Gå til innhold

Jeg jobber på ettårsavdeling i bhg og har et spørsmål..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har ni ettåringer på avdelingen og alle startet i august. Ingen av dem har kortere dager enn 8.30-16. Flere av de gråter svært mye og vi gjør alt vi kan for å trygge og roe barna. Jeg ser lengre ned på siden at det nevnes ammefri, hvorfor benytter ikke mødre seg av dette?

Anonymkode: c4a91...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din oppgave er å ta vare på barna. Ikke spekulere i hvordan mødre, og fedre, disponerer tiden sin i arbeidstiden 

Anonymkode: 02eda...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammefri er rett til fri for å amme i en time hver dag. Det tar meg 40 minutter å komme  meg fra jobb til barnehagen. Skjønner du da hvorfor det er umulig?

Anonymkode: 25f5e...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og foresten: lovbestemt ammefri er frem til barnet fyller 1 år. Så da er det ikke relevant for barna på din avdeling.

Anonymkode: 25f5e...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...og foresten: lovbestemt ammefri er frem til barnet fyller 1 år. Så da er det ikke relevant for barna på din avdeling.

Anonymkode: 25f5e...22c

Det stemmer ikke helt. Du har lovbestemt rett til lønnet arbeidsfri frem til barnet er et år, men ulønnet kan du ta så lenge barnet ammer uten øvre grense. (aml) 

Og til HI - først og fremst så hadde jeg 1t reisevei en vei fra jobb til bhg, i tillegg til en arbeidshverdag som var så uforutsigbar at jeg kunne ikke bestemme klokkeslett på når jeg kunne dra (kunne ikke bare dra fra en trafikkulykke eller brann feks), så jeg måtte benytte meg av pumpefri på jobb. Kunne heller ikke starte en time senere eller gå en time før av samme grun. 

-SÅ alle har forskjellige grunner til hvorfor barna er der fulltid. 

Så vil jeg jo si at hvis det er så ille der du jobber, du velger ikke å se litt på dere selv da? 

Nå har jeg hatt to barn i bhg fra de var et år. Der de gikk var det alltid ro og harmoni. Pga turnus kunne det være jeg hentet kl 14, kl 16 eller alt i mellom, og alltid var det nok voksne til å ta vare på, trøste, ha et barn intill seg hvis det trengte nærhet osv. Så mitt inntrykk var at barna hadde det utrolig godt med de voksne der, som virkelig var dyktige i jobben sin. 

Anonymkode: d345b...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hos oss, vi gjør selvfølgelig det beste vi kan for barna men en føler seg ofte utilstrekkelig når man har ansvar for 7 gråtende småbarn å er alene fra 15.45 til 16.30, den siste halvtimen er tøff. Men ikke foreldrene sin feil at det er lite voksne på jobb, det burde vært grunnbemanning i hele barnehagens åpningstid. 

Anonymkode: 97606...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke folk som deg har jobbet der jeg har mine barn. Folk som er opptatt av foreldrenes arbeidstid er neppe de beste omsorgspersoner. 

Anonymkode: 6c2ff...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benyttet meg av ammefri på morgenen til barnet var 19 mnd. Måtte levere i barnehagen senest kl 7.50 for å rekke jobb kl 9. Jobbet turnus så noen dager ble hun levert kl 10 eller fikk en fridag hjemme med meg. Hun ble sjelden hentet senere enn 15.45 da far starter tidlig på jobb. Ikke alle har muligheten til å gi barnet kortere dager i barnehagen. 

Anonymkode: 3fcc5...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er skikkelig dårlig gjort av deg å gi andre foreldre dårlig samvittighet. 
 

Jeg prøvde å amme og ble veldig lei meg fordi jeg ikke klarte å amme mine barn, fordi jeg hadde ikke melk. Jeg jobba kjempehardt for å få det til. Men det var ikke for å få ammefri Da jeg begynte å jibbe igjen. Men for å gi barnet mitt morsmelk de første ukene /mnd. Og det gikk dessverre ikke ... :.(
 

Jeg har grått mange tårer fordi jeg skulle ønske jeg hadde mer tid med mine barn hjemme. Men hvis jeg ikke jobber har vi ikke hus, bil og mat på bordet. Så da velger vi heller å ha en jobb og sørge for at barna har et trygt hjem, mat i matboksen og varme og gode klær. 
 

Jeg har dårlig samvittighet hver eneste dag fordi jeg leverer min ferske ett åring i barnehagen 0715 og henter han kl 16:00-16:15. Men hva skal jeg gjøre ? Skal jeg si opp jobben fordi barnehage -ansatte mener barna har for lange dager ? Gå heller til styrer å ytre din mening så kan dere redusere åpningstiden i stedenfor kanskje ?
 

Syns du er veldig u-proff i jobben din som «henger ut» foreldre her med din mening om hvor lenge de er i barnehagen. Og husk det, hadde vi ikke hatt barn i barnehagen hadde du ikke hatt en jobb å gå til. 
men kanskje du ønsker at vi begge skal gå på nav så vi kan gå hjemme med Luse-inntekt! 
 

sorry ! Men det er ikke morro når barnehage -ansatte har meninger om ting de ikke har noe med, din jobb er ikke å mene noe om dette men du skal ivareta mitt barn ! 
 

Hilsen en sliten mamma med dårlig samvittighet hele tiden

Anonymkode: 15e96...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du er en ung, bedrevitende førstegangsmor som føler deg flottere og bedre enn andre mødre med et syn på hvordan andre mødre hensynsløst institusjonaliserer barna sine mens du er perfekt og strekker deg for å l ditt barn slippe tilsvarende tortur. 

Anonymkode: 173d6...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til angrep på hi, det må jo være lov til å spørre her inne uten å få hugd hodet av seg. Men det er tydelig at det er endel som føler seg truffet siden den ene svarer surere enn den andre. At dere ikke blir flaue over dere selv

Anonymkode: d7b78...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være de benytter seg av ammefri på morgenen eller ettermiddagen, siden barna er under åtte timer i bhg? Det som i alle fall ikke ville funket på mine barn var å møte opp for ammelunsj og deretter forlate barnet i barnehagen igjen frem til ettermiddagen. De fleste jobber ikke vegg-i-vegg med bhg heller. 

Anonymkode: d425f...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da voldsomt til angrep på hi, det må jo være lov til å spørre her inne uten å få hugd hodet av seg. Men det er tydelig at det er endel som føler seg truffet siden den ene svarer surere enn den andre. At dere ikke blir flaue over dere selv

Anonymkode: d7b78...fbf

Det som er flaut - er at barnehagepersonell skriver om dette på nett, «klager» på at foreldrene lar sine barn få lange dager i barnehagen. Men hva skal man gjøre da ? 

Anonymkode: 15e96...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til deg, jeg. Når dere har barn som gråter svært mye, forteller dere dette til foreldrene? Eller sier dere at de slutter å gråte med en gang foreldrene har gått? Jeg har hatt ett barn som gråt mye ved levering, men fikk beskjed om at det sluttet så snart jeg var borte. Det er derfor jeg spør 🙄

Anonymkode: 59444...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det som er flaut - er at barnehagepersonell skriver om dette på nett, «klager» på at foreldrene lar sine barn få lange dager i barnehagen. Men hva skal man gjøre da ? 

Anonymkode: 15e96...341

Hva er flaut med det? Hun stiller jo bare et spørsmål, ikke noe galt i det.

Anonymkode: d7b78...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også på avdeling med kun 1 åringer, 9 stk som begynte i august og september..Men det er nesten ingen gråting,de er blitt så trygge på oss voksne og hverandre..For en herlig gjeng ❤ De fleste kommer rundt kl.07 og blir ofte ikke hentet før kl.16-16.15, men alle sover 2-3 timer på dagtid og er så fornøyde 😊

Anonymkode: 6e9c8...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI: har dere prøvd bæresjal eller å la de små sitte i vognene sine mot slutten av dagen. Min erfaring er at vogna er en trygg plass, hvor de også kommer litt opp og bort fra gulvet og andre barn. 

Å sitte og kose seg i vogna med smokk, bamse eller koseklut er nok ganske godt for de små på slutten av en lang dag. Gjerne med noen leker eller bok. Eller sett vognene i en halvsirkel, sett deg på en stol i midten og syng! Ev. les eventyr med konkreter. 

Fortell gjerne foreldre hvorfor barnet sitter i vogna, så de ikke tror det er for å gi ungen time-out, eller no. 

Anonymkode: a1ae9...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har 7 1/2 arbeidsdag. Har de ikke betalt spisepause blir det 8 timer. På dette må man plusse kjøretid. Så at de fleste barna blir levert 0730 og hentet 1600 tyder da på at de fleste bruker denne timen...

Anonymkode: 264df...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen barnegrupper der det er mye gråt. Det er ofte smitteeffekt på dette. Mange grunner til at barna har lange dager i barnehagen og det er ikke alltid foreldrene kan gjøre noe med det. Prøv vogn, bæresjal, gi litt frukt mot slutten av dagen, syng for dem, la dem leke med noe spennende og nytt på slutten av dagen og prøv å være rolig. Det er tøft, men som regel blir det bedre. Vi hadde et barn på småbarn som var i barnehagen fra 7.30-16.45 hver dag, helt utslitt. Fra 16.15 til henting bar jeg det barnet. Etterhvert gikk det over og barnet kunne leke mer selvstendig og på egenhånd. 

Anonymkode: 34991...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også med ettåringer og kjenner meg overhode ikke igjen i det som HI skriver. Vi har 9 harmoniske, trygge og glade ettåringer. 

Anonymkode: 22580...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konstant dårlig samvittighet for mine to som blir levert 7.30 og hentet 16. Lever sent en dag i uka og henter tidlig på fredager. Bedre enn det dår jeg ikke gjort det, jeg må jobbe. Bruker 30 min hver vei til jobb, så gjør en del på kveldstid når de har lagt seg. 
hjelper meg fint lite at du strør salt i såret, men jeg håper og tror (basert på tilbakemeldinger) at det ikke er helt sånn i vår barnehage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere i barnehagen skal vite, at noen av dere får en plass i hjertet vårt. Det er dere som liker barna våre, som viser glede av å se dem. Forteller oss ting som gjør at vi skjønner at dere kjenner dem ordentlig.

Og det er dere som også ser oss foreldre. Som tror godt om oss. Som hun så jeg var helt nedsylta og foreslo at sønnen min hadde en lang dag.

Det er noen av dere vi har i tankene når vi kjøper en fellesfag til jul.

Du hi. Er nok ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...