til oppgaven.

Anonymkode: b2af9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det samme gjelder vår, hun får jo ikke karakterer enda, men scorer alltid skyhøyt på alle kartlegginger. Jeg er ikke bekymret for skolegangen hennes sånn sett, det er andre ting ved henne jeg knytter mine bekymringer opp mot. Og hadde hun ikke vært skoleflink hadde det uansett ikke endret det faktum at hun har behov for en fleksibel lekseavtale. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Tilpasset opplæring gjelder også lekser. Jeg er litt der jeg at folk får mene og tro akkurat det de vil. Så lenge gutten min trives og har det godt så er det alt som betyr noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det værste. Det er det mest sansynlige. Vi må bestandig tolke det folk sier på den måten. Når noen forteller noe må det tolkes inn i den virkeligheten vi lever i og ut fra vår egen erfaring. Er vi usikkre må vi stille oppfølgingsspørsmål for å kunne foreta en god tolkning.

Anonymkode: 952d5...5d0

Du har ikke forutsetninger for å foreta en god tolkning av noe med den innstillingen, selv om oppdølgningsspørsmål er bra. Du må også klare å sette deg inn i problemstillinger som er fjernt fra egne erfaringer og egne livsbetingelser. 

Anonymkode: bd844...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er skikkelig overrasket over at så mange har så mangelfullt utviklede antenner. Føler meg takknemlig over omgangskretsen min. 

Anonymkode: 9e9b7...861

Ja, jeg ble veldig overrasket over mange av svarene jeg også, jeg trodde helt ærlig talt at folk flest hadde mer integritetsfølelse og empati. I omgangskretsen min, altså venner og familie, møter jeg heldigvis ikke slike holdninger. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser den, men måten du svarer på åpner litt opp for mer spørsmål, svaret ditt ymter om problemer. Og da synes ikke jeg det er så rart at folk spør om hvorfor. Ville heller svart at hun har leksefritak eller noe i den duren, så du kjenner ikke til oppgaven.

Anonymkode: b2af9...5c2

Ja, jeg får begynne å svare det hvis flere spør. Det er nok det tryggeste. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ble veldig overrasket over mange av svarene jeg også, jeg trodde helt ærlig talt at folk flest hadde mer integritetsfølelse og empati. I omgangskretsen min, altså venner og familie, møter jeg heldigvis ikke slike holdninger. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Når jeg er her inne så tenker jeg ofte at jeg håper de som spør om råd her inne tar det de får av negative ting med en klype salt. Det er så mange flotte damer her som kommer med gode råd og synspunkter at man må bare overse de som bare spyr dritt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg får begynne å svare det hvis flere spør. Det er nok det tryggeste. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Jeg tenker at på den måten så åpnes det forhåpentligvis ikke opp for flere spørsmål, men det vil nok alltid være de som ikke gir seg så lett og som graver videre. Det er helt utrolig hva folk kan få seg til å spørre andre om

Anonymkode: b2af9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når jeg er her inne så tenker jeg ofte at jeg håper de som spør om råd her inne tar det de får av negative ting med en klype salt. Det er så mange flotte damer her som kommer med gode råd og synspunkter at man må bare overse de som bare spyr dritt 

Ja, jeg er helt enig, og jeg har sett at du har fått dine doser du også. Likevel blir jeg liksom litt sjokkert over enkelte, og jeg synes det er trist at det er slik at noen mener at dersom de ikke selv har erfaring med en problemstilling, så må de få inngående kjennskap til dette før de kan vurdere å utvise empati. Altså, da er det nesten bedre å være litt naiv og godtroende og satse på at folk flest gjør så godt de kan og handler som de gjør av gode grunner (selv om dette dessverre ikke alltid er tilfelle).

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er helt enig, og jeg har sett at du har fått dine doser du også. Likevel blir jeg liksom litt sjokkert over enkelte, og jeg synes det er trist at det er slik at noen mener at dersom de ikke selv har erfaring med en problemstilling, så må de få inngående kjennskap til dette før de kan vurdere å utvise empati. Altså, da er det nesten bedre å være litt naiv og godtroende og satse på at folk flest gjør så godt de kan og handler som de gjør av gode grunner (selv om dette dessverre ikke alltid er tilfelle).

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Det er trist å se voksne folk oppføre seg som de gjør noen ganger men etter å ha vært her i lang tid så blir jeg ikke overrasket ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...