GĂ„ til innhold

đŸ‘¶đŸ»Er det dĂ„rlig ovenfor jobben min om jeg blir gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 33 Är og tobarnsmamma . Vi Þnsker oss veldig ett barn til, men det er usikkert om vi kan fÄ ett barn til. Vi har slitt veldig tidligere og mannen har fÄtt pÄvist svÊrt dÄrlig sÊdkvalitet. Til tross for dette har jeg klart Ä bli gravid x 2 (ett barn, en MA, det ene barnet er IVF).

Jeg byttet jobb for 3mnd siden, jeg har ett Ärs vikariat. Mest sannsynlig vil jeg fÄ ett Ärs vikariat av gangen de nÊrmeste to-tre Ärene. Vi Þnsker Ä starte prÞvingen pÄ barn nr tre. Kanskje blir jeg aldri gravid, kanskje tar det lang tid , eller mot alle odds at det gÄr raskt. Jeg sliter litt med samvittigheten ovenfor jobben om jeg blir gravid, fÞler meg «slem» og Svikter. Jeg mÄ regne med kvalme de fÞrste 3mnd. Likevel sier en stemme, «tenk pÄ deg selv Marthe. Om ett Är er du fortsatt i vikariat Ä problemstillingen er litt av den samme». Mannen er 38Är Ä sier at han ikke vil bli for gammel. Han Þnsker derfor Ä prÞve i noen Är, men gÄr det ikke vil han ikke bli far godt oppi 40-Ärene. Han Þnsker heller ikke Ä starte pÄ nytt med bleier nÄr de to andre er «store». De er 3 og 5Är nÄ.

 

Hva tenker dere? «Svikte» den nye jobben? Jeg kan fint erstattes da min utdanning er vanlig og det finnes mange av oss.

Anonymkode: 67198...a0c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Du svikter ikke jobben!

Som du selv sier, du kan erstattes.

Men i familien din er det litt nÄ eller aldri om dere skal ha flere barn. 

Du kan ikke la hensynet til en arbeidsplass - hvor du i tillegg kun er vikar - gÄ foran hensynet til familien din. Ikke pÄ dette punktet. 

Kanskje lykkes det ikke uansett, men da har du prÞvd. 

Anonymkode: f8a8d...6a7

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det er alltid en utgift for en arbeidsplass med gravide medarbeidere, det er pes og stress uansett om du har jobbet der i 3 mnd eller 3 Är. Det mÄ finnes en vikar, det mÄ opplÊres osv, sÄnn er det bare.

Men arbeidsgivere ansetter likevel kvinner i fruktbar alder, og vet at dette kan skje og dette er en del av det Ă„ vĂŠre arbeidsgiver.

SÄ det er ikke dÄrlig gjort ovenfor arbeidsgiver, de vet at slike ting kan skje og tar det nok pÄ strak arm :)

 

Anonymkode: 90c46...e2d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

DÄrlig gjort overfor jobben? Hva tror du du kommer til Ä tenke pÄ og bry deg mest om om noen Är, for ikke Äsnakke om resten av livet, at du tok hensyn til en midlertidig arbeidsplass og ga avkall pÄ Ä fÄ det siste etterlengtede barnet? Eller at du fikk barnet og ikke tok hensyn til jobben? Lever du for jobben eller jobber du for Ä leve? Du sitter ikke pÄ gamlehjemmet og er fornÞyd med deg selv fordi du ofret et etterlengtet barn for en jobb du har sluttet i for flere tiÄr siden og som betyr null og niks! Bare for Ä sette ting litt i perspektiv :)

Anonymkode: b10cd...a42

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg hadde dÄrlig samvittighet da jeg ble gravid med andremann og akkurat begynte pÄ den nye jobben. NÄ i etterkant har jeg innsett at dette var egentlig ingen problem, de fortsatte bare som fÞr og de var mange nok. 

Med tredjemann ble jeg mer avslappet. 

Anonymkode: 9f0f0...dda

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dropp den dĂ„rlige samvittigheten. Jeg ble planlagt gravid med nr 2 da jeg hadde jobbet en mnd i vikariat . KjĂžr pĂ„, det er nĂ„ eller aldri 😊

Anonymkode: adbc9...f3d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

He he vi tenkte helt likt som dere var blitt litt opp i Ă„rene siste mann tok 5 Ă„r Ă„ fĂ„ til fĂžr han endelig satt. Jeg tok ut spiralen. Tok hele 2 uker sĂ„ var jeg gravid 😂. Det er helt utrolig var helt ekstremt uforberedt da jeg ikke regnet med Ă„ noensinne bli gravid igjen, opp i Ă„rene, overvektig og stressende jobb. Men vips det ble jeg sitter her nĂ„ i uke 12.

Anonymkode: 525d2...19f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg synes det er litt spesielt overfor ny arbeidsgiver Ä bli gravid med en gang. Har hatt noen tilfeller av dette pÄ jobben, og forstÄr ikke helt hvorfor de ikke venter med Ä bytte jobb til de er ferdig med en planlagt graviditet. Ettersom du likevel bare er i et vikariat, sÄ er det kanskje ikke sÄ nÞye. 

Anonymkode: 5b776...8e4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen takk for mange konstruktive svar. Jeg tror dere har dyttet meg over i riktig retning og at vi fÞlger vÄr drÞm. Vi Þnsker Ä forsÞke oss pÄ en spire til. Kanskje gÄr det, kanskje ikke. Samvittigheten ovenfor arbeidsgiver vil nok vÊre dÄrlig, men vi mÄ fokusere pÄ oss selv. Gravid vitaminer er bestilt Ä vi er nok prÞvere fra nÄ av.

 

hi

Anonymkode: 67198...a0c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette er grunnen til at jeg kun ansetter menn!

Anonymkode: 80ab9...14b

Er dette din holdning ovenfor kvinner er nok det likesÄ greit!

 

hi

Anonymkode: 67198...a0c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette er grunnen til at jeg kun ansetter menn!

Anonymkode: 80ab9...14b

De blir jo "gravide" de ogsĂ„. Med perm og det hele. 👍

Anonymkode: b8e53...b01

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...