Gå til innhold

Jeg elsker å jogge....hva er "galt" med å jogge 3 kvelder på rad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk den kommentaren av min kusine i går.

Jeg jogger veldig rolig tempo, alltid gjort. Men jeg liker den friske luften, jogge rolig til musikk. Innimellom tar jeg noen intervaller hvor jeg drar på litt, men stort sett jogger jeg i rolig tempo i 40-45 min flere kvelder i uka.

Ja, jeg burde nok trene mer variert - men akkurat nå er det jogging som er min store lidenskap, jeg holder meg i form og så er det også litt deilig alenetid uten 3 småbarn ;)

Sorry innlegget, men føler jeg får så mye negativt om dagen og hvis jogging også er galt så mange kvelder i uka...

Anonymkode: e3f5e...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken kommentar fikk du? At det er galt? Det er jo ikke det. Men personlig deler jeg ikke din entusiasme😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke galt. Om det er å jogge du ønsker å oppnå. Og det har mange fordeler. Men ønsker du å bli sterkere er det lurt å trene styrke også. Men jogg ivei! Det er da bare fint og de færreste blir skadet av det du beskriver. 

Anonymkode: e9409...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elizabeth89 skrev:

Hvilken kommentar fikk du? At det er galt? Det er jo ikke det. Men personlig deler jeg ikke din entusiasme😉

At jeg ødelegger formen ved å bare jogge og så ofte. Jeg er i ganske god form nå, utelukkende av jogging. Hadde skjønt det hvis jeg drev maratonløping, men jeg jogger rolig og tar som nevnt noen intervaller med mer intensitet. Men jeg elsker det akkurat nå.

Er bare fryktelig sårbar og har endelig funnet et treningsform jeg liker og kan godt stikke ut 45 min flere kvelder på rad. Men når jeg får sånne kommentarer fra en som står meg nær blir jeg liksom "tenk om hun har rett"

Anonymkode: e3f5e...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke hør på henne, fortsett som du gjør, helt ypperlig trening 😊👍

Anonymkode: 7c12b...e7e

takk, hun har alltid vært en sånn besserwisser...kan mitt yrke litt  bedre enn meg selv og skal liksom hele tiden komme med råd selv om jeg ikke har bedt om det. Men så har vi det veldig hyggelig også. Men akkurat nå  traff hun meg på et sårt punkt fordi jeg endelig har funnet "min greie". Tanken på at jeg for eksempel i kveld skal ut å løpe med musikk på ørene "helt alene" er nyydelig.

Anonymkode: e3f5e...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At jeg ødelegger formen ved å bare jogge og så ofte. Jeg er i ganske god form nå, utelukkende av jogging. Hadde skjønt det hvis jeg drev maratonløping, men jeg jogger rolig og tar som nevnt noen intervaller med mer intensitet. Men jeg elsker det akkurat nå.

Er bare fryktelig sårbar og har endelig funnet et treningsform jeg liker og kan godt stikke ut 45 min flere kvelder på rad. Men når jeg får sånne kommentarer fra en som står meg nær blir jeg liksom "tenk om hun har rett"

Anonymkode: e3f5e...312

Ikke bli såret av det, er ingenting å bli såret av. Jogg så mye du vil, akkurat som du vil🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at du har funnet en treningsform du liker! Det er vel noe med at løping kan være ganske belastende på kroppen, men det kommer jo litt an på hvor hard økt det er og underlag etc. Kroppen har godt av å restituere seg etter en hard økt. Men hvis du ikke føler at du presser deg noe særlig og ikke kjenner verking etc så er det vel ikke noe problem. Jeg er ikke noen ekspert, men husker jeg fikk råd om å legge inn hviledager ( ev annen trening) mellom løpeøktene da jeg løp mye. 

Anonymkode: 54e61...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så deilig at du har funnet en treningsform du liker! Det er vel noe med at løping kan være ganske belastende på kroppen, men det kommer jo litt an på hvor hard økt det er og underlag etc. Kroppen har godt av å restituere seg etter en hard økt. Men hvis du ikke føler at du presser deg noe særlig og ikke kjenner verking etc så er det vel ikke noe problem. Jeg er ikke noen ekspert, men husker jeg fikk råd om å legge inn hviledager ( ev annen trening) mellom løpeøktene da jeg løp mye. 

Anonymkode: 54e61...fa6

Og deg gjør jeg så absolutt hvis jeg har tatt i en skikkelig kveld. Men stort sett jogger jeg rolig tempo og passer på å ha pulsen nettopp der at deg kjennes greit. Men jeg kan enkelte uker jogge 5-6 dager på rad, så 2-3 dager hvile. Men hun henger seg opp i hvor ofte jeg løper, hvordan jeg løper til og med...

Vi tar innimellom løpetimer sammen på tredemølle med instruktør...og da forteller hun i pauser hvordan jeg skal løpe, hvile mm.

Jeg synes sånne andre gruppetimer er kjedelig. Løping er frihet for hodet mitt, både på tredemølle med instruktør og ute i skogen/langs veien. Hun forstår det ikke, vil ikke forstå og skal hele tiden dysse meg ned i at slik jeg trener er feil.

Tidligere trente jeg aldri...da var det også selvsagt feil. Derfor blir jeg også litt sånn såret når jeg endelig trener flere ganger i uka...er det også feil. Alt jeg gjør er liksom feil. Vi har vokst opp som søsken...selv om vi er kusiner.

Anonymkode: e3f5e...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og deg gjør jeg så absolutt hvis jeg har tatt i en skikkelig kveld. Men stort sett jogger jeg rolig tempo og passer på å ha pulsen nettopp der at deg kjennes greit. Men jeg kan enkelte uker jogge 5-6 dager på rad, så 2-3 dager hvile. Men hun henger seg opp i hvor ofte jeg løper, hvordan jeg løper til og med...

Vi tar innimellom løpetimer sammen på tredemølle med instruktør...og da forteller hun i pauser hvordan jeg skal løpe, hvile mm.

Jeg synes sånne andre gruppetimer er kjedelig. Løping er frihet for hodet mitt, både på tredemølle med instruktør og ute i skogen/langs veien. Hun forstår det ikke, vil ikke forstå og skal hele tiden dysse meg ned i at slik jeg trener er feil.

Tidligere trente jeg aldri...da var det også selvsagt feil. Derfor blir jeg også litt sånn såret når jeg endelig trener flere ganger i uka...er det også feil. Alt jeg gjør er liksom feil. Vi har vokst opp som søsken...selv om vi er kusiner.

Anonymkode: e3f5e...312

Litt sjalu kanskje? Det høres du har dette under kontroll, så ikke bry deg om det. Det er så deilig når man finner en treningsform man liker - kos deg med det! Jeg elsker også å løpe ute i skogen eller på småveier, så skjønner godt hva du mener :) 

Anonymkode: 54e61...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsett med og jogge når det er det du liker.

Sønnen min trener på løping og har 9 økter i uken på treningsprogram fra trener. Da har han intervall tirsdag, torsdag og lørdag, på lørdagen har han en rolig økt om ettermiddagen på 40 min. Rolig 60 minutters økt mandag, onsdag og fredag, men om fredagen har han en rolig 40 min. økt om morgenen før skolen. På søndagen har han en 18 km rolig langtur. Han er nå 15 år og elsker og løpe, han løper halvmaraton og rekorden hans nå er 1:25:52. (Rolig er nå under 5 min på km😉)

Anonymkode: 07efd...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At jeg ødelegger formen ved å bare jogge og så ofte. Jeg er i ganske god form nå, utelukkende av jogging. Hadde skjønt det hvis jeg drev maratonløping, men jeg jogger rolig og tar som nevnt noen intervaller med mer intensitet. Men jeg elsker det akkurat nå.

Er bare fryktelig sårbar og har endelig funnet et treningsform jeg liker og kan godt stikke ut 45 min flere kvelder på rad. Men når jeg får sånne kommentarer fra en som står meg nær blir jeg liksom "tenk om hun har rett"

Anonymkode: e3f5e...312

Slapp av, og fortsett med det du liker. Hilsen trent-i-tredve-år.

Anonymkode: 34d01...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt, men hvis du ikke har jogget ganske lenge kan det gi deg for kort tid til restitusjon og større fare for skader enn om du legger inn noen hviledager. 

Anonymkode: 74b89...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe galt, men hvis du ikke har jogget ganske lenge kan det gi deg for kort tid til restitusjon og større fare for skader enn om du legger inn noen hviledager. 

Anonymkode: 74b89...6e6

Jeg har holdt på i 6 måneders tid nå.

Anonymkode: e3f5e...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har holdt på i 6 måneders tid nå.

Anonymkode: e3f5e...312

Da kan jeg forstå at hun sier det. Veldig mange i din situasjon ender med å løpe på seg en belastningsskade fordi de blir for ivrige. Jeg har gjort den tabben selv, 2 ganger!

Det kan hende det går bra fr deg, men risikoen for sade og overtrening er stor hvis du løper så ofte uten hviledager mellom.

Anonymkode: 74b89...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fikk den kommentaren av min kusine i går.

Jeg jogger veldig rolig tempo, alltid gjort. Men jeg liker den friske luften, jogge rolig til musikk. Innimellom tar jeg noen intervaller hvor jeg drar på litt, men stort sett jogger jeg i rolig tempo i 40-45 min flere kvelder i uka.

Ja, jeg burde nok trene mer variert - men akkurat nå er det jogging som er min store lidenskap, jeg holder meg i form og så er det også litt deilig alenetid uten 3 småbarn ;)

Sorry innlegget, men føler jeg får så mye negativt om dagen og hvis jogging også er galt så mange kvelder i uka...

Anonymkode: e3f5e...312

Det jeg tenker er at det vel er bedre for kroppen at du har noen hviledager mellom øktene, så den får tid til å hente seg litt inn igjen

Anonymkode: b87d3...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt sjalu kanskje? Det høres du har dette under kontroll, så ikke bry deg om det. Det er så deilig når man finner en treningsform man liker - kos deg med det! Jeg elsker også å løpe ute i skogen eller på småveier, så skjønner godt hva du mener :) 

Anonymkode: 54e61...fa6

Hvorfor dra sjalukortet? Er du alltid sjauli hvis du er uenig med noen eller kommenterer ting?

Anonymkode: b87d3...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og deg gjør jeg så absolutt hvis jeg har tatt i en skikkelig kveld. Men stort sett jogger jeg rolig tempo og passer på å ha pulsen nettopp der at deg kjennes greit. Men jeg kan enkelte uker jogge 5-6 dager på rad, så 2-3 dager hvile. Men hun henger seg opp i hvor ofte jeg løper, hvordan jeg løper til og med...

Vi tar innimellom løpetimer sammen på tredemølle med instruktør...og da forteller hun i pauser hvordan jeg skal løpe, hvile mm.

Jeg synes sånne andre gruppetimer er kjedelig. Løping er frihet for hodet mitt, både på tredemølle med instruktør og ute i skogen/langs veien. Hun forstår det ikke, vil ikke forstå og skal hele tiden dysse meg ned i at slik jeg trener er feil.

Tidligere trente jeg aldri...da var det også selvsagt feil. Derfor blir jeg også litt sånn såret når jeg endelig trener flere ganger i uka...er det også feil. Alt jeg gjør er liksom feil. Vi har vokst opp som søsken...selv om vi er kusiner.

Anonymkode: e3f5e...312

Hun der altså hadde jeg tilslutt sprukket helt til tilslutt. Hvorfor sier du ikke fra? 

Anonymkode: 7c12b...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE hør på andre som kritiserer treninga di! Den beste trening man kan gjøre er den som blir gjort! Jeg elsker også jogging,- pga at det er så "tanketomt" og avslappende, og det at jeg får være ALENE. Jogger 5 ganger i uka,- stort sett rolig tempo, men ikke så rolig at jeg ikke er andpusten. Med alderen må jeg trene styrke,- kjenner det på kroppen,-samtidig som at lysten til variasjon kom med årene. Drev "Kun med jogging" i 8 år før jeg la inn ukentlig styrke. Jeg har 2 dager i uka med Jillian Michaels sin 30 day's shred. Velger en av de tre "Level" hun har der og that's it. Blir det de dager jeg knapt har tid til trening,- men tar bare 40 min fra jeg starter å bytte om og slår på DVD'en til jeg er ferdig dusja :) så får alltids skvist det inn.

Fortsett som du gjør. Ja, er ikke perfekt å bare jogge,- men det er jammen mer perfekt enn å starte opp med "et perfekt treningsopplegg" som man går lei av etter første gang :) Dessuten er det slik at jogging/løping  er en utholdenhetsidretten som også gir styrketrening mens du utøver den. Hver gang du løfter en fot og setter den foran deg,- hver gang du lander bruker du de alle de store muskelgruppene du har i underkroppen! Så det så,-  for bentetthet så har man effekt av jogging for å forhindre tap av denne,- men styrke i overkropp kommer jo ikke særlig mye inn da., særlig ikke armer/skuldre,- men man bruker armene mye mer med løping enn med gange og sykling f.eks :) 

Keep up the good work. Heier på deg,- og alle som trener regelmessig,- men får høre de trener "for ensidig"....Om det er at man bare trener styrke, bare går tur, bare sykler eller bare svømmer. VI trener alle sammen :)

Anonymkode: 8a7c3...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hva er galt med å være vakker, flink, sporty?» 

er slike spørsmål et forsøk på å få «det er ikke noe i veien med å være så nydelig/sporty/flink som du er fina ❤️❤️❤️»-svar?

Ha tro på deg selv, ikke søk bekreftelse

Anonymkode: e5cf4...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som du, elsker tanketom jogging. Vet jo at jeg "burde" variere, trene styrke osv, men alternativet til jogginga er ikke styrketrening. Realistisk sett er det sofaen som er alternativet. 

Trening som blir noe av er 1000 ganger bedre enn trening som ikke blir noe av. 

Og rolig jogging krever ikke hviledager. 

Anonymkode: 20fd2...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er som du, elsker tanketom jogging. Vet jo at jeg "burde" variere, trene styrke osv, men alternativet til jogginga er ikke styrketrening. Realistisk sett er det sofaen som er alternativet. 

Trening som blir noe av er 1000 ganger bedre enn trening som ikke blir noe av. 

Og rolig jogging krever ikke hviledager. 

Anonymkode: 20fd2...44e

Sier hvem?

Anonymkode: b87d3...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er som du, elsker tanketom jogging. Vet jo at jeg "burde" variere, trene styrke osv, men alternativet til jogginga er ikke styrketrening. Realistisk sett er det sofaen som er alternativet. 

Trening som blir noe av er 1000 ganger bedre enn trening som ikke blir noe av. 

Og rolig jogging krever ikke hviledager. 

Anonymkode: 20fd2...44e

Etter bare 6 månders trening gjør det sansynlig vis det. Faren for betennelser og andre slitasjeskader i hofter, knær eller ankler er ganske stor. 

Jeg soer ikke at det må ende med skade, men en hviledag eller en dag man gjør noe annet innimellom er smart for de aller fleste de frste årene.

Anonymkode: 74b89...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...