Gå til innhold

Kan en radiograf finne evt sykdommer mens MR'et blir tatt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tatt MR av hodet idag. En radiograf har 3 årig utdannelse har jeg forstått og er den som tar selve MR'et. En radiolog er en lege som har spesialutdannelse innen røntgen har jeg lest meg til nå. 

Så er spørsmålet om en radiograf allerede mens han sitter ved data eller skjermen mens mr blir tatt, kan han allerede da se evt sykdommer?

Anonymkode: f9f04...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg usikker på. Men mitt barn har tatt MR et par ganger og da har vi ikke fått svar på et par dager. Men det har muligens vært fordi de har villet være sikre, men dette vet jeg altså ikke. Første gangen, da de fant en cyste, ringte de dagen etter😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kaffekjerring skrev:

Det er jeg usikker på. Men mitt barn har tatt MR et par ganger og da har vi ikke fått svar på et par dager. Men det har muligens vært fordi de har villet være sikre, men dette vet jeg altså ikke. Første gangen, da de fant en cyste, ringte de dagen etter😊

Jeg er også usikker på det.. Men for meg virker det logisk de får bilde opp på skjermen mens de tar bildene. Radiografen må jo styre denne mr maskinen å se om de får bilder av hele hodet. Eller? Legen eller radiolog skal jo også se på bildene. Jeg fikk time dagen etter henvisningen. Finner de noe så tar de nok raskt kontakt.

Håper alt er bra med barnet ditt.

Anonymkode: f9f04...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiografer får opp bildene mens de blir tatt, så hvis de ser noe de lurer på kan de kontakte lege for råd, hvertfall de stedene jeg har jobbet. Kan være det fungerer annerledes andre steder. Så det avhenger av rutinene på stedet og erfaringen til radiografen.

Anonymkode: e928a...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...