Gå til innhold

Kan sjefen til mannen «nekte» syktbarndag fordi jeg er hjemme i permisjon?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei

Anonymkode: 20732...416

Joda, den har kommet så vidt, vært 23 påviste tilfeller på Ahus.

Anonymkode: 2b3a4...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri bedt mannen dra tidligere fra jobb for å hente sykt barn i bhg, det burde man klare selv. Så dere reagerer feil, mener jeg. Har 3 barn selv og vært igjennom det meste, mener dere og at dere skal være hjemme sammen hvis begge barna er syke og da?

 

Anonymkode: 2b3a4...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror mange hadde hatt godt av å komme seg ut av "vernet bedrift" bobla. Jeg jobber på teater og jeg kan faktisk ikke være syk. Jeg går på jobb så sant jeg står på beina. Blir jeg lagt inn på sykehus så kommet jeg ikke,men for vanlig sykdom gjør ikke at jeg blir hjemme.

Anonymkode: 86c25...13b

Det er fint for deg, men der jeg jobber er det ikke lov å komme på jobb med feber f.eks fordi det er farlig for pasientene vi jobber med. Vi får heller ikke lov å jobbe med omgangssyke (48 timers regel) eller diverse andre vanlige sykdommer. 

I tilfelle i hi er det en selvfølge at hun henter barnet selv. 

Anonymkode: 6475e...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 21.34, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært syk ganger siden august. Jeg er lærer for voksne, og mange av dem har barn i barnehagen. De smitter meg med diverse fra ulike barnehager. Jeg hadde to runder med spysyken i løpet av knappe tre uker, og få uker etter det ble jeg kraftig forkjølet med feber og så voldsom hoste at jeg mistet stemmen. Utrolig kjedelig for lever, arbeidsgiver og meg (det er ikke akkurat ferie å ligge i senga og spy!), men hva skal vi gjøre med det? Hvordan skal en samtale kunne hindre at jeg blir smittet igjen? 

Anonymkode: 1c980...144

Da forklarer man dette til arbeidsgiver. Enkelt og greit. Veldig smart av alle arbeidsgivere å følge opp fravær tett. 

Anonymkode: b449a...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI forsvant visst helt... Fikk du ikke den støtten og sympatien du hadde forventet? Håper egentlig du bare tuller... Men jeg vet jo at det dessverre finnes slike folk som deg. 

Anonymkode: 36d01...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI forsvant visst helt... Fikk du ikke den støtten og sympatien du hadde forventet? Håper egentlig du bare tuller... Men jeg vet jo at det dessverre finnes slike folk som deg. 

Anonymkode: 36d01...bda

Det er kanskje ikke så rart, siden vel omtrent ingen svarer på det hun lurer. Hi og samboer har retten på sin side, samboers arbeidsgiver kan ikke nekte dette

Anonymkode: 20732...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kanskje ikke så rart, siden vel omtrent ingen svarer på det hun lurer. Hi og samboer har retten på sin side, samboers arbeidsgiver kan ikke nekte dette

Anonymkode: 20732...416

Arbeidsgiver har vel heller ikke nektet? Har derimot full forståelse for at arbeidsgiver setter spørsmålstegn til holdningen. Selv om noe er lovlig, så er det lov å bruke hodet. 

Anonymkode: 36d01...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde holde at loven støtter henne.

Anonymkode: 43465...5fc

Men gjør den egentlig det når mor er i permisjon og ikke er syk. Nav skriver jo på sine sider at man har rett til sykt barn dag hvis den som skal passe barnet er sykt, og kommer med eksempel dagmamma eller annen forelder som ikke er i jobb. Ut fra dette vil jeg si at far ikke kan dra hjem fra jobb så lenge mor er i stand til å hente og passe det eldste barnet. Og er mor frisk så burde hun kunne det.

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men gjør den egentlig det når mor er i permisjon og ikke er syk. Nav skriver jo på sine sider at man har rett til sykt barn dag hvis den som skal passe barnet er sykt, og kommer med eksempel dagmamma eller annen forelder som ikke er i jobb. Ut fra dette vil jeg si at far ikke kan dra hjem fra jobb så lenge mor er i stand til å hente og passe det eldste barnet. Og er mor frisk så burde hun kunne det.

Anonymkode: d10c5...3e0

Ja, den gjør det. 

CBCBCDDF-6BF7-4F56-A9CB-C7DEA68F1EAA.jpeg

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men gjør den egentlig det når mor er i permisjon og ikke er syk. Nav skriver jo på sine sider at man har rett til sykt barn dag hvis den som skal passe barnet er sykt, og kommer med eksempel dagmamma eller annen forelder som ikke er i jobb. Ut fra dette vil jeg si at far ikke kan dra hjem fra jobb så lenge mor er i stand til å hente og passe det eldste barnet. Og er mor frisk så burde hun kunne det.

Anonymkode: d10c5...3e0

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r09-00#ref/lov/1997-02-28-19/§9-5

9-5 Første ledd, bokstav a. 

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Nødvendig tilsyn"!

Hvis mor uansett er hjemme kan det ikke sies det er nødvendig med fars tilsyn.

Anonymkode: 2515e...0a5

Mor har omsorg for annet barn. Enkelt og greit! 

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger til en arbeidstaker.»

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Nødvendig tilsyn"!

Hvis mor uansett er hjemme kan det ikke sies det er nødvendig med fars tilsyn.

Anonymkode: 2515e...0a5

Din hjemmesituasjon i permisjonstiden er ikke nødvendigvis den eneste sannhet. 

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din hjemmesituasjon i permisjonstiden er ikke nødvendigvis den eneste sannhet. 

Anonymkode: 43465...5fc

Normalt sett er det unødvendig at begge foreldrene er hjemme for å passe to barn, selv om det fonnes untak.

Anonymkode: 2515e...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mor har omsorg for annet barn. Enkelt og greit! 

Anonymkode: 43465...5fc

Hvis man velger å få flere barn, da må man faktisk også kunne forvente at man er i stand til å ta seg av disse barna. Så lenge hverken mor eller baby er syk er mor ikke så opptatt med annet barn at hun ikke også kan ta seg av det andre og hente dette.

Kan ikke sammenlignes med den situasjonen i den første linken din, der var det sykt barn og mor som hadde hatt våkenatt i meget krevende jobb. Det blir noe helt annet.

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man velger å få flere barn, da må man faktisk også kunne forvente at man er i stand til å ta seg av disse barna. Så lenge hverken mor eller baby er syk er mor ikke så opptatt med annet barn at hun ikke også kan ta seg av det andre og hente dette.

Kan ikke sammenlignes med den situasjonen i den første linken din, der var det sykt barn og mor som hadde hatt våkenatt i meget krevende jobb. Det blir noe helt annet.

Anonymkode: d10c5...3e0

Vi vet jo ingenting om hver families eventuelle utfordringer. Poenget er at ts har retten på sin side. Og kan velge å gjøre det slik, uansett hvor flinke, sterke og dydige alle andre er. Tror de er. Ønsker å fremstå. Fritt valg.  

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi vet jo ingenting om hver families eventuelle utfordringer. Poenget er at ts har retten på sin side. Og kan velge å gjøre det slik, uansett hvor flinke, sterke og dydige alle andre er. Tror de er. Ønsker å fremstå. Fritt valg.  

Anonymkode: 43465...5fc

Jaja, det er jo fint at noen "voksne" i dag driter i de ungene de setter til verden - for slik de utnytter gode ordninger sikrer de én ting, og det er at ungene deres aldri vil få ordninger som er i nærheten så gode når de kommer i samme alder som foreldrene er nå.

Hi og mannen viser manglende jobbmoral og vilje til å stille opp. Som jeg skrev tidligere, mannen bør ikke bli overrasket om han mister muligheten for å levere egenerklæringer. Og han vil også stille dårlig mtp. bedre muligheter i bedriften, bedre stilling og bedre lønn.

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, det er jo fint at noen "voksne" i dag driter i de ungene de setter til verden - for slik de utnytter gode ordninger sikrer de én ting, og det er at ungene deres aldri vil få ordninger som er i nærheten så gode når de kommer i samme alder som foreldrene er nå.

Hi og mannen viser manglende jobbmoral og vilje til å stille opp. Som jeg skrev tidligere, mannen bør ikke bli overrasket om han mister muligheten for å levere egenerklæringer. Og han vil også stille dårlig mtp. bedre muligheter i bedriften, bedre stilling og bedre lønn.

Anonymkode: d10c5...3e0

At far i en slik situasjon er hjemme med sykt barn er da vitterlig det rakt motsatte av å drite i barna man setter til verden. Rart hvordan noen rettigheter er helt ok å utnytte, for å ikke snakke om svindle med, mens andre minimale er helt krise. Hvor mye taper egentlig du personlig på at naboen har far eller mor hjemme med sykt barn selv om ene er i permisjon? 

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg får ut av innlegget ditt, HI, er at i alle fall mannen din, men også du selv, har skremmende lav arbeidsmoral. 

Anonymkode: 5ff7e...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At far i en slik situasjon er hjemme med sykt barn er da vitterlig det rakt motsatte av å drite i barna man setter til verden. Rart hvordan noen rettigheter er helt ok å utnytte, for å ikke snakke om svindle med, mens andre minimale er helt krise. Hvor mye taper egentlig du personlig på at naboen har far eller mor hjemme med sykt barn selv om ene er i permisjon? 

Anonymkode: 43465...5fc

Du skjønner det tydeligvis ikke...

Det er ikke jeg eller naboen som taper. Det er arbeidsgiver og samfunnet som taper på dette, og foreldrene velger da å undergrave de velferdsordningene vi har i dag, noe som fører til at deres barn kanskje må ta fri uten lønn for å være hjemme med syke barn, når den tiden kommer...

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at det er forskjell på hvorvidt TS har rett til å gjøre noe, og hvorvidt det er riktig. Mannen har rett til å være hjemme, men i dette tilfellet synes jeg ikke det virker riktig. Med forbehold om at vi ikke vet nok om hjemmesituasjonen.

For oss er ti sykt barn-dager litt lite, så vi bruker dem med omhu.

Anonymkode: cb515...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 21.13, Anonym bruker skrev:

Vi har ett barn på 3 år og en på 5mnd. Når barnehagen ringer å sier at eldste er syk, reiser mannen hjem fra jobb. Nå har sjefen hans klaget på dette ettersom jeg er hjemme i mammapermisjon. Sjefen mener jeg bør ta meg av eldste, slik at mannen min kan jobbe. Begrunnelsen er at de er få ansatte og avhengig av de ansatte de har. Når min mann eller andre er syke, må noen andre gå dobbelt. Sjefen hans klager også på at mannen min har vært syk 5 ganger på 5 1/2mnd. Er dette rett?

Anonymkode: 7038e...960

Synes mannen din er syk ofte. 1 gang pr måned. Det er høyt fravær.  Jeg har vært syk 5 ggr på 5 år. Hadde aldri falt meg inn å ringe hjem mannen min for sykt barn hvis jeg var hjemme i permisjon.

Anonymkode: 3930e...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...