Gå til innhold

Fikk klar beskjed i dag av ei at jeg ikke skulle bry meg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her jeg bor er det stort byggefelt, mange barnefamilier. Høyeste fartsgrense er 40, men som alle vet kjøres det jo oftere fortere. Det er og en del tungtransport her pga utbygging. 

Jeg var på butikken og gikk bak en mor med et barn på ca 2 år. Dette barnet ble satt i forsete med bare bilens setebelte. Siden jeg stod ved siden av så spurte jeg på en høflig måte om hun ikke skulle sette barnet i bilsete bak. Fikk beskjed i en krass tone at det hadde jeg ikke noe med og de skulle bare rett opp i gaten.

Ok, kanskje jeg ikke hadde noe med det og skulle ikke brydd meg, men jeg jobber i ambulansen og har sett mange stygge ulykker der folk ikke har brukt belte, og tenk da på et lite barn.

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk ikke sikrer barna sine, jeg mener det er omsorgssvikt. Men de skulle jo bare...ser veldig ofte der barn er dårlig sikret her på feltet, skikkelig sløvt av foreldrene.

Er det noen her med så dumme unnskyldninger?

Anonymkode: e41d0...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, men det er visst sånne her og. Og sånne som har ungen på fanget, eller bare plassert i forsetet på vei til barnehagen.

Anonymkode: 97be6...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også.. og min erfaring er at de høyst utdannede og mest beleste er verstingene i mitt område. Skremmende.

Anonymkode: 6e693...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all rett til å opplyse. Og spes med den jobben du har.

Fortalte du det?

Viktig å bry seg, men dessverre må man tåle å høre at man ikke har noe med det. Du kan tipse politiet om det og bhg/skole

Anonymkode: 69850...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjorde det helt rett. Hva med å henvende deg til barnehage eller helsestasjon og si noe om hva du observerer? Kanskje de kan ha temamøte om trafikksikring og farene ved å ikke sikre ordentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Synes du gjorde det helt rett. Hva med å henvende deg til barnehage eller helsestasjon og si noe om hva du observerer? Kanskje de kan ha temamøte om trafikksikring og farene ved å ikke sikre ordentlig? 

Garantert ingen vits. Tanken er god, men du kan være helt sikker på at de som trenger slik velment info ikke møter opp til et slikt møte. 

Akkurat som i skolen, de foreldrene som burde vært på foreldremøtene, de møter aldri opp. 

Anonymkode: 068aa...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde meldt bekymring til barnevernet. Tenk å verdsette livet til det kjæreste man har SÅ lite! Alle vet da vel at man aldri har noe garanti for at alle kjører ansvarlig i trafikken! ‘’Jeg skal bare oppi gata’’ ja, kan du stå for den hvis det kommer en bil laaangt over fartsgrensa ut av ingen steder å kræsjer og dreper barnet? Neppe. Folk er så idiote. Syns det er hårreisende med foreldre som unnskylder slikt. Jeg hadde bedt henne tenke på den. Selv om kanskje føler hun har ‘’kontroll’’ siden det bare er rett oppi gata, så kan hun ikke kontrollere andre i trafikken. Makan...

og nei, barnevernet er ikke mennesker å frykte! Barnevernet er en nødvendig instans slik som i sånne her tilfeller der foreldre er uansvarlig. Dumt det bare ikke er ulovlig å sikre barna slik som denne damen gjorde...

Anonymkode: d8d0c...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her også.. og min erfaring er at de høyst utdannede og mest beleste er verstingene i mitt område. Skremmende.

Anonymkode: 6e693...2cb

Dette er faktisk min erfaring også. De verste i klassen til datteren min er sykepleier og politi 😯

Anonymkode: 26fc7...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg hadde svart følgende:"Jo,det er min sak,for når det smeller kan det være JEG som må bære liket til barnet ditt ut av bilvraket...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Garantert ingen vits. Tanken er god, men du kan være helt sikker på at de som trenger slik velment info ikke møter opp til et slikt møte. 

Akkurat som i skolen, de foreldrene som burde vært på foreldremøtene, de møter aldri opp. 

Anonymkode: 068aa...c5b

Da får de henge opp lapp i gangen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Østerdølen skrev:

Da tror jeg at jeg hadde svart følgende:"Jo,det er min sak,for når det smeller kan det være JEG som må bære liket til barnet ditt ut av bilvraket...".

Hadde jeg også gjort. 

Anonymkode: d8d0c...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor er det stort byggefelt, mange barnefamilier. Høyeste fartsgrense er 40, men som alle vet kjøres det jo oftere fortere. Det er og en del tungtransport her pga utbygging. 

Jeg var på butikken og gikk bak en mor med et barn på ca 2 år. Dette barnet ble satt i forsete med bare bilens setebelte. Siden jeg stod ved siden av så spurte jeg på en høflig måte om hun ikke skulle sette barnet i bilsete bak. Fikk beskjed i en krass tone at det hadde jeg ikke noe med og de skulle bare rett opp i gaten.

Ok, kanskje jeg ikke hadde noe med det og skulle ikke brydd meg, men jeg jobber i ambulansen og har sett mange stygge ulykker der folk ikke har brukt belte, og tenk da på et lite barn.

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk ikke sikrer barna sine, jeg mener det er omsorgssvikt. Men de skulle jo bare...ser veldig ofte der barn er dårlig sikret her på feltet, skikkelig sløvt av foreldrene.

Er det noen her med så dumme unnskyldninger?

Anonymkode: e41d0...11a

Jeg ville bare ha tatt et bilde eller filmet, og sagt at politiet nok kom til å bry seg. Det hun gjorde er straffbart, og jeg mener at det var din plikt å bry deg. 

Anonymkode: 6a022...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👏 for deg! 
Du bryr deg, og det er BRA! Fortsett sånn - jeg heier på deg!

(Og jeg bryr meg, jeg og.)

Anonymkode: 5dfba...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et par år siden når min eldste gikk i bhg hadde de trafikksikkerhets kurs med en ganske flink og kjent foredragsholder, av 100 barn møtte 15 stk, det var inkludert noen av de som jobbet i bhg og de som satt i FAU, skikkelig flaut. 

En annen gang sa jeg i fra til de ansatte i bhg at en 1 åring var usikret, de tok det med foreldrene, hjalp en liten stund.

Hi

Anonymkode: e41d0...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uavhengig av alt annet synes jeg alle jeg har truffet som av ulike grunner har satt barnet sitt i forovervendt sete når de er 3 1/2, er mye hyggeligere og bedre foreldre enn dem som skryter av at de ikke snur år barnet er 7 minst.

Er litt som at de som serverer kake i bursdager ofte er hyggeligere mammaer enn de som er opptatt av økologisk uten sukker.

 

Dessverre. Fordi jeg er enig i at sikkerhet er viktig, og sunt kosthold likeså. Men i praksis er min erfaring at de som ikke stresser sånn over disse tingene stort sett er koselige, rolige omsorgsfulle og flinke foreldre.

 

 

Anonymkode: 00853...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn uavhengig av alt annet synes jeg alle jeg har truffet som av ulike grunner har satt barnet sitt i forovervendt sete når de er 3 1/2, er mye hyggeligere og bedre foreldre enn dem som skryter av at de ikke snur år barnet er 7 minst.

Er litt som at de som serverer kake i bursdager ofte er hyggeligere mammaer enn de som er opptatt av økologisk uten sukker.

 

Dessverre. Fordi jeg er enig i at sikkerhet er viktig, og sunt kosthold likeså. Men i praksis er min erfaring at de som ikke stresser sånn over disse tingene stort sett er koselige, rolige omsorgsfulle og flinke foreldre.

 

 

Anonymkode: 00853...66c

Merkelig at du sier imot deg selv, ser du ikke at det å være en flink forelder ikke går overens med å ikke sikre barnet i bil? Man er ikke omsorgsfull, koselig eller flink om man blåser i om ungen dør i trafikken.

Anonymkode: 97be6...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere horrible tilfeller her. I ene var det en som kjørte barna til barnehagen på en typisk bygdevei med vekselvis 60 og 80 sone, mye svinger og uoversiktlig, med barna stående (!!!) foran passasjersetet. De synes det var så gøy må vite 😱

Andre tilfellet var en som løftet hele vognen, med baby oppi (ja, jeg er 100 % sikker) inn bak i en Caravelle og kjørte. Jeg rakk ikke å gjøre noe, men er fortsatt dypt rystet over at det går å være så blåst. 

Anonymkode: 6e467...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke snakk om en 7 åring i bakovervendt sete, men en 2 åring i framsete med bilens belter. For all del,hun er sikkert kjempe hyggelig til vanlig, men det hjelper ikke den dagen ungen dør fordi de "bare skal rett oppi gata". Så du er den med den dumme unnskyldingen du da, "skal bare", og setter ungen i fremsete, tja, sier litt om deg, beklager. 

Hi

Anonymkode: e41d0...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har sett flere horrible tilfeller her. I ene var det en som kjørte barna til barnehagen på en typisk bygdevei med vekselvis 60 og 80 sone, mye svinger og uoversiktlig, med barna stående (!!!) foran passasjersetet. De synes det var så gøy må vite 😱

Andre tilfellet var en som løftet hele vognen, med baby oppi (ja, jeg er 100 % sikker) inn bak i en Caravelle og kjørte. Jeg rakk ikke å gjøre noe, men er fortsatt dypt rystet over at det går å være så blåst. 

Anonymkode: 6e467...210

What??? Tuller du, det er jo helt sinnsykt det med barnevognen. Ja, sett flere ganger der u gen henger mellom setene eller står på gulvet foran ned til bhg, ser stygt på de hver gang og har sagt i fra til de da de bor i samme gate, men hun orker ikke å høre på grininga ned til bhg fordi sønnen vil stå og se...

Hi

Anonymkode: e41d0...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Garantert ingen vits. Tanken er god, men du kan være helt sikker på at de som trenger slik velment info ikke møter opp til et slikt møte. 

Akkurat som i skolen, de foreldrene som burde vært på foreldremøtene, de møter aldri opp. 

Anonymkode: 068aa...c5b

Godt poeng😬 Da hadde jeg nesten vurdert en bekymringsmelding til barnevernet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

What??? Tuller du, det er jo helt sinnsykt det med barnevognen. Ja, sett flere ganger der u gen henger mellom setene eller står på gulvet foran ned til bhg, ser stygt på de hver gang og har sagt i fra til de da de bor i samme gate, men hun orker ikke å høre på grininga ned til bhg fordi sønnen vil stå og se...

Hi

Anonymkode: e41d0...11a

Nei, tuller ikke. Jeg har i ettertid lurt på om det kan ha vært et alvorlig tilfelle av ammetåke, håper det. Jeg har selv satt babyen i bilstolen og festet babyen, men glemt å feste selve bilstolen én gang da vi lånte en bil uten isofix. Er 16 år siden nå, og jeg oppdaget deg heldigvis fort. Er likevel skummelt og hadde blitt SÅ glad om noen så det og gå beskjed, men der var jo ikke med vilje da slik de andre tilfellene her er.

Anonymkode: 6e467...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn uavhengig av alt annet synes jeg alle jeg har truffet som av ulike grunner har satt barnet sitt i forovervendt sete når de er 3 1/2, er mye hyggeligere og bedre foreldre enn dem som skryter av at de ikke snur år barnet er 7 minst.

Er litt som at de som serverer kake i bursdager ofte er hyggeligere mammaer enn de som er opptatt av økologisk uten sukker.

 

Dessverre. Fordi jeg er enig i at sikkerhet er viktig, og sunt kosthold likeså. Men i praksis er min erfaring at de som ikke stresser sånn over disse tingene stort sett er koselige, rolige omsorgsfulle og flinke foreldre.

 

 

Anonymkode: 00853...66c

Bedre foreldre? Vil tøre å påstå at foreldre som bryr seg om andre (til og med fremmede, selv når de får beskjed om å gi faen) og ikke sitter å dømmer andre foreldre, slik du gjør nå - lærer barna bedre verdier, er gode nok foreldre og generelt bedre mennesker. 

i ts sitt innlegg er det heller ikke snakk om fremovervent BARNESETE, men FORSETE på bilen, uten sete med bilens belter. Det er livsfarlig! Siden det bare er rett borti gata er det ikke sikkert moren tok seg tiden til å skru av airbag. En ulykke er fatal for et lite barn med den typen sikring. Så du fremstår ikke så veldig opplyst med dine kommentarer og heller ikke en jeg hadde hatt lyst til å ha som venn med dine fordommer, mtp at jeg er en av disse bakovenvendte barneseter-mødrene som du syns er så dårlig foreldre. Unner ikke dine venner en slik en i livet sitt om det er slike tanker du har.

La andre gjøre som de føler er best uten å bli stempla som dårlige foreldre, det burde du holde deg for god for.

Anonymkode: d8d0c...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er faktisk min erfaring også. De verste i klassen til datteren min er sykepleier og politi 😯

Anonymkode: 26fc7...7ac

derfor klarer jeg ikke helt å ta mange yrker seriøst, for de som selv er i yrkene følger ikke reglene som de som de anser som under seg må....
Politiet kjører jo for fort de også.... mens vi som ikke er det skal selvfølgelig passe oss og er visst såååå farlige fordi vi kjører 10 km for fort. 

Anonymkode: b392b...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Østerdølen skrev:

Da tror jeg at jeg hadde svart følgende:"Jo,det er min sak,for når det smeller kan det være JEG som må bære liket til barnet ditt ut av bilvraket...".

Jeg er også ambulansearbeider, og i et svakt (forbannet) øyeblikk har jeg faktisk sagt akkurat noe lignende til en sjåfør i gaten vår 🙈 

Dvs jeg sa at det kunne være jeg som måtte ta meg av hans emotionelle behov når han sto over liket av barnet han en dag kom til å kjøre over i den farten han kjørte i boligfeltet, og min jobb å sørge for at han ikke kom til å ta livet av seg selv etterpå men skulle leve med skyldfølelsen resten av sitt pinefulle liv. Og inviterte han til å bli med meg en tur på patologen, hvor jeg dagen før hadde levert et dødt barn, så han kunne forberede seg på synet han garantert ville møte en dag. 

(han hadde akkurat nettopp sneiet naboen sin 3åring på sykkel i 70 i 20 sonen, så sykkelen ble knust, og ungen lå med kutt i panna og gråt - til mitt forsvar...Jeg var så forbannet, for vi hadde sett det komme lenge og flere hadde sagt fra uten hell) 

Vet ikke om det var avgjørende, men han har alltid kjørt utrolig rolig forbi her etterpå 😅

Noen ganger trengs sterke virkemidler. 

Anonymkode: 3e884...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påbudt med bilstol til barn, og da har man også plikt til å si i fra. Jeg hadde ringt politiet.

Anonymkode: bf31a...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...