Gå til innhold

hvor lenge skal du være hjemme fra skolen når du har hatt omgangsyke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vet det er 48 ved barnehagen,men vet ikke hvordan dette er på skolen, siste oppkast var kvelden på onsdag, så har gått over 24 timer,men ikke 48. Noe som vet? ikke fått noe beskjed på skolen heller eller informasjon om akkurat dette

Anonymkode: 67329...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta 48 timer... Da slipper barnet ditt å smitte våre barn, og barnet ditt kommer seg ordentlig til hektene.  

Anonymkode: 412f3...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 timer i Trondheim. Om du sjekker på nettsiden til skolen så står det antagelig noen råd der. 

Anonymkode: 5ee60...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sånn at når barn har fylt 5.5 år så tar det ikke lengre 48, men 24 t før barnet er smittefri. 
folk altså ...

Anonymkode: aee0c...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn at når barn har fylt 5.5 år så tar det ikke lengre 48, men 24 t før barnet er smittefri. 
folk altså ...

Anonymkode: aee0c...b8a

Nei, men de slutter stort sett å slikke på hverandres leker før de begynner på skolen.

Anonymkode: 5e10d...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men de slutter stort sett å slikke på hverandres leker før de begynner på skolen.

Anonymkode: 5e10d...0b1

Jeg har aldri slikka på barna mine sine leker o.l., men likevel blir jeg syk hver forbannede gang de har omgangssyken. 

Sist gang hadde jeg på hansker, munnbind og holdt ungen på en armlengdes avstand da jeg dusja barnet forsiktig. Hjalp ikke det gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 24 timer, eller en dag, som ungene har lært av helsesøster på skolen og vet godt selv.

Kaster de opp må de være hjemme i en dag etterpå, for å unngå smitte. 

Anonymkode: 49423...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smittetiden er jo den samme uavhengig av alder... Overrasket over at flere skoler praktiserer 24 timer. Ungene slikker kanskje ikke på hverandres leker, men er da ikke bare det som overfører smitte. Vi har 48 timers regel på arbeidsplassen min. 

Anonymkode: d2459...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DetYrer skrev:

Jeg har aldri slikka på barna mine sine leker o.l., men likevel blir jeg syk hver forbannede gang de har omgangssyken. 

Sist gang hadde jeg på hansker, munnbind og holdt ungen på en armlengdes avstand da jeg dusja barnet forsiktig. Hjalp ikke det gitt!

Jeg blir aldri smittet av omgangssyke

Anonymkode: b2258...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DetYrer skrev:

Jeg har aldri slikka på barna mine sine leker o.l., men likevel blir jeg syk hver forbannede gang de har omgangssyken. 

Sist gang hadde jeg på hansker, munnbind og holdt ungen på en armlengdes avstand da jeg dusja barnet forsiktig. Hjalp ikke det gitt!

Uff, stakkars unge ;)

Men det er nok forskjell på hvor mottakelig man er for magevirus, jeg har fire barn og har hatt utallige runder med omgangssyke i hus og jeg tror jeg har hatt det 3-4 ganger siste 20 årene. Jeg blir nærmest aldri smittet.

Det er vel få magevirus som er smittsomme i 48 timer da, men regelen er satt fordi noen er det så de har lagt inn en sikkerhetsmargin der. Det skal ikke være nødvendig på skolen, der er det allmenntilstand som avgjør og barna er blitt store nok til selv å si ifra om de fremdeles føler seg litt uggen eller ikke. Her går helsesøster rundt i klassene hver høst og snakker om forskjellige ting og da sier hun også til ungene at om de kaster opp må de ha en dag hjemme uten oppkast før de kommer på skolen igjen, så dette vet ungene veldig godt selv. Ingen har noengang snakket om to dager uten oppkast på skolen.

Anonymkode: 49423...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgangssyke smitter før første oppkast derfor blir mange syke tross av munnbind, hansker og andre strakstiltak, noen blir fortere og lettere smittet enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DetYrer skrev:

Jeg har aldri slikka på barna mine sine leker o.l., men likevel blir jeg syk hver forbannede gang de har omgangssyken. 

Sist gang hadde jeg på hansker, munnbind og holdt ungen på en armlengdes avstand da jeg dusja barnet forsiktig. Hjalp ikke det gitt!

Det smitter jo før ungene spyr også da 🙄

Anonymkode: 047cd...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Han ble hjemme idag også, søsteren hans begynte idag og jeg følte meg ikke helt vel

Anonymkode: 67329...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 12.08, Anonym bruker skrev:

Det smitter jo før ungene spyr også da 🙄

Anonymkode: 047cd...7f7

Selvfølgelig gjør det det. Det betyr ikke AT man er smittet før ungene spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...