Gå til innhold

Åh..jeg klarer ikke å gå opp i vekt..Hva gjorde du for å legge på deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Slik la jeg på meg igjen etter å ha rast ned i vekt; tvingte meg selv til å spise, først og fremst! Spiste myye nøtter da det inneholder mye kalorier. 1 glass Biola og 2 skiver med tykt lag peanøttsmør og syltetøy til frokost samt til kvelds, bare at jeg til kvelds hadde 1 kopp Oboy med helmelk isteden. Ikke hopp over måltider. Ha middag og lunsj i tillegg. Ordentlig middag med saus og grønnsaker. Spis snacks du liker mellom måltidene. F.eks. mens du ser på serier på nettbrettet. Da glemmer du nesten at du spiser😉

Anonymkode: e96fa...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du liker sjokolade melk so drikk oboy med h-melk. 

Spis sjokolade, chips. Smågodt.

Stek maten i melange. Spis masse kylling filet med ris😊 pommfri med ost og dressing. Ting med masse smelta ost. Hamburger. 

Baguetter med smør og sylte eller Nugatti. Eller ost og skinke. 

 

Anonymkode: cc70c...cf3

Selv om man ikke legger på seg bør man ikke ty til sukkerbombene heller. Oppskrift på diabetes. Det er selvfølgelig ganske genetisk, men energien da? Blodsukkeret skytes til vers og man blir fortere gretten og trett etterpå

Anonymkode: 4bdd5...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du liker sjokolade melk so drikk oboy med h-melk. 

Spis sjokolade, chips. Smågodt.

Stek maten i melange. Spis masse kylling filet med ris😊 pommfri med ost og dressing. Ting med masse smelta ost. Hamburger. 

Baguetter med smør og sylte eller Nugatti. Eller ost og skinke. 

 

Anonymkode: cc70c...cf3

Hvorfor melange? Ren planteolje inneholder flere kalorier.

Anonymkode: 2ec16...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk alkohol hver dag et par år.. Gikk fra 44 til 84kg.. Nå drikker jeg heldigvis ikke lenger og går saaaaakte ned i vekt igjen...

Anonymkode: c73b3...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Drikk alkohol hver dag et par år.. Gikk fra 44 til 84kg.. Nå drikker jeg heldigvis ikke lenger og går saaaaakte ned i vekt igjen...

Anonymkode: c73b3...864

HAHAHA! jeg skrev jo flere innlegg over , og har også erfart at man går opp i vekt av alkohol, men ts ville jo ikke det. Det eneste jeg har lagt på meg av er alkohol! Jeg festet 3 dager i uken da jeg var tidig i 20 - årene. Det var sommertider og gikk bare i shorts. Plutselig kommer jeg ikke inn i favorittjeansen like lett, så også på bilder at jeg hadde blitt mye større. Kom opp på 69 kg, selv om dette er det jeg i forhold til min høyde bør veie, så var det et resultat av alkohol. 
TS, du kan vel prøve å drikke litt, trenger vel ikke drikke deg full, men drikk vin til maten, drikk øl til maten, med alkohol såklart. vet ikke om det blir like effektivt, men hvis det aller aller viktigste for deg er å legge på deg, så kanskje du skal ofre det da ;) 

Anonymkode: 4bdd5...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det fin vekt ift høyden din? Hvorfor trenger du å legge på deg? Jeg er like høy som deg og veier 47 kg, litt tynn, men ikke mager. Anbefaler i såfall å begynne med styrketrening, det øker vekten på en sunn måte og det øker dessuten matlysten. 

Anonymkode: 1af1c...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det fin vekt ift høyden din? Hvorfor trenger du å legge på deg? Jeg er like høy som deg og veier 47 kg, litt tynn, men ikke mager. Anbefaler i såfall å begynne med styrketrening, det øker vekten på en sunn måte og det øker dessuten matlysten. 

Anonymkode: 1af1c...0af

Nei...for meg er ikke det en fin vekt. Rumpa er flat som en pannekake, puppene ser ut som vrengte bukselommer, skrukkehud på magen, dratt i fjeset, lite energi. Hadde jeg veid 47 kg (som jeg sist gjorde da jeg var sånn 13 år) så hadde jeg sett syk ut...Folk kommenterer vekten min nesten hver dag nå og sier at jeg må "slutte å slanke meg" og at jeg ser syk ut...Vi er alle bygd forskjellig...3 kg opp og jeg er fornøyd. Jeg har trent styrke aktivt før i tiden så det kan jeg alt om, kosthold også...Men jeg har aldri vært i den situasjonen jeg er i nå..At jeg ikke klarer å spise..Det er det jeg søker råd om, å få opp apetitten 

Anonymkode: 07309...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HAHAHA! jeg skrev jo flere innlegg over , og har også erfart at man går opp i vekt av alkohol, men ts ville jo ikke det. Det eneste jeg har lagt på meg av er alkohol! Jeg festet 3 dager i uken da jeg var tidig i 20 - årene. Det var sommertider og gikk bare i shorts. Plutselig kommer jeg ikke inn i favorittjeansen like lett, så også på bilder at jeg hadde blitt mye større. Kom opp på 69 kg, selv om dette er det jeg i forhold til min høyde bør veie, så var det et resultat av alkohol. 
TS, du kan vel prøve å drikke litt, trenger vel ikke drikke deg full, men drikk vin til maten, drikk øl til maten, med alkohol såklart. vet ikke om det blir like effektivt, men hvis det aller aller viktigste for deg er å legge på deg, så kanskje du skal ofre det da ;) 

Anonymkode: 4bdd5...e76

Altså...jeg skal ikke stikke under en stol at jeg gjerne tar meg et glass vin eller to et par tre ganger i uka, men jeg tåler ikke mer enn det altså. Da blir jeg brisen..Kanskje jeg får begynne å drikke hver dag likevel da😋 Øl og Cola liksom..

Anonymkode: 07309...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste sjokolade, 2 porsjoner middag, drakk brus (med sukker) til hvert måltid :D Og så satt jeg mye rolig.

Anonymkode: 08258...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selv om man ikke legger på seg bør man ikke ty til sukkerbombene heller. Oppskrift på diabetes. Det er selvfølgelig ganske genetisk, men energien da? Blodsukkeret skytes til vers og man blir fortere gretten og trett etterpå

Anonymkode: 4bdd5...e76

Nei, sukker gir ikke diabetes. Diabetes type 1 er en autoimmun sykdom. Type 2 kommer av overvekt (det kan du i prinsippet få av all slags mat). Mye sukker gir risiko for overvekt og dermed risiko for DM2.

Anonymkode: 76393...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen svar du får! Jeg blir helt matt. Gå til legen og be om henvisning til psykolog for å finne og få hjelp til problemet rot. Gå til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med mat. Som alltid - ikke ta ernæringsråd fra høns på forum (med unntak av de to som har svart deg skikkelig). Øl og sjokolade i store mengder er ikke bra for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

For noen svar du får! Jeg blir helt matt. Gå til legen og be om henvisning til psykolog for å finne og få hjelp til problemet rot. Gå til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med mat. Som alltid - ikke ta ernæringsråd fra høns på forum (med unntak av de to som har svart deg skikkelig). Øl og sjokolade i store mengder er ikke bra for noen. 

Jo. Sjokolade er faktisk sunt. 

Anonymkode: 08258...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, gale damen skrev:

For noen svar du får! Jeg blir helt matt. Gå til legen og be om henvisning til psykolog for å finne og få hjelp til problemet rot. Gå til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med mat. Som alltid - ikke ta ernæringsråd fra høns på forum (med unntak av de to som har svart deg skikkelig). Øl og sjokolade i store mengder er ikke bra for noen. 

Nei da, jeg hadde aldri spist sjokolade og drukket øl hver dag. Det jeg trenger hjelp til er å øke apetitten..Klarer ikke å spise sjokolade nå likevel, og det er ikke det jeg har lyst til å spise, jeg vil ha skikkelig mat..

Jeg har vært hos legen og jeg får ikke hjelp før jeg er undervektig..Altså må jeg gå ned 3 4 kg til, i stedet for å ta det nå. Håpløst spør du meg. Ikke får jeg resept på nutridrikke fra apoteket heller...før jeg er undervektig. Jeg kan veldig mye om kosthold selv, trening også, så det er ikke der problemet ligger..Problemet er at jeg ikke får maten ned (selv om jeg så inderlig vil), det ser jeg at du har forstått 🙂

Anonymkode: 07309...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Sjokolade er faktisk sunt. 

Anonymkode: 08258...a02

Hi her....de fleste vet at sukkerfri 80% sjokolade er sunt..to tre biter om dagen. Men jeg tror ikke det er den typen sjokolade det er snakk om her..Tror heller at de snakker om freia melkesjokolade feks og det er ikke sunt

Anonymkode: 07309...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei...for meg er ikke det en fin vekt. Rumpa er flat som en pannekake, puppene ser ut som vrengte bukselommer, skrukkehud på magen, dratt i fjeset, lite energi. Hadde jeg veid 47 kg (som jeg sist gjorde da jeg var sånn 13 år) så hadde jeg sett syk ut...Folk kommenterer vekten min nesten hver dag nå og sier at jeg må "slutte å slanke meg" og at jeg ser syk ut...Vi er alle bygd forskjellig...3 kg opp og jeg er fornøyd. Jeg har trent styrke aktivt før i tiden så det kan jeg alt om, kosthold også...Men jeg har aldri vært i den situasjonen jeg er i nå..At jeg ikke klarer å spise..Det er det jeg søker råd om, å få opp apetitten 

Anonymkode: 07309...ccb

Eh, jeg er hun andre tynne her. Jeg har ikke hengepupper, har heller ikke skrukkhud. Har du barn? da er det svangerskapet som kan være årsaken. ei venninne av meg er like tynn som meg. hun har fått barn og fikk strekkmerker og puppene sprakk så de begynte å henge

Anonymkode: 4bdd5...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eks-anorektiker kan jeg vise frem min ernæringsplans bestanddeler og fastslå effekt. Dietetiker satt den opp. Legger ikke inn mengde, husker ikke, men husker matvarene. Dette er 25 år siden, da. 

To skiver grovt brød med peanutsmør og kulturmelk/biola.

To skiver grovt brød med makrell i tomat. Gjerne topper med majones eller avokado. 

Ostesmørbrød, smør og ost. To stykk.

Middager skulle inneholde protein, fett og karbo, men ikke rene salater osv. Helt vanlige middager, en god porsjon, helt bearbeidede grønnsaker så det ikke krever så mye av fordøyelsen. Saus/rømme etc.

Go Morgen-yoghurt var anbefalt mellommåltid. Skulle alltid være fire måltid daglig og et par mellommåltid. Helst kefir/biola til drikke så ofte man orker. 

Man kan legge fint på seg på en god måte og i et tempo som er hverken for raskt eller langsomt helt uten brus, kaker osv som en del av basekosten. Kroppen skal bygges med fine byggesteiner. Kaker kan du skvise innimellom eller erstatte et måltid med om du er på besøk osv. Nøtter, frukt osv. Bare å spise. Selvsagt. Ikke lov å trene for hardt, da:-) Helst bare rusle litt rundt for å få opp apetitten.

 

Anonymkode: 8cbbf...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo ganske normalvektig! Jeg er 182 cm høy og veier 55! Jeg legger heller ikke på meg, men jeg tenker det er en fin ting. Jeg har depresjon og stress og angst, og tenker det er ganske heldig at jeg slipper stressfaktoren med å passe på jeg spiser i tillegg.

Anonymkode: 4bdd5...e76

Man er som man er. Jeg vil våge å råde deg til å ikke skrive at din høyde og vekt er en fin ting på er forum hvor mange også yngre kvinner bruker tid. Din bmi er forenelig med anemi, redusert fruktbarhet, dårligere kognitive funksjoner, depresjonssymptomer, risiko for osteoporose og benskjørhet mm. 

Anonymkode: 8cbbf...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det dårlig næringsinntak som gjør deg sliten, heller enn vekta i seg selv. Man har også lettere for å se dratt ut når man nettopp har hatt en stor vektnedgang, men det kan gå seg til etter hvert. Så hvis jeg var deg, ville jeg fokusert på å stabilisere vekta med et balansert, næringsrikt kosthold, heller enn å prøve å øke vekta med tomme kalorier.

Jeg ville også oppsøkt lege igjen. Ikke for å få hjelp til vektoppgang som sådan, men for å prate om trivsel og mulige årsaker til manglende appetitt og energi. Har du spist lite over lang tid, er det ikke umulig at du mangler noen næringsstoffer. Du har også startet behandling av nyoppdaget(?) ADHD, og kan ha problematikk i forbindelse med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange mister appetitten på ritalinå det første året. Min mann gikk ned 20 kg  fra 90-70 på et relativt usunt kosthold. Etter et par år gikk han gradvis opp igjen. Ville hørt om alternativ ADHD medisin. Ritalin er første generasjons medisin og det finnes nyere og mer effektive medisiner på markedet som du burde kunne prøve.

Anonymkode: 397e8...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk vaniljesaus! Det er både godt og mye proteiner i. Det er også mye kalorier i det. Feite middager som ribbe, kjøttkaker og brun saus, fløtegratinerte poteter. Altså det er en rekke av ting du kan spise her. 

Jeg vil omvendt, jeg liker å holde meg slank. Er 1.70 høy og veier 60. Men en helt ok muskelmasse. Veier litt det også;) Vekt er grunnen en tullete ting å være opphengt i, fordi det kommer anpå ufattelig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jeg er hun andre tynne her. Jeg har ikke hengepupper, har heller ikke skrukkhud. Har du barn? da er det svangerskapet som kan være årsaken. ei venninne av meg er like tynn som meg. hun har fått barn og fikk strekkmerker og puppene sprakk så de begynte å henge

Anonymkode: 4bdd5...e76

Nei altså, selv om du ikke har hengepupper eller skrukkehud betyr jo ikke at jeg ikke kan ha det?! Ja, jeg har barn..Ikke et eneste strekkmerke eller sprukne pupper (hvordan går det an liksom?). Jeg har gått ned over 15 kg på få mnd, det er selvfølgelig det som er årsaken til alt det ovenfor her. At du er tynn og er glad for det er jo kjempefint.. Men jeg vil ikke være så tynn, selv om vekten min er innenfor normalen. Jeg synes jeg ser mye bedre ut med noen kg til på kroppen. Er det så veldig vanskelig å forstå? Fortsetter det på denne måten så kommer jeg jo til å gå ennå mer ned i vekt, op om jeg går ned mer i vekt så kommer jeg ikke til å finne klær som passer meg xs og 34/36 + 26 er allerede litt for stort. 

Anonymkode: 07309...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, J_29 skrev:

Drikk vaniljesaus! Det er både godt og mye proteiner i. Det er også mye kalorier i det. Feite middager som ribbe, kjøttkaker og brun saus, fløtegratinerte poteter. Altså det er en rekke av ting du kan spise her. 

Jeg vil omvendt, jeg liker å holde meg slank. Er 1.70 høy og veier 60. Men en helt ok muskelmasse. Veier litt det også;) Vekt er grunnen en tullete ting å være opphengt i, fordi det kommer anpå ufattelig mye. 

Jeg elsker vaniljesaus 😋 Men det er jo fryktelig mye sukker da.Jeg vil også være slank, men det passer ikke for kroppen min å være tynn (som jeg føler at jeg er nå) jeg har brede skuldre, store (dog slappe) pupper. Rumpa er bitteliten og hoftebeina stikker ut. Kragebeina står ut og man kan se de beina som er over brystet. Sikkert mange som synes det er fint altså, men ikke jeg 🙂 Jeg tenker at å veie 60 kg og være 170 høy er helt perfekt 🙂

Anonymkode: 07309...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...