Gå til innhold

Dere med barn på ungdomsskolen, hvor mye leser de på prøver?


Twintipp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kvelden før. Så hører jeg han til han kan svare på alle spm. Er stoffet vanskelig leser jeg gjennom pensum først og så gjenforteller jeg med egne ord til han. Han har ADHD så han sliter med konsentrasjon og trenger derfor litt ekstra oppfølging. Med oppfølging får han 5-6, uten oppfølging får han  2...

Anonymkode: 14729...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser litt hver dag i ca 1 uke før prøven. Dagen før bruker hun noen timer før jeg spør henne kontrollspørsmål. Hun hater lekser så for henne fungerer det å ta litt dag for dag. Går andre året på ungdomsskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, tar ikke med bøkene hjem engang.

Ligger på ca 4 i karakter.

Jeg har prøvd å si at det skal minimalt med innsats til for han å få bedre karakterer, men han er ikke interessert. Han skal bli tømrer og er drit skolelei.

Veldig lettlært heldigvis, og flink til å følge med i timene på skolen. De fleste spørsmål på en prøve er ting som er gjennomgått på skolen, så han har stort sett 4'ere og noen 5'ere.

Han går i 10.klasse.

Anonymkode: 075ae...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting, tar ikke med bøkene hjem engang.

Ligger på ca 4 i karakter.

Jeg har prøvd å si at det skal minimalt med innsats til for han å få bedre karakterer, men han er ikke interessert. Han skal bli tømrer og er drit skolelei.

Veldig lettlært heldigvis, og flink til å følge med i timene på skolen. De fleste spørsmål på en prøve er ting som er gjennomgått på skolen, så han har stort sett 4'ere og noen 5'ere.

Han går i 10.klasse.

Anonymkode: 075ae...c53

Det er jo imponerende å få så gode karakterer når han er uinteressert og skolelei!

Anonymkode: 6b39c...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun leser minimalt, vil anta at det ikke er stort mer enn én time i forkant av en prøve. Hun er derimot aktiv i undervisning og husker usedvanlig godt, så hun behøver ikke å forberede seg bedre. 

Anonymkode: 7831d...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo imponerende å få så gode karakterer når han er uinteressert og skolelei!

Anonymkode: 6b39c...b1b

Ja, tenk om han hadde vært interessert og gjort en innsats, han ville hatt toppkarakterer og kunne nådd hvor langt som helst... Men han himler med øynene over at folk orker å bli lege osv, gå på skole i sååå mange år, det gidder han ikke. 

Men vi får støtte han gjennom et fagbrev, og vite at han er kvikk i hodet og fremdeles kan oppnå akkurat hva han vil, når han bare får vokst til og modnet litt 😉

Ikke at det er noe galt med et fagbrev altså, men jeg kjenner han og personligheten hans, han kommer til å bli rastløs og ville noe mer etterhvert. 

Anonymkode: 075ae...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tenk om han hadde vært interessert og gjort en innsats, han ville hatt toppkarakterer og kunne nådd hvor langt som helst... Men han himler med øynene over at folk orker å bli lege osv, gå på skole i sååå mange år, det gidder han ikke. 

Men vi får støtte han gjennom et fagbrev, og vite at han er kvikk i hodet og fremdeles kan oppnå akkurat hva han vil, når han bare får vokst til og modnet litt 😉

Ikke at det er noe galt med et fagbrev altså, men jeg kjenner han og personligheten hans, han kommer til å bli rastløs og ville noe mer etterhvert. 

Anonymkode: 075ae...c53

Nada problem. Etter fagbrev og litt erfaring kan han uten problem gå videre. Byggmester, ingeniør osv. Sjekk opp "y-veien". 

Anonymkode: 24e2c...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tenk om han hadde vært interessert og gjort en innsats, han ville hatt toppkarakterer og kunne nådd hvor langt som helst... Men han himler med øynene over at folk orker å bli lege osv, gå på skole i sååå mange år, det gidder han ikke. 

Men vi får støtte han gjennom et fagbrev, og vite at han er kvikk i hodet og fremdeles kan oppnå akkurat hva han vil, når han bare får vokst til og modnet litt 😉

Ikke at det er noe galt med et fagbrev altså, men jeg kjenner han og personligheten hans, han kommer til å bli rastløs og ville noe mer etterhvert. 

Anonymkode: 075ae...c53

Hvis det er noen trøst så har jeg et familiemedlem som var som din sønn, bortsett fra at han fikk langt (!) dårligere karakterer. Det var først da han fant ut hva han ville bli her i livet (etter VGs) at han fikk «smaken» på skolen. Nå studerer han ved et prestisjetungt universitet i USA og får kun toppkarakterer.

Mange trenger bare mer konkrete mål og ønsker før de gidder å legge ned den store innsatsen. Og vi er så heldige å bo i et land der det aldri er for sent å studere på nytt og bytte yrke.

Anonymkode: 6b39c...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...