Gå til innhold

Kan sjefen til mannen «nekte» syktbarndag fordi jeg er hjemme i permisjon?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har ett barn på 3 år og en på 5mnd. Når barnehagen ringer å sier at eldste er syk, reiser mannen hjem fra jobb. Nå har sjefen hans klaget på dette ettersom jeg er hjemme i mammapermisjon. Sjefen mener jeg bør ta meg av eldste, slik at mannen min kan jobbe. Begrunnelsen er at de er få ansatte og avhengig av de ansatte de har. Når min mann eller andre er syke, må noen andre gå dobbelt. Sjefen hans klager også på at mannen min har vært syk 5 ganger på 5 1/2mnd. Er dette rett?

Anonymkode: 7038e...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som arbeidsgiver selv, skjønner jeg sjefen til mannen din. Så lenge du er frisk, er det ingen grunn til at mannen din skal være hjemme med sykt barn når du likevel er hjemme.

Dessuten er det altfor mye å være syk 5 ganger på 5 1/2 måned. Når mine ansatte har vært syk 3ganger på ett halvt år, blir de kalt inn til samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være syk 5 ganger på 5 måneder er mye, så tiltak for å få ned sykefraværet er på sin plass. 

Han kan ikke nekte mannen din å være hjemme med sykt barn når dere har to barn, men jeg er ærlig talt litt enig med den sjefen. Det er sjelden nødvendig at begge er hjemme selv om bare et barn er sykt. Av og til er det nødvendig, men langt fra hver gang 

Anonymkode: 0ad3a...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er hjemme skal selvfølgelig du hente ev. sykt barn i barnehagen! Unntaket er om du er for syk til å ta deg av to barn.

Ikke rart din manns sjef klager.

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen hans har også klaget på at han ringte seg inn syk 20min før vakten hans startet. Sjefen mente dette var litt sent da han var syk på fridagene før denne dagen også. Mannen min hadde da vært syk på fridagene sine, også merket han at han ikke var frisk 20min før vakten startet. Sjefen mente at «han burde vist dette tidligere, og at det ikke var greit å ringe seg inn syk rett før vaktstart».

 

hi

Anonymkode: 7038e...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen hans har også klaget på at han ringte seg inn syk 20min før vakten hans startet. Sjefen mente dette var litt sent da han var syk på fridagene før denne dagen også. Mannen min hadde da vært syk på fridagene sine, også merket han at han ikke var frisk 20min før vakten startet. Sjefen mente at «han burde vist dette tidligere, og at det ikke var greit å ringe seg inn syk rett før vaktstart».

 

hi

Anonymkode: 7038e...960

Når man har vært syk i flere dager så greier man å merke før 20 minutter før jobben starter at man er syk, altså. Ærlig talt!

På tide at mannen din tar en tur til legen og får sjekket immunforsvaret sitt og ev. andre ting om han er så mye syk.

Ikke bli forundret om din mann mister retten til egenmelding.

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner sjefen. Det virker ikke som mannen din har mye respekt for jobben sin eller yrkesstolthet. 

Anonymkode: ff1cf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen hans har også klaget på at han ringte seg inn syk 20min før vakten hans startet. Sjefen mente dette var litt sent da han var syk på fridagene før denne dagen også. Mannen min hadde da vært syk på fridagene sine, også merket han at han ikke var frisk 20min før vakten startet. Sjefen mente at «han burde vist dette tidligere, og at det ikke var greit å ringe seg inn syk rett før vaktstart».

 

hi

Anonymkode: 7038e...960

Ja ærlig talt. Det er jo utrolig sløvt av din mann. 20min før er for seint med mindre det er om morgningen og hvis han hadde vært syk flere dager i forveien, burde han gitt beskjed mye tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er frisk og det ikke er noen spesielle omstendigheter som gjør det vanskelig, så synes jeg det er en selvfølge at mannen ikke tar sykedag, det er da helt unødvendig

Anonymkode: 20732...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lisa2 skrev:

Som arbeidsgiver selv, skjønner jeg sjefen til mannen din. Så lenge du er frisk, er det ingen grunn til at mannen din skal være hjemme med sykt barn når du likevel er hjemme.

Dessuten er det altfor mye å være syk 5 ganger på 5 1/2 måned. Når mine ansatte har vært syk 3ganger på ett halvt år, blir de kalt inn til samtale. 

Å være syk 3x på 6 mnd er IKKE nok til å kalle de ansatte inn til samtale. Hjelpes! Hva om noen har så sterke mensen- smerter at de ikke kan gå på jobb? Skal de sitte i samtale med deg og brette ut om det? Arbeidsgiver har faktisk INGEN RETT å få vite hvorfor noe er borte fra jobb ved sykdom. 

Før jeg fikk barn slet jeg med helt grusomme mensen- smerter, veldig ofte 1x per mnd , eller hver 2. Mnd., og da måtte jeg være hjemme fra jobb den første dagen, da jeg lå i fosterstilling og var ute av stand til å stå oppreist. Ingen på jobben leet så mye som et øyenbryn, eller kalte meg inn til møte. Men har jo skjønt at å jobbe i offentlig sektor er noe helt annet enn i det private. I det private skal man aldri være syk eller fagorganisert. 

Anonymkode: 92059...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lisa2 skrev:

Som arbeidsgiver selv, skjønner jeg sjefen til mannen din. Så lenge du er frisk, er det ingen grunn til at mannen din skal være hjemme med sykt barn når du likevel er hjemme.

Dessuten er det altfor mye å være syk 5 ganger på 5 1/2 måned. Når mine ansatte har vært syk 3ganger på ett halvt år, blir de kalt inn til samtale. 

Det var drøyt, man har jo rett på egenmeldingsdager

Anonymkode: 20732...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å være syk 3x på 6 mnd er IKKE nok til å kalle de ansatte inn til samtale. Hjelpes! Hva om noen har så sterke mensen- smerter at de ikke kan gå på jobb? Skal de sitte i samtale med deg og brette ut om det? Arbeidsgiver har faktisk INGEN RETT å få vite hvorfor noe er borte fra jobb ved sykdom. 

Før jeg fikk barn slet jeg med helt grusomme mensen- smerter, veldig ofte 1x per mnd , eller hver 2. Mnd., og da måtte jeg være hjemme fra jobb den første dagen, da jeg lå i fosterstilling og var ute av stand til å stå oppreist. Ingen på jobben leet så mye som et øyenbryn, eller kalte meg inn til møte. Men har jo skjønt at å jobbe i offentlig sektor er noe helt annet enn i det private. I det private skal man aldri være syk eller fagorganisert. 

Anonymkode: 92059...234

Men dette kommer jo på toppen av det andre Hi forteller, at mannen går hjem for å passe barn selv om hun er hjemme med barn og det at han ikke tar ansvar for å melde inn fravær før jobben nesten har startet. Da er det på sin plass at arbeidsgiver begynner å stille spørsmål og ev. nekter egenmelding.

Anonymkode: d10c5...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, lisa2 skrev:

Som arbeidsgiver selv, skjønner jeg sjefen til mannen din. Så lenge du er frisk, er det ingen grunn til at mannen din skal være hjemme med sykt barn når du likevel er hjemme.

Dessuten er det altfor mye å være syk 5 ganger på 5 1/2 måned. Når mine ansatte har vært syk 3ganger på ett halvt år, blir de kalt inn til samtale. 

Jeg har vært syk ganger siden august. Jeg er lærer for voksne, og mange av dem har barn i barnehagen. De smitter meg med diverse fra ulike barnehager. Jeg hadde to runder med spysyken i løpet av knappe tre uker, og få uker etter det ble jeg kraftig forkjølet med feber og så voldsom hoste at jeg mistet stemmen. Utrolig kjedelig for lever, arbeidsgiver og meg (det er ikke akkurat ferie å ligge i senga og spy!), men hva skal vi gjøre med det? Hvordan skal en samtale kunne hindre at jeg blir smittet igjen? 

Anonymkode: 1c980...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar selvfølgelig ansvar for sykt barn når du har permisjon. Selvfølgelig har arbeidsgiver all rett til å bli sur når mannen ringer inn 20 minutter for vakta si.  Ikke bare arbeidsgiver forresten, regner med at kollegene hans er temmelig pissed off også, og at dere en et samtaletema på pauserommet. Skulle nesten tro du var kona til en kollega av meg, og han er ikke særlig populær, det kan jeg love deg.

Det er mye å være syk 5 ganger på 5 måneder. Hva sier legen hans til det da? Eller jobber han i en IA-bedrift?

Det å ha rettigheter er veldig bra, men det er ikke sånn at man må utnytte dem for enhver pris. Å ta ansvar er en fin ting.

Anonymkode: d0ac6...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være syk 5 ganger pluss være hjemme med sykt barn selv om du er hjemme - det er mye fravær!

Å ringe 20 min før vakt er skikkelig dårlig gjort, og bare akseptabelt hvis man blir akutt dårlig.

Anonymkode: 26d39...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så overskriften trodde jeg at du som var hjemme i permisjon også var syk, og tenkte at her er sjefen urimelig. MEN:

  • Mannen din har vært syk fem ganger på fem måneder.
  • Mannen din var syk over flere fridager, men klarte likevel ikke å melde seg syk før 20 min før vakten hans skulle startet.
  • Mannen din drar hjem fra jobb for å hente sykt barn i barnehagen, selv om du er hjemme i permisjon.

Da tenker jeg at totaliteten her tilsier at lederen til din mann har et poeng.

Anonymkode: cb515...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen hans har også klaget på at han ringte seg inn syk 20min før vakten hans startet. Sjefen mente dette var litt sent da han var syk på fridagene før denne dagen også. Mannen min hadde da vært syk på fridagene sine, også merket han at han ikke var frisk 20min før vakten startet. Sjefen mente at «han burde vist dette tidligere, og at det ikke var greit å ringe seg inn syk rett før vaktstart».

 

hi

Anonymkode: 7038e...960

Her er jeg enig. Han burde ha lukta lunta hvis han var syk på dagene i forveien, han kunne ha gitt arbeidsplassen en sjanse til å finne vikar. Mannen din virker litt slumsete med jobben sin... 

Anonymkode: b785f...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg så overskriften trodde jeg at du som var hjemme i permisjon også var syk, og tenkte at her er sjefen urimelig. MEN:

  • Mannen din har vært syk fem ganger på fem måneder.
  • Mannen din var syk over flere fridager, men klarte likevel ikke å melde seg syk før 20 min før vakten hans skulle startet.
  • Mannen din drar hjem fra jobb for å hente sykt barn i barnehagen, selv om du er hjemme i permisjon.

Da tenker jeg at totaliteten her tilsier at lederen til din mann har et poeng.

Anonymkode: cb515...c32

Dette! 

Du burde se dette selv, HI. 

Anonymkode: 2212b...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å være syk 3x på 6 mnd er IKKE nok til å kalle de ansatte inn til samtale. Hjelpes! Hva om noen har så sterke mensen- smerter at de ikke kan gå på jobb? Skal de sitte i samtale med deg og brette ut om det? Arbeidsgiver har faktisk INGEN RETT å få vite hvorfor noe er borte fra jobb ved sykdom. 

Før jeg fikk barn slet jeg med helt grusomme mensen- smerter, veldig ofte 1x per mnd , eller hver 2. Mnd., og da måtte jeg være hjemme fra jobb den første dagen, da jeg lå i fosterstilling og var ute av stand til å stå oppreist. Ingen på jobben leet så mye som et øyenbryn, eller kalte meg inn til møte. Men har jo skjønt at å jobbe i offentlig sektor er noe helt annet enn i det private. I det private skal man aldri være syk eller fagorganisert. 

Anonymkode: 92059...234

Det er faktisk ikke unormalt å følge med på sykefraværet. Jeg spør jo selvfølgelig ikke om hvorfor de er syke, men vi har en samtale der vi snakker om hyppigheten på fraværet og hva vi som arbeidsgiver kan evt legge til rette for å hindre mer fravær. Bare for å ha sagt det: mine ansatte stortrives på jobb og de får lov til å bli syke. Ingen har reagert på å bli kalt inn på samtale heller, den samtalen kan være riktig så hyggelig. Men det er unormalt å være borte fem ganger på 5 1/2 måned. Da må man ta grep om egen helse. Hvis man dessverre er plaget med så sterke menssmerter at man ikke kan gå på jobb, kan det være lurt å se om man kan legge tilrette for det på en eller annen måte. BTW jeg jobber i det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært syk ganger siden august. Jeg er lærer for voksne, og mange av dem har barn i barnehagen. De smitter meg med diverse fra ulike barnehager. Jeg hadde to runder med spysyken i løpet av knappe tre uker, og få uker etter det ble jeg kraftig forkjølet med feber og så voldsom hoste at jeg mistet stemmen. Utrolig kjedelig for lever, arbeidsgiver og meg (det er ikke akkurat ferie å ligge i senga og spy!), men hva skal vi gjøre med det? Hvordan skal en samtale kunne hindre at jeg blir smittet igjen? 

Anonymkode: 1c980...144

Man kan være uheldig, men gjelder dette hver eneste høst? Hva gjør du evt for å hindre at noen smitter deg? En samtale kan gjøre deg oppmerksom på hva du kan gjøre for å holde deg frisk, spise sunt, trene, håndhygiene osv. Visste du at i feks bhg der de er ekstra strenge med håndhygiene  blant barna, går sykefraværet ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var drøyt, man har jo rett på egenmeldingsdager

Anonymkode: 20732...416

Ja selvfølgelig har man det. Det betyr ikke at man skal bruke opp alle på fem måneder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lisa2 skrev:

Ja selvfølgelig har man det. Det betyr ikke at man skal bruke opp alle på fem måneder? 

Nei, men du skrev at du kalte inn etter 3 egenmeldinger på 6 mnd, det var det jeg kommenterte på

Anonymkode: 20732...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...