GÃ¥ til innhold

Middagstips ikke blandet sammen mat.. 😅


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe med oppskrifter på god middag der maten ikke er blandet? 

Barna rører ikke type gryteretter, panner, former med diverse oppi. Om det er noe de egentlig liker oppi så vil de ikke ha for de vil heller ha det separat.. 

Altså f.eks kjøttbollene, grønnsakene og pastaen for seg. Men saus ved siden av.. 

Dem spiser ikke eller smaker om det er blandet. Nå er far og jeg lei av dette og ønsker variasjon. 

Noen som har samme problemet og hvordan løser dere det? 

Barna er under 5 år.

Anonymkode: 279ec...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problem ja, men vi lager det vi har lyst på likevel, også får barnet ingrediensene separat. F.eks. om jeg lager kyllinggryte så holder jeg litt av kyllingen utenom til barnet. Så dypper han det i ketchup og spiser rå grønnsaker ved siden av. :P (Spiser ikke kokte eller stekte grønnsaker.)

Han har autisme og har store problemer med mat, ellers hadde jeg nok ikke tilrettelagt like mye. Men han må alltid smake bittelitt ytterst på skjea av det vi "egentlig" har til middag, i håp om at han skal venne seg litt til det og klare å spise det han blir servert hos andre etter hvert når han blir eldre.

Anonymkode: 0cc73...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løser det ved å servere denne maten uansett noen dager i uka. Av og til spiser de litt, andre ganger er det full nekt. Blir det ikke middag spiser de mer til kvelds, null stress. 

Anonymkode: 2496f...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortimot all vanlig middagsmat kan lages og serveres slik. Fisk, kjøtt og vegetarretter. Vi har for det meste slik mat, det er bare en sjelden gang vi spiser gryteretter.

La meg nevne: Alle typer fisk, stekt, kokt, bakt i ovn. Alle typer kjøtt, kjøttboller, kjøttkaker, koteletter, alt. 

Taco må jo være midt i blinken, alt serveres i egne skåler og alle forsyner seg med det de vil ha.

Ellers var et av mine barn sånn, spiste ikke mat som var blandet sammen. De gangene vi andre skulle ha for eksempel gryteretter  eller jeg laget mat i wok så løste jeg det ved å ta av litt av alt. La til side litt kjøtt når jeg hadde stekt det, tok ut litt av de ulike grønnsakene og la i egne små skåler. Så satte jeg alt på bordet og barnet spiste alt det vi spiste, men kunne legge det i separate små hauger på sin egen tallerken.

Endret av Superdolly
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn, og av dem er et barn slik som du sier. Hun er nå 12 år og spiser noen ting med blandet mat, som lasagne, men hun rører ikke gryteretter, wok o.l. hvor maten er blandet sammen.

Jeg bare tar av litt til henne, lager jeg f.eks en gryte med kylling i stekes jo kyllingbitene før de has i gryta så da sparer jeg noen kyllingbiter til henne. Så kan vi andre spise f.eks ris og kyllinggryte, mens hun spiser kyllingbiter, ris, tomater og ketshup. 

Jeg lager vanlig middag, og lager ikke egen middag til henne, men kan jeg det sparer jeg delene jeg blander sammen til vår middag så hun kan få de hver for seg. Hun er veldig var og sensitiv på smaker, konsistenser og lukter, ingen diagnoser, men er bare sånn.

Noen ganger, som forrige uke, lager jeg ting som fersk suppe av rotgrønnsaker, svinekjøtt osv, etter bestemors oppskrift. Da spiser hun to skiver med gulost mens vi andre spiser middag. Av og til blir det bare sånn. Med tre "normale" barn gidder jeg ikke lage bare mat som står på hennes reportoar altså ;)

 

Anonymkode: f356f...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å lage vanlig mat.

Poteter i en eller amnnen form for seg, kjøtt eller fisk for seg, grønsaker for seg og saus i egen kjele. Eventuelt kan du bytte ut potetene med ris, pasta, polenta eller noe annet.

Kokte poteter, kjøttkaker, brun saus, blomkål.

Stekte poteter, stekt laks, urtesaus, agurksalat.

Pasta, kjøttboller, tomatsaus, ost.

Gratinerte poteter, elgstek, skysaus, romanesco.

 

Anonymkode: 4bda4...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør de om du kun serverer gryteretter? ;) Til frokost, lunsj, middag og kvelds..

Anonymkode: 4dab5...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine er kanskje litt små enda, men her i huset har jeg innført regelen at jeg tilpasser maten etter det jeg MÅ, bare liker de den ikke må de lage seg noe annet selv, f.eks. ostesmørbrød.  Med fire unger som har hver sin periode med "liker ikke" (eldste har stort sett vokst ut av det nå), en med cøliaki og en som tåler lite fruktose, blir det lettest sånn. Jeg MÅ ha et glutenfritt alternativ (enkelt) og jeg MÅ ha er fruktoseredusert alternativ (vanskeligere), utover det får de det jeg lager eller må ordne seg selv. 

Anonymkode: 84b41...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør barna når det spises sånn mat i barnehagen, vil de ikke spise da heller?

ovnsbakt fisk med grønnsakspakker
koteletter med båtpoteter og ovnsbakte grønnsaker eller salat, evt rå grønnsaker i forskjellige boller
stekt kyllingfilet i biter med couscous eller potetmos, og grønnsaker med dipp

Anonymkode: 75fed...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør de om du kun serverer gryteretter? ;) Til frokost, lunsj, middag og kvelds..

Anonymkode: 4dab5...f5f

Hvorfor skal hun det? Bare fordi hun kan? 

Anonymkode: b1bf2...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør de om du kun serverer gryteretter? ;) Til frokost, lunsj, middag og kvelds..

Anonymkode: 4dab5...f5f

Hva hadde du gjort om du bare ble servert ting du ikke var noe glad i? La oss si du f.eks ikke er så glad i dansk rugbrød med skiver av fiskepudding, men det må du spise til frokost, lunsj, middag og kvelds hver dag. 

Greit at barn må vennes til nye smaker, prøve flere ganger osv, men man serverer da ikke det de ikke er glad i tre ganger om dagen... 

Du hadde nok spist den grove skiven med fiskepudding for å overleve, men særlig matglad hadde du neppe blitt. 

Anonymkode: f356f...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kjøttkaker med brun saus, poteter, grønnsaker , 

fiskekaker, potet, saus, grønnsaker, 

fisk, stekt, kokt, ovnsbakt med poteter grønnsaker evt ris, pasta. 

Kjøtt, stekt  med grønnsaker , ris, pasta. 

Salat ikke bland la barna velge selv

Anonymkode: c0c12...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 8.10.2019 den 10.43, Anonym bruker skrev:

Er det noen som kan hjelpe med oppskrifter på god middag der maten ikke er blandet? 

Barna rører ikke type gryteretter, panner, former med diverse oppi. Om det er noe de egentlig liker oppi så vil de ikke ha for de vil heller ha det separat.. 

Altså f.eks kjøttbollene, grønnsakene og pastaen for seg. Men saus ved siden av.. 

Dem spiser ikke eller smaker om det er blandet. Nå er far og jeg lei av dette og ønsker variasjon. 

Noen som har samme problemet og hvordan løser dere det? 

Barna er under 5 år.

Anonymkode: 279ec...feb

Du tar av mat til barna av det du har til middag før du blander(fks gryterett, gi barnet kjøtt,grønnskerog saus på sin tallerken så blander du resten til deg og mannen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PÃ¥ 8.10.2019 den 15.18, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun det? Bare fordi hun kan? 

Anonymkode: b1bf2...1aa

For å avvenne dem med prippenheten, og gjøre gryteretter helt vanlige. ALT handler om vane.

PÃ¥ 8.10.2019 den 16.56, Anonym bruker skrev:

Hva hadde du gjort om du bare ble servert ting du ikke var noe glad i? La oss si du f.eks ikke er så glad i dansk rugbrød med skiver av fiskepudding, men det må du spise til frokost, lunsj, middag og kvelds hver dag. 

Greit at barn må vennes til nye smaker, prøve flere ganger osv, men man serverer da ikke det de ikke er glad i tre ganger om dagen... 

Du hadde nok spist den grove skiven med fiskepudding for å overleve, men særlig matglad hadde du neppe blitt. 

Anonymkode: f356f...0e6

Det hadde jeg elsket. Du vet ikke hvem du skriver til hahah :P

Anonymkode: 4dab5...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste løsninger er lag en middag, vil ikke barna ha det la de få brød med pålegg. 

Vi må slutte å dille med barnas matvaner. 

Du kan ikke si at du ikke liker brød, men du liker boller bare for At det er søtt. Brød består av korn og  det gjør boller, pizzabunn, osv. 

 Lær barna å plukke ut erter og grønnsaker de ikke liker. 

 Jeg sier ikke at vi skal tvinge barn å spise men jeg sier de  må lære at mat er godt, at det er viktig å smake. Vi gjør barna  en bjørnetjeneste ved å skreddersy maten for de. 

 

Anonymkode: c0c12...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...