Gå til innhold

Ville dere utsatt prøvingen for å unngå ett november/desember barn?👶🏻


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjør på, desemberbarnet trenger ikke slite. Hilsen en som begynte på skolen med de som var ett år eldre og likevel var sterkest både sosialt og faglig.

Anonymkode: ec032...9a9

Begynte du på skolen med barn født des. året før deg? 

Anonymkode: bee67...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et meget godt spørsmål. Den som er født sent på året stiller "svakest" på mange områder.

Barnehageplass - de som er født etter 1/9 får vel ikke plass før året etter (avhengig av hvor du bor).

På skolen vil barnet være minst av alle i klassen. Det er stor fysisk og psykisk forskjell på en som er født i januar-mar og en som er født i nov/des.

Snakker av erfaring da jeg har 3 barn selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Espen10 skrev:

Det er et meget godt spørsmål. Den som er født sent på året stiller "svakest" på mange områder.

Barnehageplass - de som er født etter 1/9 får vel ikke plass før året etter (avhengig av hvor du bor).

På skolen vil barnet være minst av alle i klassen. Det er stor fysisk og psykisk forskjell på en som er født i januar-mar og en som er født i nov/des.

Snakker av erfaring da jeg har 3 barn selv

Jeg har også 3 barn, hvor av to er født i november og desember. Det er ingen forskjell hverken psykisk eller fysisk på mine nov/des barn sammenlignet med de andre i klassen. Så det er noe generelt det svaret sitt du. 

Anonymkode: e160c...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Espen10 skrev:

Det er et meget godt spørsmål. Den som er født sent på året stiller "svakest" på mange områder.

Barnehageplass - de som er født etter 1/9 får vel ikke plass før året etter (avhengig av hvor du bor).

På skolen vil barnet være minst av alle i klassen. Det er stor fysisk og psykisk forskjell på en som er født i januar-mar og en som er født i nov/des.

Snakker av erfaring da jeg har 3 barn selv

Jeg vet om mange barn i klassen til eldste (6 år) som er like stor som min 4-åring. Så det er en sannhet med modifikasjoner for å si det sånn.

Det er også en diskriminerende ytring.

Anonymkode: bee67...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Espen10 skrev:

Det er et meget godt spørsmål. Den som er født sent på året stiller "svakest" på mange områder.

Barnehageplass - de som er født etter 1/9 får vel ikke plass før året etter (avhengig av hvor du bor).

På skolen vil barnet være minst av alle i klassen. Det er stor fysisk og psykisk forskjell på en som er født i januar-mar og en som er født i nov/des.

Snakker av erfaring da jeg har 3 barn selv

Det er da virkelig ikke gitt at man stiller svakere på de områdene du nevner, fordi man et født sent på året. Kanskje med unntak av barnehageplass. 

Jeg er født sent i desember og startet på skolen som 6-åring (startet som 7-åringer) den gangen. Jeg leste flytende da jeg begynte på skolen og var en av de sterkeste faglig i klassen. Med unntak av noen få fag, men de har jeg heller aldri blitt god i. Jeg har og alltid vært ganske "tøff" psykisk og har klart meg bra gjennom hele skoleløpet. Var med på mange aktiviteter og lå aldri bak de som var født tidligere på året når det kom til prestasjoner. 

Broren min er født i slutten av januar. Han har slitt med det meste hele veien. Han snakket sent, leste sent, slet sosialt og mistrivdes på skolen. Han gjorde det dog bra i fotball. 

Det er relativt mange andre ting som spiller inn på disse områdene enn når på året du er født altså.. 

Anonymkode: bfa9d...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med vår første i mars, mens jeg var i kø til prøverør. Hun ble født i desember og jeg måtte ta 8 måneder ulønnet permisjon... det var veldig vanskelig økonomisk, og hun var dessuten overklar for barnehage da hun endelig begynte, og kunne fint ha begynt som ettåring.

Derfor var det VELDIG planlagt at lillesøstra ble født om sommeren. Hun begynte i barnehagen i august året etter og det gikk kjempefint.

Anonymkode: c72e4...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv født 30 desember. Aldri vært noe problem for meg 😉 faktisk var det veldig praktisk da jeg var barn, alle var hjemme i romjula så alle kunne komme i barnebursdag. Var værre med de om sommeren hvor alle var på ferie. Fikk barn selv nå i midten av juni, måtte sitte inne hele sommeren med nyfødt baby 😅 hadde vært mer praktisk å sitte inne deler av vinteren :) Kjør på og lykke til 💕

Anonymkode: d21e7...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv desemberbarn og har alltid hatet det. Så i en normal situasjon ville jeg ventet.

Hadde jeg derimot slitt med å bli gravid hadde ikke akkurat det vært avgjørende.

Anonymkode: 926c2...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke gjort. Har selv en sønn som blir 15 år rett før jul, og det har aldri vært noe problem verken for han eller oss at han er født sent på året. Han er skarp på skolen og er en av de beste på fotballaget selv om han er nesten et år yngre enn noen av de andre. Min mann er også født i desember, og han har heller ikke hatt noe problem med det i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har et novemberbarn. Sliter ikke i det hele tatt, er heller flinkere enn de født tidlig på året.

Så det er bare piss! 

Anonymkode: bee67...9a3

Jeg sier bare hva som gjelder for mitt desemderbarn.
Ja, menge klarer seg helt fint, men andelen som sliter blant de som er født sent på året er større.
Og om det bare er piss det jeg skriver om mitt barn, hvordan kan du si det uten å kjenne henne?

Selv om ditt ikke sliter siden det er født sent på året betyr det ikke at andre ikke gjør det.
Jeg kan fortelle min historie, og slik vi opplever det.
Jeg stiller ikke spørsmål ved andre som har andre erfaringer siden jeg er fullstendig klar over at barn er forskjellig

Anonymkode: d98ba...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ville nok det. Mitt novemberbarn var ikke moden for skole så han slet VELDIG første året. Takk og lov ble han møtt med forståelse og hjelp på skolen, men jeg kjente veldig på bekymring i lang tid. Så i den grad jeg kan planlegge så vil jeg heller ha et barn født tidlig på året. 

Anonymkode: d64d7...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Begynte du på skolen med barn født des. året før deg? 

Anonymkode: bee67...9a3

Med hele årskullet før meg. Og siden jeg er født i april vil det si at det var noen som var mer enn ett år eldre enn meg.

Anonymkode: ec032...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gutt født i november og jente født i desember. Ingen av de viser noe tegn til at de henger etter på noen måte. Gutten går på skolen og gjør det bra der, og jenta skal starte på skolen til høsten. Av førskolebarna er vel hun den som er mest moden på en del ting. Begge fikk plass i bhg når de var 1 år også. Så ville ikke bekymret meg noe for det. Om barnet er moden eller ikke, kommer helt ann på barnet, ikke når de er født. Vurderte selv om vi skulle la være å prøve noen mnd for å unnga barn født sent på året, men heldigvis så gjorde vi ikke det. Vi har hatt litt prøveperiode på begge.

Anonymkode: d6d89...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Espen10 skrev:

Barnehageplass - de som er født etter 1/9 får vel ikke plass før året etter (avhengig av hvor du bor).

Loven er nå endret slik at alle barn født i september, oktober og november også har rett til plass fra de fyller ett år. :) Dette gjelder helt uavhengig av hvor du bor.

Barn født i september og oktober fikk rett til plass fra 2016. Jeg er usikker på hvilket år novemberbarna fikk rett. Så dette er ganske nytt.

Anonymkode: a1e6e...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i november og eldstemann i desember. Begge to klarer oss utmerket og har alltid ligget foran faglig på skolen. 

Anonymkode: cf3b4...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene HI, de utfordringene som eventuelt kommer ved skolestart er ingenting i forhold til gledene ved et barn. Alle barn møter på utfordringer og det er kanskje ikke alltid det beste å være den eldste. Tenk på at de barna som yngst faktisk har fordelen av å omgås eldre barn og slik blir stimulert av det også. mens eldstemann i klassen faktisk ender opp med å omgås kun yngre barn, i klassen altså..

Og når det gjelder aldersbestemt idrett vil jeg nevne at Martin Ødegård er født i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har et desember barn vi fikk etter 2,5 år med prøving.
For oss var det uaktuelt å hoppe over en måned, hva viss den måneden var den måneden det skjedde?

På den ene siden tenker jeg litt annerledes nå, hun er litt umoden for alderen, og yngst i kullet. Sliter maks på skolen.
Skulle så virkelig gjerne hatt henne et år til i barnehagen.
På den andre siden, hadde vi hoppet over den måneden hadde vi ikke hatt den nydelige datteren vår..

Anonymkode: d98ba...d7d

Men da burde hun jo fått gå kvar i bh enda et år. Det er jo ikke så uvanlig.

Anonymkode: e3794...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn. 2 vårbarn og 2 vinterbarn. Begge vinterbarna har virkelig slitt med overgangen til skole. Om det er fordi de er gutter eller fordi de er født sent på året vet jeg ikke. Tipper det er litt begge deler.

Anonymkode: 231ad...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da burde hun jo fått gå kvar i bh enda et år. Det er jo ikke så uvanlig.

Anonymkode: e3794...2f1

Det er faktisk veldig uvanlig og vanskelig å få gjennom nå for tiden! Selv når det foreligger diagnose.

Anonymkode: 231ad...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk veldig uvanlig og vanskelig å få gjennom nå for tiden! Selv når det foreligger diagnose.

Anonymkode: 231ad...fcf

Hun er egentlig ganske oppegående, så de merket ikke så mye til at hun var ung i barnehagen.
Det var først når hun begynte på skolen.
Allerede første uke startet de med å lære 2 bokstaver og en del matte + masse lekser, tidvis mer enn for broren i 5. klasse.
De skulle lære alle bokstavene før jul og helst kunne lese da.

Det sa totalt stopp for henne, det ble alt for mye for ei liten jente på 5,5 år.

Hun har ingen diagnoser, forresten.

Anonymkode: d98ba...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller spiller det ingen rolle for deg om barnet er født sent på året? Og hva ville du gjort i mitt tilfelle? Vi vet at mannen han ekstremt dårlig sædkvalitet, men jeg ble gravid sist etter totalt 15mnd prøving. Sjansen vår var ufattelig liten i følge fem leger, og IVF var anbefalt. Jeg ble gravid en gang til etter dette også, men mistet.

 

Hilsen mamma til en.

Anonymkode: fb1fb...61e

Ikke november, men desember ja. Vi er prøvere og vi tar en pause i prøvingen for å unngå desember barn. Dette er på grunn av julen og maaaange bursdager i nær familie. Økonomien i julen blir stram hvis vi får barn da. Men selvfølgelig - hvis vi skulle endt om med å fått barn da så hadde vi bare måttet omstilt oss og ta det med strak arm. Et friskt barn er alt vi kan be om ! ❤️
 

det er heller ikke slik som en her sier at barnet var umodent osv på grunn av at hen var født på slutten av året. Det er ikke bursdagsmåneden som avgjør det. Modenhet har å gjøre med personlighet og intet annet! En på 10 født i desember kan være mer voksen enn en på 12 år født i desember :):) Eneste som kan påvirke mentaliteten er jo sykdommer, diagnoser og lidelser.

Anonymkode: d7ca3...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...