Gå til innhold

Må man virkelig forklare andre alt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter på 10 år har de siste årene gjort omtrent halvparten av leksene sine. I perioder nesten alt, i andre ikke noen. På under en måned har jeg litt tilfeldig snakket med fire ulike personer hvor lekser har blitt et tema, to av dem foreldre til barn i samme klasse som mitt barn. Når jeg nevner at vår ikke alltid gjør lekser, blir det alltid fulgt opp av spørsmål, men jeg svarer bare vagt at sånn er det bare. Og om noen lurer på hvorfor jeg nevner noe, så er det fordi jeg får direkte spørsmål, type "opplever du også at xxx synes matteleksene har vært vanskelig i det siste?" og jeg da gjerne svarer "Jeg vet ikke, xxx har ikke gjort lekser på en stund nå". Men forventer virkelig folk at det er deres sak å vite hvorfor? Det er jo selvfølgelig en grunn til det, men jeg synes ikke andre har noe med det å gjøre.

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor gjør ikke barnet ditt alle leksene? Du som mor skal jo hjelpe henne. Hun har vel en far også. Er det vanskelig å forstå? Ta litt ansvar! 

Anonymkode: abc5a...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gjør ikke barnet ditt alle leksene? Du som mor skal jo hjelpe henne. Hun har vel en far også. Er det vanskelig å forstå? Ta litt ansvar! 

Anonymkode: abc5a...257

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 9e9b7...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rart at folk spør hvis du sier at hun ikke har gjort lekser på en stund, skulle jo nesten vært rart om de bare nikket og ikke sa noenting. Men du trenger ikke/folk forventer ikke en lang og detaljert forklaring. Du kan bare si at det er etter avtale med lærer. Så hvis folk spør om hun også sliter med matteleksen så svarer du "hun gjør ikke matteleksen hjemme før tiden, etter avtale med skolen". Da vil de aller fleste forstå at det er en grunn, men neppe spørre etter detaljer. 

Anonymkode: 7fe8c...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må du forvente at folk spør om. Det er en helt vanlig ting å snakke om mellom foreldre.

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tydelig er helt tilfreds med at ingen din ikke gjør det som er forventet av alle er det ikke rart folk reagerer. 

Anonymkode: 19e99...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen svar her tyder på at at ikke alle har barn som har problemer med skolen. 

Ja, det er et vanlig spørsmål. Da hadde jeg svart som sant er, at lekser er vanskelig å gjøre, fordi at jeg har et barn med spesielle behov. Mer trenger de ikke å vite. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at du synes det er rart at folk spør. Det at ungene gjør alle leksene er jo normalen, og det er klart at folk stusser når du bare sier at hun ikke gjør dem. Ville ikke du lurt på hvorfor om det var omvendt? Om dette handlet om slappe foreldre, tilrettelegging eller om det faktisk er sånn at lekser er litt valgfritt sånn at kanskje den som spør øyner et håp om at ikke de heller trenger å sitte to timer ved kjøkkenbordet hver kveld med en sliten unge. Er det så vanskelig å bare si at det er etter avtale med lærer at hun gjør det hun klarer, om det er det som er sannheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ved å ikke utdype høres du ut som en lat unnasluntrer som lar ungene trasse seg til det de vil. Så i ditt tilfelle hadde jeg forklart uansett om de spør eller ikke.

Anonymkode: 4778b...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært veldig rart om de ikke spurte. Når dere snakker om lekser, og du sier barnet ditt ikke gjør lekser skal den andre bare svare javel mener du?

Det er jo bare å si som andre her har foreslått, at det er etter avtale med lærer.

Anonymkode: 194a0...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg selv at du sier noe om at det har blitt mange bursdager i det siste og den du snakker med svarer at deres barn ikke går i bursdag eller om du sier noe om at ungene må tidlig opp for å rekke svømmingen og vedkommende sarer at deres barn ikke går dit. Ville du ikke følt det naturlig å stille oppfølgingsspørdsmål?

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle trenger ikke å fortelle alt eller å få vite alt. Men det er helt normalt, faktisk normal høflighet også, å følge opp med et spørsmål eller en kommentar i dette tilfellet. Hva ellers skal man svare? "Ok"? "Så bra"? "Å, det var dumt"? Eller bare taushet? Stirre på deg? Bytte tema?  

Anonymkode: c6136...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg ser her at jeg tydeligvis har helt feile forventninger til folk flest. For å svare på om jeg ikke ville reagert selv, så nei. Jeg har mer enn nok erfaring selv med at folk har sitt å stri med til å stusse over at ikke alle er helt A4, og det er virkelig ikke min sak å skulle vite noe om hvorfor. 

En passende respons, som jeg selv ville gitt, kunne vært "åja, ja da kan jo ikke du svare på det". Man trenger jo ikke å spørre videre, synes jeg da, i hvert fall ikke når jeg svarer avvisende at det er sånn det er, men lurt å legge til at vi har en avtale med skolen, noe vi jo faktisk har.

Det er sammensatt grunner til at leksene ikke alltid blir gjort, og jeg verner om min datters rett til at slike sensitive opplysninger om henne ikke er allemannseie bare fordi hun er et barn. 

At folk automatisk tenker at barn som ikke gjør alle leksene sine har late foreldre som ikke følger opp barna sine, er jo bare veldig trist. Hva med å heller automatisk tenke at det antagelig er gode grunner til dette?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, jeg ser her at jeg tydeligvis har helt feile forventninger til folk flest. For å svare på om jeg ikke ville reagert selv, så nei. Jeg har mer enn nok erfaring selv med at folk har sitt å stri med til å stusse over at ikke alle er helt A4, og det er virkelig ikke min sak å skulle vite noe om hvorfor. 

En passende respons, som jeg selv ville gitt, kunne vært "åja, ja da kan jo ikke du svare på det". Man trenger jo ikke å spørre videre, synes jeg da, i hvert fall ikke når jeg svarer avvisende at det er sånn det er, men lurt å legge til at vi har en avtale med skolen, noe vi jo faktisk har.

Det er sammensatt grunner til at leksene ikke alltid blir gjort, og jeg verner om min datters rett til at slike sensitive opplysninger om henne ikke er allemannseie bare fordi hun er et barn. 

At folk automatisk tenker at barn som ikke gjør alle leksene sine har late foreldre som ikke følger opp barna sine, er jo bare veldig trist. Hva med å heller automatisk tenke at det antagelig er gode grunner til dette?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Fordi det ikke er tilfelle. Pussig nok var det ingen unger som ikke kunne gjøre leksene sine da vi vokste opp. Nå, derimot, er det helt legitimt å være unnasluntrer for det kjennes litt ubehagelig ut med lekser.

Anonymkode: 19e99...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gjør ikke barnet ditt alle leksene? Du som mor skal jo hjelpe henne. Hun har vel en far også. Er det vanskelig å forstå? Ta litt ansvar! 

Anonymkode: abc5a...257

Kjære vene! Skjønner du ikke hva hun sier?? Det er ÅRSAKER til at barnet ikke gjør leksene eller de samme leksene som andre.

Anonymkode: bd844...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, jeg ser her at jeg tydeligvis har helt feile forventninger til folk flest. For å svare på om jeg ikke ville reagert selv, så nei. Jeg har mer enn nok erfaring selv med at folk har sitt å stri med til å stusse over at ikke alle er helt A4, og det er virkelig ikke min sak å skulle vite noe om hvorfor. 

En passende respons, som jeg selv ville gitt, kunne vært "åja, ja da kan jo ikke du svare på det". Man trenger jo ikke å spørre videre, synes jeg da, i hvert fall ikke når jeg svarer avvisende at det er sånn det er, men lurt å legge til at vi har en avtale med skolen, noe vi jo faktisk har.

Det er sammensatt grunner til at leksene ikke alltid blir gjort, og jeg verner om min datters rett til at slike sensitive opplysninger om henne ikke er allemannseie bare fordi hun er et barn. 

At folk automatisk tenker at barn som ikke gjør alle leksene sine har late foreldre som ikke følger opp barna sine, er jo bare veldig trist. Hva med å heller automatisk tenke at det antagelig er gode grunner til dette?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Du har min fulle støtte HI. Folk som er forutinntatte forstår ikke at dette kan være komplekst.

Anonymkode: bd844...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det ikke er tilfelle. Pussig nok var det ingen unger som ikke kunne gjøre leksene sine da vi vokste opp. Nå, derimot, er det helt legitimt å være unnasluntrer for det kjennes litt ubehagelig ut med lekser.

Anonymkode: 19e99...e20

Tror du virkelig det? At alle gjorde alle lekser tidligere? Men for all del, dersom du ønsker å framstå som så kunnskapsløs at du ikke forstår at det kan handle om andre ting enn at lekser er litt ubehagelig, så er du i din fulle rett.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg nevner at vår ikke alltid gjør lekser, blir det alltid fulgt opp av spørsmål, men jeg svarer bare vagt at sånn er det bare.

Selvfølgelig er det normalt å stille oppfølgingsspørsmål!

Tenker du at de du snakker med skal stirre tomt ut i luften, starte et nytt samtale tema eller snu seg og gå midt i samtalen? det normale er jo å snakke rundt det tema man begynner på. Dersom du ikke vil svare eller ikke snakke om lekser, så må du faktisk si nettopp det og svare på en måte som gjør at folk skjønner hva du mener. å svare vagt og rundt gir ingen mening. det beskytter ikke din datter på noen som helst måte - det skaper bare spekulasjoner. 

Jeg har selv et barn med spesielle behov og som strever på skolen. Å være åpen om tilrettelegging og hans behov er for oss helt normalt. Alle i klassen ser jo at han får ekstra hjelp, at han benytter hjelpeprogrammer, at han noen ganer er ute av timen med ekstra lærer osv. For ungene er dette helt naturlig så å skjule det for foreldrene i samme klasse blir for oss veldig merkelig. Jeg vet at ikke alle tenker som oss da. Men jeg tror at det du gjør nå ikke er med på å beskytte barnet ditt på noen som helst måte!

Anonymkode: 52eea...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene! Skjønner du ikke hva hun sier?? Det er ÅRSAKER til at barnet ikke gjør leksene eller de samme leksene som andre.

Anonymkode: bd844...38c

.... og for å legge til: Det er kanskje den beste løsningen og noe som har gitt resultater for akkurat det barnet.

Anonymkode: bd844...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det normalt å stille oppfølgingsspørsmål!

Tenker du at de du snakker med skal stirre tomt ut i luften, starte et nytt samtale tema eller snu seg og gå midt i samtalen? det normale er jo å snakke rundt det tema man begynner på. Dersom du ikke vil svare eller ikke snakke om lekser, så må du faktisk si nettopp det og svare på en måte som gjør at folk skjønner hva du mener. å svare vagt og rundt gir ingen mening. det beskytter ikke din datter på noen som helst måte - det skaper bare spekulasjoner. 

Jeg har selv et barn med spesielle behov og som strever på skolen. Å være åpen om tilrettelegging og hans behov er for oss helt normalt. Alle i klassen ser jo at han får ekstra hjelp, at han benytter hjelpeprogrammer, at han noen ganer er ute av timen med ekstra lærer osv. For ungene er dette helt naturlig så å skjule det for foreldrene i samme klasse blir for oss veldig merkelig. Jeg vet at ikke alle tenker som oss da. Men jeg tror at det du gjør nå ikke er med på å beskytte barnet ditt på noen som helst måte!

Anonymkode: 52eea...7be

Barnet mitt skiller seg ikke noe videre ut på skolen, så klassekamerater vet ikke om noe og hun ønsker at det skal forbli sånn. Hun bruker ekstreme mengder med energi på skolen for å skjule vanskene sine, også de rent medisinske, og da følger jeg selvfølgelig opp ved å ivareta hennes ønske. Hun strever ikke faglig, tvert i mot er hun svært intelligent, så det at det blir litt så som så med lekser går ikke utover hennes faglige progresjon.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uhøflig å grave videre i noe man ikke har noe med. Jeg ville gått ut fra at det var gode grunner til at barnet ikke gjorde lekser, og antatt at mor ville sagt noe på eget initiativ dersom hun ønsket å snakke om det. Hva skal dere med informasjonen dersom det viser seg at det er latskap som ligger bak? Hva slags internjustis er dette? Forundres over folk som automatisk går ut fra det verste, og som føler en rett til å vite slikt om andres barn. 

Anonymkode: 9e9b7...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er uhøflig å grave videre i noe man ikke har noe med. Jeg ville gått ut fra at det var gode grunner til at barnet ikke gjorde lekser, og antatt at mor ville sagt noe på eget initiativ dersom hun ønsket å snakke om det. Hva skal dere med informasjonen dersom det viser seg at det er latskap som ligger bak? Hva slags internjustis er dette? Forundres over folk som automatisk går ut fra det verste, og som føler en rett til å vite slikt om andres barn. 

Anonymkode: 9e9b7...861

Takk! Godt å se at noen er enige. Jeg skjønner jo at de kan komme med et "hvorfor ikke?", men når jeg helt tydelig avviser videre samtale med å svare at det bare er sånn, så burde det være nok til å ikke spørre mer.

Etter denne tråden må jeg tydeligvis likevel konkludere med at enkelte i min omgangskrets som ikke kjenner meg så godt, nå antagelig tenker på meg som en lat mor som ikke gidder å følge opp barnet sitt. Det synes jeg er trist. De skulle bare visst om alke time på sykehus, legekontor, møter osv. Joda ...

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må nok heller du tenke over om du kan svare på en mer diffus måte heller enn å tro at du kan oppdra voksne folk. 

I en spontan samtale er det ikke alltid like lett å vite hva man bør si, og hvis du sier at jenta ikke gjør lekser - punktum - så er det ikke rart at man blir litt perpleks og stiller et spørsmål. Men du vet at spørsmålet kan komme og har dermed sjans til å forbedre svar. 

En samtale er ikke statisk og man kan ikke forvente at andre reagerer slik man selv kanskje hadde gjort. 

Anonymkode: d241e...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Godt å se at noen er enige. Jeg skjønner jo at de kan komme med et "hvorfor ikke?", men når jeg helt tydelig avviser videre samtale med å svare at det bare er sånn, så burde det være nok til å ikke spørre mer.

Etter denne tråden må jeg tydeligvis likevel konkludere med at enkelte i min omgangskrets som ikke kjenner meg så godt, nå antagelig tenker på meg som en lat mor som ikke gidder å følge opp barnet sitt. Det synes jeg er trist. De skulle bare visst om alke time på sykehus, legekontor, møter osv. Joda ...

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Det er ulempen med å være hemmelighetsfull. Da regner vi med at dere har de vanligste grunnene til å oppføre dere som dere gjør. 

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her må nok heller du tenke over om du kan svare på en mer diffus måte heller enn å tro at du kan oppdra voksne folk. 

I en spontan samtale er det ikke alltid like lett å vite hva man bør si, og hvis du sier at jenta ikke gjør lekser - punktum - så er det ikke rart at man blir litt perpleks og stiller et spørsmål. Men du vet at spørsmålet kan komme og har dermed sjans til å forbedre svar. 

En samtale er ikke statisk og man kan ikke forvente at andre reagerer slik man selv kanskje hadde gjort. 

Anonymkode: d241e...779

Nei, jeg begynner å forså det nå. Jeg skal forberede meg bedre til en annen gang, og ta med tipset om at du at det er etter avtale med skolen. Men hva om folk fortsetter å spørre hvorfor da? Jeg synes jeg var tilstrekkelig avvisende nå, da jeg svarte at det bare er sånn, men åpenbart ikke. Tips?

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...