Gå til innhold

Jeg tror det går mot skilsmisse. Hva bør jeg tenke på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt anbefalt av psykolog ved familievernkontoret å flytte fra mannen min. Lang historie, men han terroriserer meg psykisk og har antagelig et alkoholproblem. Jeg begynner å innse dette nå. Han mener også forholdet ikke går bra, men regner nok ikke med at jeg kommer til å gå. Er det noe jeg må tenke på før jeg snakker med han om dette? Vi er gift og har felleseie, men han har en betydelig høyere inntekt enn meg. Jeg tror ikke det skal bli noe problem å få hovedomsorgen for våre fire barn mtp hans jobbsituasjon.  

Anonymkode: 8dd26...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra at dere også har vært på fvk, det kan kanskje brukes om han plutselig skulle krangle om omsorg.

Jeg tenker at du bør håpe at alt går problemfritt, men forberede deg på det motsatte, for du vet aldri hvordan en annen reagerer når slikt faktisk skjer.

Forsøk å dokumentere så mye som du kan, hvor ofte og mye han drikker, ev. hva han drikker, hvordan han oppfører seg før, under og etter han drikker. Ta gjerne opp samtaler/krangler uten at han vet det, spesielt om barna er i nærheten.

Hvis hans jobb vanskeliggjør hovedomsorg så er det kanskje bra slik situasjonen er med hans drikking. Men hva når han skal ha samvær, er han i stand til å la være å drikke da? Jeg ville vurdert hvilken avtale dere skal lage for samværet, om det må være med tilsyn, om du krever at han går i behandling for sin rusavhengighet før han kan ha barna alene eller annet. Tenk gjennom alle mulige "worst case scenarier", og forbered deg i tilfelle det skulle skje. Forhåpentligvis har han selvinnsikt nok til å forstå at det også er i hans beste å finne best løsninger for barna, men gjør han det ikke så vil du være forberedt.

Jeg ville også ha forberedt meg på annen måte. Ville sjekket ut boligmarked der dere skal bo, om du og barna må flytte. Ville sjekket hva tilsvarende boliger selges for, hvor mye du vil ha i egenkapital, om du vil ha råd til å kjøpe eget eller om du må leie. Sjekk også ut hvilke stønader du vil få som alenemor, og sjekk gjerne også bidragskalkulatoren hvor mye bidrag du vil få. Få mest mulig oversikt over din økonomiske situasjon når du blir alene om barna, da slipper du å finne ut av alt slikt når du står midt i det.

Tenk også gjennom når det er best å si fra til ham at du vil skilles, og ha en plan når du gjør det. Siden han kan bli så ubehagelig som han kan bli, ha en person som vet når du skal fortelle ham og som sjekker at du har det bra etterpå, i tilfelle du skulle trenge hjelp. Snakk med ham når han er edru og ikke har abstinenser.

Hvis han har en jobb hvor rusavhengighet er uforenelig med det han gjør, vurder også å snakke med legen hans om dette. Tenk også gjennom hvilken avtale dere skal ha mtp. bilkjøring når han har barna, for å sikre at han ikke kjører barna etter han har drukket eller dagen derpå før han er edru.

Forbered deg godt. Ha familie eller venner rundt deg som kan støtte deg fremover. Ikke vær redd for å be om hjelp!

Lykke til :)

Anonymkode: 40b24...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har manipulerende trekk som psykopati eller narsissisme så vær forsiktig.

Da vil du oppdage at det negative du har sett til nå er blåbær. 
 

De vil knuse livet ditt, ryktet ditt og gå for hovedomsorg. Uansett hvor lite interessert de var i de før.

Er han tio forveksling bare en litt egoistisk drittsekk så går det nok fint. Vanlige egoistiske drittsekker er en drøm å skille seg fra i forhold.

Anonymkode: 4621c...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha mest mulig praktisk klart før du snakker med ham. Bosituasjon, økonomi (skaff deg oversikt og legg en plan) osv. Da er rommet hans for mulig manipulasjon mindre. Og du kan stå stødigere i situasjonen når det ikke er så mange usikre elementer.

Bevar roen! Uansett hva han sier, bevar roen.

Om du er redd for hans reaksjon kan du gjøre en avtale med familie/venner at du forteller ham det kl 12 f eks, og så ringer de på døra kl 12.15/12.30 eller noe slikt. 

 

Anonymkode: a2ce7...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...