Gå til innhold

Nav-skandalen, barnetrygd utland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble dømt til å betale tilbake 11000,- i barnetrygd i 2016 fordi jeg bodde 6 mnd i Spania. Dette til tross for at både jeg og min mann skattet til Norge under denne perioden.

Noen som vet om denne skandalen også gjelder barnetrygd..?

Vi mistet barnetrygd for 4 barn i totalt 8 mnd.. 

Anonymkode: 24a56...7c9

Skrevet

Det gjenstår å se. 

Anonymkode: b4edd...ad2

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble dømt til å betale tilbake 11000,- i barnetrygd i 2016 fordi jeg bodde 6 mnd i Spania. Dette til tross for at både jeg og min mann skattet til Norge under denne perioden.

Noen som vet om denne skandalen også gjelder barnetrygd..?

Vi mistet barnetrygd for 4 barn i totalt 8 mnd.. 

Anonymkode: 24a56...7c9

Merkelig det der, når utenlandske statsborgere som jobber i Norge, får barnetrygd for barn som ikke bor i Norge

Anonymkode: bca8d...5e7

Skrevet

Dette er nok noe annet tipper jeg. Reglene i Norge er slik at om du skal være fullverdig medlem av folketrygden så må du bo over 6 måneder i Norge. Gjør du ikke det, er det visse rettigheter man mister eller må søke om å få beholde. Så det er nok ikke det at barna var i Spania, men at du var der som er problemet (og som gjør at utenlandske arbeidere får dette til sine barn som ikke bor i Norge)

Anonymkode: 4e1c0...9d3

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er nok noe annet tipper jeg. Reglene i Norge er slik at om du skal være fullverdig medlem av folketrygden så må du bo over 6 måneder i Norge. Gjør du ikke det, er det visse rettigheter man mister eller må søke om å få beholde. Så det er nok ikke det at barna var i Spania, men at du var der som er problemet (og som gjør at utenlandske arbeidere får dette til sine barn som ikke bor i Norge)

Anonymkode: 4e1c0...9d3

Er ikke det NAV opplyser;

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+Norge/Relatert+informasjon/medlemskap-i-folketrygden

Når du er medlem som bosatt i Norge, kan du oppholde deg i utlandet i inntil 12 måneder i strekk, og fortsatt være medlem i folketrygden. Du kan også pendle mellom Norge og utlandet og være i utlandet i inntil seks måneder i to eller flere år. Hvis du er yrkesaktiv, forutsettes det i tillegg at du arbeider for norsk arbeidsgiver som har plikt til å betale arbeidsgiveravgift i Norge, og at du ikke mottar lønn fra utenlandsk arbeidsgiver.

Anonymkode: 6e105...17e

Skrevet

Det er så langt ikke kommet informasjon om at den nye tolkningen har betydning for barnetrygd.  Hva fremtiden bringer vet ingen... 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/Relatert+informasjon/barnetrygd-og-utland

Barnetrygd ved opphold i eller flytting til et annet EU/EØS-land

Ordinær barnetrygd opphører hvis barnet flytter til utlandet. Du kan likevel få barnetrygd hvis barnet ditt oppholder seg i et annet EU/EØS-land enn Norge

• hvis en av dere som er foreldre arbeider i Norge, på norsk kontinentalsokkel eller på norsk skip mens den andre forelderen bor med barnet
  • hvis foreldrene som bor med barnet er pliktige eller frivillige medlemmer i folketrygden
  • hvis en av dere som er foreldre mottar pensjon fra Norge på grunnlag av tidligere yrkesaktivitet
  • hvis begge foreldrene bor i Norge og barnet skal oppholde seg i et annet EØS-land.

Du må søke spesielt om barnetrygd etter EØS reglene.

Hvis en av dere er yrkesaktive eller mottar pensjon i et annet EU/EØS-land enn Norge, og barnet er bosatt i EU/EØS-landet, vil barnetrygden bli utbetalt fra arbeids-/pensjonslandet. Hvis dette landets barnetrygd er lavere enn norsk barnetrygd, vil NAV utbetale differansen mellom den norske barnetrygden og barnetrygden fra arbeids-/pensjonslandet.  

Anonymkode: 81155...b9b

Skrevet

Her var det regler men NAV tolker det slik dei vil.

Anonymkode: 07cd6...ef4

Skrevet

Var dere registrert som frivillige medlemmer av folketrygden? Det er nok den som gjelder her. Jeg ville om ikke annet forsøkt å klaget dette inn. 

Anonymkode: 196ba...e31

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var dere registrert som frivillige medlemmer av folketrygden? Det er nok den som gjelder her. Jeg ville om ikke annet forsøkt å klaget dette inn. 

Anonymkode: 196ba...e31

Det skal da ikke være nødvendig for 6 mnd

Anonymkode: bca8d...5e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...