Gå til innhold

Tror jeg mister melka, hvordan få opp produksjonen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De siste dagene har babyen ikke ville ligge ved puppen som vanlig, han ligger å er urolig og skriker. De siste ukene har han fått en flaske omdagen da Jeg ikke har hatt nok. I går startet vi på melkefri mme og jeg har pumpet meg hver 3-4 time da jeg skal gå over til melkefri diett snart. Hvordan få opp produksjonen? Han er bare 3 mnd. 

Anonymkode: 2743f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mango! Kanskje ikke en universalregel, men jeg fikk kjempespreng av mango😆. Men mat med karbohydrat var bra for melkemengden min ihvertfall. Husk å drikke nok, det er kjempeviktig. Ikke stress, hvil mye. Jeg mistet mye mengder de dagene jeg gikk lange turer, eller hadde veldig mye som skulle fikses og ordnes.

Dessuten har babyer økedøgn, så av og til føler man at det er for lite eitpar dager før det går seg til igjen. Babyen utvikler seg også, kanskje han plutselig reagerer på lyd og forstyrrelser når du ammer?

Og sist, men ikke minst. Det er ikke et nederlag å miste melka heller, selv om det er veldig praktisk å ha ferdig oppvarmet melk klar til servering 😉

Anonymkode: cc09c...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vørterøl. Fikk spreng som bare det. Og det finnes urtete som og skal sette opp produksjonen. Funket som bare det her. 

Anonymkode: f0efb...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amme så mye som mulig. Drikke masse og spise sundt og variert. Ta vitaminer om du ikke får variert nok eller «rekker spise».

Anonymkode: 0f897...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å hvile og sove så godt du kan og få i deg rikelig med væske og næring. Ligg med babyen mot bar hud og amme ekstra hyppig noen dager. 

Anonymkode: 6f439...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de som kommer med matvarer/drikker etc som skal hjelpe, med mindre de kan vise til seriøs forskning som tilsier at det har effekt. Det som hjelper, er å amme mye. Gi barnet mye kroppskontakt og god tilgang til brystet. Tilbudet tilpasser seg etterspørselen. Gir du barnet mme vil produksjonen av morsmelk gå ned. 

Anonymkode: 003db...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hør på de som kommer med matvarer/drikker etc som skal hjelpe, med mindre de kan vise til seriøs forskning som tilsier at det har effekt. Det som hjelper, er å amme mye. Gi barnet mye kroppskontakt og god tilgang til brystet. Tilbudet tilpasser seg etterspørselen. Gir du barnet mme vil produksjonen av morsmelk gå ned. 

Anonymkode: 003db...9a4

Dette!

Anonymkode: 6406e...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hør på de som kommer med matvarer/drikker etc som skal hjelpe, med mindre de kan vise til seriøs forskning som tilsier at det har effekt. Det som hjelper, er å amme mye. Gi barnet mye kroppskontakt og god tilgang til brystet. Tilbudet tilpasser seg etterspørselen. Gir du barnet mme vil produksjonen av morsmelk gå ned. 

Anonymkode: 003db...9a4

Vet helsesøster anbefaler vørterøl da. Humle inneholder østrogen som igjen setter igang melka. Jeg hadde for mye melk, og drakk dette siden jeg fikk lyst på det. Humle inneholder østrogen, som igjen setter igang melka. 

Men ja amme så ofte som mulig. Og ha babyen inntil deg er og et veldig godt råd. 

Anonymkode: f0efb...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vet helsesøster anbefaler vørterøl da. Humle inneholder østrogen som igjen setter igang melka. Jeg hadde for mye melk, og drakk dette siden jeg fikk lyst på det. Humle inneholder østrogen, som igjen setter igang melka. 

Men ja amme så ofte som mulig. Og ha babyen inntil deg er og et veldig godt råd. 

Anonymkode: f0efb...2e4

Jeg for min del fikk brystbetennelse, så virker gjør det tydeligvis. 

Anonymkode: f0efb...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir bare sur og utålmodig når det ikke kommer masse melk, og da skriker han bare til puppen. 

Takk for råd. 

Anonymkode: 2743f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke pumping greier å øke melkemengden, som amming gjør. Og ved å gi flaske, har han nå vent seg til at melka kommer av seg selv.

Tidligere anbefalte jeg deg (regner med det var deg, iallefall) å prøve å være melkefri en periode, men ser ikke helt den greia med å gå over til melkefri diett snart. Hvorfor ikke starte med det med en gang. Og har du snakket med helsesøster eller lege ang problemet, siden du har startet med melkefri mme?

Kan baby være ekstra urolig fordi du stresser? Har du prøvd å bare hvile, amme, kose med baby og roe helt ned? Økedager er helt vanlig, og da er det noen enkle grep som gjelder: hvile, mat og nok drikke til mor, fri tilgang til pupp, nærhet og kos til baby.

Et annet tips til urolige babyer, er å bytte bleiemerke evnt bruke tøybleier, da bleieallergi kan gi utslag på rare måter.

Anonymkode: 1bed7...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta er den beste tiden å få opp produksjonen på. Ta med pumpa og pump litt etter at du har ammet babyen på natta. Det kan du også gjøre på dagtid da forsåvidt. Eneste som funker er å amme ofte. Kommer melken sent kan du få nesespray (lege/resept) som hjelper på utdrivingen. 

Anonymkode: 796ee...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...