Gå til innhold

Tar dere celleprøve hvert 3.år eller oftere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 måneder siden jeg tok sist så trenger nok ikke å tenke på det enda, men har lyst til å ta det oftere enn hvert 3.år..Flere som tar ofte?

Anonymkode: b13ed...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar ikke oftere. Hvis du har lyst til det kan du vel bare bestille timer når du føler for det :) Om det er noen hensikt i det vet jeg ikke, men du får i alle fall roet ned tankene hvis du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Tok i mai i år og fikk vite at jeg ikke trengte å ta ny på 5 år, var visst noe nytt med en grundigere test.

Anonymkode: 10cd4...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være trygt å ta celleprøve hvert 3.år (hvert 5.år fra og med nå for de aldersgruppene som nå også testes med hpv test). Har du en forhistorie med celleforandringer, har testet positivt for hpv virus tidligere eller opplever symptomer fra underlivet ville jeg anbefalt å teste oftere/ta det opp med lege eller gynekolog. 

Anonymkode: 8350f...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen hensikt å ta oftere med den nye testen. Tidligere testet de kun for celleforandringer, nå tester de om du har viruset. Det tar 10-15 år for celleforandringer å utvikle seg til kreft og det utvikler seg gjennom flere steder som ikke er kreft. Altså er hvert 3./5. år rikelig. Du får ikke livmorkreft på ett år, eller fem år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pobie skrev:

Ingen hensikt å ta oftere med den nye testen. Tidligere testet de kun for celleforandringer, nå tester de om du har viruset. Det tar 10-15 år for celleforandringer å utvikle seg til kreft og det utvikler seg gjennom flere steder som ikke er kreft. Altså er hvert 3./5. år rikelig. Du får ikke livmorkreft på ett år, eller fem år. 

Det er feil. Er flere det har skjedd med.

Anonymkode: 54436...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor sjelden, i alle fall. Har fått flere purringer på å ta prøve, men har droppet det. Selv om jeg har hatt celleforandringer og er konisert tidligere. 

Når finne tid! Fastlegen min har kun åpent i min arbeidstid, og knapt nok det. Fastlegen min er dessuten mann, og far til ei jente i et av mine barns klasse. 

Anonymkode: 90c21...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hvert 3. år når. Jeg spurte legen om jeg burde ta det oftere siden jeg har fått påvist hpv, men hun sa det ikke var nødvendig.

Anonymkode: f07d8...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altfor sjelden, i alle fall. Har fått flere purringer på å ta prøve, men har droppet det. Selv om jeg har hatt celleforandringer og er konisert tidligere. 

Når finne tid! Fastlegen min har kun åpent i min arbeidstid, og knapt nok det. Fastlegen min er dessuten mann, og far til ei jente i et av mine barns klasse. 

Anonymkode: 90c21...88a

Bestill time hos gynekolog 😊

Anonymkode: 9f036...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri tatt

Anonymkode: 9e0af...13d

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: a06a0...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil. Er flere det har skjedd med.

Anonymkode: 54436...147

Med den gamle testen kunne man utvikle kreft tilsynelatende raskt siden den kun plukker opp forandringer i cellene, men den nye testen er mer nøyaktig og hvis man ikke har påvist verken virus eller forandringer utvikler det seg ikke kreft på 5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det vondt?

Hilsen pysa på 32 som aldri har tatt celleprøve

Anonymkode: 0554a...239

Det kan være litt vondt, men det er mest ubehagelig. Men du kan jo sammenligne det med hvor vondt det er å ha livmorhalskreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altfor sjelden, i alle fall. Har fått flere purringer på å ta prøve, men har droppet det. Selv om jeg har hatt celleforandringer og er konisert tidligere. 

Når finne tid! Fastlegen min har kun åpent i min arbeidstid, og knapt nok det. Fastlegen min er dessuten mann, og far til ei jente i et av mine barns klasse. 

Anonymkode: 90c21...88a

Hvis det er flere leger ved samme legekontor, så kan du spørre om det kan tas av en annen.

Anonymkode: dc97f...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det vondt?

Hilsen pysa på 32 som aldri har tatt celleprøve

Anonymkode: 0554a...239

Nei, det er ikke vondt. Og tar et par sekunder. Jeg pleier å gjøre det hvert 3 år hos kvinnelig gyn. Hun er veldig forsiktig. Jeg er pyse og et angstvrak når det kommer til slike undersøkelser, men celleprøve er ikke farlig å ta altså. 

Anonymkode: 159d4...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke vondt. Og tar et par sekunder. Jeg pleier å gjøre det hvert 3 år hos kvinnelig gyn. Hun er veldig forsiktig. Jeg er pyse og et angstvrak når det kommer til slike undersøkelser, men celleprøve er ikke farlig å ta altså. 

Anonymkode: 159d4...5e3

Jeg har en sexy mann men tviler ikke på at han er forsiktig.

Anonymkode: 0554a...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger retningslinjene som er utarbeidet av ekspertene, altså hvert 3. år. Etter hvert blir det nok hvert 5.år når jeg kommer i aldersgruppen for primær HPV-testing.

Anonymkode: 65843...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...