Gå til innhold

Rekker de ikke å se på alle søknader?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

synes det er så rart at de går videre med andre kandidater og ønsker meg lykke til videre ofte. jeg har jobbet i selskapet før. 
men er det slik at søknader bare ikke blir sett på hele tiden? 
Husker dere alle? 

Anonymkode: 214d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ser på alle søknader. Vi er som regel 2-3 som går gjennom alle søknadene. Men vi bruker ikke like lang tid på alle. Noen mangler kvalifikasjonene, og det ser vi med én gang. Da er det lett å legge denne vekk. 

Anonymkode: 29ac8...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

synes det er så rart at de går videre med andre kandidater og ønsker meg lykke til videre ofte. jeg har jobbet i selskapet før. 
men er det slik at søknader bare ikke blir sett på hele tiden? 
Husker dere alle? 

Anonymkode: 214d1...b23

Hvis du har jobbet der før, så er det mulig de ikke vil ha deg tilbake?

Anonymkode: fd21c...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har jobbet der før, så er det mulig de ikke vil ha deg tilbake?

Anonymkode: fd21c...509

Det er et stort selskap med ekstremt mange avdelinger. Jeg kjenner ikke øverste sjefer, de som ser på søknaden. 
 

Anonymkode: 214d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et stort selskap med ekstremt mange avdelinger. Jeg kjenner ikke øverste sjefer, de som ser på søknaden. 
 

Anonymkode: 214d1...b23

Da er det nok andre som passer bedre enn deg.

Man ser på alle søknader, men ser gjerne fort hvem som utmerker seg og da står det gjerne mellom noen som er ønsket til jobben.

Anonymkode: 121ef...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da er det nok andre som passer bedre enn deg.

Man ser på alle søknader, men ser gjerne fort hvem som utmerker seg og da står det gjerne mellom noen som er ønsket til jobben.

Anonymkode: 121ef...2c6

Men hvordan kommer man seg i jobb når det ALLTID er noen som passer bedre?! 

Anonymkode: 214d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det nok andre som passer bedre enn deg.

Man ser på alle søknader, men ser gjerne fort hvem som utmerker seg og da står det gjerne mellom noen som er ønsket til jobben.

Anonymkode: 121ef...2c6

Dessuten er det mange som knapt kan norsk..... hvordan kommer de gjennom??

Anonymkode: 214d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når samme person har søkt jobb hos oss for 5. Gang, da leser vi ikke lenger søknaden altså..... spesielt ikke dersom vedkommende har vært inne til intervju og ikke kommet videre. 

Anonymkode: 3653f...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når samme person har søkt jobb hos oss for 5. Gang, da leser vi ikke lenger søknaden altså..... spesielt ikke dersom vedkommende har vært inne til intervju og ikke kommet videre. 

Anonymkode: 3653f...131

Men bedriften er kjempe stor! Det er ikke slik at alle kjenner alle. Mange mange avdelinger. Så det er neppe slik at de husker meg veldig godt. Fikk aldri klager. Stilte opp når andre var syke, tok vakter på fridagene mine, jobbet.... så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skulle ønske meg tilbake. 

Anonymkode: 214d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men bedriften er kjempe stor! Det er ikke slik at alle kjenner alle. Mange mange avdelinger. Så det er neppe slik at de husker meg veldig godt. Fikk aldri klager. Stilte opp når andre var syke, tok vakter på fridagene mine, jobbet.... så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skulle ønske meg tilbake. 

Anonymkode: 214d1...b23

Har du tenkt litt på om du kanskje ikke skriver gode nok søknader? At du ikke helt får solgt deg inn?

Anonymkode: 5a45b...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du på stillinger hvor du ikke er godt nok kvalifisert eller har relevant erfaring? Skriver du gode og presise søknader?
Hva tenker du kan være grunnen til at du ikke går videre til intervju?

Jeg jobber innen psykiatrien, har gjort det i mange år. Tatt relevante kurs og videreutdanning, og søkt jobber med stadig høyere kompetansekrav/ansvar.
Jeg har søkt på fem jobber og fått fire av dem i løpet av tretten år. Antakeligvis fordi jeg vet hva jeg kan, og hvordan kompetansen min kan benyttes. Jeg har også søkt meg bort fra, og noen år senere,- tilbake til samme arbeidsgiver, i ulik rolle. 

Anonymkode: 7c686...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men bedriften er kjempe stor! Det er ikke slik at alle kjenner alle. Mange mange avdelinger. Så det er neppe slik at de husker meg veldig godt. Fikk aldri klager. Stilte opp når andre var syke, tok vakter på fridagene mine, jobbet.... så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skulle ønske meg tilbake. 

Anonymkode: 214d1...b23

Jobbet i en bedrift med 1800 ansatte i Norge (og mange i utlandet). Da jeg byttet jobb til et overordnet organ, var det mange i den gamle bedriften som visste veldig godt hvem jeg var da jeg snakket med de. Flere avdelinger i Norge. 
De fleste har et register med tidligere ansatte også, og om du har vært ansatt der før, så får de det opp om de søker. 

Anonymkode: fd21c...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får ofte inn ca. 100 søknader per stilling. Vi lese selvfølgelig alle søknadene, men det er kun fem som blir invitert til førstegangsintervju. Det sier seg selv at det ikke er noen garanti for at du får komme på intervju, selv om du har jobbet der før.

Men siden du har jobbet der før: Har du ingen kontakter du kan bruke? Bruk nettverket ditt, det er gull verdt! (Gitt at du gjorde en god jobb, selvfølgelig!) Har du en referanse derfra?

Anonymkode: 4b6da...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi får ofte inn ca. 100 søknader per stilling. Vi lese selvfølgelig alle søknadene, men det er kun fem som blir invitert til førstegangsintervju. Det sier seg selv at det ikke er noen garanti for at du får komme på intervju, selv om du har jobbet der før.

Men siden du har jobbet der før: Har du ingen kontakter du kan bruke? Bruk nettverket ditt, det er gull verdt! (Gitt at du gjorde en god jobb, selvfølgelig!) Har du en referanse derfra?

Anonymkode: 4b6da...92c

Sjefen jeg hadde der kunne være min referanse. Men jeg har en litt dårlig følelse på henne. Jeg gikk også veldig godt over ens med ei som hadde samme stilling som meg, som jeg fremdeles tror har samme sjef. 
Men denne sjefen jeg hadde der var ikke den som ansatte meg. Forrige sjef sluttet når jeg startet.
Grunnen til at jeg har dårlig følelse på forrige sjef er at jeg ikke føler hun likte meg helt, men jeg er ikke overbevist. Hun var aldri ufin eller kjeftet på meg. 
Men jeg følte hun var "useriøs". Vi hadde regler på arbeidsplassen som alle arbeidsplasser har, som hun ikke helt fulgte. Mens jeg jobbet, så satt hun og sladret sammen med de hun anså som sine venninner. Hun ansatte stort sett bare folk hun kjente fra før. Altså, fulgte hun ikke helt reglene selv. Hadde aldri inntrykk av at noen var missfornøyd med jobben min. Jeg fikk isåfall aldri negative tilbakemeldinger. Jeg møtte opp på dager jeg hadde fri, fordi noen kunne bli syke. Da dukket jeg opp på jobb ila 30-40 min. 
Men hun slettet meg som venn på facebook, da. 

Anonymkode: 214d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det deg IGJEN? 

Anonymkode: 0f9b0...f41

slutt å skrive det i alle tråder

Anonymkode: f6cf9...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på type stilling. Forrige gang jeg var med i en rekrutteringsprosess, så fikk vi inn over 200 søknader. Det var mange relevante kandidater i den bunken som ikke kom på intervju en gang. 

Anonymkode: fd32b...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser først på CVen, sorterer vekk de som ikke er relevante før jeg leser søknader på resten. Hvis noen har noe på CVen som kan sjekkes med en kjent, gjør jeg det. Altså - hadde du jobbet i samme organisasjon før, ville jeg sjekket med dem jeg kjente i den forrige avdelingen. Når jeg lekser søknader er jeg opptatt av at søkeren viser kjennskap til det han/hun har søkt på, og knytter tidligere erfaringer til det som er spesifisert som ønskete kvalifikasjoner i annonsen. 

Er det mange kvalifiserte, innkalles de mest interessante først, ikke alle kvalifiserte. 

Anonymkode: 3e739...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør en grovsortering basert på kvalifikasjoner, og de som ikke har det vi er ute etter legges til side uten at vi leser resten av søknaden. Når det kommer 140 søknader til en enkelt stilling, så blir førstesorteringa veldig grov, og noen av dem bruker vi ikke mer enn noen sekunder på. Nå ansetter jeg til stillinger med kompetansekrav, så det er lett å sile ut de som ikke har rette utdannelsen. 

Anonymkode: 250d3...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjør en grovsortering basert på kvalifikasjoner, og de som ikke har det vi er ute etter legges til side uten at vi leser resten av søknaden. Når det kommer 140 søknader til en enkelt stilling, så blir førstesorteringa veldig grov, og noen av dem bruker vi ikke mer enn noen sekunder på. Nå ansetter jeg til stillinger med kompetansekrav, så det er lett å sile ut de som ikke har rette utdannelsen. 

Anonymkode: 250d3...614

Vel, var ikke krav om noe mer enn fullført videregående på den jeg fikk. Jeg jobben der og jobbet i 2 år og sluttet av en grunn. Var ikke kobflikter eller noe. Søknaden kommer ikke til sjefen jeg hadde, men jeg vil ikke ha jobb i hennes avdeling likevel. Søknaden min kommer til sjefer på toppen og det virker som det er de som velger ut. Jeg ringte i sommer fordi de aldri ga tilbakemelding. Jeg fikk bare beskjed om å søke senere. Det var sesongstilling og jeg skrev at jeg bare kunne jobbe sesongen. Kanskje det var grunnen .

Anonymkode: 214d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi et elektronisk system som gjør at vi får silt ut ikke kvalifiserte før vi ser på søknader, så ser vi over resten i mer detalj for potensielle intervju. 

Men nei, alle steder får de ikke sett over alle. Min far er leder i et stort selskap, og sier jo selv at hvis de første to setningene ikke fenger går han videre. En annen leder i en annen bedrift sa så fiffig en gang at han tok bunken, delte den i to og kastet halvparten mens han sa "jeg ansetter ikke folk med uflaks...". 

Men når det er konkurranse er en god søknad som skiller seg ut alfa og omega. Ta en tur på feks rekrutteringsbyrå og få tips. 

Anonymkode: ac274...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss har vi et elektronisk system som gjør at vi får silt ut ikke kvalifiserte før vi ser på søknader, så ser vi over resten i mer detalj for potensielle intervju. 

Men nei, alle steder får de ikke sett over alle. Min far er leder i et stort selskap, og sier jo selv at hvis de første to setningene ikke fenger går han videre. En annen leder i en annen bedrift sa så fiffig en gang at han tok bunken, delte den i to og kastet halvparten mens han sa "jeg ansetter ikke folk med uflaks...". 

Men når det er konkurranse er en god søknad som skiller seg ut alfa og omega. Ta en tur på feks rekrutteringsbyrå og få tips. 

Anonymkode: ac274...236

Det er en vandrehistorie. Den med søknadsbunken. 

Jeg leser ikke alle søknadene. Ser først på CV og siler ut de med relevant utdanning og arbeidserfaring. Bare disse søknadene blir lest.

Anonymkode: 4ef5e...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilket selskap og hvilken type jobb o.s.v. Jeg vet mange av disse som vil ha søknader digital ikke går over søknadene selv, men lar maskienn gå igjennom hvor de legger inn visse kriterier. Fyller man ikke kriteriene, så blir ikke søknaden engang vurdert.

Anonymkode: 4f5f1...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...