Gå til innhold

Å gå til lege i utlandet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg må til spesialist i Sverige eller Danmark, hvor dyrt må jeg regne med at det blir? Kan jeg tegne helseforsikring som dekker det dersom det ev. blir nødvendig? 

Anonymkode: 00e69...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis den type spesialist ikke finnes i Norge og det er nødvendig for deg å gå dit kan du få det dekket, da betaler det norske trygdesystemet for at du går dit.

Er det en privat spesialist som du går til på egenhånd må du betale det selv.

Så vidt jeg vet finnes ingen forsikring som dekker dette, spesielt ikke om du allerede er syk/skadet. Forsikringer må tegnes før første symptom og legebesøk.

Anonymkode: ea7ee...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blor syk på reise i Europa er det dekket via samarbeidsavtalen Norge har med EU. Husk helsetrygdkort.

Hvis du reiser utenfor EU er det reiseforsikkringen din som dekker utgiftene.

Anonymkode: bd06e...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Interessant. Jeg har i flere år tenkt på å reise til en spesialist i USA, og jeg kan altså få det dekket? 

Anonymkode: b612e...d8a

Det kommer an på hva helsevesenet her mener, er de enige i at de ikke har kompetansen som kreves og du må til USA for å få riktig behandling kan du få det dekket, men om de mener det er god nok behandling her i Norge får du det ikke dekket.

Datteren min har en litt sjelden diagnose som det ikke er mange spesialister på her i Norge, men de har et samarbeidsprosjekt med Sverige for å heve kompetansen og få flere pasienter. Da var diskusjonen om hun skulle til Sverige for å opereres eller om en spesialist fra Sverige skulle komme hit, begge deler ville da bli dekket. Her ble det til slutt at den svenske spesialisten kom hit og opererte sammen med den norske spesialisten og teamet hans, for å bygge kompetanse i Norge.

Men jeg vet andre som ikke har fått dekket noe, f.eks en dame med kreft som ville til Tyskland fordi de driver en type livsforlengende behandling de ikke gir her i Norge. Her ville hun bare fått smertestillende, mens der satte de enkelt fortalt cellegift rett i svulsten og hemmet utviklingen så hun ville kunne få et lenger liv. Hun måtte ty til kronerulling for å få til det.

Anonymkode: ea7ee...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hva helsevesenet her mener, er de enige i at de ikke har kompetansen som kreves og du må til USA for å få riktig behandling kan du få det dekket, men om de mener det er god nok behandling her i Norge får du det ikke dekket.

Datteren min har en litt sjelden diagnose som det ikke er mange spesialister på her i Norge, men de har et samarbeidsprosjekt med Sverige for å heve kompetansen og få flere pasienter. Da var diskusjonen om hun skulle til Sverige for å opereres eller om en spesialist fra Sverige skulle komme hit, begge deler ville da bli dekket. Her ble det til slutt at den svenske spesialisten kom hit og opererte sammen med den norske spesialisten og teamet hans, for å bygge kompetanse i Norge.

Men jeg vet andre som ikke har fått dekket noe, f.eks en dame med kreft som ville til Tyskland fordi de driver en type livsforlengende behandling de ikke gir her i Norge. Her ville hun bare fått smertestillende, mens der satte de enkelt fortalt cellegift rett i svulsten og hemmet utviklingen så hun ville kunne få et lenger liv. Hun måtte ty til kronerulling for å få til det.

Anonymkode: ea7ee...bc6

Ok. Vel, de har ikke kompetanse på det i Norge for å si det sånn. Har prøvd i snart 4 år. Lever i et helvete med smerter, nummenhet, og ja. endel mer

Anonymkode: b612e...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Vel, de har ikke kompetanse på det i Norge for å si det sånn. Har prøvd i snart 4 år. Lever i et helvete med smerter, nummenhet, og ja. endel mer

Anonymkode: b612e...d8a

Snakk med legen/spesialisten du bruker her hjemme, er de enige med deg burde det ikke være noe problem.

Problemet er når noen mener de ville fått bedre hjelp i utlandet, men legene her ikke er enige i det, da får du ikke dekket noen ting.

Anonymkode: ea7ee...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med legen/spesialisten du bruker her hjemme, er de enige med deg burde det ikke være noe problem.

Problemet er når noen mener de ville fått bedre hjelp i utlandet, men legene her ikke er enige i det, da får du ikke dekket noen ting.

Anonymkode: ea7ee...bc6

Legene dine er nå en ting. De kan være enige, mens hvis ikke ute utenlandskontorer også er enig kommer man heller ingen vei... 

Anonymkode: d36bd...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med legen/spesialisten du bruker her hjemme, er de enige med deg burde det ikke være noe problem.

Problemet er når noen mener de ville fått bedre hjelp i utlandet, men legene her ikke er enige i det, da får du ikke dekket noen ting.

Anonymkode: ea7ee...bc6

Har ingen spesialist siden de ikke kan hjelpe meg. Alt de sier er hva som ikke feiler meg 🤨

Anonymkode: b612e...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått behandling i Sverige fordi min diagnose er for sjelden i Norge til at de behandler det.

Men dette trengte jeg ikke selv å foreslå, legene informerte om det og hjalp med søknader.

Forsikringer dekker ikke planlagte timer i utlandet

Anonymkode: 918f6...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...