Gå til innhold

Dere med 2 barn. Hva får dere i mnd i uføretrygd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo fakta da, at mange går hjemme ubegrunnet, og får gode penger for det. Og da er det ganske surt å være en av de som jobber hardt og betaler høye summer til staten og fellesskapet for at de skal kunne gjøre det. Og jeg snakker ikke om de som er virkelig dårlig, og ikke har mulighet til å jobbe. Men alle de som burde bidratt mer, for det finnes garantert noe mange av dem kunne gjort. Skjønner at du selv er uføretrygdet, og har litt dårlig samvittighet for det. Og det burde du jo ha. Jeg er ikke misunnelig, for jeg tror det er ganske fordummende å bare gå hjemme også, og tror man blir mer selvsentrert og får større fokus på egne små og store plager. Men som sagt, surt at noen utnytter systemet som vi andre er med å betaler til.

Anonymkode: 54fae...580

Hvor finner du at det er mange som går hjemme "ubegrunnet"? Jeg er foreløpig ikke ufør, er på aap og jobber knallhardt med å bli friskere slik at jeg slipper å ta pengene dine! Og jeg har aldeles ikke dårlig samvittighet for det, min dårlige samvittighet ligger hos min familie fordi jeg ikke klarer å bidra som før, jeg har faktisk null dårlig samvittighet for at jeg er så heldig å kunne ha mulighet til å overleve selv om jeg er syk. Hvorfor mener du eksakt at jeg skal ha dårlig samvittighet for at jeg er syk?

Er du så enkel at du tror de fleste av "oss" bare utnytter systemet? Tror du ikke de fleste av oss har vært med å bidra til fellesskapet før man var så dum å bli rammet av noe? Det er sånne som deg som gjør stigmaet så mye, mye verre.

Anonymkode: db1f9...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.10.2019 den 7.57, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli lønnsomt? 

Nå er jeg på aap, men utregningen er vel ganske lik. Jeg har tapt nesten 200 000 i året. Og jeg frykter å måtte søke ufør en gang for da blir den lave støtten det jeg har i lang tid.. 

Lever på ca 240 000 i året nå, og ingen jobb gir vel så lav lønn i 100%. De andre som har mer i mnd har jo hatt en mye høyere inntekt før de ble syke. Så selv de om de kanskje har mer enn deg, har de likevel tapt voldsomme summer. 

Man får alltid opp i "lønn" hos nav. 

Anonymkode: 84e46...8ca

Mannen min jobber 100% og har utbetalt ca 240 000 i året NETTO...

Anonymkode: 276f3...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 20.28, Anonym bruker skrev:

Så syk at man også velger men å få barn ?😂

Anonymkode: 55b2f...a59

Du er ikke helt klok dersom du helt ærlig og oppriktig mener at folk som er uføre skal adoptere bort barna sine til noen ukjente. Det er mange som er i stand til å ta seg av barna sine, selv etter de ble uføre, men de er ikke i stand til noe som helst mer enn akkurat det.

Anonymkode: 276f3...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke helt klok dersom du helt ærlig og oppriktig mener at folk som er uføre skal adoptere bort barna sine til noen ukjente. Det er mange som er i stand til å ta seg av barna sine, selv etter de ble uføre, men de er ikke i stand til noe som helst mer enn akkurat det.

Anonymkode: 276f3...d30

Det handler vel ikke om de barna man allerede har, men at folk velger å få barn når de er uføretrygdede og ikke i stand til å jobbe. 

Anonymkode: 54fae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor finner du at det er mange som går hjemme "ubegrunnet"? Jeg er foreløpig ikke ufør, er på aap og jobber knallhardt med å bli friskere slik at jeg slipper å ta pengene dine! Og jeg har aldeles ikke dårlig samvittighet for det, min dårlige samvittighet ligger hos min familie fordi jeg ikke klarer å bidra som før, jeg har faktisk null dårlig samvittighet for at jeg er så heldig å kunne ha mulighet til å overleve selv om jeg er syk. Hvorfor mener du eksakt at jeg skal ha dårlig samvittighet for at jeg er syk?

Er du så enkel at du tror de fleste av "oss" bare utnytter systemet? Tror du ikke de fleste av oss har vært med å bidra til fellesskapet før man var så dum å bli rammet av noe? Det er sånne som deg som gjør stigmaet så mye, mye verre.

Anonymkode: db1f9...43c

Nei, de som virkelig er syke skal ikke ha dårlig samvittighet så klart. Det sa jeg ikke. Sa heller ikke at de fleste har ubegrunnet uføretrygd. Men at det er ganske mange totalt sett. Prosentvis av totalen aner jeg ikke, men kanskje et sted mellom 10 og 30%?

Anonymkode: 54fae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det gjør jeg faktisk! Og du bør vêr litt forsiktig hvordan du kommentere her inne! Å vær ufør kan gjør mye med en person psykisk, depresjon, å føle at ingen har behov for deg for du ikke klare å gjør noe! Å skrive at du betaler med penger du får fra staten?!! JA OGSÅ???? Jeg har pigedde bidratt inn haugevis av penger til staten før jeg ble syk! Hver glad for at det ikke er deg dette gjelder! Ikke døm andre folk før du har gått en mil i deres sko!

Anonymkode: df315...c0b

Men uansett hvordan du vrir på det, så bidrar den «skatten» de uføre betaler, ingenting til samfunnet. Det må du være enig i? Det er det som er idiotisk med det argumentet.

Hvorfor du er syk, og hvordan uføre har det skrev jeg ingenting om. Jeg skrev «slutt å argumentere med at uføre også betaler skatt». For det er virkelig et helt idiotisk argument, da fremstår du bare litt kort. 

Og at du betalte skatt før du ble ufør: du skal ha hatt rimelig høy inntekt for å da være en pluss i regnskapet til staten altså.. 

Jeg skjønner at det å være syk er forferdelig og frustrerende, men tenker at uføre i Norge uansett bør være veldig takknemlig for at de ble født i dette landet og kan leve et verdig liv til tross for uføre. Og dessverre (for de som faktisk er så syke at de ikke kan jobbe), så troner Norge på toppen av statistikken over antall uføre pr innbygger - det er ingen god grunn til at vi skal være så veldig mye sykere i dette landet enn i andre land..

Anonymkode: d0e55...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det handler vel ikke om de barna man allerede har, men at folk velger å få barn når de er uføretrygdede og ikke i stand til å jobbe. 

Anonymkode: 54fae...580

Det er ikke alle som "velger å få barn", det er mange som blir gravide på prevensjon også, om du vil dit.. 

Det er veldig mange som jobber 100% som aldri skulle hatt barn. Hvorfor hakker du ikke på dem? De er i det minste ikke liggende nede..

Anonymkode: 276f3...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle som "velger å få barn", det er mange som blir gravide på prevensjon også, om du vil dit.. 

Det er veldig mange som jobber 100% som aldri skulle hatt barn. Hvorfor hakker du ikke på dem? De er i det minste ikke liggende nede..

Anonymkode: 276f3...d30

Fordi det ikke var diskusjonen her. 

Anonymkode: 54fae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det handler vel ikke om de barna man allerede har, men at folk velger å få barn når de er uføretrygdede og ikke i stand til å jobbe. 

Anonymkode: 54fae...580

Nå er det ikke så mange som velger å få barn alene da, og de fleste som får barn har vel en velfungerende partner.

Min mamma er ufør, ble det etter en ulykke. Men pappa er i aller høyeste grad arbeidsfør, og en god pappa. Han pluss uføre mamma har gitt oss barna mer enn f.eks barn med enslige foreldre har. Vi har hatt en velfungerende pappa og en litt mindre fungerende mamma, men det har blitt kanskje 1,5 fungerende voksen det, og vi har vokst opp greit med det altså.

Høy arbeidsmoral har vi også fått, selv om mamma "bare har gått hjemme". Fordelen med en ufør mamma er at det aldri har vært noen tidsklemme, det har alltid vært en armkrok, noen å snakke med, noen tilstede for oss. Mamma har ikke jobber, og ikke hatt kapasitet til så mye husarbeid og slike ting heller, men hun har alltid elsket oss og vært der for oss. Så har vi hatt en hjemmehjelp og pappa til det praktiske som må gjøres, kjøring og henting osv. Det har gått helt fint.

Hvorfor skal det at pappa giftet seg med mamma frata han barn?

Anonymkode: 00461...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke helt klok dersom du helt ærlig og oppriktig mener at folk som er uføre skal adoptere bort barna sine til noen ukjente. Det er mange som er i stand til å ta seg av barna sine, selv etter de ble uføre, men de er ikke i stand til noe som helst mer enn akkurat det.

Anonymkode: 276f3...d30

Ehhhh....😂

Anonymkode: 55b2f...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle som "velger å få barn", det er mange som blir gravide på prevensjon også, om du vil dit.. 

Det er veldig mange som jobber 100% som aldri skulle hatt barn. Hvorfor hakker du ikke på dem? De er i det minste ikke liggende nede..

Anonymkode: 276f3...d30

😂Det var ikke dem som var tema her...

Anonymkode: 55b2f...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men uansett hvordan du vrir på det, så bidrar den «skatten» de uføre betaler, ingenting til samfunnet. Det må du være enig i? Det er det som er idiotisk med det argumentet.

Hvorfor du er syk, og hvordan uføre har det skrev jeg ingenting om. Jeg skrev «slutt å argumentere med at uføre også betaler skatt». For det er virkelig et helt idiotisk argument, da fremstår du bare litt kort. 

Og at du betalte skatt før du ble ufør: du skal ha hatt rimelig høy inntekt for å da være en pluss i regnskapet til staten altså.. 

Jeg skjønner at det å være syk er forferdelig og frustrerende, men tenker at uføre i Norge uansett bør være veldig takknemlig for at de ble født i dette landet og kan leve et verdig liv til tross for uføre. Og dessverre (for de som faktisk er så syke at de ikke kan jobbe), så troner Norge på toppen av statistikken over antall uføre pr innbygger - det er ingen god grunn til at vi skal være så veldig mye sykere i dette landet enn i andre land..

Anonymkode: d0e55...eab

Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg ang dette! Det å få hjelp og støtte og betale skatt av det, hvor trur du de pengene går henn da de jeg betaler inn? Og deg er faktisk ikke alle som er uføre som klare å leve ett verdig liv, da de kan ha en del opparbeidet gjeld pga sykdommen sin. De får ikke dekket de medisinene de trenger, så jeg trur ikke du vet helt hvordan det er! Man må betale for time hos legen, røyken, fysio, kiropraktor, blodprøver, medisiner osv. Nødvendig utstyr som ikke blir dekket! Taxi for de som ikke får dekket det og har ikke bil. Kan ikke ta buss/Tog.. og listen går videre! Så skal vi ha dårlig samvittighet? Skam deg! 

Anonymkode: df315...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg ang dette! Det å få hjelp og støtte og betale skatt av det, hvor trur du de pengene går henn da de jeg betaler inn? Og deg er faktisk ikke alle som er uføre som klare å leve ett verdig liv, da de kan ha en del opparbeidet gjeld pga sykdommen sin. De får ikke dekket de medisinene de trenger, så jeg trur ikke du vet helt hvordan det er! Man må betale for time hos legen, røyken, fysio, kiropraktor, blodprøver, medisiner osv. Nødvendig utstyr som ikke blir dekket! Taxi for de som ikke får dekket det og har ikke bil. Kan ikke ta buss/Tog.. og listen går videre! Så skal vi ha dårlig samvittighet? Skam deg! 

Anonymkode: df315...c0b

Røntgen ikke røyken

Anonymkode: df315...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg ang dette! Det å få hjelp og støtte og betale skatt av det, hvor trur du de pengene går henn da de jeg betaler inn? Og deg er faktisk ikke alle som er uføre som klare å leve ett verdig liv, da de kan ha en del opparbeidet gjeld pga sykdommen sin. De får ikke dekket de medisinene de trenger, så jeg trur ikke du vet helt hvordan det er! Man må betale for time hos legen, røyken, fysio, kiropraktor, blodprøver, medisiner osv. Nødvendig utstyr som ikke blir dekket! Taxi for de som ikke får dekket det og har ikke bil. Kan ikke ta buss/Tog.. og listen går videre! Så skal vi ha dårlig samvittighet? Skam deg! 

Anonymkode: df315...c0b

Skamme seg? Ja ja... Nå får vel også uføre frikort etter en viss sum, akkurat som oss andre. 

Anonymkode: 54fae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skamme seg? Ja ja... Nå får vel også uføre frikort etter en viss sum, akkurat som oss andre. 

Anonymkode: 54fae...580

Jo men medisiner som ikke er på blå resept går ikke under frikort desverre. Det samme gjør ikke andre ting som kiropraktor, taxi, hjelpemidler. Og når en person som går på minstesats på uføre så sier deg seg selv at det er en tøff hverdag. Og da snakker ikke jeg om de som har hatt en god lønn fra før av.

Anonymkode: df315...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forstår så lite: regner med dere endrer syn og mening om dere plutselig står i en slik situasjon. Eller hva?

Anonymkode: db1f9...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere som forstår så lite: regner med dere endrer syn og mening om dere plutselig står i en slik situasjon. Eller hva?

Anonymkode: db1f9...43c

Handler ikke om å endre syn. Jeg sier hele veien at de som virkelig er dårlige på en eller annen måte, de fortjener så klart son uføretrygd. Så om det skulle gjelde meg så er det akkurat samme saken. Da vet jeg at jeg har fortjent det. 

Anonymkode: 54fae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler ikke om å endre syn. Jeg sier hele veien at de som virkelig er dårlige på en eller annen måte, de fortjener så klart son uføretrygd. Så om det skulle gjelde meg så er det akkurat samme saken. Da vet jeg at jeg har fortjent det. 

Anonymkode: 54fae...580

Hvordan kan du sitte å dømme hvem som har rett på uføre og hvem som ikke har rett på det? Og hvem som fortjener det? Unnskyld meg altså!

Anonymkode: df315...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gidder rett og slett ikke diskutere med deg ang dette! Det å få hjelp og støtte og betale skatt av det, hvor trur du de pengene går henn da de jeg betaler inn? Og deg er faktisk ikke alle som er uføre som klare å leve ett verdig liv, da de kan ha en del opparbeidet gjeld pga sykdommen sin. De får ikke dekket de medisinene de trenger, så jeg trur ikke du vet helt hvordan det er! Man må betale for time hos legen, røyken, fysio, kiropraktor, blodprøver, medisiner osv. Nødvendig utstyr som ikke blir dekket! Taxi for de som ikke får dekket det og har ikke bil. Kan ikke ta buss/Tog.. og listen går videre! Så skal vi ha dårlig samvittighet? Skam deg! 

Anonymkode: df315...c0b

Å alt dette synes du er greit å dra barn inn i ??

Anonymkode: 55b2f...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler ikke om å endre syn. Jeg sier hele veien at de som virkelig er dårlige på en eller annen måte, de fortjener så klart son uføretrygd. Så om det skulle gjelde meg så er det akkurat samme saken. Da vet jeg at jeg har fortjent det. 

Anonymkode: 54fae...580

Problemet er at du ikke aner hvem som er virkelig dårlige, det skjuler de fleste uføre for verden der ute...

Du aner ikke hvordan et menneske fungere annet enn de få minuttene i et døgn du ser dem, men hva som skjer resten av tiden vet både legen og nav. 

Anonymkode: 00461...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Røntgen ikke røyken

Anonymkode: df315...c0b

Får du ikke frikort du da? Får du ikke dekket taxi så er du antageligvis ikke syk nok... 

Anonymkode: 55b2f...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Får du ikke frikort du da? Får du ikke dekket taxi så er du antageligvis ikke syk nok... 

Anonymkode: 55b2f...a59

Det handler ikke om at man ikke er syk nok, men enkelte diagnoser er ikke godkjente til å få dekket taxi. 

Anonymkode: df315...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å alt dette synes du er greit å dra barn inn i ??

Anonymkode: 55b2f...a59

Nå er det ikke en person som får ett barn! De har nå en far og! Og det er svært svært sjelden at en person som har alle de problemene som velger å få barn, men har blitt syk etter at man har fått barn! 

Anonymkode: df315...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ufør, jeg har full jobb og betaler over gjennomsnittet mye i skatt. Det plager meg absolutt ikke at mine skattepenger blant annet går til trygd til de som trenger det. Jeg blir jo ikke akkurat fattigere av å bidra til at noen som har vært så uheldig å bli syk får mulighet til inntekt. Det er kjipt å ikke kunne delta i arbeidslivet, miste sosial kontakt og følelsen av å bidra, og det er smålig å hakke på de som er havnet i den situasjonen.

Dere som tydeligvis tviler på at folk trenger uføretrygd dersom de ikke er sengeliggende, har dere forestillingsevne nok til å se for dere hvordan dere hadde hatt det i samme situasjon? Og dersom dere hadde blitt ufør i ganske ung alder, skulle dere ikke fått oppleve det å få barn? 

Anonymkode: 79023...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du sitte å dømme hvem som har rett på uføre og hvem som ikke har rett på det? Og hvem som fortjener det? Unnskyld meg altså!

Anonymkode: df315...c0b

Det kan være vanskelig å se, men det er utrolig hvor mye folk kan foreta seg privat, men jobbe, nei det kan de ikke. 

Anonymkode: 54fae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...