Gå til innhold

Min 14-åring er så liten!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det plager ham veldig.  Flere som har en liten 14-åring? Høyde? Har det noen gang blitt estimert høyde i voksen alder? Har det vært snakk om å gi veksthormon?

Anonymkode: be270...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han er veldig liten får dere vel oppfølging ift vekst?

Min var litt liten på kontroll i 3-4 klasse. Ble deretter målt jevnlig for å sjekke at hun vokste som hun skulle. 

Anonymkode: 44e69...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14 åring er ca 1.55 høy..Hun er nå på høyde med meg 😉 Vil ikke tro at hun blir veldig lang,men tror hun blir litt lenger!

Anonymkode: 39a58...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi får ikke oppfølging. Har vært hos lege. Ikke noe galt. Estimert til å bli normalt høy. Gutt. Under 150 cm.

Anonymkode: be270...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om to som var veldig lave gutter på den alderen. Begge to var lavest i sine klasser. Ene var laveste også når jentene ble regnet med, andre var lavere enn alle gutta og mange av jentene. Begge var veldig fortvilt over sin manglende høyde i de årene din sønn er i nå, Hi. Men begge begynte å vokse sent. Ene kjente jeg ikke igjen da jeg møtte ham igjen etter flere år. Sist jeg så ham, da han gikk videregående var han jo fremdeles liten. Så hilste plutselig en mann på nesten 185 cm på meg, jeg forstod ikke hvem han var og han bare lo. Fortalte at han først begynte å vokse da han kom i militæret, men at han da vokste enormt det året.

Den andre begynte å vokse rett før han var 17, mener jeg det var. Han er også blitt rundt 185 cm høy.

Så tross sin beskjedne høyde i hele barndommen så endte begge opp som over gjennomsnittet høye. Den første har forresten ikke særlig høye foreldre. Den andre har en far som er nesten 180 cm høy og en mor som er 162 høy.

 

Anonymkode: 69153...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som at han bare er sen? Så lenge han følger sin kurve og den kurven ligger innenfor estimert intervall ut fra din og fars høyde gjøres det sjelden noe... Med mindre han er estimert til å bli under 160 og ikke vokser normalt så er det vel lite å gjøre?

Anonymkode: 5a175...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet om to som var veldig lave gutter på den alderen. Begge to var lavest i sine klasser. Ene var laveste også når jentene ble regnet med, andre var lavere enn alle gutta og mange av jentene. Begge var veldig fortvilt over sin manglende høyde i de årene din sønn er i nå, Hi. Men begge begynte å vokse sent. Ene kjente jeg ikke igjen da jeg møtte ham igjen etter flere år. Sist jeg så ham, da han gikk videregående var han jo fremdeles liten. Så hilste plutselig en mann på nesten 185 cm på meg, jeg forstod ikke hvem han var og han bare lo. Fortalte at han først begynte å vokse da han kom i militæret, men at han da vokste enormt det året.

Den andre begynte å vokse rett før han var 17, mener jeg det var. Han er også blitt rundt 185 cm høy.

Så tross sin beskjedne høyde i hele barndommen så endte begge opp som over gjennomsnittet høye. Den første har forresten ikke særlig høye foreldre. Den andre har en far som er nesten 180 cm høy og en mor som er 162 høy.

 

Anonymkode: 69153...61b

Detaljkunnskap om disse mennenes foreldres nøyaktige høyde. Kudos for det.

Anonymkode: 101d5...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min var lavest av alle guttene i klassen fram til sommeren i 10 klasse. Da skøyt han plutselig fart og i løpet av bare noen måneder vokste han over 20 cm. Er i dag over 185 cm 😅 men hvis du er usikker ville jeg tatt en legesjekk selv om det mest sannsynlig ikke er noe galt👍

Anonymkode: eae6a...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene sønn var veldig liten og sent utviklet sammenliknet med kameratene. Både min mann og jeg er relativt høye, 175 og190, så han hadde håp om vekst. Men det har tatt tid. Det året han fylte 16 startet det. Nå er han over 185 og 17 år, han vokser fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge guttene mine var minst av guttene til konfirmasjonen, rundt 1.55 cm, men begge to har blitt 1.80+ 

Var først da de rundet 17 at høyden kom for fullt. Men det er mulig å ta en sjekk for å estimere høyde, så be om en time hos fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Det plager ham veldig.  Flere som har en liten 14-åring? Høyde? Har det noen gang blitt estimert høyde i voksen alder? Har det vært snakk om å gi veksthormon?

Anonymkode: be270...540

min nevø var lav ,var 148 til han var ca 16, da strakk han seg veldig, nå er han 19 og 189, så det kommer

Anonymkode: 92075...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 2 små gutter som gikk i min klasse på grunnskolen. Den ene begynte å strekke seg siste året på ungdomsskolen, mens han andre fortsatt var minst, og begynte å strekke seg en gang etter vi var ferdig på skolen, skvatt da jeg så han igjen, for han er nok en av de høyeste mennene jeg kjenner.

Selv har jeg en gutt som har vært høy hele tiden, og også er høy nå som ungvoksen.

Anonymkode: 35694...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har han kommet i puberteten da? 

Anonymkode: 7f4ed...d56

Spør fordi gutter gjerne har et voldsomt veksthopp det året stemmeskiftet og skjeggeveksten kommer, om ingen av disse tingene er på plass enda ville jeg ikke bekymret meg.

Har en gutt som var lang hele barneskolen, han sluttet jo nesten å vokse 7. og 8.klasse og mange av kameratene tok han igjen, også kom puberteten. Herlighet som han vokste i 9.klasse, hormonene herjet og han vokste så man nesten kunne se det fra dag til dag. Han er i dag 18 år og 185 cm, har vokst kanskje 3 cm etter at han ble konfirmert.

Har også en gutt som alltid har vært ganske lav, og han hadde litt angst for at han skulle forbli så liten. Han går nå i 10.klasse og siste halvåret har han vokst utrolig mye, nå er han ca 175 cm, men han vokser stadig. Blir spennende å se om han blir like høy som sin bror eller om han stopper litt før han kommer så høyt.

Uansett, guttene kan være både lave og lange på barneskolen, men det veksthoppet de har når de kommer i puberteten er det som avgjør. Så om sønnen din ikke har kommet i puberteten enda er det ingenting å bekymre seg for altså, det kan komme enda.

Anonymkode: 7f4ed...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...