Gå til innhold

Kan sjefen til mannen «nekte» syktbarndag fordi jeg er hjemme i permisjon?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stort sett alle som har influensa, har en kraftig forkjølelse. Skremmende hvor få som kjenner forskjellen

Anonymkode: 2212b...cb4

Enig! Har et par stk i omgangskretsen som har influensa 2 ganger i året hvert eneste år... 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 45499...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig! Har et par stk i omgangskretsen som har influensa 2 ganger i året hvert eneste år... 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 45499...7d4

Merkelig det der altså. I løpet av mine 29 år på jorden har jeg hatt influensa 1 gang og da var jeg så dårlig at jeg var helt ødelagt. Har derimot hatt mange kraftige forkjølelser og andre sykdommer som gir feber og smerter

Anonymkode: ff9af...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stort sett alle som har influensa, har en kraftig forkjølelse. Skremmende hvor få som kjenner forskjellen

Anonymkode: 2212b...cb4

Det kan være umulig å kjenne forskjellen selv. Jeg fikk påvist influensa da jeg var hos legen for noe annet. Trodde bare jeg hadde en lett forkjølelse. I andre tilfeller er man ikke i tvil, men influensa kan ramme både dødelig hardt og lett. 

Anonymkode: ff1cf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig det der altså. I løpet av mine 29 år på jorden har jeg hatt influensa 1 gang og da var jeg så dårlig at jeg var helt ødelagt. Har derimot hatt mange kraftige forkjølelser og andre sykdommer som gir feber og smerter

Anonymkode: ff9af...be8

Du vet jo ikke om det har vært influensa eller ikke, det andre. Det trenger ikke ramme hardt hver gang!

Anonymkode: 52868...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det arbeidsgivere blir oppgitt . For en arbeidsmoral! Den som er hjemme i permisjon henter selvfølgelig og passer det andre syke barnet. Man har sikkert rett på sykedager, men hvorfor skal mødre i permisjon være så udugelige ! Om man ikke evner å ha to barn alene selv om den ene er syk bør man kanskje stoppe på 1 barn 

Anonymkode: fa04c...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig det der altså. I løpet av mine 29 år på jorden har jeg hatt influensa 1 gang og da var jeg så dårlig at jeg var helt ødelagt. Har derimot hatt mange kraftige forkjølelser og andre sykdommer som gir feber og smerter

Anonymkode: ff9af...be8

Ja.. Jeg er 33 og har enda til gode å ha influensa. Flaks☺️

Anonymkode: 45499...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen hans har også klaget på at han ringte seg inn syk 20min før vakten hans startet. Sjefen mente dette var litt sent da han var syk på fridagene før denne dagen også. Mannen min hadde da vært syk på fridagene sine, også merket han at han ikke var frisk 20min før vakten startet. Sjefen mente at «han burde vist dette tidligere, og at det ikke var greit å ringe seg inn syk rett før vaktstart».

 

hi

Anonymkode: 7038e...960

Skjønner godt at sjefen reagerer på dette. Dessuten er jeg også helt enig i at dersom du er hjemme i permisjon, og ikke selv er syk, er det en selvfølge at du skal ta deg av den syke 3-åringen også med mindre det er noe helt spesielt som gjør at du ikke kan. Mannen din har jo ingen grunn til å være hjemme med sykt barn når du også er hjemme.

Anonymkode: c36e9...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ringer ikke inn syk 20 min før jobb med mindre man blir veldig akutt syk eller det skjer en ulykke. Og hvertfall ikke når han har vært syk dagene i forveien også, da burde han funnet ut av det før på dagen. 

Jeg har ringt inn syk 45 minutter før senvakt én gang. Da aborterte jeg og ble liggende på badegulvet med styrtblødninger og skikkelige kramper. Til og med da prøvde jeg og ordne meg til jobb, la bleiene til dattera mi i trusa og proppa i meg smertestillende i et håp om å komme meg gjennom vakta. Fordi de aller fleste av oss vil ikke ringe inn syk så kort tid før man skal på jobb, med mindre man har null sjans til å klare det. 

Anonymkode: 45499...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lisa2 skrev:

Som arbeidsgiver selv, skjønner jeg sjefen til mannen din. Så lenge du er frisk, er det ingen grunn til at mannen din skal være hjemme med sykt barn når du likevel er hjemme.

Dessuten er det altfor mye å være syk 5 ganger på 5 1/2 måned. Når mine ansatte har vært syk 3ganger på ett halvt år, blir de kalt inn til samtale. 

Da har ikke du mange ansatte med migrene. 

Anonymkode: 9a3e1...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har ikke du mange ansatte med migrene. 

Anonymkode: 9a3e1...186

Det er jo sånne ting som evt kan komme frem under en samtale da. Det er en selvfølge at en god sjef følger opp sykefravær altså, og ofte er det en del arbeidsplassen kan gjøre for å forminske fraværet.

Jeg er sjef selv, og har en ansatt med migrene, der har vi ordnet så hun har utvidede sykedager pga sin kroniske sykdom.

Sjefer som kaller inn til møter er ikke nødvendigvis ute etter å ta deg, de kan være ute etter å hjelpe...

Anonymkode: 0ad3a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo sånne ting som evt kan komme frem under en samtale da. Det er en selvfølge at en god sjef følger opp sykefravær altså, og ofte er det en del arbeidsplassen kan gjøre for å forminske fraværet.

Jeg er sjef selv, og har en ansatt med migrene, der har vi ordnet så hun har utvidede sykedager pga sin kroniske sykdom.

Sjefer som kaller inn til møter er ikke nødvendigvis ute etter å ta deg, de kan være ute etter å hjelpe...

Anonymkode: 0ad3a...da5

Helt enig med deg. Det er jo det som er hensikten. Finne gode løsninger for alle. Og jo jeg har en ansatt med migrene og der har vi en avtale om at vedkommende tar medisin og legger seg til å sove noen timer og kommer på en seinere vakt. Av og til går det ikke, men vi prøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som både du og mannen har veldig lav arbeidsmoral som i det hele tatt reagerer på at sjefen ikke er fornøyd. Både som ansatt og som sjef hadde det vært uaktuelt for mange (de fleste) å ta de valgene dere har tatt. Det er rett og slett latskap og egoisme.

Anonymkode: aada1...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da har ikke du mange ansatte med migrene. 

Anonymkode: 9a3e1...186

Er man så ille av migrene så kan man søke om arbeidsgiverfritak for egenmeldingene, og da har man gjerne en dialog med arbeidsgiver.

Anonymkode: 20732...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke lese alt. Men klarer du virkelig ikke passe et sykt barn + baby?? Stopp verden, jeg vil av! 

Anonymkode: a5ed1...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen hans har også klaget på at han ringte seg inn syk 20min før vakten hans startet. Sjefen mente dette var litt sent da han var syk på fridagene før denne dagen også. Mannen min hadde da vært syk på fridagene sine, også merket han at han ikke var frisk 20min før vakten startet. Sjefen mente at «han burde vist dette tidligere, og at det ikke var greit å ringe seg inn syk rett før vaktstart».

 

hi

Anonymkode: 7038e...960

Regner med du troller. Ingen er så blåst. 

Anonymkode: e5799...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei

Anonymkode: 20732...416

For visse har den det. Hos oss er det influensa med en gang de nyser. Høres sikkert mye bedre ut å være hjemme med influensa enn forkjølelse. 

Anonymkode: e5799...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, forkjølelse og influensa er ikke det samme. Om man vil være helt sikker/ha dokumentasjon kan man ta en blodprøve. Her kan man påvise både at det er influensa og hvilken type. Det er forøvrig også mulig å få influensa flere ganger i løpet av et år. Det er flere influensavirus som sirkulerer og man kan bli smittet av flere enn ett i løpet av året selv om dette er veldig uvanlig.  

Anonymkode: 8ed48...aeb

Det er mulig, men ikke akkurat vanlig.  

Her har du noe fakta om influensa/forkjølelse:
https://forskning.no/virus-forebyggende-helse/influensa-sannsynligvis-er-du-bare-forkjolet/507671 

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/influensa---faktaark-/

Som du ser så er det mellom 10%-30% av befolkningen som får influensa under store epidemier, altså 1-3 av 10 personer. Men ja jeg kjenner mange som sier de har influensa flere ganger på vinteren, men de er aldri forkjølet. 

Til HI: 

Hvordan synes mannen din det er når han må stå lenger på jobb om noen ringer inn syke rett før hans vakt er ferdig?

Anonymkode: 06cd7...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos fordommer.  Jeg har virkelig fordommer mot tafatte mødre som ikke klarer å ta vare på sin to barn alene. 

Det kan da ikke være mulig å være så tafatt at mannen må være hjemme SAMMEN med deg.  Hva gjør du da? Gjemmer deg i en annen del av huset, og er null delaktig i sykestell? 

Ta deg sammen, rett og slett. 

Anonymkode: ced87...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjansen for å få influensa utenfor sesong er minimal. 

En kraftig forkjølelse kan ha influensaliknende plager. Det er ikke influensa for det. Svært mange kaller en kraftig forkjølelse for influensa, det høres litt alvorligere ut, det, enn å si man har vært sørpe forkjøla. 

Anonymkode: 5ff7e...698

Diskusjonen om influensa eller forkjølelse er egentlig bare dum. Ulike personer kan få ulike reaksjoner på influensa og forkjølelse. Da jeg hadde svineinfluensa var jeg lett syk i ett eneste døgn og så helt frisk (jada, testet også, fordi det var så tidlig). I sommer fikk jeg en forkjølelse som gjorde meg svært syk og var veldig dårlig i tre måneder, måtte flere ganger på legevakten pga. redusert allmenntilstand. Fikk da bekreftet at det ikke var influensa, eller mycoplasma eller cpn eller andre lignende. Og legene sjekket for influensa, nettopp fordi det er mulig å få det også utenfor sesong - det var faktisk det første de sjekket på meg.

Så det ene trenger faktisk ikke være verre enn det andre.

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere reagerer sååå på at sjefen hans reagerer, så vil jeg tro dere egentlig skjønner hva han mener. 
 

en ansatt med migrene får ikke en sur arbeidsgiver på nakken. En ansatt med omgangssyke blir ikke innkalt til samtale. 

Anonymkode: d71d6...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen kan nok ikke nekte mannen din å bruke sykt barn dager så lenge han ikke har brukt de opp, men dere bør jo forsøke å dele på det og det er naturlig at du tar mest ansvar for det når du er hjemme. Likevel kan det selvsagt være noen ganger man trenger å være to hvis det syke barnet krever mye eller man selv er syk eller veldig sliten og dette er opp til deg og din mann å avgjøre, ikke din sjef.

Anonymkode: d5b65...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ett barn på 3 år og en på 5mnd. Når barnehagen ringer å sier at eldste er syk, reiser mannen hjem fra jobb. Nå har sjefen hans klaget på dette ettersom jeg er hjemme i mammapermisjon. Sjefen mener jeg bør ta meg av eldste, slik at mannen min kan jobbe. Begrunnelsen er at de er få ansatte og avhengig av de ansatte de har. Når min mann eller andre er syke, må noen andre gå dobbelt. Sjefen hans klager også på at mannen min har vært syk 5 ganger på 5 1/2mnd. Er dette rett?

Anonymkode: 7038e...960

Når jeg kom hjem fra sykehuset med minste hadde mellomste spysyken,da var far hjemme med sykt barn.Med et barn på 5mnd hadde jeg ikke forlanget at far skulle være hjemme.
forstår arbeidsgiveren godt!

Anonymkode: 34fd3...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen hans har også klaget på at han ringte seg inn syk 20min før vakten hans startet. Sjefen mente dette var litt sent da han var syk på fridagene før denne dagen også. Mannen min hadde da vært syk på fridagene sine, også merket han at han ikke var frisk 20min før vakten startet. Sjefen mente at «han burde vist dette tidligere, og at det ikke var greit å ringe seg inn syk rett før vaktstart».

 

hi

Anonymkode: 7038e...960

Der er jeg helt enig med sjefen til mannen din. 

Anonymkode: 1e9f8...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stort sett alle som har influensa, har en kraftig forkjølelse. Skremmende hvor få som kjenner forskjellen

Anonymkode: 2212b...cb4

Ja det misbrukes hele tiden. Noen sier de har hatt influensa og vært syke i et par dager. Da er det jo ikke influensa. Har selv hatt det, og var veldig dårlig i 1-2 uker. Tok blodprøve hos legen og fikk det påvist. 

Anonymkode: 1e9f8...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange hadde hatt godt av å komme seg ut av "vernet bedrift" bobla. Jeg jobber på teater og jeg kan faktisk ikke være syk. Jeg går på jobb så sant jeg står på beina. Blir jeg lagt inn på sykehus så kommet jeg ikke,men for vanlig sykdom gjør ikke at jeg blir hjemme.

Anonymkode: 86c25...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...