Gå til innhold

Kan sjefen til mannen «nekte» syktbarndag fordi jeg er hjemme i permisjon?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, lisa2 skrev:

Ja selvfølgelig har man det. Det betyr ikke at man skal bruke opp alle på fem måneder? 

Hvis man trenger det, så!

Anonymkode: 52868...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men du skrev at du kalte inn etter 3 egenmeldinger på 6 mnd, det var det jeg kommenterte på

Anonymkode: 20732...416

Hvis man bruker 3 egenmeldinger i løpet av 6mnd, har man med vanlige regler (4x3 dager) kun en egenmelding igjen til de neste 6mnd. Da bør det være greit at arbeidsgiver spør om de kan gjøre noe for å minske fraværet. For jeg antar at det er årsaken til møte. Har man vært uheldig og hatt omgangssyke 3g, så sier man det og er det fordi man får vondt i ryggen av jobben, så kan arbeidsgiver tilrettelegge så man slipper det fraværet igjen. 

Anonymkode: 6b104...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man bruker 3 egenmeldinger i løpet av 6mnd, har man med vanlige regler (4x3 dager) kun en egenmelding igjen til de neste 6mnd. Da bør det være greit at arbeidsgiver spør om de kan gjøre noe for å minske fraværet. For jeg antar at det er årsaken til møte. Har man vært uheldig og hatt omgangssyke 3g, så sier man det og er det fordi man får vondt i ryggen av jobben, så kan arbeidsgiver tilrettelegge så man slipper det fraværet igjen. 

Anonymkode: 6b104...f87

Det er helt riktig. Åpenhet og dialog er veien å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man trenger det, så!

Anonymkode: 52868...998

Men hvis man bruker fem egenmeldinger på fem måneder, bør alle varsellamper blinke. Da er det noe galt med helsa eller arbeidsmoralen. Hvis man har en dialog med arbeidsgiver, kan det være at fraværet minsker pga tilrettelegging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk 1-2 ganger i måneden, mesteparten skyldes migrene men har også hatt influensa og omgangssyke siden august. Ellers tenker jeg at det kan være krevende å være hjemme med baby å samtidig ta seg av en 3 åring som har omgangssyke for eksempel.

Anonymkode: 5d94a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er syk 1-2 ganger i måneden, mesteparten skyldes migrene men har også hatt influensa og omgangssyke siden august. Ellers tenker jeg at det kan være krevende å være hjemme med baby å samtidig ta seg av en 3 åring som har omgangssyke for eksempel.

Anonymkode: 5d94a...432

Har influensaen kommet allerede?

Anonymkode: ff1cf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, lisa2 skrev:

Man kan være uheldig, men gjelder dette hver eneste høst? Hva gjør du evt for å hindre at noen smitter deg? En samtale kan gjøre deg oppmerksom på hva du kan gjøre for å holde deg frisk, spise sunt, trene, håndhygiene osv. Visste du at i feks bhg der de er ekstra strenge med håndhygiene  blant barna, går sykefraværet ned?

Det har vel vært litt mer enn det pleier denne høsten, men det er sjelden jeg kommer til høstferien uten å ha vært syk. Jeg jobber med voksne. Jeg påpeker viktigheten av god håndhygiene med jevne mellomrom, men det er jo ikke noe jeg kan kontrollere. Råd om helse, trening og hygiene får jeg fra fastlegen min, ikke sjefen. Jeg bruker noen flasker håndsprit i uka, men det hjelper jo ikke stort når småsyke elever nyser.

Anonymkode: 1c980...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er syk 1-2 ganger i måneden, mesteparten skyldes migrene men har også hatt influensa og omgangssyke siden august. Ellers tenker jeg at det kan være krevende å være hjemme med baby å samtidig ta seg av en 3 åring som har omgangssyke for eksempel.

Anonymkode: 5d94a...432

Dvs at du i løpet av et år er borte ca 1 mnd? Det er mye ja.

Selvfølgelig er det krevende å være hjemme med spysyke barn, men såpass skal man takle.

Anonymkode: 26d39...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har influensaen kommet allerede?

Anonymkode: ff1cf...397

Nei

Anonymkode: 20732...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var drøyt, man har jo rett på egenmeldingsdager

Anonymkode: 20732...416

Arbeidsgiver kan faktisk inndra retten til egenmelding! 

Anonymkode: f2a8f...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver kan faktisk inndra retten til egenmelding! 

Anonymkode: f2a8f...144

Ved misbruk ja. Men å bruke 3 egenmeldinger på 6 er ikke det

Anonymkode: 20732...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ved misbruk ja. Men å bruke 3 egenmeldinger på 6 er ikke det

Anonymkode: 20732...416

Men det er ikke langt unna. Og det er virkelig ikke noe problem at en leder snakker med sine ansatte om fravær. Snarer tvert imot. 

Anonymkode: c72b0...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ved misbruk ja. Men å bruke 3 egenmeldinger på 6 er ikke det

Anonymkode: 20732...416

Nja.. det kan jo være det! 
Jeg har inndratt den retten etter bare en egenmelding jeg.,

uansett ville jeg som leder tatt en samtale om hyppig sykefravær hvis det var 5 tilfeller på 5 måneder!

Anonymkode: f2a8f...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel vært litt mer enn det pleier denne høsten, men det er sjelden jeg kommer til høstferien uten å ha vært syk. Jeg jobber med voksne. Jeg påpeker viktigheten av god håndhygiene med jevne mellomrom, men det er jo ikke noe jeg kan kontrollere. Råd om helse, trening og hygiene får jeg fra fastlegen min, ikke sjefen. Jeg bruker noen flasker håndsprit i uka, men det hjelper jo ikke stort når småsyke elever nyser.

Anonymkode: 1c980...144

Håndsprite hjelper ikke om det er virus, noe forkjølelse og omgangssyke vanligvis er, så ordentlig håndvask må til om man er bekymret/utsatt for virus. Utenom det er antibac bra.

Anonymkode: 21ac0...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen kan ikke nekte ham sykt barn-dager. Du er hjemme i permisjon med minste. Far kan ta ansvar for det syke barnet. Dette er en lovfestet rett.

Anonymkode: 43465...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håndsprite hjelper ikke om det er virus, noe forkjølelse og omgangssyke vanligvis er, så ordentlig håndvask må til om man er bekymret/utsatt for virus. Utenom det er antibac bra.

Anonymkode: 21ac0...24d

Jeg vasker selvsagt hendene. Alvorlig talt.

Anonymkode: 1c980...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det naturlig at mor som er hjemme i permisjon har syke barn hjemme, så fremt mor ikke har avtale med helsestasjon

Anonymkode: 3b182...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har influensaen kommet allerede?

Anonymkode: ff1cf...397

Nei

Anonymkode: 20732...416

Man kan få influensa hele året. Influensaen kommer i bølger og influensatoppen er gjerne på nyåret. Det er likevel fullt mulig å få influensa om sommeren også, men sjansene er mye mindre

Anonymkode: 8ed48...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan få influensa hele året. Influensaen kommer i bølger og influensatoppen er gjerne på nyåret. Det er likevel fullt mulig å få influensa om sommeren også, men sjansene er mye mindre

Anonymkode: 8ed48...aeb

Det er også stor sjanse for å misbruke ordet influensa og kalle en helt vanlig, kraftig forkjølelse for influensa. Det er dog _ikkr_ det samme. 

Anonymkode: c72b0...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan få influensa hele året. Influensaen kommer i bølger og influensatoppen er gjerne på nyåret. Det er likevel fullt mulig å få influensa om sommeren også, men sjansene er mye mindre

Anonymkode: 8ed48...aeb

Sjansen for å få influensa utenfor sesong er minimal. 

En kraftig forkjølelse kan ha influensaliknende plager. Det er ikke influensa for det. Svært mange kaller en kraftig forkjølelse for influensa, det høres litt alvorligere ut, det, enn å si man har vært sørpe forkjøla. 

Anonymkode: 5ff7e...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er også stor sjanse for å misbruke ordet influensa og kalle en helt vanlig, kraftig forkjølelse for influensa. Det er dog _ikkr_ det samme. 

Anonymkode: c72b0...027

Ja, forkjølelse og influensa er ikke det samme. Om man vil være helt sikker/ha dokumentasjon kan man ta en blodprøve. Her kan man påvise både at det er influensa og hvilken type. Det er forøvrig også mulig å få influensa flere ganger i løpet av et år. Det er flere influensavirus som sirkulerer og man kan bli smittet av flere enn ett i løpet av året selv om dette er veldig uvanlig.  

Anonymkode: 8ed48...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på situasjonen. 

Dersom du er frisk og babyen på 5 mnd sover om natten, så ser jeg ikke at det er et problem at du skal kunne være hjemme med begge 2. Hadde kanskje vært greit om mannen hentet 3 åringen i barnehagen, kan ofte være litt styr å ta med seg babyen ut, og tar ofte lenger tid.

Men dersom babyen sover dårlig på natten, og du må sove på dagtid når babyen sover, og 3 åringen ikke sover på dagtid når han er syk, så ser jeg at mannen også må være hjemme, i allefall hvis det er snakk om å ha 3 åringen hjemme fra barnehagen flere dager på rad.

Anonymkode: acc74...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får følelsen av at mannen din er dritt lei jobben og benytter hver sjanse han får til å slippe unna. Har vært der selv jeg, men da var jeg 19 år og uten ansvar for barn og hjem. 

Anonymkode: ff9af...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan få influensa hele året. Influensaen kommer i bølger og influensatoppen er gjerne på nyåret. Det er likevel fullt mulig å få influensa om sommeren også, men sjansene er mye mindre

Anonymkode: 8ed48...aeb

Stort sett alle som har influensa, har en kraftig forkjølelse. Skremmende hvor få som kjenner forskjellen

Anonymkode: 2212b...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...