Gå til innhold

Ville du vært/er du imot 50/50 fordelt omsorg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde 50/50 rett etter bruddet, var barnet selv som ønsker det (12 år). Vi bor i samme nabolag og har god kommunikasjon. 50/50 fungerte kjempe bra for oss voksne, men har aldri fungert for barnet. Vi har derfor gått bort fra det. Grunnen til at det ikke fungerte er fordi far ikke prioriterte barnet og de behov det har. Det har alltid vært jeg som har tatt meg av barnet og jeg har prøvd i alle år å bygge bro mellom de som bare har delvis lyktes.

Har troen på at der mor og far har vært likestilt i involering, oppdragelse og relasjon til barnet så kan 50/50 fungere.

Anonymkode: eda8c...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herre min hatt, det var nå også noe å henge seg opp i. 

Anonymkode: d9d1c...00c

Jeg bare minner deg på det jeg. 

Anonymkode: 27ca1...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Anonym bruker said:

Om far er skikket til å ha barna? Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor noen kvinner setter seg sånn på bakbena når det kommer til omsorgsfordeling når barna faktisk er så heldige å ha en god pappa? Er så mange fedre der ute som ikke er i bildet, gjør en elendig jobb med barna, man nærmest må tvinge dem til å ha samvær for barnets skyld osv. Og så har man disse fantastiske fedrene som må gjennom retten for å få 50/50.

Kjenner til 2 fantastiske fedre som begge måtte gjennom retten for å få 50/50 pga x’en satte seg på bakbena.

Jeg skal jo ærlig innrømme at jeg gladelig ville hatt en 50/50 ordning om jeg og mannen gikk fra hverandre. 

Anonymkode: bd03f...e04

ja hadde hatt 50/50 hvis pappan hadde vert oppgående, stabil økonomi og slik, men sånn er det dessverre ikke, så her er det bare dagssamvær. barnet er snart 7 og vert slik siden vi gikk fra hverandre når barnet var 20mnd

Anonymkode: b8d72...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare minner deg på det jeg. 

Anonymkode: 27ca1...a09

Ja, takk for det. De fleste klarer jo ikke å tenke selv, så det er bra vi har deg. 

Anonymkode: d9d1c...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir alltid så overrasket over scenarioer som dette. Klart han kan endre seg! Dersom sjefen hans på jobb hadde innført en ny rutine, vedder jeg på at han hadde lært seg den med en gang, hvis ikke får han jo sparken. Å pusse tennene på barna hver kveld blir det samme, bare mye enklere enn de fleste personers jobb. Han driter jo i både barna, og deg. Det er noe annet hvis han er dypt deprimert, ikke klarer å holde på en jobb osv. Da kan jeg tro på at han faktisk ikke "får det til". Men her gidder han ikke, fordi du uansett svinser rundt og tar alle drittjobbene/oppdragerjobbene.

Anonymkode: eaca7...29f

Ikke nødvendigvis.

Ikke meg du svarer, men jeg hadde en tilsvarende mann. Det ble ikke bedre etter skilsmissen. Barna ble ikke fulgt opp med tannpus og dorutiner og mat osv. Til slutt kom bv på saken - da bare dro han, for ingen skulle fortelle ham hva barna hans hadde behov for. Jeg kunne som mor ikke stå og se på at mine barn gikk for lut og kaldt vann for at han av prinsipp skulle få leke pappa. Utad snakket han varmt om barna og alt de skulle gjøre sammen osv. Folk må ha trodd han var en fantastisk pappa - men i virkeligheten var det omsorgssvikt og ulykkelige barn. Fordi en person fremstiller seg selv som en fantastisk forelder er det ikke nødvendigvis sannheten.

Anonymkode: ae421...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, gale damen skrev:

Barn bør ha ett hjem, en base. Om det er hos mor eller far spiller ingen rolle

Det er også den vanlige praksisen, over 90 % av barn med skilte foreldre har hovedbostedsadresse hos mor.

Man sier typisk at far er like mye forelder som mor for å høre likestilt ut, men i praksis viser deg seg at far så godt som alltid taper kampen. Her lyver ikke statistikken, jeg har også sett hvordan enkelte fedre blir overkjørt i denne prosessen.

Et av vår tids aller største samfunnsproblem er at barn har for lite tid med far og mannlige rollemodeller. 

Anonymkode: aed73...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er også den vanlige praksisen, over 90 % av barn med skilte foreldre har hovedbostedsadresse hos mor.

Man sier typisk at far er like mye forelder som mor for å høre likestilt ut, men i praksis viser deg seg at far så godt som alltid taper kampen. Her lyver ikke statistikken, jeg har også sett hvordan enkelte fedre blir overkjørt i denne prosessen.

Et av vår tids aller største samfunnsproblem er at barn har for lite tid med far og mannlige rollemodeller. 

Anonymkode: aed73...6d8

Dessverre gjelder det ikke hos meg. Jeg kjemper en kamp hver eneste dag om å bli hørt. Jeg er på nippen til å gi opp:( jeg kommer ingen vei ikke fvk ikke retten far lyver så det renner av han allikevel tror alle på han. Det som gjør meg så forbannet er at jeg er mye mer egnet som foreldre. Han leier ett hus som er falleferdig (skal rives om to år), han har dårlig økonomi og usikker jobb. Mens jeg er gift, trygg og fast jobb, eier egen bolig. Livet er uretferdig at han kun med snakkingen sin kan sno seg så til de grader i sitt eget favør. Jeg har skrevet mye om han her, ingenting hjelper dessverre;(

Anonymkode: fc852...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gir mer stabilitet å ha fast base. Og jo, det er for foreldrene. Det er en egoistisk løsning. 

Anonymkode: d2145...754

Så onsdag-mandag eller torsdag-mandag gjør det mer stabilt for barnet? Det flyttet fortsatt etter en drøy uke bare at det blir enda kortere der det kommer før barnet skal tilbake. 
 

de gangene barna må være lengre hos enten meg eller Pappan pga den andre jobber så sier barna at de gleder seg til å komme til den andre da de savner den de har vært borte fra. De ønsker ikke en endring fra 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er far til mitt barn helt ubrukelig så her er 50/50 totalt uaktuelt, men selv med verdens beste pappa ville jeg vært i mot 50/50.

Jeg tenker at det beste for barnet er om foreldrene bosetter seg nærme hverandre, barnet bor fast hos en av dem (f eks den med mest gunstig arbeidstid og/eller der det har søsknene sine), og at den andre forelderen har samvær annen hver helg og ferie, og ellers stiller opp på skole og idrettsaktiviteter, tar initiativ til å finne på ting sammen, invitere på kino, bowling, middag etter skolen osv. Barn trenger en fast base og et godt forhold til begge foreldre. Det betyr ikke at de trenger å se dem nøyaktig like mye.

Anonymkode: 8ca6e...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 50/50, og det fungerer utmerket. Men, han har gitt uttrykk underveis for hva han ønsker. I uken til pappa er han en eller to dager her. Og ellers kjører jeg jo uansett til og fra treninger, kamper, han kommer ofte hit etter skolen om far jobber sent osv. Er det fotballkamp på TV, ser han med pappa, de er på stadion på kamper sammen, så samværet avhenger også av hva som skjer, vi er ikke rigide på det. 

MEN, det krever et svært godt samarbeid med far. Vi er veldig gode venner, og vi bor rett i nærheten av hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er omtrent like brukbare foreldre begge to, men jeg ønsker i utgangspunktet ikke 50/50 hvis vi går fra hverandre. Hvis vi blir boende i samme nabolag kan vi prøve det og se om det fungerer, men hvis en av oss flytter lenger unna ønsker jeg at sønnen vår blir boende mest i huset hvor han har vokst opp og har alle vennene sine nesten rett utenfor døra. (Hvem av oss som beholder huset hvis det skjer vet jeg ikke, det kan like gjerne bli far.)

Anonymkode: a54dc...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Twintipp skrev:

Vi har 50/50, og det fungerer utmerket. Men, han har gitt uttrykk underveis for hva han ønsker. I uken til pappa er han en eller to dager her. Og ellers kjører jeg jo uansett til og fra treninger, kamper, han kommer ofte hit etter skolen om far jobber sent osv. Er det fotballkamp på TV, ser han med pappa, de er på stadion på kamper sammen, så samværet avhenger også av hva som skjer, vi er ikke rigide på det. 

MEN, det krever et svært godt samarbeid med far. Vi er veldig gode venner, og vi bor rett i nærheten av hverandre. 

Samme som her. Barna trenger ikke å komme innom den andre men pga aktiviteter og kamper så ser vi hverandre hver eneste uke uansett. Vi bidrar begge med kjøring og møter alltid begge to på alle kamper og forestillinger. Vi er veldig gode venner og vi har begge trent det ene barnets fotballlag sammen en periode. Vi bor 2 min unna hverandre og barna har aldri pakket en bag. De går hjem til den andre ved starten av ny uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot 50/50 omsorg for barn på generelt grunnlag. Jeg er oppvokst med dette og det er et sant helvete når det ikke fungerer spesielt når foreldre ikke bor i samme skolekrets og ikke er venner etter et brudd. 

Nå har jeg min sønn 100% alene og far ber ikke om noe. 

Skulle jeg hatt 50/50 så måttet det blir 2 uker hos hver. 1 uke er altfor lite. Barnet trenger 3-4 dager å tilpasse seg etter flyttingen og så har man bare 3-4 dager man har det normalt og sånn er det hver eneste uke. Det er utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 58d02...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gemini77/ skrev:

Samme som her. Barna trenger ikke å komme innom den andre men pga aktiviteter og kamper så ser vi hverandre hver eneste uke uansett. Vi bidrar begge med kjøring og møter alltid begge to på alle kamper og forestillinger. Vi er veldig gode venner og vi har begge trent det ene barnets fotballlag sammen en periode. Vi bor 2 min unna hverandre og barna har aldri pakket en bag. De går hjem til den andre ved starten av ny uke. 

Sånn har vi det her også. 

Når det først er blitt sånn er det godt det fungerer så bra. 

Pappa er trener her, så de ses stort sett hver dag. Sjeldent jeg ikke ser ham på en hel dag også. 

Ingen bag å pakke her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 0.02, Anonym bruker skrev:

50/50 er for foreldrene, og ikke barna. Selvfølgelig kan begge foreldre være like gode og trygge omsorgspersoner, men å måtte flytte bosted en gang i uken, 4 ganger i mnd er veldig ustabilt og til tider frustrerende for barn å måtte forholde seg til. Å ha en fast base er viktig. 

Anonymkode: d2145...754

Skilsmissebarn med delt bosted har det best Forskning.no

Anonymkode: 26bd9...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...