Gå til innhold

FINN.NO: Hva gjør at dere går inn på en annonse med intensjon om å kjøpe varen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eventuelt bare se litt nærmere på varen, men at dere på en måte føler at "DEN har jeg virkelig lyst til å se nærmere på, det var tiltalende".

Noen som orker å bruke noen minutter på å gjøre seg opp noen tanker om det? Sliter med å selge ting på finn og lurer på hva jeg gjør galt. Folk lagrer annonsene, f.eks. 13 stk som lagrer og 200 som har sett, men ingen som kjøper?

Anonymkode: 7cc68...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan lagre for å se om prisen settes ned senere (pruter ikke med selger).

Jeg går inn på annonser bare for å kikke, litt som på shopping i vanlig butikk. Ser sikkert på minst 100 annonser per uke. 

Anonymkode: 45d85...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kan lagre for å se om prisen settes ned senere (pruter ikke med selger).

Jeg går inn på annonser bare for å kikke, litt som på shopping i vanlig butikk. Ser sikkert på minst 100 annonser per uke. 

Anonymkode: 45d85...dd8

Ok, men du lagrer ikke bare "fordi", det er fordi du ønsker å kjøpe den? Har liksom lagt meg til under halv pris, når varen er ny med lappen på så føler ikke jeg vil gå særlig lavere. Men vil selge også. 

 

Anonymkode: 7cc68...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått inn å sett på ting, f.eks en vogn jeg vurderer å kjøpe i en annen del av landet, da jeg skal begynne på skole der, (samling på kun et par dager) og kommer til å kjøpe en vogn jeg kan ha stående der, og kvitte meg med når jeg er ferdig på skolen. Her har jeg gått inn på annonsen først fordi jeg var interessert, men ikke helt visste om jeg kom inn på skolen, og etter hvert syntes det var for tidlig å kjøpe, da baby ikke var født enda. Er heller ikke jeg som skal hente varen, kan derfor ikke kjøpe den selv, men må få familie som bor i nærheten om å gå inn og sende melding til selger/kjøpe/hente.

Vogna jeg først var å så på ble borte, noe som gjorde at jeg måtte fortsette å lete.

Noen vogner jeg har vært å sett på kunne være aktuelle, mens andre gikk jeg inn å så mer på for å se hva som fulgte med, om det var med babybag og lignende.

Noen annonser har jeg klikket meg inn på fordi det var flere ting, og ikke kom frem i teksten hva som var til salgs.

Anonymkode: 070fd...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke så ofte på finn, men jeg selger mye. Jeg får vanligvis solgt i løpet av kort tid. For det første selger jeg ordentlige ting som er i god stand. For det andre sørger jeg for å ha en konkurransedyktig pris. Jeg pleier å sjekke hva tilsvarene varer ligger ute for, og så setter jeg min egen pris et godt stykke under. Man kan ikke forvente halv pris når man selger brukt, kanskje med mindre det er etterspurte merkevarer. Jeg tror folk ser veldig på pris når de kjøper brukt. 

Anonymkode: d69ef...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper ikke så ofte på finn, men jeg selger mye. Jeg får vanligvis solgt i løpet av kort tid. For det første selger jeg ordentlige ting som er i god stand. For det andre sørger jeg for å ha en konkurransedyktig pris. Jeg pleier å sjekke hva tilsvarene varer ligger ute for, og så setter jeg min egen pris et godt stykke under. Man kan ikke forvente halv pris når man selger brukt, kanskje med mindre det er etterspurte merkevarer. Jeg tror folk ser veldig på pris når de kjøper brukt. 

Anonymkode: d69ef...116

Men det er ikke brukt, det er nytt. Er det brukt selger jeg til 1/3 av prisen som oftest. Kanskje 1/4

Anonymkode: 7cc68...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke brukt, det er nytt. Er det brukt selger jeg til 1/3 av prisen som oftest. Kanskje 1/4

Anonymkode: 7cc68...b1e

Ubrukt kjøper jeg heller ikke for halv pris. Det tar ikke veldig lang tid før butikkene selvet for halv pris selv.

Jeg ser på annonser på finn.no for å kunne gjøre noen kupp, halv pris er ikke kupp for meg.

Anonymkode: 60337...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke brukt, det er nytt. Er det brukt selger jeg til 1/3 av prisen som oftest. Kanskje 1/4

Anonymkode: 7cc68...b1e

Men ettersom du ikke får solgt, priser du antakelig likevel for høyt. 

Anonymkode: d69ef...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagrer ofte annonser hvis det er noe som ser ok ut, men jeg har god tid og vil sjekke om det dukker opp noe bedre. Når jeg har samlet opp en fem-seks annonser, så sammenligner jeg og tar (kanskje) kontakt med en.

Jeg ser også noen ganger på annonser når jeg har noe jeg vurderer å selge. Da ser jeg på prisene på tilsvarende og om de ser ut til å få solgt. Det siste er vanskelig å vurdere, da.

Endret av Spurvugla
Trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke brukt, det er nytt. Er det brukt selger jeg til 1/3 av prisen som oftest. Kanskje 1/4

Anonymkode: 7cc68...b1e

Ubrukt er ikke det samme som nytt. Hvis jeg vil ha noe nytt, går jeg i butikken og kjøper nøyaktig det jeg vil ha i den fargen jeg vil ha - splitter nytt med bytterett, garanti, klagemulighet... Når man selger privat må man forstå at det har skjedd en stor verdiforringelse ved at varen allerede er ute av butikk. I tillegg til at det veldig ofte ikke er helt nøyaktig DEN kunden var ute etter. 

Anonymkode: 33401...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva det er og hvilken prisklasse, men ubrukt er fortsatt brukt i mitt hode. Halv pris er max av hva jeg vil betale for varer på Finn.no, med mindre det er dyre varer som koster mer enn 10.000 nytt.

For at jeg skal åpne annonsen må jeg i første omgang ha bruk for varen du selger, og så må prisen være innafor det jeg vil gi. Det er såpass ofte salg i butikker, og der får man i tillegg alle rettigheter etter kjøpsloven osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at det legges ut mer enn ett bilde, at man ser varen fra flere vinkler, og at størrelse eller mål oppgis. Altså, om det er snakk om et bord vil jeg gjerne vite høyde og bredde, er det en vintage kjole er det fint å vite midjemål og lengde fordi størrelsen ikke nødvendigvis samsvarer med dagens standard.

Bildene bør dessuten være sånn noenlunde skarpe.

Og som noen andre skriver: det at varen er helt ny/ubrukt gjør ikke at jeg nødvendigvis ville kjøpt for det som likegjerne kunne vært tilbudspris fra butikk (for eksempel 50% rabatt). Det kommer selvsagt an på hva det er snakk om, om det er helt ubrukte Converse er 50% antagelig en god pris, mens en ubrukt genser fra H&M skal være veeeldig billig før jeg kjøper via Finn. Ulempen med å handle på Finn er at man ikke nødvendigvis får prøvd på seg varen før man kjøper eller kjent på kvaliteten i ro og mak, i tillegg til at man også mister sjansen for retur om man av en eller annen grunn ikke er fornøyd. Da må man ta høyde for det i prissettingen.

Forøvrig tenker jeg at veldig mange har et utrolig optimistisk syn på hvor mye penger de kan få for ting, nesten så man krever å få solgt. Et par brukte sko kan neppe selges for halv pris med mindre de er av et ekstremt dyrt merke, for eksempel. Det er viktig å huske at verdien av noe = det markedet er villig til å gi. Og da kan man stå så hardnakket man vil på egen prissetting, men det hjelper ikke så lenge ingen andre er enige i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagrer gjerne annonser jeg synes er interessante, men ikke interessante nok til at jeg sender melding der og da. Da får jeg varsel om prisen blir satt ned, for eksempel. 

Pris og kvalitet avgjør jo om jeg er interessert, mange selgere tror de sitter på gull. Merkevarer hvor selger sier " ikke spør om det er ekte for det svarer jeg ikke på da jeg aldri ville hatt kopivarer" sender jeg nederst i bunken.

Jeg ønsker en god beskrivelse, gjerne kvittering eller annet bevis for ekthet, åpen og ryddig kommunikasjon, gode bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du legger det frem, mange har sett på og en god del har lagret, vil jeg tro det har med pris å gjøre, forresten. Det hjelper lite at det er halv pris av nypris når ingen vil betale det. At mange lagrer tenker jeg betyr at mange venter på å se om du går ned uten at de er interessert nok til å prute. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge bør annonsen ligge ute da, før man skjønner at man bør senke prisen? 1 dag? En uke?

Anonymkode: ac370...417

Det kommer jo helt an på hvor god tid du har.

Jeg solgte nettopp en liten veske, den har ligget ute en stund. Jeg satte prisen slik at jeg hadde litt å gå på. Dvs ny pris var omtrent 3000, jeg satte 1500 og solgte for 1400 pluss frakt. Da lå den ute i to uker før salg, ca. Fikk et par henvendelser i starten og så dabbet det av. Plutselig dukket kjøper opp, kom ned et bud jeg aksepterte og så var den solgt.

Hadde jeg hatt dårlig tid måtte jeg priset lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke helt representativ siden jeg fremdeles har til gode å kjøpe noe på finn, men er innom og kikker stadig vekk. Har lite penger.

Som alle andre nevner - pris, er ikke prisen riktig så vil mange ikke åpne annonsen en gang. Hva som er riktig pris avhenger av produktet, kvaliteten, hvor ettertraktet det er, hvor unikt det ev. er, hvor mange andre lignende produkt som er til salgs samtidig og hvilken pris disse settes til, og om riktig kjøper tilfeldigvis er innom når man har en annonse ute.

Så er det bilder. Jeg ser mange som legger ut veldig dårlige bilder og ikke tenker på presentasjonen. F.eks. er det ikke uvanlig å se et plagg liggende eller hengende slik at man ser masse rot ellers i rommet. Da ser jeg rotet og det frister lite å overta andres rot. Eller et møbel som er fotografert i en muggen, skitten kjeller eller garasje - heller ikke fristende.

Så bildene må vise det man skal selge, og vise det godt. Gjerne fra flere vinkler, gode farger, godt lys m.m. Det hjelper lite med en kjole hengende på et hvitt skap hvis bildet er tatt så langt unna at man ikke får noe inntrykk av kvaliteten på plagget eller detaljer. Er det god kvalitet eller fine detaljer, ta bilde av f.eks. sømmer eller detaljer i tillegg til gode bilder av plagget ellers. Samme med møbler.

Og en god beskrivelse ellers av det som selges. Tilstand, detaljer, om det har vært lagret en stund så skriv hvordan det er lagret, om det er brukt selv, hvor lenge, alder, annet relevant.

Anonymkode: afac2...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lagre flere annonser hvis jeg er på jakt etter noe spesifikt, men det som avgjør hvem jeg kjøper av er pris og beliggenhet med tanke på å få hentet varen. 

Anonymkode: 772a9...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for alle, men jeg er en fast tilhenger av Finn og slik er min Finn bruk; Først tenker ut noe jeg ønsker/trenger og søker det opp. Så ser jeg gjennom de mest aktuelle alternativene. Finner jeg noe jeg trenger og liker godt tar jeg kontakt umiddelbart. Har jeg dårlig tid lagrer jeg det interessante og tar det opp igjen i bedre anledning. Samme gjør jeg når bare ‘er ute å kikker’ og finner en ting jeg er usikker på om jeg trenger. Lagrer det likevel for sikkerhetsskyld under favoritter; ‘mine funn’ o.l. slik at det er lett å finne igjen.nSå går jeg gjennom lista mi innmellom og tar enten kontakt med selgeren om jeg fortsatt er interessert eller bare sletter tingene etterhvert dersom det ikke er like interessant lengre. Kan vel også si at jeg på en måte ‘sitter litt på gjerdet’ ved å gjøre det på denne måten og det ikke er noe som haster. For har jeg lagret det lenge og ingen har kjøpt det enda når det har gått veldig mange uker eller kanskje tiden er utløpt, så er det mye større sannsynlighet for å få en god pris:)

Syns egentlig det er teit at Finn har den funksjonen at man kan se hvor mange som har vært inne og tittet på annonsen eller lagret den. For det skaper ofte falske forhåpninger og frustrasjoner. Jeg ville bare latt være å henge meg opp i dette om jeg var deg. For det er helt tydelig at folk både kikker og lagret uten at de nødvendigvis har tenkt å kjøpe det de ser på. Men kaaaanskje bare.

Blir litt som når du går inn i en klesbutikk, bare for å kikke. Kanskje prøver du også et plagg du har sett det ut, selv m du ikke har tenkt å kjøpe noe i dag. Kun dersom du nesten har bestemt deg for å kjøpe plagget tar du evt kontakt med betjeningen for evt flere spørsmål. Spør du om hjelp eller stiller spørsmål uten at det er ganske sikkert du vil kjøpe plagget, blir det jo bare en masse unødvendig mas og press;)

 

 

 

Anonymkode: 24eb2...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...