Gå til innhold

Svarer dere ja på at profesjonelle fotografer får legge ut bilder av barna deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blitt så populært her nå å dra med barna til en ny fotograf. Og denne fotografen legger ut hele fotoalbumer på facebooksiden sin. Ønsker å få tatt skikkelige familiebilder selv, men er ikke så gira på å få de smørt utover Facebook. 

Anonymkode: 187e6...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro han fotografen gir avslag i pris for å bruke dem som reklame. Jeg hadde ikke gått med på det. Barnas rett til privatliv er verdt langt mer! Man mister jo helt kontrollen på hvordan bildene ev. blir brukt og delt. En fotograf vil jo ha en offentlig side, ergo kan hele verden se bildene.

Veldig korttenkt av foreldrene, mener jeg.

 

Anonymkode: c762f...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hele albumet, men noen få fotografbilder ser jeg ikke problemet med. Noen av dem er jo ren kunst. 

Og jeg legger ikke ut bilder på sosiale medier selv, men en profesjonell fotograf er noe annet, syns jeg. 

Anonymkode: 38f61...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovverket sier at alle fotografer har rett til å bruke bildene de tar til å reklamere for egen virksomhet, med mindre du gir beskjed om at du ikke ønsker dette  

Derfor bør du reservere deg mot at fotografen bruker bilder ditt, og problemet skal være løst .

 

Anonymkode: a6199...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lovverket sier at alle fotografer har rett til å bruke bildene de tar til å reklamere for egen virksomhet, med mindre du gir beskjed om at du ikke ønsker dette  

Derfor bør du reservere deg mot at fotografen bruker bilder ditt, og problemet skal være løst .

 

Anonymkode: a6199...a52

dette har ikke vi fått opplyst i forbindelse med fotografering i barnehagen.....................

Anonymkode: 3d7ab...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle gangene vi har tatt bilder hos fotograf har vi eksplisitt blitt spurt om samtykke til:

a) at fotografen kan bruke papirbilder i studioet sitt

b) at fotografen kan bruke digitale bilder i porteføljen sin

Vi har sagt nei til begge.

Anonymkode: 89506...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografen skal alltid spørre om han /hun får bruke bildene i reklame. 

De fleste har skjema man skriver under på

Anonymkode: 1ae26...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde ikke blitt gitt tillatelse til det av meg. Ingen får lov å legge ut bilder av mine barn på fb eller andre steder på nettet eller sosiale medier. 

Anonymkode: 6d95f...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som svarer nei, ser dere ikke forskjell på kunst og utlevering på sosiale medier?

For en trist verden det blir hvis man aldri skulle sett bilder av barn i det offentlige rom!

Anonymkode: 38f61...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde fotografen eide bildene jeg? Man kjøper kopier, men fotografen eier "negativene" (det er vel ikke negativer lenger, men dere skjønner hva jeg mener)

Anonymkode: 00933...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som svarer nei, ser dere ikke forskjell på kunst og utlevering på sosiale medier?

For en trist verden det blir hvis man aldri skulle sett bilder av barn i det offentlige rom!

Anonymkode: 38f61...ec6

Jeg bryr meg ikke om det er kunst eller ikke. Mine barn skal selv få velge om deres bilde skal på Internett når de blir gamle nok. Selv vil jeg ikke ha bilde av meg selv på nettet - kunst eller ei. 

Anonymkode: 6d95f...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde fotografen eide bildene jeg? Man kjøper kopier, men fotografen eier "negativene" (det er vel ikke negativer lenger, men dere skjønner hva jeg mener)

Anonymkode: 00933...2af

De har likevel ikke lov til å legge de ut uten tillatelse.. 

Anonymkode: ab8e7...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...