Gå til innhold

Jeg elsker å jogge....hva er "galt" med å jogge 3 kvelder på rad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk den kommentaren av min kusine i går.

Jeg jogger veldig rolig tempo, alltid gjort. Men jeg liker den friske luften, jogge rolig til musikk. Innimellom tar jeg noen intervaller hvor jeg drar på litt, men stort sett jogger jeg i rolig tempo i 40-45 min flere kvelder i uka.

Ja, jeg burde nok trene mer variert - men akkurat nå er det jogging som er min store lidenskap, jeg holder meg i form og så er det også litt deilig alenetid uten 3 småbarn ;)

Sorry innlegget, men føler jeg får så mye negativt om dagen og hvis jogging også er galt så mange kvelder i uka...

Anonymkode: e3f5e...312

Det er jo bare helt fantastisk at noen er skrudd sammen sånn at de elsker jogging - det er ingenting galt i det vel? Tror det handler mer om at andre er skrudd sammen sånn at de blir litt misunnelig på dem som klarer å finne treningsglede.. 

Anonymkode: fbf94...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I overskriften spør du hva som er galt med å jogge tre dager på rad. Senere skriver at du gjerne jogger 5-6 dager på rad. Det er stor forskjell på disse!

Som andre sier, du kan stå i fare for å bli overtrent, få belastningsskader pga. at du har trappet opp for fort. Muskelvev bygger seg mye raskere opp enn senene de er festet til, og du kan risikere å få en overbelastning i disse og andre strukturer. Om du får det kommer jo an på mye - hvor godt trent du var før dette, hvor mye du har gått/jogget før dette halvåret, hvor sterk du er generelt, hvilket underlag du løper på, kostholdet ditt, søvn, dagsform, allmenntilstand.

Synes det er kjempeflott at du har funnet så stor glede i å jogge, men hadde jeg vært deg ville jeg ikke ha jogget 5-6 dager i strekk. Kroppen trenger nemlig tid på å restitutere seg mellom øktene. Får den ikke nok tid så risikerer man overtrening, dvs. man blir da svakere fordi kroppen ikke greier å restituere, selv om man trener mye. Man får da også økt risiko for skader. Ensformighet og for lite restitusjon er snarveien til å få problemer - og det er jo egentlig helt unødvendig, for det er små endringer som kan gjøres for å bryte det mønsteret. I hvert fall inntil kroppen din har fått enda flere mil i kroppen. Om du likevel kjører på med jogging 5-6 dager i strekk og du ev. får belastningsproblemer kan det gjøre at du ikke får jogget på uker og måneder - så gevinsten med å trene litt smartere, den er stor for deg i form av å forebygge problemer.

Du kan gå deg en tur istedenfor å jogge noen dager. Og du kan bytte på med å variere mellom rolig jogging en dag, så en kort bakke/intervaløkt dagen etter, en dag fri, en dag rolig jogg osv.

Hun kusinen din synes jeg er litt for tøff i trynet, og virker nesten litt misunnelig på at du trener så regelmessig. Og likevel tror jeg hun gjør det i beste mening, for hun har rett i at måten du nå trener på kan gi deg problemer på sikt. Et halvt år er nemlig ikke så veldig lenge for kroppen til å bli vant med en slik daglig belastning - på sikt kan du tåle mer av det om du varierer treningsmengden, underlag og intensitet. Men foreløpig er det smart å gjøre tilpasninger.

Googler du så kan du også finne ulike program som du kan trene alternativt dagene innimellom jogging, trening som gjør deg til en enda bedre løper på sikt. Det kan være å trene målrettet med styrke hjemme kan være mer motiverende når du vet at det vil hjelpe deg spesifikt i løpingen.

Gjør noen små tilpasninger, men behold løpegleden din :)

Anonymkode: afd49...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger mye. Men er veldig bevisst at man kan overdrive hvis man jogger hver dag. Jeg kan gjerne jogge to dager på rad men da forskjellig typer. Hvis jeg jogger en langtur en dag så kan jeg jogge en rolig kort tur eller evt intervaller. Men løper aldri mer enn 2 dager på rad. Trener 4-5 ganger i uken men da tar jeg en styrkeøkt imellom. 
 

veldig viktig med restitusjon! Løper med klokke og får ofte opp restitusjonstid på 24-30 timer. Da jogger jeg ikke dagen etter. Musklene trenger hvilke og hvis du jogger rolige turer på samme tid hver gang så er du i fare for overbelastning av muskulaturen din. Du trener de samme musklene om og om igjen. Du trenger variasjon. Kjedelig å plutselig stå det med overtrente muskler og ikke mulighet for å jogge på lang land stund. 
 

mange her som mener det bare er å løpe men de har åpenbart lite kunnskaper på området. 

Anonymkode: beea8...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 9.08, Anonym bruker skrev:

Fikk den kommentaren av min kusine i går.

Jeg jogger veldig rolig tempo, alltid gjort. Men jeg liker den friske luften, jogge rolig til musikk. Innimellom tar jeg noen intervaller hvor jeg drar på litt, men stort sett jogger jeg i rolig tempo i 40-45 min flere kvelder i uka.

Ja, jeg burde nok trene mer variert - men akkurat nå er det jogging som er min store lidenskap, jeg holder meg i form og så er det også litt deilig alenetid uten 3 småbarn ;)

Sorry innlegget, men føler jeg får så mye negativt om dagen og hvis jogging også er galt så mange kvelder i uka...

Anonymkode: e3f5e...312

Jeg synes det er ok å jogge. Tenker en velger den aktiviteten en liker best og passer til. 

Jeg ville kun stilt spørsmålstegn ved det om det var overdrevet og jeg ble bekymret for personens helse. Som at en plutselig må jogge hele tiden, nesten ikke spiser, veldig tynn osv.

Anonymkode: 1276c...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler heller at du trapper ned på mengden kusine enn mengden løping. For en herlig person hun høres ut som! *sarkasme*

Det noen sier her om restitusjon og ensformig trening, er noe å ha i bakhodet, men hvis du lurer, snakker du med noen som kan løping, ikke den negative kusinen din. Misunner deg løpegleden din - jeg holdt på en stund i vår, men falt av i løpet av sommeren. Nå er det sååå vanskelig å starte opp igjen. 

Løp og vær glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...