Gå til innhold

Tenåringen har fått kjæreste, ta «praten»...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei på 16 som nylig har fått kjæreste og jeg tenker at jeg må snakke litt om sex, egne grenser og prevensjon. Har jo vært litt innom slike temaer innimellom når det har passet slik, men føler at jeg nå bør snakke litt mer rett på sak og grundigere. Vil jo også si at hun må komme til meg hvis det er et eller annet. Hvordan gjøre det minst mulig pinlig for henne? Hva har dere snakket om med deres tenåringer? Ingen snakket noen gang med meg om slike ting, så har ikke noen erfaring å høste av.

Anonymkode: 7900b...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er mine to eldste gutter da, men jeg har ikke snakket spesielt med dem fordi de har fått kjærester.

De vet at jeg er her, de vet hvem som er fastlegen deres og at de kan bestille time der uten at jeg vet det om de føler for å ta opp noe med legen som de ikke vil ha meg med på, de vet hvor helsesøster holder til på skolen, de vet hvilke dager det er helsestasjon for ungdom og hvilke dager det er en lege der, de vet at de får gratis prevansjon frem til de blir 18 år og hvor de kan få tak i den.

Praten om sex, grenser osv har vi tatt litt sånn innimellom, grunnlaget blir lagt gjennom en lang oppdragelse, det er ikke noe du kan fikse ved en samtale når de først har fått kjæreste.

Anonymkode: fb7d3...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk mens dere går tur eller vasker opp eller vasker bilen eller noe annet hvor man ikke er nødt til å se på hverandre hele tiden. Det er ofte da man kan få en god snakk. Om din tenåring ikke responderer noe særlig så bare si at du er klar over at han/hun kanskje ikke synes det er så greit å snakke med deg om, men at du gjerne vil at han/hun skal vite.... og så sier du det viktigste du har tenkt på.

Anonymkode: 27e2c...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker min mamma bestemte seg for å "ta praten" med meg da jeg var 16. Way too late, for å si det sånn! 😂 

Anonymkode: 1410e...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep it simple...forsikre deg om at hun bruker prevensjon. Si at hun ikke skal gjøre noe hun ikke vil.

Og si at hun skal komme til deg hvis det er noe hun trenger å snakke om

Anonymkode: 0c8ac...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sent å ta den praten nå om du ikke tidligere har hatt en åpen stemning om å snakke om slikt fra før. Da kan det plutselig bli veldig pinlig om mamma snakker om sex.. 

Jeg ville bare sagt noe slikt som «jeg vet jo ikke om dere har sex allerede, og det har jeg heller ikke noe med. Du bestemmer selv over egen kropp og valg. Men, jeg må jo bare si at dersom du har sex, så må du bruke kondom.» 

så tar jeg det derfra. Dersom hun/han sier «ææææh!!!! Ikke snakk om dét da!!» så hadde jeg sagt noe om at «nei, jeg skal ikke det men uansett så finner du kondomer i badeskuffen eller helsesøster deler det ut på skolen. De jeg har kjøpt er bedre enn de hun deler ut, men du velger selvsagt selv. Du kan bare ta av mine.» 

så hadde jeg evt tatt det opp senere ved andre anledninger hehe. Sånn «husk at mange gutter føler seg usikker på å bruke kondom, men det er den eneste måten å beskytte seg mot sykdommer» 

Anonymkode: 4033d...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt i seneste laget nå. Hva tenker du å informere om? Sannsynligvis så vet hun veldig mye. Hun har lest på nettet, snakket med venner osv. Grunnlaget for å kunne prate åpent om slike ting uten at det blir kleint er du 10 år for sent ute med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...