Gå til innhold

Utrolig, de som bruker ei jakke i 1-2 sesonger for så å selge til litt under nypris🤑


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor ikke?

min 9 år gamle sønn bruker sin woolrich jakke maks 1 gang i uka når vi går ut. Bruker ikke den på skolen. Den har han brukt i «to år» nå. Den ser helt ny ut! 
Skal jeg selge den videre for 500kr da? 
 

Anonymkode: c7519...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det ikke? 

Vel.. 

 

Om sportsbutikken skal få solgt mange nok ski om sommeren, eller sykler om vinteren, må prisene ned. Det er fordi etterspørselen er på sitt laveste. Butikken kan vente med å selge produktene til "riktig" tid på året. Det resulterer derimot i lagerkostnader, verdifall på produktene, og at kapitalen er bundet for en kortere periode.

Som en generell regel sier man at jo lavere prisen på et produkt er, desto mer selger man. Hvis Bertel O. Steen senker prisen på en av sine Mercedeser, vil etterspørselen på bilen øke. Så lenge Bertel O. Steen har nok kapasitet, vil de få solgt flere biler (gitt at alle andre faktorer ikke forandrer seg). På den andre siden vil det produsere mer av en vare, hvis prisen på varen øker. Økt pris gir bedre muligheter for å sitte igjen med overskudd. Det vil føre til at mindre effektive produsenter også kan tjene penger på produktet.

Forholdet mellom tilbud og etterspørsel

Setter man prisen på en 0,5 liter Coca-Cola opp til 80 kroner, vil det bli langt færre kjøpere. Som et resultat av mindre etterspørsel, er det ikke behov for å produsere like mange brus. Setter man derimot prisen ned til 5 kroner, vil etterspørselen øke. Nå må det produseres flere brus for å kunne dekke etterspørselen. (Merk at grafen gjelder på kort sikt)

Tilbud og etterspørsel

Som du sikkert ser, så krysser tilbud- og etterspørselkurven hverandre. Når tilbud og etterpørsel møter hverandre, sier vi at vi har en markedslikevekt. Markedet sørger selv for å komme i likevekt ved at:
1) Konsumentene kjøper et produkt hvis de synes at prisen er for høy.
2) Konsumentene velger å kjøpe et tilsvarende billigere produkt.
3) Når det er udekket etterspørsel, driver dette prisene opp på samme måte som i budrunder.
4) Når prisen øker blir det mer attraktivt å produsere varen. Økt pris gjør at også mindre effektive selskaper også kan få en fortjeneste på produksjonen. De allerede effektive selskapene vil naturlig nok øke produksjonen (hvis det er nok kapasitet), for da øker de inntjeningen.

Skift i etterspørselskurven

Tenk deg at alle arbeidstakere i Norge får en lønnsforhøyelse på 5.000,- i måneden. Populasjonsinntekten har økt, og det fører til at vi kan kjøpe mer av både varer og tjenester. Flere vil for eksempel ta seg råd til å kjøpe hytte nå som de kan betjene lånet, eller spare opp til kjøp av båt. Etterspørselskurven vil i dette tilfellet bevege seg mot høyre. Etterspørselen blir større, og dermed også prisen. Varer og tjenester som får økt etterspørsel ved at inntekten til populasjonen øker, kaller vi for et normalt gode.

Det er derimot ikke alle varer og tjenester som opplever at etterpørselen øker når populasjonsinntekten øker. Det er typisk for "low-end" produkter, for eksempel markedets billigste TV. Når inntekten øker, ønsker flere å kjøpe en dyrere og bedre TV. Det resulterer i at etterspørserselen for slike produkter går ned. Dette kaller vi for et inferiørt gode. Det er altså ikke alle selskaper som vil tjene på at populasjonsinntekten øker.

Inferiørt gode og normalt gode
 
 
 
 

Anonymkode: 2c1a3...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke?

min 9 år gamle sønn bruker sin woolrich jakke maks 1 gang i uka når vi går ut. Bruker ikke den på skolen. Den har han brukt i «to år» nå. Den ser helt ny ut! 
Skal jeg selge den videre for 500kr da? 
 

Anonymkode: c7519...1d8

Jeg hadde ALDRI kjøpt en brukt jakke for 500 kroner!! Får da billigere NYE jakker!

Anonymkode: 63b96...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke?

min 9 år gamle sønn bruker sin woolrich jakke maks 1 gang i uka når vi går ut. Bruker ikke den på skolen. Den har han brukt i «to år» nå. Den ser helt ny ut! 
Skal jeg selge den videre for 500kr da? 
 

Anonymkode: c7519...1d8

Hvorfor ikke bruke den mer så den heller blir «oppbrukt»? Hva er vits med en jakke man bruker en gang i uka?

 

jeg vet forøvrig ikke hva som er spesielt med en woolrich jakke, aldri hørt om det.

Anonymkode: 752a7...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ALDRI kjøpt en brukt jakke for 500 kroner!! Får da billigere NYE jakker!

Anonymkode: 63b96...bc0

Noen av oss ønsker oss kvalitetsjakker og kjøper heller en brukt til 500 med nypris på 1200, enn en ny til 450. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ALDRI kjøpt en brukt jakke for 500 kroner!! Får da billigere NYE jakker!

Anonymkode: 63b96...bc0

Folk er da forskjellige. 

En ordentlig jakke, for oss som f.eks vandrer rundt på fjellet koster ikke 500,- eller 1000 kr på på coopen.  
Jeg får alltid solgt mine jakker fra 2000-3000 kr når jeg selger dem. Da ligger jeg på ca. halv pris av nypris. 

Anonymkode: 4d76c...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk er da forskjellige. 

En ordentlig jakke, for oss som f.eks vandrer rundt på fjellet koster ikke 500,- eller 1000 kr på på coopen.  
Jeg får alltid solgt mine jakker fra 2000-3000 kr når jeg selger dem. Da ligger jeg på ca. halv pris av nypris. 

Anonymkode: 4d76c...aef

Vi vandrer og rundt på fjellet, men ikke i jakker til flerfoldige tusen. Funker fint de jakkene fra stormberg, skogstad osv. Men skjønner det er viktig å Norrøna osv, man må jo se bra ut i fjellet og....

Anonymkode: afa6e...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ALDRI kjøpt en brukt jakke for 500 kroner!! Får da billigere NYE jakker!

Anonymkode: 63b96...bc0

Du får helt sikkert billigere jakke på kappahl, ja! 

Jakken jeg snakker om koster 4500kr .

Anonymkode: c7519...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får helt sikkert billigere jakke på kappahl, ja! 

Jakken jeg snakker om koster 4500kr .

Anonymkode: c7519...1d8

Men hva skal man med jakker til så mye? Og hvorfor bruker du de ikke flere sesonger? Hadde jeg hatt en så dyr jakke hadde jeg brukt den i mange år, og joda, har råd til det, men ser ikke vitsen med å kjøpe så dyre jakker..

Anonymkode: afa6e...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men ser ikke vitsen med å kjøpe så dyre jakker..

Anonymkode: afa6e...d14

Hvis du tenker deg om, så gjør du nok det. Hint: det har niks og nada med jakkens tekniske kvaliteter å gjøre, for det er jo bevist gang på gang at billige jakker kan overgå dyre i kvalitet like ofte som omvendt.

Så hvorfor tenker du da at folk betaler tusenvis av kroner for ei jakke...?

Anonymkode: b26b8...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ALDRI kjøpt en brukt jakke for 500 kroner!! Får da billigere NYE jakker!

Anonymkode: 63b96...bc0

Ikke jeg heller. Kjøper gjerne brukt. Men da må prisen være der etter. Brukte klær gir jeg bort eller selger billig. 

Anonymkode: 5f137...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tenker deg om, så gjør du nok det. Hint: det har niks og nada med jakkens tekniske kvaliteter å gjøre, for det er jo bevist gang på gang at billige jakker kan overgå dyre i kvalitet like ofte som omvendt.

Så hvorfor tenker du da at folk betaler tusenvis av kroner for ei jakke...?

Anonymkode: b26b8...0d9

Pga status selvsagt og vise seg frem.

Anonymkode: afa6e...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke brukte ytterklær til barna, stoler ikke på at de er vasket/behandlet rett med tanke på vinn og vanntetthet. Kjøper nye uten klær av kvalitet på salg de pleier og ligge på mellom 600 og 1000kr.  Har visse preferanser når det kommer til yttertøy, det må være en viss vanntetthet og de må ikke være tunge. 

Mine barn har Bergans og Helly Hansen. 

Anonymkode: 2667d...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tenker deg om, så gjør du nok det. Hint: det har niks og nada med jakkens tekniske kvaliteter å gjøre, for det er jo bevist gang på gang at billige jakker kan overgå dyre i kvalitet like ofte som omvendt.

Så hvorfor tenker du da at folk betaler tusenvis av kroner for ei jakke...?

Anonymkode: b26b8...0d9

Jakker og utebukse fra kjeder som Cubus, Kappahl og hennes og Mauritz. Er ikke bra de er tunge og stive og de blir våte etter en stund. Samme gjelder stormberg det er piss. 

Anonymkode: 2667d...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jakker og utebukse fra kjeder som Cubus, Kappahl og hennes og Mauritz. Er ikke bra de er tunge og stive og de blir våte etter en stund. Samme gjelder stormberg det er piss. 

Anonymkode: 2667d...731

Hatt vinterdress fra både reima, cubus og lindex, ikke merket noe forskjell der gitt. Ingen våte eller kalde. Og ungene har beveget seg bra i de og, ikke klaget. Har 3 barn så har vært igjennom litt utetøy. 

Anonymkode: afa6e...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva skal man med jakker til så mye? Og hvorfor bruker du de ikke flere sesonger? Hadde jeg hatt en så dyr jakke hadde jeg brukt den i mange år, og joda, har råd til det, men ser ikke vitsen med å kjøpe så dyre jakker..

Anonymkode: afa6e...d14

Det slår deg ikke at et barn vokser?? At han maks kan bruke den 2 sesonger før den blir for liten? 
nei jeg selger den ikke, den blir arvet av lillebror. 

Anonymkode: c7519...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hatt vinterdress fra både reima, cubus og lindex, ikke merket noe forskjell der gitt. Ingen våte eller kalde. Og ungene har beveget seg bra i de og, ikke klaget. Har 3 barn så har vært igjennom litt utetøy. 

Anonymkode: afa6e...d14

Jahhha, jeg har ikke god erfaring med Lindex, men de har kanskje bedret seg på 5 år? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det slår deg ikke at et barn vokser?? At han maks kan bruke den 2 sesonger før den blir for liten? 
nei jeg selger den ikke, den blir arvet av lillebror. 

Anonymkode: c7519...1d8

Her refererte jeg til voksne, for det er vel ingen barn som får jakker til mange tusen? Eller noen er det jo.

Her arver mine og etter hverandre.

Anonymkode: afa6e...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, DetYrer skrev:

Jahhha, jeg har ikke god erfaring med Lindex, men de har kanskje bedret seg på 5 år? 

 

Hun minste er 3 og hadde lindex sin i fjor, ikke kald, våt eller stiv, og hun er en turbo som er over alt. Ikke spesielt slitt heller.

Anonymkode: afa6e...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her refererte jeg til voksne, for det er vel ingen barn som får jakker til mange tusen? Eller noen er det jo.

Her arver mine og etter hverandre.

Anonymkode: afa6e...d14

Du svarte min kommentar og den handlet om et barn. 
Hva man prioriterer er vel opp til hver enkelt? Eh og ja, den blir selvfølgelig arvet videre! 

Anonymkode: c7519...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er så galt om noen ønsker å bruke 4500,- på ei jakke da? Hva får enkelte til å bli så provoserte for det? Noen bruker penger på dyre hobbyer, noen på mat, noen på fritidsaktiviteter og noen på klær og utseende. Ingen andre har noe med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...