Gå til innhold

Hva er vitsen med å gifte seg ? Min samboer ser ikke vitsen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømmer om å være gift, være kona til han jeg elsker. Føler vi står sterkere sammen også. 
Han vil ikke snakke om det og han vil ikke gifte seg. Flere av vennene våres har giftet seg, vi har vært sammen i åtte år, har barn sammen , eier hus og bil og alt det der. Men han forstår bare ikke helt vitsen med å være gift, sier det bare er tull .... 😞 

så hva skal jeg si, og gjøre. Jeg kan ikke tvinge han til å gifte Seg med meg og jeg går jo ikke fra han jeg elsker fordi jeg vil være gift 🙂 

Kanskje jeg ikke rette for han ? Kanskje det er hans måte å si han ikke vet om JEG er hans rette ...? 

nytter ikke alltid å snakke med han om dette  for han gidder ikke 😕 

Anonymkode: 2c6be...b3e

Skrevet

Man har noen juridiske fordeler ved arv og slikt. Man kan bli lignet sammen, og det kan være en fordel om man tjener veldig ulikt.

Jeg hadde ikke nektet på å gifte meg på nytt, men ser kun den praktiske betydningen av det. Har ingen «romantiske» ideer om ekteskap.

Har dere barn sammen så har det i mitt hode en vesentlig større betydning. Jeg hadde aldri valgt å få barn med noen jeg ikke hadde sett for meg at var den rette. Slik tenker muligens samboeren din også.

Skrevet

Det er ingen vits å gifte seg. 

Anonymkode: 97c54...a17

Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Det føles vondt. Typen min var der at han ikke så poenget med hverken barn eller ekteskap. Jeg valgte å gå fra ham til slutt. Jeg orket ikke å leve sammen med en mann som hadde så forskjellig syn på sånne viktige ting som meg. 

Anonymkode: 141e9...8d8

Skrevet

Har dere god nok samboerkontrakt og -forsikringer i tilfelle noe skulle skje med en av dere?

Jeg synes du skal sjekke dette, sjekke det igjen opp mot rettigheter man har som gift. Og om dere har dårligere samboerkontrakt/-forsikringer så krev at dere enten får bedre kontrakter/forsikringer, eller at dere gifter dere.

Noen menn synes det blir for mye styr, og vil da heller gifte seg.

Ellers tenker jeg at jeg ikke hadde godtatt "jeg synes det er tull" som et svar, jeg ville krevd et ordentlig svar, hvorfor han ikke vil gifte seg, hvorfor han ev. mener det er tull. Noen menn hater jo oppstyret rundt et bryllup, ønsker ikke bruke så mye penger på én dag, orker ikke å være så i fokus osv. I så fall kan det kanskje være et kompromiss at dere gifter dere i stillhet, bare dere to og forlovere?

Å ikke "gidde" å snakke om dette, når det er så viktig for deg, det tar jeg som et dårlig tegn, for da tenker jeg det er noe galt med kommunikasjonen mellom dere. Alle må ikke gifte seg, men man bør kunne kommunisere så godt at man finner ut hva som er viktigst, hva begge kan leve godt med. Å avfeie den andres ønsker om ekteskap som tull og noe man ikke gidder snakke om, det synes jeg er respektløst. Så kan det selvfølgelig være at han er lei, at han opplever at du "maser" om at dere skal gifte dere. I så fall tror jeg det også bunner i dårlig kommunikasjon om temaet, at dere egentlig aldri har snakket ordentlig om det, bare at du sier du vil og han at han ikke vil - og da blir begge misfornøyd når det stadig blir et tema. Dere må snakke ordentlig sammen og så komme til en felles beslutning, og så legge det bak dere, enten dere da fortsetter som samboere (med ev. bedre kontrakt og forsikringer) eller som gift.

Anonymkode: f3a5d...525

Skrevet

Har dere samboerkontrakt? Det er juridisk likestilt med ekteskap. Og det bør dere ha!

Mange frykter bryllupet mer enn ekteskapet. Har du foreslått et bryllup i utlandet. Roma? Las Vegas for den saks skyld, med bare dere?

Anonymkode: 4f15e...01c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere samboerkontrakt? Det er juridisk likestilt med ekteskap. Og det bør dere ha!

Mange frykter bryllupet mer enn ekteskapet. Har du foreslått et bryllup i utlandet. Roma? Las Vegas for den saks skyld, med bare dere?

Altså. Man kan ha bryllup i Norge bare med vitner. Trenger ikke dra til USA

Skrevet
16 minutes ago, Tøystykke said:

Altså. Man kan ha bryllup i Norge bare med vitner. Trenger ikke dra til USA

Jeg vet jo det, men det kaaan jo hende det er mer fristende/romantisk i utlandet. Og en god unnskyldning for å ikke invitere gjester 

Skrevet

For pensjonister lønner det seg IKKE å være gift. Samordning av pensjoner og goder....taper $$

Skrevet
23 minutter siden, Espen10 skrev:

For pensjonister lønner det seg IKKE å være gift. Samordning av pensjoner og goder....taper $$

Det er samme regler for ektefeller og samboere.

Anonymkode: 0fb5d...2c5

Skrevet

Fordi der er mindre jobb enn å skrive samboerkontrakt..

Skrevet
20 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Fordi der er mindre jobb enn å skrive samboerkontrakt..

Dette. Samt fest og kjole og gaver.

Skrevet

Om samboeren din ikke ser vitsen, så har er det kanskje ingen vits for han....

Om han synes det er greit å skrive samboerkontrakter, testamente osv isteden så er det kanskje det riktige for han?

Jeg personlig synes det at man blir hverandres nærmeste familie i lovens øyne er en ting, man er ektefeller og dermed har man ansvar for hverandre. Man er pliktig å ta vare på hverandre, man har innsyn i hverandres økonomi, man har medisinsk råderett over hverandre om noe skulle skje (tenker om en faller i koma og medisinske avgjørelser må tas) osv.

Vi giftet oss da vi kjøpte hus sammen, året etter fikk vi vårt første barn. Så vi giftet oss for å få alt papirarbeidet på stell, men for oss er det viktig å faktisk være gift også.

Ingen av oss har noe ønske om stort bryllup og bløtkakekjole, så vi reiste bare på ferie og kom hjem som gift. Giftet oss på en ambassade i utlandet og hadde ikke med oss forlovere engang (de stilte med vitner). Så man trenger ikke ha full pakke med kirkebryllup og fest om man ikke ønsker det.

Anonymkode: c2c56...de2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...