Gå til innhold

Hvor mye søvn er det normalt at en 13-åring trenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt i full pubertet som ikke orker noe om dagen. Han sovner i 23 tiden og står opp kl 7. Vi får ham ikke til å sovne tidligere. Han er veldig trøtt om morgenen. Når han kommer hjem fra skolen legger han seg til å sove. Er veldig slapp hele ettermiddagen. 
Vi blir så bekymret. Jeg har lest at barn i puberteten har stort behov for søvn, og at behov for ettermiddagslurer ikke er uvanlig. 
Men hvor går grensen for hva som er normalt?

Jeg kan legge til at han er veldig småspist, men glad i grønnsaker. Vi begynner med tran nå.

Jeg skal bestille time til legen i morgen, for å sjekke verdiene. Andre tips?

 

Anonymkode: a53bb...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en på 12 år som bør slukke lyset senest kl 21.30, hvis ikke treninger eller andre ting gjør det vanskelig, sto jeg syns kl 23 høres veldig sent ut for en på 13 år. Det er ikke så rart han ikke sovner tidligere når han sover på ettermiddagen, så jeg ville startet med å få han til å slutte med det. 

Anonymkode: 2dc5a...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer trenger så vidt jeg vet vanligvis litt over 9 timer søvn, mange trenger over 10 timer. 

Anonymkode: eb312...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må slutte å sove etter skolen og så må han begynne å være mer aktiv. Fa slovener han nok innen 21.30 som bør være den tiden han sovner til vanlig

Anonymkode: 3d4ab...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 er tydeligvis for sent for han, min største la seg kl 23 når han var 12-13 år og sov til 7, var ofte sliten , sint og veldig umotivert på skolen, men vi fikk ikke snudd på dette, men han er idag 24 og er på politihøyskolen, så skolen gikk bra likevel, han sov heller aldri på dagen.

Mens yngste vår er 13 i januar, og legger seg kl 1930 hver kveld,ser gjerne på film eller serier til 20.20-21, så sover han til 715, så han trenger masse søvn.

Mens mellomst som nå er nesten 19 har vert et sted mellom begge brødrene. men hun har alltid vert den roligste

Anonymkode: 23f55...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine på 17 og 15 år legger seg i 22-tiden før skoledager (helt frivillig). 23 høres sent ut for en 13-åring. 

Anonymkode: 21240...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Noen tips til hvordan vi skal snu dette. Føles helt uoverkommelig ut. Han er hjemme fra skolen kl 14 de fleste dagene og legger seg da til å sove. Vi er jo ikke hjemme før kl 16. Vi må nok sette alle kluter til for å snu sovevanene hans. 

Anonymkode: a53bb...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min legger seg senest 8 og skal opp halv 7.

Søvn avler søvn. Sover han på dagtid får han allikevel bare ligge i senga til fast tid uten tv, mobil etc.

Anonymkode: 31967...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar. Noen tips til hvordan vi skal snu dette. Føles helt uoverkommelig ut. Han er hjemme fra skolen kl 14 de fleste dagene og legger seg da til å sove. Vi er jo ikke hjemme før kl 16. Vi må nok sette alle kluter til for å snu sovevanene hans. 

Anonymkode: a53bb...82d

Snakke med ham? Han er jo gammel nok til å skjønne at det kan være greit å snu mønsteret. Har dere mulighet for å jobbe litt fleksibelt et par uker slik at en alltid er hjemme når han kommer og passer litt på?

Anonymkode: 21240...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min legger seg senest 8 og skal opp halv 7.

Søvn avler søvn. Sover han på dagtid får han allikevel bare ligge i senga til fast tid uten tv, mobil etc.

Anonymkode: 31967...bcd

Legger 13-åringen din seg klokken 8 om kvelden?!? 😱 DET var tidlig synes jeg.

Anonymkode: 21240...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 13-åring legger seg klokken 21 og kan lese til 21.30. Lyset må av 21.30. Ingen skjerm av noe slag etter 21 så da er eneste valg sove eller lese bok. Sovner som en stein klokka 21.30. 

Anonymkode: 2087a...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han legger seg klokken 23, og våkner 7 så får han bare 8 timer søvn. Tenåringer trenger rundt 9-11 timer søvn, så det er helt normalt at han er trøtt etter skolen. Er dere sikker på at han faktisk legger seg 23, om han sitter oppe på mobilen kan det fort bli mindre timer.

Anonymkode: 434d1...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en 13 årig jente, som trenger mye søvn, å legge seg etter kl 21 på hverdager er helt uaktuelt , da ender hun opp med hodepine på slutten av skoledagen. Hun må ha 10 timer + ellers fungerer hun ikke dagen derpå. 

Nå ble det jo veldig mye mer skolearbeid og lekser her når hun startet på ungdomskolen, i tillegg til at puberteten også er på for fullt, så tenker at det er ikke noe unormalt med at noen trenger litt ekstra søvn i perioder.

Men det skader heller ikke å ta en legesjekk for sikkerhetsskyld, kan jo også være vitaminmangel eller for den del søvnapné , unge mennesker kan også ha dette. 

Anonymkode: 77adb...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente på 14 år trenger å legge seg, og helst å sovne kl 22.00. Hun blir vekket 07.15. Hun har noen ganger forsovet seg, pappaen vekker henne før han drar på jobb, og jeg sover ofte lenger hvis jeg har vært mye oppe om natten med baby. Har våknet/stått opp noen ganger i 8.30-09.00 tiden, og hun ligger i sengen enda. Da pleier vi i etterkant å ta en prat om leggetid og søvn, og viktigheten av dette.

Jeg legger meg for tiden før henne, da jeg er mye oppe om natten med babyen, og pappaen forstår ikke helt viktigheten av søvn.

Anonymkode: 61037...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...