Gå til innhold

Ville dere gått for eggdonasjon om dere ikke kunne fått fått barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, vi ville gått for eggdonasjon om vi hadde hatt mulighet til det. Jeg kan ikke få egne barn fordi jeg har vært gravid utenfor livmoren to ganger, og resultatet ble å miste ene eggstokken og den andre er svært dårlig. Jeg har nå begynt å komme i tidlig overgangsalder. Så eneste mulighet hadde vært donasjon.

Selvsagt hadde det vært mitt barn, noe annet er rart å si. Mannen hadde vært biologisk far. Min store sorg i livet er å ikke kunne få flere barn (jeg har en tenåring fra før), og jeg hadde aldri hatt en eneste kval med å bruke donoregg.

Anonymkode: 6bfa0...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville gått for eggdonasjon om jeg ikke hadde kunnet få flere biologiske barn. Elsket å være gravid og å føde, så det vil jeg gjerne gjøre igjen. 

Anonymkode: d3279...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår så lett å adoptere eller bli fosterforeldre, vet dere egentlig hva dere snakker om? Det virker ikke slik, skjønner dere. 

Å adoptere er nærmest umulig å få til, og det er i beste fall 5-7 års ventetid. 

Som fosterforeldre er målet som regel at barnet skal tilbakeføres til biologiske foreldre og det blir ikke på noen måte det samme som å ha egne barn. Å ta til seg fosterbarn må være for å bidra positivt til at et barn skal få det godt, ikke for å stille et ønske om å få barn. 

Jeg tror at jeg kunne gått for eggdonasjon. Min venninne er mamma til et barn som ble til ved surrogati og er selvsag 100 % mamma til sitt og manne sitt barn. 

Anonymkode: 4e8db...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som foreslår så lett å adoptere eller bli fosterforeldre, vet dere egentlig hva dere snakker om? Det virker ikke slik, skjønner dere. 

Ja, er faktisk fullstendig klar over hva jeg snakker om. Trenger ikke være helt uvitende bare fordi man er uenig med deg forstår du. 

Anonymkode: b9c71...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kunne jeg absolutt, hadde gjort det om mine egg ikke var gode. Har 2 biologiske barn selv etter ivf og et fosterbarn. Kjærligheten jeg har til alle tre barna mine er like stor. Men er man fosterhjem så blir man også et offentlig hjem, med besøk av barnevern og tilsyn hver 3 mnd. Men å være fostermor er fantastisk givende og jeg syntes flere burde vurdere dette. 

Anonymkode: a5a13...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det tror jeg nok jeg hadde gjort. Fordi jeg ville ha barn, og fordi adopsjon fremstår som en dårligere løsning. Det tar lang tid, og når man får barnet er det allerede flere år gammelt og har opplevd diverse. Adoptivbarn har mange ganger større sannsynlighet for psykiske problemer enn andre.

Anonymkode: 97801...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, er faktisk fullstendig klar over hva jeg snakker om. Trenger ikke være helt uvitende bare fordi man er uenig med deg forstår du. 

Anonymkode: b9c71...66e

Likevel tenker du at de to alternativene er gode om man ønsker seg barn?

Anonymkode: 4e8db...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg godt ha gjort. Det var likegyldig for meg om jeg eller min daværende kone skulle gå gravid. Det er ikke viktig for meg med en biologisk tilknytning.

(Jeg ville foretrukket adopsjon, om man kunne garantere å få et spedbarn. Men det kan man jo ikke. Stort sett får man ikke noe barn i det hele tatt som homo. Fosterbarn ville vært uaktuelt, jeg hadde ikke orket usikkerheten).

Anonymkode: 026dd...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Jeg skal aldri stå i en slik situasjon, så jeg aner ikke hva jeg hadde gjort. Sånn jeg tenker nå, så hadde jeg aldri gjort det, men jeg hadde kanskje tenkt annerledes om det var umulig å få barn og ønsket var sterkt. Det er jo ikke noen forskjell på biologien med eggdonasjon og adopsjon.

Anonymkode: 6de5b...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Likevel tenker du at de to alternativene er gode om man ønsker seg barn?

Anonymkode: 4e8db...99e

Jeg svarte på Hi's spørsmål og sier at det er de alternativene jeg ville vurdert. Jeg sier ikke at det er den beste løsningen for alle. Nå skal det også nevnes at både mannen og jeg snakket om det å bli fosterhjem før vi fikk datteren vår også. Noe som tok oss mange år med prøving og flere ivf-forsøk. Så ja, vi har både tenkt gjennom og vurdert mange muligheter.

Anonymkode: b9c71...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Synes ikke man skal tulle med naturen slik.

Og nei, jeg vil ikke føde barn som er biologisk andres. 

Anonymkode: 7eea9...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eggdonasjon var eneste måten for å bli gravid, så ja. Veldig vanskelig å ta stilling til, men husker det inderlige ønske om barn, så hadde nok gjort det.

Vi tukler med naturen på alle tenkelige arenaer innen medisin, og dersom kroppen ikke var mottakelig for en annen kvinnes egg ville biologien ha sørget for at dette ble frastøtt. 

Så, ja, dersom mine egg ikke fungerte, så ville jeg nok det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ville ikke med viten og vilje utsette barn for potensielle identitetsproblemer. Ville heller gått for adopsjon, de barna eksisterer allerede. Det er stadig vanskeligere, men ikke umulig. Naboen hentet sitt barn fra Asia i vår. 

Anonymkode: 32eb6...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lett å si dette før man står i situasjonen selv. Adopsjon er dyrt, tar svært lang tid, det er strenge krav som ikke alle fyller (blant annet alder) osv. 

Underlig hvor viktig biologien er for det som skal presses ut, men ikke så farlig videre (siden dere ikke kan føde dem, men gjerne adoptere dem). 

Anonymkode: 185ab...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er lett å si dette før man står i situasjonen selv. Adopsjon er dyrt, tar svært lang tid, det er strenge krav som ikke alle fyller (blant annet alder) osv. 

Underlig hvor viktig biologien er for det som skal presses ut, men ikke så farlig videre (siden dere ikke kan føde dem, men gjerne adoptere dem). 

Anonymkode: 185ab...612

Underlig hvordan du hopper bukk over problemene. Det å ikke kjenne sitt biologiske opphav er vanskelig for mange, og det er ikke uten videre etisk forsvarlig å utsette et barn for dette gjennom bruk av donor. 

Det er like vanskelig for adopterte barn, om ikke enda vanskeligere. Men, man har ikke planlagt å sette barnet i den situasjonen. Problemet er derfør adopsjonen er et faktum. 

Ja, det er dyrt og tidkrevende. Det er eggdonasjon også. 

Anonymkode: 32eb6...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 20.26, Anonym bruker skrev:

Ja, vi ville gått for eggdonasjon om vi hadde hatt mulighet til det. Jeg kan ikke få egne barn fordi jeg har vært gravid utenfor livmoren to ganger, og resultatet ble å miste ene eggstokken og den andre er svært dårlig. Jeg har nå begynt å komme i tidlig overgangsalder. Så eneste mulighet hadde vært donasjon.

Selvsagt hadde det vært mitt barn, noe annet er rart å si. Mannen hadde vært biologisk far. Min store sorg i livet er å ikke kunne få flere barn (jeg har en tenåring fra før), og jeg hadde aldri hatt en eneste kval med å bruke donoregg.

Anonymkode: 6bfa0...155

Kan du ikke bli gravid ved hjelp av ivf heller? Og har du ikke fått tilbud om å fryse egg?

Anonymkode: fc3a5...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bli gravid ved hjelp av ivf heller? Og har du ikke fått tilbud om å fryse egg?

Anonymkode: fc3a5...dc6

Vi har vært igjennom ivf-forsøk som ble avbrutt pga at det kun kom ett egg, og det var heller ikke bra nok. Så har ikke egg å fryse heller😣 

Jeg skulle vært fulgt opp for mange år siden, men det skjedde ikke. Mine bekymringer ble føyset bort den gang og plutselig var det for sent..

Anonymkode: 6bfa0...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke ha gjort. Vi var helt klare på at enten får vi barn på vanlig måte, eller så ble det ikke barn på oss. 

Anonymkode: b24b2...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 9.43, Anonym bruker skrev:

Underlig hvordan du hopper bukk over problemene. Det å ikke kjenne sitt biologiske opphav er vanskelig for mange, og det er ikke uten videre etisk forsvarlig å utsette et barn for dette gjennom bruk av donor. 

Det er like vanskelig for adopterte barn, om ikke enda vanskeligere. Men, man har ikke planlagt å sette barnet i den situasjonen. Problemet er derfør adopsjonen er et faktum. 

Ja, det er dyrt og tidkrevende. Det er eggdonasjon også. 

Anonymkode: 32eb6...82e

Underlig at du tror alle adopterte har det problemet. Det stemmer ikke.

Anonymkode: 185ab...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Underlig at du tror alle adopterte har det problemet. Det stemmer ikke.

Anonymkode: 185ab...612

Nå er det du som sier alle, ikke jeg..

Anonymkode: 32eb6...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...