Gå til innhold

Blir så irritert på foreldre som mener dugnad er sååå fint- så lenge de slipper å delta


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ansvarlig for dugnader på idretten begge barna mine driver med. Jeg merker at fler og fler foreldre ønsker å slippe. Det er to timer to ganger i året. 
Dugnadene er loddsalg. De får en vakt i halvåret hver. Vakten er på to timer. Alle foreldre kjøper inn en gevinst eller baker ei kake i engangsform til loddsalget. Enkelt, ikke sant? Neida! 

Siste foreldremøte vi hadde, satt en far og fortalte hvor flott det er med dugnad. Da kan barna reise og delta på stevner lengre unna og kanskje også i utlandet! Vi tjener jo masse penger på dette! Men dette er også familien (med kun et barn) som ALDRI stiller opp på en eneste dugnad. 

Nå ønsker foreldrene å vippse penger slik at alle premier blir kjøpt inn på forhånd. Kakene vil de heller ikke bake. Jeg sa klart fra på foreldremøtet at jeg ikke er interessert i å bruke masse tid på å kjøpe inn 40 premier. Det tar mye tid og jeg rekker det tett og slett ikke. Og jeg har ikke plass til å oppbevare det. Kommentar fra ovennevnte far «tror du vi har så mye mer tid enn deg??»

Hvorfor i svarte apekatter er det så vanvittig vanskelig å delta på en dugnad 2 timer 2 ganger i året og kjøpe en premie til en 100-lapp?? 

Anonymkode: 5af03...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en løk. Regner med du også kjøper premie for ditt barn, og det er bittelitt forskjell på å kjøpe én og førti. 

Anonymkode: 31316...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en løk. Regner med du også kjøper premie for ditt barn, og det er bittelitt forskjell på å kjøpe én og førti. 

Anonymkode: 31316...67e

Det er akkurat det. Å kjøpe en premie til hver dugnad tar meg 10 min. Hvis jeg skal kjøpe 4», så tar det mye lenger tid. Men reise på stevne ut utlandet med alt betalt (varmere strøk i vinterferien) vil han gjerne bli med på. Heldigvis kunne jeg svare «du kan ikke overnatte med 20 småjenter, det må mødrene ta seg av»

Anonymkode: 5af03...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du ikke det på nevnte foreldremøte, istedenfor her? 

Skal jeg si meg enig med deg? Nei, dugnad er dritt. Her passer det aldri, det krever at en av oss er hjemme, og jeg kan ikke ta meg fri fra jobb en hel vakt for 2t dugnad. Mens en annen side av meg er helt enig i at dugnadsånden er i forfall i dagens samfunn, og vi må ta oss sammen. Derfor stiller vi jo opp der vi kan, det er prisen vi må betale for å ha barn i fritidsaktiviteter. 🤷‍♀️ Flott at du drar i gang, og stiller opp. 

Anonymkode: 58fde...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir for stor belastning for deg, må du trekke deg. Da kan du svare det på neste foreldremøte. Si rett ut at foreldrene er elendige på å stille opp, og nå er du utbrent og trekker deg. Så får de stille opp selv.

Anonymkode: 8f686...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ber du noen andre gjøre jobben. Eller du foreslår at turer droppes. Gidder ikke foreldre stille opp, da kan de ikke regne med at barna sponses på tur.

Anonymkode: ef175...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må nevne at de fleste foreldrene er flinke til å stille opp altså. Det er de som alltid vil lempe ondene over på andre, men høste av godene jeg er irritert på. De som skriker høyt om alt vi må bruke penger på, men som ikke vil hjelpe til å tjene pengene. Det er få av de, men de skriker så himla høyt!

Anonymkode: 5af03...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ansvarlig for dugnader på idretten begge barna mine driver med. Jeg merker at fler og fler foreldre ønsker å slippe. Det er to timer to ganger i året. 
Dugnadene er loddsalg. De får en vakt i halvåret hver. Vakten er på to timer. Alle foreldre kjøper inn en gevinst eller baker ei kake i engangsform til loddsalget. Enkelt, ikke sant? Neida! 

Siste foreldremøte vi hadde, satt en far og fortalte hvor flott det er med dugnad. Da kan barna reise og delta på stevner lengre unna og kanskje også i utlandet! Vi tjener jo masse penger på dette! Men dette er også familien (med kun et barn) som ALDRI stiller opp på en eneste dugnad. 

Nå ønsker foreldrene å vippse penger slik at alle premier blir kjøpt inn på forhånd. Kakene vil de heller ikke bake. Jeg sa klart fra på foreldremøtet at jeg ikke er interessert i å bruke masse tid på å kjøpe inn 40 premier. Det tar mye tid og jeg rekker det tett og slett ikke. Og jeg har ikke plass til å oppbevare det. Kommentar fra ovennevnte far «tror du vi har så mye mer tid enn deg??»

Hvorfor i svarte apekatter er det så vanvittig vanskelig å delta på en dugnad 2 timer 2 ganger i året og kjøpe en premie til en 100-lapp?? 

Anonymkode: 5af03...8e4

Ikke alle har råd til å kjøpe en premie til en 100-lapp. Helt seriøst. En maks grense på 50 burde holde eventuelt. De som tror at det ikke finnes fattige familie i Norge har hodet i ræva, for det finnes det flere av.

Dugnad er fint det og jeg skulle gjerne deltatt hadde det ikke vært for at vi bor ute på landet med dårlig busstilbuder og må ta buss til byen for å delta på dugnader. Itillegg må jeg ta barnet mitt med meg. Plutselig er vi ikke hjemme før 8, langt etter leggetid og det er uaktuelt. Så jeg er dessverre en av disse foreldrene som ikke strekker til på det området. 

Anonymkode: fc49d...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må nevne at de fleste foreldrene er flinke til å stille opp altså. Det er de som alltid vil lempe ondene over på andre, men høste av godene jeg er irritert på. De som skriker høyt om alt vi må bruke penger på, men som ikke vil hjelpe til å tjene pengene. Det er få av de, men de skriker så himla høyt!

Anonymkode: 5af03...8e4

Da tar du det direkte med dem i forkant av eller i etterkant av foreldremøtet. Si rett ut at du synes det er vanskelig at de vil bruke penger, men at de ikke har deltatt på de sju siste dugnadene. Ta tyren ved hornene.

Anonymkode: 8f686...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle har råd til å kjøpe en premie til en 100-lapp. Helt seriøst. En maks grense på 50 burde holde eventuelt. De som tror at det ikke finnes fattige familie i Norge har hodet i ræva, for det finnes det flere av.

Dugnad er fint det og jeg skulle gjerne deltatt hadde det ikke vært for at vi bor ute på landet med dårlig busstilbuder og må ta buss til byen for å delta på dugnader. Itillegg må jeg ta barnet mitt med meg. Plutselig er vi ikke hjemme før 8, langt etter leggetid og det er uaktuelt. Så jeg er dessverre en av disse foreldrene som ikke strekker til på det området. 

Anonymkode: fc49d...fdf

De som ikke har råd til det vet jeg om. De slipper å kjøpe gave. Den kjøpes inn på vegne av foreldrene, og trekkes fra kontoen vår. Men det trenger ikke de som har råd til å vite. Det finnes også de som er alene og absolutt ikke får det til med kollektiv. Jeg har to slike og de har jeg enten hentet og kjørt hjem, eller de får slippe. 

Anonymkode: 5af03...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da tar du det direkte med dem i forkant av eller i etterkant av foreldremøtet. Si rett ut at du synes det er vanskelig at de vil bruke penger, men at de ikke har deltatt på de sju siste dugnadene. Ta tyren ved hornene.

Anonymkode: 8f686...336

De deltar på dugnadene. Men ikke uten høylytte klager og protester og «drittsnakk» med andre foreldre.

Anonymkode: 5af03...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt dette opp med dem det gjelder altså. De stiller seg uforstående til det, for de deltar jo og de må jo få lov til å lufte ideer. 

Anonymkode: 5af03...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De deltar på dugnadene. Men ikke uten høylytte klager og protester og «drittsnakk» med andre foreldre.

Anonymkode: 5af03...8e4

Men da tar du tyren ved hornene der og da. "Du Paal, siden du har så mange idéer om hvordan vi burde gjort dette i stedet for slik vi har gjort det, tar du organiseringen av dugnaden i september? Jeg sender deg detaljene nå med en gang, så følger du opp?". Osv.

Anonymkode: 8f686...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...