Gå til innhold

Eksen fri ved fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis barna er hos deg og pappaen ute i Nordsjøen når du skal føde, så må jo samboeren din ta seg av barna. Iallefall når dere ikke har noe annet nettverk (det burde dere jobbe litt med å få, forresten). Du kan ikke for alvor mene at eksen din skal flys hjem fra Nordsjøen fordi du skal føde?? 

Er det en liten stund til termin, har dere fortsatt tid til å finne noen som kan ta vare på barna under selve fødselen. Men å forvente at samboeren din skal bo på sykehuset med deg i 2-3 dager, når dere har andre barn å ta dere av, er jo totalt urealistisk! 

 

Anonymkode: 9a0fc...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men hvis min eks er borte på jobb i en uke av gangen da er han fysisk borte og kan ikke kjøre og hente til skolen eller være med barna om natten. 

Det er bare for de dagene jeg og samboeren min er på sykehuset mens jeg føder og barsel. 

Jeg har lite familie her, og mener jo at pappaen til barna må kunne få fri fra jobb for å ta seg av barna sine (våre felles) mens jeg og nye samboer er på sykehuset og føder. Og at eksen da har krav på fri? - Men hva slags fri? (velferdsperm, syk barnepass er eller hva?) 

Anonymkode: 4208a...d0a

Hvorfor mener du at eksen har rett på fri? Du kan jo ikke forvente at han skal ta ulønnet fri i mange dager, at han sin arbeidsgiver skal arrangere reise hjem for han fordi eksen skal føde en annen man  sitt barn. Du kan selvfølgelig spørre han, men siden du lager innlegg her så regner jeg med at han ikke er så interessert i det. Har du alle sykt barn dager?

Samboeren din får trå til etter fødsel og ta seg av barna, så kan han være hos deg mens de er på skolen og ta seg av de resten av tiden. Så spør dere noen foreldre til barnas venner om de kan være der under fødsel.  Er det langt til sykehuset siden du tenker han må være der hele tiden?

Anonymkode: 0a823...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fødte nr to ringte jeg mamma. Hadde ikke ramla meg inn å be faren til eldste om å hente henne midt på natta. Så dro mannen min å henta eldste, leverte i bhg, så henta tanta mi på ettermiddagen, så dro mannen min å henta hos tante for å besøke oss og så tilbake til tante for overnatting. Det var 3 mil én vei til der vi bodde fra sykehuset så det ble noen mil på mannen min, men det var jo ikke eksens problem...

Anonymkode: d7fc5...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor barnas far langt unna, er det derfor han ev. må ha fri om han skulle ta ungene de dagene?

Snu litt på det - hvis din eks var i din situasjon, hadde du vært villig til å ta ulønnet permisjon og fri fra din jobb for å ta barna for at han og hans nye samboer skulle slippe å skaffe seg barnepass? Hadde din jobb gitt deg fri fordi din eks skulle få nytt barn?

Du må fokusere på at du og ny samboer finner en løsning. Aksepter at dette er noe dere må gjøre og ikke lag noe drama ut av dette. Du har valgt å få barn med en ny mann, da må du også finne nye løsninger, og ny manns familie bør også kunne stille opp, han har jo også ansvar for å finne løsninger sammen med deg.

Anonymkode: 676ba...560

Jeg ser at jeg har misforstått, ser at det er din eks som jobber borte en uke av gangen, ikke din samboer.

Dvs. at din samboer bor og er hjemme når du skal føde? Da forstår jeg virkelig ikke problemet.

Å kreve at eksen skal ta fri når han jobber som han gjør, det er virkelig helt urimelig! Hvor lenge mener du han da skal ta fri? Du kan potensielt føde en god del tid før tiden, eller du kan gå maks over tiden - mener du han skal ta fri i flere uker, om nødvendig?

Jeg forstår at du/dere kanskje har mulighet til å bo sammen på pasienthotell? Og i så fall kan jeg forstå at du/dere ønsker å være sammen der den tiden. Det hadde jo vært fint dette om dere ikke hadde barn fra før. Hva hadde du gjort hvis din samboer og du hadde hatt barn fra før? Hvem hadde dere fått til å passe ungene deres da for at dere skulle få disse dagene i ro?

Du har barn fra før, din samboer valgte en kvinne med barn fra før. Dere er en familie nå. Jeg regner med at han får fødselpermisjon de to første ukene? I så fall er han jo tilstede hele tiden. Greier dere ikke å finne barnepass, da må han faktisk bare ta ansvar for ungene dine denne tiden og sove hjemme med dem, få dem i bhg. og skole, og så heller dra til deg mens ungene er i bhg./skole. Så kan han hente dem, lage mat, besøke deg og nytt barn og så sover han hjemme med barna. Det er snakk om et par dager - dere har et liv foran dere. Selv om alle nok forstår ønsket om at han skal være tilstede hele tiden etterpå, så ville jeg personlig blitt betenkt om ny mann nektet eller ikke ville ta ansvar i en slik situasjon. For det ville vist at han ikke tar noe ansvar for de barna du har fra før, at de ikke helt er en del av hans nye familie. Det ville gjort meg betenkt.

 

Anonymkode: 676ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, hva folk forventer. Jeg blir nesten målløs. Nei, din eks har ikke krav på fri mens du føder. Som i niks nada abosolutt ingenting. Pinlig!

Anonymkode: cdff8...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis du har ansvar for barna når du skal føde,nei. Du kan jo spørre han, men du kan ikke kreve det, det er ikke hans ansvar. 

Skal selv ha barn om noen mnd med ny barnefar, faller meg ikke inn å spørre om eksen kan da kan ta felles barn. Ordner med barnevakt som kan komme på kort varsel. 

Anonymkode: 5df50...cb1

Faller deg ikke inn å spørre barnets egen far først...? Dere må ha et røtent samarbeidsklima...

Anonymkode: febd5...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kan jo føde for tidlig eller gå langt over termin. Venter du at eksen skal holde seg hjemme i over en mnd mens du venter på å føde?

Anonymkode: 74ea9...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener samboeren din? Dersom eksmannen din har sykt-barn/syk barnepasser dager så kan kanskje syk barnepasser brukes? Men, det blir vel også vanskelig siden du ikke vet helt når du føder. 

Hva gjør dere nå når du er syk for eksempel? Blir far hentet hjem fra jobben for å ta seg av barna? 

Anonymkode: fa32d...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ego går det an å bli? Eksen skal passe barna fordi du har fått deg ny mann og barn? Du kan ikke være seriøs. Dette er ditt liv, du får ordne opp. Tror du han hadde spurt deg om det var kona hans som skulle føde?

Eneste senarioeg det kan fungere, er hvis dere fortsatt er bestevenner. Er dere? 

Anonymkode: 65db4...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ego går det an å bli? Eksen skal passe barna fordi du har fått deg ny mann og barn? Du kan ikke være seriøs. Dette er ditt liv, du får ordne opp. Tror du han hadde spurt deg om det var kona hans som skulle føde?

Eneste senarioeg det kan fungere, er hvis dere fortsatt er bestevenner. Er dere? 

Anonymkode: 65db4...766

Datteren min dro ikke til far da får fikk nytt barn. Og vi er laaaangt fra bestiser. Men jeg vil gjerne ha datteren min hjemme. Og vet jeg ikke kan styre far. 

Men hadde jeg blitt spurt om å ha barna mine ekstra uansett hvorfor, hadde jeg gjort mye for å få det til. 

Nei hi kan ikke kreve at far skal ha de, og hver fall ikke ta sykt barn dager pga dette. 

Anonymkode: 60d60...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...