Gå til innhold

Utrolig, de som bruker ei jakke i 1-2 sesonger for så å selge til litt under nypris🤑


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig. Min "skrekk" er å kjøpe brukt dress til halv pris, og så går det hull eller noe sånt, slik at jeg må kjøpe en til før sesongen er over. Da ha mitt barn gått i halvslitt dress hele vinteren, uten at jeg har spart en krone.

Hvorfor er det forresten bare kjøperen av brukttøy som skal gjøre en innsats for miljøet? Burde ikke selgerne også yte litt for å sørge for at plaggene de har kjøpt blir brukt mest mulig?

Ellers bruker jeg gjerne arvetøy, men grensen går ved å betale mye for brukt yttertøy jeg ikke vet hvordan har blitt behandlet.

Anonymkode: 9cd51...c18

Verken selgere eller kjøpere har en plikt til å gjøre en innsats for miljøet, selv om mange bryr seg om dette. Jeg er opptatt av gjenbruk og miljø, men hvis noen faktisk vil gi meg 50 % av nypris for en brukt vinterdress, legger jeg den ikke ut til 40 % av nypris. Jeg trenger ikke "yte noe ekstra" for å sørge for at plagget blir brukt mest mulig, for jeg får solgt det til 50 % av nypris. Det er ingen sammenheng mellom veldedighet og miljø, nødvendigvis.

Anonymkode: 64152...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 27.10.2019 den 6.22, Anonym bruker skrev:

Dette er jo feil på så mange måter? Drt er selvsagt ikke feil å tjene penger om det finnes folk som er villig til å betale? Det er ikke kjøpeplikt på noen måte. 

Og selvsagt kjøper folk brukt selv om de har råd til å kjøpe alt nytt. Det heter bærekraft, gjenbruk og miljøvern. 

Anonymkode: a5ebb...8d0

Hva er feil ? 

Du syns det er greit å selge hva som helst så sant folk er villige til å betale? Syns du det er OK at privatpersoner kjøper inn ting fra Wish/ebay til 10 kr stk, og selger det videre til 100 kr stk?  Altså, det er jo slik nettbutikker og buttikker fungerer i praksis. Men brukthandel skal ikke være slikt. Brukthandel skal være brukthandel. Og jeg mener at selger man ting brukt skal man selge til 50% eller mer.. 

Anonymkode: 88161...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 0.17, Anonym bruker skrev:

Enig! Jeg selger gjerne brukt,  men da kanskje til 80 kr eller maks 200. Kommer an på hvor mye jeg kjøpte det for, hvor pent behandlet det er og hvor mange år gammelt 

Anonymkode: 49444...ddf

Ikkesant.  Jeg har har en nabojente som arver nesten alt her. Jeg gir vekk tøy til mange tusen kroner pr sesong. Syns det hyggelig at det kan gå videre til andre. Jeg tenker ikke over penger, jeg vil bare at klærne skal bli brukt på nytt. 

Men selger man klær videre SKAL det være 50% eller mer. For man finner fint nye ting på salg til 50%. Brukt skal være billigst mulig, billigere enn å dra på salg. 

I min facebookgruppe sjekker jeg også salg og googler. Når noen prøver å legge ut 7 plagg som er NYE. Da googler jeg og finner ut at det har vært salg og lagersalg. Da avviser jeg innlegget. FOr gruppen min skal ikke bli brukt til å tjene penger. 

Anonymkode: 88161...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 10.46, Anonym bruker skrev:

Du skjønner det ikke? 

Vel.. 

 

Om sportsbutikken skal få solgt mange nok ski om sommeren, eller sykler om vinteren, må prisene ned. Det er fordi etterspørselen er på sitt laveste. Butikken kan vente med å selge produktene til "riktig" tid på året. Det resulterer derimot i lagerkostnader, verdifall på produktene, og at kapitalen er bundet for en kortere periode.

Som en generell regel sier man at jo lavere prisen på et produkt er, desto mer selger man. Hvis Bertel O. Steen senker prisen på en av sine Mercedeser, vil etterspørselen på bilen øke. Så lenge Bertel O. Steen har nok kapasitet, vil de få solgt flere biler (gitt at alle andre faktorer ikke forandrer seg). På den andre siden vil det produsere mer av en vare, hvis prisen på varen øker. Økt pris gir bedre muligheter for å sitte igjen med overskudd. Det vil føre til at mindre effektive produsenter også kan tjene penger på produktet.

Forholdet mellom tilbud og etterspørsel

Setter man prisen på en 0,5 liter Coca-Cola opp til 80 kroner, vil det bli langt færre kjøpere. Som et resultat av mindre etterspørsel, er det ikke behov for å produsere like mange brus. Setter man derimot prisen ned til 5 kroner, vil etterspørselen øke. Nå må det produseres flere brus for å kunne dekke etterspørselen. (Merk at grafen gjelder på kort sikt)

Tilbud og etterspørsel

Som du sikkert ser, så krysser tilbud- og etterspørselkurven hverandre. Når tilbud og etterpørsel møter hverandre, sier vi at vi har en markedslikevekt. Markedet sørger selv for å komme i likevekt ved at:
1) Konsumentene kjøper et produkt hvis de synes at prisen er for høy.
2) Konsumentene velger å kjøpe et tilsvarende billigere produkt.
3) Når det er udekket etterspørsel, driver dette prisene opp på samme måte som i budrunder.
4) Når prisen øker blir det mer attraktivt å produsere varen. Økt pris gjør at også mindre effektive selskaper også kan få en fortjeneste på produksjonen. De allerede effektive selskapene vil naturlig nok øke produksjonen (hvis det er nok kapasitet), for da øker de inntjeningen.

Skift i etterspørselskurven

Tenk deg at alle arbeidstakere i Norge får en lønnsforhøyelse på 5.000,- i måneden. Populasjonsinntekten har økt, og det fører til at vi kan kjøpe mer av både varer og tjenester. Flere vil for eksempel ta seg råd til å kjøpe hytte nå som de kan betjene lånet, eller spare opp til kjøp av båt. Etterspørselskurven vil i dette tilfellet bevege seg mot høyre. Etterspørselen blir større, og dermed også prisen. Varer og tjenester som får økt etterspørsel ved at inntekten til populasjonen øker, kaller vi for et normalt gode.

Det er derimot ikke alle varer og tjenester som opplever at etterpørselen øker når populasjonsinntekten øker. Det er typisk for "low-end" produkter, for eksempel markedets billigste TV. Når inntekten øker, ønsker flere å kjøpe en dyrere og bedre TV. Det resulterer i at etterspørserselen for slike produkter går ned. Dette kaller vi for et inferiørt gode. Det er altså ikke alle selskaper som vil tjene på at populasjonsinntekten øker.

Inferiørt gode og normalt gode
 
 
 
 

Anonymkode: 2c1a3...b71

Hahaha, det er det beste svaret jeg har lest her inne noensinne. 

 

Anonymkode: 15b31...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er feil ? 

Du syns det er greit å selge hva som helst så sant folk er villige til å betale? Syns du det er OK at privatpersoner kjøper inn ting fra Wish/ebay til 10 kr stk, og selger det videre til 100 kr stk?  Altså, det er jo slik nettbutikker og buttikker fungerer i praksis. Men brukthandel skal ikke være slikt. Brukthandel skal være brukthandel. Og jeg mener at selger man ting brukt skal man selge til 50% eller mer.. 

Anonymkode: 88161...255

Skal ditt og skal datt, heldigvis er det ingen andre i verden enn du som bryr seg om hva du mener. 

Anonymkode: c1bb5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er feil ? 

Du syns det er greit å selge hva som helst så sant folk er villige til å betale? Syns du det er OK at privatpersoner kjøper inn ting fra Wish/ebay til 10 kr stk, og selger det videre til 100 kr stk?  Altså, det er jo slik nettbutikker og buttikker fungerer i praksis. Men brukthandel skal ikke være slikt. Brukthandel skal være brukthandel. Og jeg mener at selger man ting brukt skal man selge til 50% eller mer.. 

Anonymkode: 88161...255

Ikke meg du spør, men selvfølgelig er det greit. Folk velger jo selv om de vil kjøpe det eller ikke

Anonymkode: 90658...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 21.57, Anonym bruker skrev:

Verken selgere eller kjøpere har en plikt til å gjøre en innsats for miljøet, selv om mange bryr seg om dette. Jeg er opptatt av gjenbruk og miljø, men hvis noen faktisk vil gi meg 50 % av nypris for en brukt vinterdress, legger jeg den ikke ut til 40 % av nypris. Jeg trenger ikke "yte noe ekstra" for å sørge for at plagget blir brukt mest mulig, for jeg får solgt det til 50 % av nypris. Det er ingen sammenheng mellom veldedighet og miljø, nødvendigvis.

Anonymkode: 64152...a05

Det var noen over som sa at mange gjerne betaler mye for brukttøy fordi de tenker på miljø, som et argument for å sette prisene høyt. 

Ellers har du rett, du kan (forsøke å) selge til hvilken pris du vil, gjerne to eller tre ganger nypris også, hvis du finner noen som vil kjøpe. Svindel er det vel bare hvis du framstiller nypris feil. Men ofte ser man folk her klage over at de ikke får solgt på finn. Kjøperne er så kravstore og gjerrige, sier de. Det kan jo ha noe å gjøre med at bruktprisene nå ofte settes så høyt at det i praksis lønner seg kjøpe nytt.

Anonymkode: 9cd51...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er feil ? 

Du syns det er greit å selge hva som helst så sant folk er villige til å betale? Syns du det er OK at privatpersoner kjøper inn ting fra Wish/ebay til 10 kr stk, og selger det videre til 100 kr stk?  Altså, det er jo slik nettbutikker og buttikker fungerer i praksis. Men brukthandel skal ikke være slikt. Brukthandel skal være brukthandel. Og jeg mener at selger man ting brukt skal man selge til 50% eller mer.. 

Anonymkode: 88161...255

Jeg synes det er helt greit å selge hva som helst så lenge folk er villige til å betale, ja. Det er kapitalisme i praksis.

Jeg synes også at det er helt ok at privatpersoner kjøper inn ting fra Wish/eBay for 10 kr og selger videre til 100 kr. Dersom de faktisk får solgt det, har de i praksis startet en liten nettbutikk, og skaffer inntekt til seg og sin familie. Det er jo flott.

DU mener at "ekte" brukthandel betyr at man må slå av 50 % av nypris. Andre mener noe annet. Det er (heldigvis) ikke du som bestemmer eller definerer hvordan bruktsalg skal skje, verken på Finn, Facebook e.l.

Et par spørsmål til deg:

  • Hva hvis jeg var heldig og kjøpte noe nytt med 50 % avslag? Jeg har brukt tingen en kort periode (f.eks. til baby) og skal nå selge den. Skal jeg ta 50 % av det jeg ga, eller 50 % av rimeligste pris på prisjakt.no i dag? Jeg velger det siste, og får alltid solgt med en gang. Kjøperen vet jo ikke hva jeg ga for varen. Det som betyr noe for dem, er at de får en pent brukt ting til 50 % av det de ellers måtte ut med for nytt. De kan ofte selge den videre til en god penge senere, også.
  • Hva hvis jeg kjøpte noe nytt i 2018 og skal nå selge videre. Tingen er svært pent brukt. Jeg ga 500 kr, men i mellomtiden har prisene steget veldig, og rimeligste pris er nå 1 000 kr. Skal jeg ta 50 % av prisen jeg ga, eller 50 % av rimeligste pris i dag? Igjen velger jeg det siste, og får alltid solgt med en gang.

Anonymkode: 64152...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Uansett om det er brukt er det minst  halv pris som gjelder for meg. 

Jeg skulle kjøpe en relativt dyr jakke brukt, kun brukt noen få mnd.. hun ville ha litt over 50 % noe jeg godtok, men jeg mener at når tingen er såpass ny og er merke  bør kvittering følge med. 

Det hadde hun ikke så da kjøpte jeg ikke . 

Anonymkode: 2a428...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna sine klær har ikke den kvaliteten de engang hadde. Min første jakke holdt i 10 år med etterimpregnering.

jakken jeg kjøpte for 5 år siden, kostet en formue og glidelåsene røk etter 1 år.

Så min er faring er at dyrt er ikke alltid best.

Anonymkode: 61d1f...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norrøna sine klær har ikke den kvaliteten de engang hadde. Min første jakke holdt i 10 år med etterimpregnering.

jakken jeg kjøpte for 5 år siden, kostet en formue og glidelåsene røk etter 1 år.

Så min er faring er at dyrt er ikke alltid best.

Anonymkode: 61d1f...34c

Nei, ikke alltid, men her har dyrere merker holdt litt bedre. Kommer helt an på merket tror jeg. Beste mine unger går i er Reima.

Anonymkode: 2c1a3...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er helt greit å selge hva som helst så lenge folk er villige til å betale, ja. Det er kapitalisme i praksis.

Jeg synes også at det er helt ok at privatpersoner kjøper inn ting fra Wish/eBay for 10 kr og selger videre til 100 kr. Dersom de faktisk får solgt det, har de i praksis startet en liten nettbutikk, og skaffer inntekt til seg og sin familie. Det er jo flott.

DU mener at "ekte" brukthandel betyr at man må slå av 50 % av nypris. Andre mener noe annet. Det er (heldigvis) ikke du som bestemmer eller definerer hvordan bruktsalg skal skje, verken på Finn, Facebook e.l.

Et par spørsmål til deg:

  • Hva hvis jeg var heldig og kjøpte noe nytt med 50 % avslag? Jeg har brukt tingen en kort periode (f.eks. til baby) og skal nå selge den. Skal jeg ta 50 % av det jeg ga, eller 50 % av rimeligste pris på prisjakt.no i dag? Jeg velger det siste, og får alltid solgt med en gang. Kjøperen vet jo ikke hva jeg ga for varen. Det som betyr noe for dem, er at de får en pent brukt ting til 50 % av det de ellers måtte ut med for nytt. De kan ofte selge den videre til en god penge senere, også.
  • Hva hvis jeg kjøpte noe nytt i 2018 og skal nå selge videre. Tingen er svært pent brukt. Jeg ga 500 kr, men i mellomtiden har prisene steget veldig, og rimeligste pris er nå 1 000 kr. Skal jeg ta 50 % av prisen jeg ga, eller 50 % av rimeligste pris i dag? Igjen velger jeg det siste, og får alltid solgt med en gang.

Anonymkode: 64152...a05

Akkurat det der synes jeg ikke er så ille. Verre med dem som vil selge til 50 % av det de betalte, selv om varen i mellomtiden er satt ned med 50 % i butikk. Likevel tillater jeg meg å tvile på at du får solgt absolutt alt, det er ikke så mange som vil ha brukte ting, men kan tro på at du får solgt mye på den måten.

Anonymkode: 9cd51...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det der synes jeg ikke er så ille. Verre med dem som vil selge til 50 % av det de betalte, selv om varen i mellomtiden er satt ned med 50 % i butikk. Likevel tillater jeg meg å tvile på at du får solgt absolutt alt, det er ikke så mange som vil ha brukte ting, men kan tro på at du får solgt mye på den måten.

Anonymkode: 9cd51...c18

Der er jeg enig med deg. Jeg kjøper mye brukt, også, og gir ikke mer enn 50 % av nypris i dag. Samme for meg hva de ga for to år siden, hvis varen i dag er mye rimeligere.

Men jeg får virkelig solgt alt, med en gang. :) Jeg tar alltid gode bilder, i dagslys. Skriver utfyllende tekst og lenker til varens nettside. Legger meg litt under det mange andre legger seg på (her er det en fordel for meg at mange tar en altfor høy pris, og at jeg ofte kjøpte nytt på tilbud). Jeg selger mest baby- og barneting, og møbler. Og sender aldri.

Anonymkode: 64152...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...