Gå til innhold

Hvordan klare å se en fremtid med den jævla Aspergers diagnosen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har samtalepartner fra psykiske helse, aner ikkke om det kan kalees terapaut. "Terapauten" eller egentlig psyklogen jeg hadde på dps duger ikke. hun er ikke interessert i å høre på hva jeg sier. 
Men skal jeg på annen dps, på hab. Og der finner vi ut mye mer.

Men jeg er ikke deprimert når jeg i utlandet osv.. når jeg hadde en jobb. Det her er noe irriterende som kommer i veien og jeg aner ikke hva det er. og det er det jeg tenker kaanskje er Aspergersen. En usynlig irriterende grie hvor bare andre merker at det er noe galt med meg, men jeg merker det ikke selv. 
Så må jeg ta til takke med det som velkommer meg da, nemlig hjembygda med alle trygge omgivelsene. Det er såååå rart! Da jeg var ungdom gruet jeg meg sånn for å flytte herfra! Men etter jeg har reist og absolutt ikke ville tilbake, så er det liksom dit jeg trekkes mot :(
Hvordan klarer noen å havne på andre siden av kloden? mens jeg som gjerne skulle hatt en grunn til å reise hele tiden, og kunne tenkt medg å kjenne flere kulturer, har hele jævla familien samlet på ETT STED :( Er redd for å selv bli slik. 

Er redd for den sosiale arven/skjebnen eller hva jeg skal kalle det. At siden dem er slik så er jeg automatisk ganske lik dem.
For det har ALLTId vært litt slik. Hvordan bli totalt ulik? og så er jeg ikke lenger interessert i de som jeg gikk på skole med 😕 jeg har DEN lille klassen liksom, mens byvennene mine har kjempe mange å velge i

Anonymkode: 00147...460

Det er ingen greie, det er ikke energier utenfra. Du er deprimert, du har angst, du er manisk, du har tvangstanker. Hvis du blir 100 % ærlig med de som skal behandle og hjelpe deg, da kan du få riktig og nok hjelp til å komme over dette. Da vil de eventuelle problemene du har med Aspergerdiagnosen bare være en brøkdel av det du i dag opplever.

Ingen fungerer med depresjon, angst, mani og tvangstanker uten å få riktig og nok behandling. Heller ikke du. Men alle kan få hjelp - hvis man er villig til å være 100 % ærlig med terapeuter/lege og gjøre sin del av jobben i behandlingen. Det kommer ikke av seg selv, du må gjøre ditt.

Det er DITT ansvar å vise de som kan hjelpe deg hvordan du faktisk har det, og det kan du gjøre om du viser denne og ev. andre tråder du manisk skriver på nettet. De kan ikke gjøre sin jobb og hjelpe deg før DU er 100 % ærlig med dem. Så vil du ha et bedre liv er det DER du må starte, ikke la deg avspore av alle mulige hvis og hvorfor eller hvordan. Du vet hva du må gjøre, det tar ikke lang tid og det er enkelt å gjøre. Ikke tenk. Bare gjør det!

Gjør det og så oppdaterer du etter at du har gjort det i morgen.

Anonymkode: f20f6...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen greie, det er ikke energier utenfra. Du er deprimert, du har angst, du er manisk, du har tvangstanker. Hvis du blir 100 % ærlig med de som skal behandle og hjelpe deg, da kan du få riktig og nok hjelp til å komme over dette. Da vil de eventuelle problemene du har med Aspergerdiagnosen bare være en brøkdel av det du i dag opplever.

Ingen fungerer med depresjon, angst, mani og tvangstanker uten å få riktig og nok behandling. Heller ikke du. Men alle kan få hjelp - hvis man er villig til å være 100 % ærlig med terapeuter/lege og gjøre sin del av jobben i behandlingen. Det kommer ikke av seg selv, du må gjøre ditt.

Det er DITT ansvar å vise de som kan hjelpe deg hvordan du faktisk har det, og det kan du gjøre om du viser denne og ev. andre tråder du manisk skriver på nettet. De kan ikke gjøre sin jobb og hjelpe deg før DU er 100 % ærlig med dem. Så vil du ha et bedre liv er det DER du må starte, ikke la deg avspore av alle mulige hvis og hvorfor eller hvordan. Du vet hva du må gjøre, det tar ikke lang tid og det er enkelt å gjøre. Ikke tenk. Bare gjør det!

Gjør det og så oppdaterer du etter at du har gjort det i morgen.

Anonymkode: f20f6...a0e

Det her er jo sent til hun jeg går til. Hastelinje hos legen gjør ingenting. Hva i all verden skal legen gjøre når jeg likevel har utredningstime om noen uker?

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det her er jo sent til hun jeg går til. Hastelinje hos legen gjør ingenting. Hva i all verden skal legen gjøre når jeg likevel har utredningstime om noen uker?

Anonymkode: 00147...460

Slutt å spør, bare GJØR!

Anonymkode: f20f6...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Slutt å spør, bare GJØR!

Anonymkode: f20f6...a0e

HVA kan en hastetiltak hjelpe med? Når jeg likevel har utredningstime?? 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare sint for at jeg har havnet der jeg har. Jeg vet ikke hvor jeg hører til. Jeg trives jo ikke på hjemplassen. Jeg må nok også gi opp det ene som jeg endelig fant. For jeg har gått fra å være arbeider, til å bygge karriere til nå å være ei som er totalt utenfor samfunnet. Jeg gleder meg jo heller ikke over at jeg søker jobber, for det er nesten ingenting som er av interesse. Men jeg søker på ting som jeg vet er gjennomførbart. Bedre enn å gå på nav liksom. 

Men hvorfor forandrer jeg meg liksom ikke? Har en evig følelse av å være fanget. 

Føler meg kjip og kjedelig som har hele slekta på hjemstedet. I ei bygd. Hadde jeg bodd i by hadde kanskje mulighetene vært litt større. Det er langt og dyrt!! Å bare reise et jævla jobbintervju. 

Hvordan i helsikke kan noen møte en mann i utlandet? Mens kjedelige mennesker som meg bare må være hjemme og planlegge fra 0 igjen? Jeg er jo sen i ALT jo! 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff også ei dame i Tyrkia som er derfra. De er jo kjempe heldige som har byen sin å være i. 

Det er så forferdelig å ha alt samlet i ei liten bygd milesvis fra alt! :( 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Traff også ei dame i Tyrkia som er derfra. De er jo kjempe heldige som har byen sin å være i. 

Det er så forferdelig å ha alt samlet i ei liten bygd milesvis fra alt! :( 

Anonymkode: 00147...460

Jeg gjentar meg selv, ettersom du ikke svarte på det tidligere:

Hva er valgene dine? 

1) Bli på bygda

eller

2) flytte et annet sted

Du argumenterer for at du vil flytte et annet sted, men samtidig argumenterer du for at det er umulig. Da blir svaret nr 1, bli på bygda.

Du må gjerne motsi meg, men da er det fint om du beskriver hva du kan gjøre for å oppnå det du bestemmer deg for samtidig. Om du ikke kan gjøre noe må du velge nr 1.

Anonymkode: 8a213...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjentar meg selv, ettersom du ikke svarte på det tidligere:

Hva er valgene dine? 

1) Bli på bygda

eller

2) flytte et annet sted

Du argumenterer for at du vil flytte et annet sted, men samtidig argumenterer du for at det er umulig. Da blir svaret nr 1, bli på bygda.

Du må gjerne motsi meg, men da er det fint om du beskriver hva du kan gjøre for å oppnå det du bestemmer deg for samtidig. Om du ikke kan gjøre noe må du velge nr 1.

Anonymkode: 8a213...693

Men vordan flytter man om man ikke får seg jobb?????? Hva skal jeg gjøre da? Men jeg kommer til å ta selvmord hvis jeg må være her. Er så lei av at jeg aldri passer inn der jeg selv føler jeg hører hjemme. 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, gi denne tråden til fastlege/terapeut. NÅ!

Anonymkode: f20f6...a0e

den er allerede sendt. voldstomt så ivrig du er i tråden da. eneste svaret du gir er "vis det til terapauten"

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

den er allerede sendt. voldstomt så ivrig du er i tråden da. eneste svaret du gir er "vis det til terapauten"

Anonymkode: 00147...460

Å kritisere folk som ønsker å hjelpe deg når du tydeligvis ikke greier hjelpe deg selv, det er ikke spesielt smart.

 

Anonymkode: f20f6...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

den er allerede sendt. voldstomt så ivrig du er i tråden da. eneste svaret du gir er "vis det til terapauten"

Anonymkode: 00147...460

Festlig kommentar fra en som spammer forumet med et forbaska gnag

Anonymkode: 29a19...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er det jeg egentlig skal? det er om noen uker, da skal vi finne ut om diagnoser, rettigheter osv. Så hvorfor  i helvete skal jeg kontakte legen? 

Jeg har hatt det slik før, det var også en gang da jeg ikke hadde noe å gå til. bodde på et øde sted og møtte ikke folk.
Så fikk jeg jobb og hadde noe å gå til. Jeg var jo mye glad den tiden. 
Men så tok jeg et valg jeg følte var riktig, men så førte det bare til at økonomien gikk nedover og at jeg ikke kunne betale for å leie lielighet i Oslo, så jeg flyttet tingene hjem til moren min. Dessverre er hun bosatt så skjult, klemt mellom fjell og alt mulig..langt unna verdnen. Så nå ser jeg på jobber i byen igjen, men her komemr manglende tilhørriget. Hva gjør jeg om jeg ikke får jobb? flytter til et annet øde sted? en fjordbygd uten særlig mennesker? jeg er livredd for å måtte flytte et sted uten mennesker. 
Jeg hørte ikke til med dem jeg trivdes med. 
Jeg finner jo ALDRI identiten. Dette er jo straffen for å ha Asperger. man passer ikke inn selv om man selv tror. 
Hvorfor er jeg ikke i Tyrkia liksom? hvorfor ikke i en by slik som andre? 
 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

men hva er det jeg egentlig skal? det er om noen uker, da skal vi finne ut om diagnoser, rettigheter osv. Så hvorfor  i helvete skal jeg kontakte legen? 

Jeg har hatt det slik før, det var også en gang da jeg ikke hadde noe å gå til. bodde på et øde sted og møtte ikke folk.
Så fikk jeg jobb og hadde noe å gå til. Jeg var jo mye glad den tiden. 
Men så tok jeg et valg jeg følte var riktig, men så førte det bare til at økonomien gikk nedover og at jeg ikke kunne betale for å leie lielighet i Oslo, så jeg flyttet tingene hjem til moren min. Dessverre er hun bosatt så skjult, klemt mellom fjell og alt mulig..langt unna verdnen. Så nå ser jeg på jobber i byen igjen, men her komemr manglende tilhørriget. Hva gjør jeg om jeg ikke får jobb? flytter til et annet øde sted? en fjordbygd uten særlig mennesker? jeg er livredd for å måtte flytte et sted uten mennesker. 
Jeg hørte ikke til med dem jeg trivdes med. 
Jeg finner jo ALDRI identiten. Dette er jo straffen for å ha Asperger. man passer ikke inn selv om man selv tror. 
Hvorfor er jeg ikke i Tyrkia liksom? hvorfor ikke i en by slik som andre? 
 

Anonymkode: 00147...460

Hvordan evner du å skrive så mye tull når du ikke evner å forstå et eneste av de svarene du får

Anonymkode: 29a19...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men hva er det jeg egentlig skal? det er om noen uker, da skal vi finne ut om diagnoser, rettigheter osv. Så hvorfor  i helvete skal jeg kontakte legen? 

Jeg har hatt det slik før, det var også en gang da jeg ikke hadde noe å gå til. bodde på et øde sted og møtte ikke folk.
Så fikk jeg jobb og hadde noe å gå til. Jeg var jo mye glad den tiden. 
Men så tok jeg et valg jeg følte var riktig, men så førte det bare til at økonomien gikk nedover og at jeg ikke kunne betale for å leie lielighet i Oslo, så jeg flyttet tingene hjem til moren min. Dessverre er hun bosatt så skjult, klemt mellom fjell og alt mulig..langt unna verdnen. Så nå ser jeg på jobber i byen igjen, men her komemr manglende tilhørriget. Hva gjør jeg om jeg ikke får jobb? flytter til et annet øde sted? en fjordbygd uten særlig mennesker? jeg er livredd for å måtte flytte et sted uten mennesker. 
Jeg hørte ikke til med dem jeg trivdes med. 
Jeg finner jo ALDRI identiten. Dette er jo straffen for å ha Asperger. man passer ikke inn selv om man selv tror. 
Hvorfor er jeg ikke i Tyrkia liksom? hvorfor ikke i en by slik som andre? 
 

Anonymkode: 00147...460

Hvilket valg var det du tok som føltes riktig? 
 

Hvor mange jobber har du søkt på i Oslo og hvilken type? 
 

Hvilken type mennesker er det du trives med, men som du ikke hører hjemme hos? 
 

Hvilken type identitet er det du ønsker? 

Anonymkode: 38500...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men hva er det jeg egentlig skal? det er om noen uker, da skal vi finne ut om diagnoser, rettigheter osv. Så hvorfor  i helvete skal jeg kontakte legen? 

Jeg har hatt det slik før, det var også en gang da jeg ikke hadde noe å gå til. bodde på et øde sted og møtte ikke folk.
Så fikk jeg jobb og hadde noe å gå til. Jeg var jo mye glad den tiden. 
Men så tok jeg et valg jeg følte var riktig, men så førte det bare til at økonomien gikk nedover og at jeg ikke kunne betale for å leie lielighet i Oslo, så jeg flyttet tingene hjem til moren min. Dessverre er hun bosatt så skjult, klemt mellom fjell og alt mulig..langt unna verdnen. Så nå ser jeg på jobber i byen igjen, men her komemr manglende tilhørriget. Hva gjør jeg om jeg ikke får jobb? flytter til et annet øde sted? en fjordbygd uten særlig mennesker? jeg er livredd for å måtte flytte et sted uten mennesker. 
Jeg hørte ikke til med dem jeg trivdes med. 
Jeg finner jo ALDRI identiten. Dette er jo straffen for å ha Asperger. man passer ikke inn selv om man selv tror. 
Hvorfor er jeg ikke i Tyrkia liksom? hvorfor ikke i en by slik som andre? 
 

Anonymkode: 00147...460

Dette må du nesten ta med din behandler fremfor å forsterke dine tvangstanker og mani på nettet. Logg av til du skal i utredning.

Anonymkode: f20f6...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vordan flytter man om man ikke får seg jobb?????? Hva skal jeg gjøre da? Men jeg kommer til å ta selvmord hvis jeg må være her. Er så lei av at jeg aldri passer inn der jeg selv føler jeg hører hjemme. 

Anonymkode: 00147...460

Hva med at du søker jobb som au-pair? Er det noen studier du kan ta i utlandet? Du har også en kontakt i Tyrkia, hva med å sende ham en melding der du spør om han vet om en jobb til deg i den byen?  Finn ut om det finnes noe slags liknende finn i Tyrkia hvor du kan legge inn søknader? Du kan også fortelle på restauranter ol at du ønsker jobb hvis du reiser dit på ferie. Den som intet våger, intet vinner.

Anonymkode: ca766...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med at du søker jobb som au-pair? Er det noen studier du kan ta i utlandet? Du har også en kontakt i Tyrkia, hva med å sende ham en melding der du spør om han vet om en jobb til deg i den byen?  Finn ut om det finnes noe slags liknende finn i Tyrkia hvor du kan legge inn søknader? Du kan også fortelle på restauranter ol at du ønsker jobb hvis du reiser dit på ferie. Den som intet våger, intet vinner.

Anonymkode: ca766...b72

Au pair???? Jeg jobber ikke med barn ;) jeg tør virkelig ikke påta meg ansvar for barn. 

Jeg kan ikke kalle han en kontakt? Skrives jo kanskje 2 ganger i året. Dessuten er han nok omringet av mange damer som er litt mer spennende enn en deprimert aspie. Fra bygda....

tror ikke får jobb i Tyrkia siden jeg ikke er gift der

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg føler hele sjelen min er avsides. Ser jo tegnene allerede fra barndommen. Vi kunne ikke være med på så mye fordi vi brukte hele dagen på å reise... 

 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klarer ikke enkelte av oss å bare brute oss frem? Er så lei av at ting styres av andre. Jeg er vel bare ikke «vanlig nok». Jeg må være her i vintermørket pga denne jvla diagnosen. Eller hvem jeg er. 

Klarer bare absolutt ikke å være glad for den jeg er på noen måte!

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vordan flytter man om man ikke får seg jobb?????? Hva skal jeg gjøre da? Men jeg kommer til å ta selvmord hvis jeg må være her. Er så lei av at jeg aldri passer inn der jeg selv føler jeg hører hjemme. 

Anonymkode: 00147...460

Okei, du ønsker å flytte, men har ikke jobb. Da søker du jobb, eller utdanning et sted du ønsker å flytte til.

Anonymkode: 8a213...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Okei, du ønsker å flytte, men har ikke jobb. Da søker du jobb, eller utdanning et sted du ønsker å flytte til.

Anonymkode: 8a213...693

Men hva om det er som absolutt alle steder?? At jeg bare er en»ingen»? Min identitet er på bygda. Hovednettverket er der, men jeg hater jo stedet. Men jeg passer liksom ikke inn de stedene jeg ville, så da får man ta til takke med det man får men jeg klarer ikke være fornøyd. Jeg har alltid visst at det er noe galt med meg og det stemmer! Jeg er liksom ikke den som virkelig etablerer meg i utlandet. Jeg er mer slik kjedelig som må bo der jeg får, og det er tilfeldigvis på små drittsteder. 

 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så føler jeg at det jegcgjør er sykelig:/ hvis jeg feks reiser til Tyrkia så kommer bare til å håpe at han tar kontakt. Og blir lei meg når jeg reiser igjen. Jeg følte meg mer hjemme enn noen gang, men så er det liksom den kjipe bygda likevel! 

Anonymkode: 00147...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Au pair???? Jeg jobber ikke med barn ;) jeg tør virkelig ikke påta meg ansvar for barn. 

Jeg kan ikke kalle han en kontakt? Skrives jo kanskje 2 ganger i året. Dessuten er han nok omringet av mange damer som er litt mer spennende enn en deprimert aspie. Fra bygda....

tror ikke får jobb i Tyrkia siden jeg ikke er gift der

Anonymkode: 00147...460

Det skader ikke å sende en melding og si du ønsker en jobb der, det betyr ikke at dere skal være sammen, bare at du ser etter jobb. Hvorfor kan du ikke passe et barn når du tidligere har vært i serviceyrker?

 

Anonymkode: ca766...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og så føler jeg at det jegcgjør er sykelig:/ hvis jeg feks reiser til Tyrkia så kommer bare til å håpe at han tar kontakt. Og blir lei meg når jeg reiser igjen. Jeg følte meg mer hjemme enn noen gang, men så er det liksom den kjipe bygda likevel! 

Anonymkode: 00147...460

Du føler deg mer hjemme enn noen gang, men vil heller dø enn å bli der? Skjønner du selv at det er litt vanskelig for oss å gi deg råd?

Anonymkode: 8a213...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...