Gå til innhold

ADHD gutt 8 år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Halvtimen før medisinen virker på morgonen er helt grusom. Kranglete, høye lyder, skriking,slår lillebror osv. Jeg er alene om morgonen for mannen har alt gått på jobb. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 2d325...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stå opp tidligere med han, og fokuser kun på han den halvtimen. Han bør vel spise godt også før medisinen virker?

Anonymkode: e4806...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min med adhd MÅ ha egentid på morgenen. Vekker han, gir medisin - så får han slappe av på rommet en halvtimes tid. Ellers står jeg opp med de lenge før vi egentlig må slik at vi har god tid om morgenen. Jeg står opp først og steller meg, lager frokost, nister osv før jeg vekker barna/de våkner. Klær er barna med på å legge frem kvelden før. Det samme med sekkene. Hvis rutinene viker bare bittelitt, så blir det vanskelig for han med adhd. F.eks har han en vane med å gå fra rommet og rett i dusjen. Er badet opptatt da og han må gjøre ting i, for han, feil rekkefølge, blir det et helvete. Skal sies at han har blitt mindre rigid etter hvert som han blir eldre. 

Anonymkode: c0eac...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min med adhd MÅ ha egentid på morgenen. Vekker han, gir medisin - så får han slappe av på rommet en halvtimes tid. Ellers står jeg opp med de lenge før vi egentlig må slik at vi har god tid om morgenen. Jeg står opp først og steller meg, lager frokost, nister osv før jeg vekker barna/de våkner. Klær er barna med på å legge frem kvelden før. Det samme med sekkene. Hvis rutinene viker bare bittelitt, så blir det vanskelig for han med adhd. F.eks har han en vane med å gå fra rommet og rett i dusjen. Er badet opptatt da og han må gjøre ting i, for han, feil rekkefølge, blir det et helvete. Skal sies at han har blitt mindre rigid etter hvert som han blir eldre. 

Anonymkode: c0eac...78a

Men han våkner ofte i 6 tida. Hoppende gal. Men var inne på tanken på om mannen kan gi medisin siden han er våken uansett.

Anonymkode: 2d325...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men han våkner ofte i 6 tida. Hoppende gal. Men var inne på tanken på om mannen kan gi medisin siden han er våken uansett.

Anonymkode: 2d325...85f

Eg, ja... ikke akkurat et høyt krav?

Anonymkode: 7b57f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt klart ut som far må gi medisin før han drar også la ungen være i fred frem til den virker.

Anonymkode: cdaa4...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med å gi medisin tidligere er at effekten opphører tidligere på dagen, det kan gi uheldig virkning på skolearbeid, lekser og sosialt samspill, fritidsaktiviteter.

Anonymkode: a242a...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Halvtimen før medisinen virker på morgonen er helt grusom. Kranglete, høye lyder, skriking,slår lillebror osv. Jeg er alene om morgonen for mannen har alt gått på jobb. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 2d325...85f

Står gutten på medisin som kun tas en gang i døgnet? Her gir vi medisin rett før han går til skole slik at effekten er størst midt på dagen i skoletiden. I ditt tilfelle hadde jeg enten stått opp selv før ungen og gitt medisin eller fått far til å gjøre det. Dersom tidlig dose påvirker dagen negativt hadde jeg tatt en prat med lege om å se på andre alternativ for medisin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Står gutten på medisin som kun tas en gang i døgnet? Her gir vi medisin rett før han går til skole slik at effekten er størst midt på dagen i skoletiden. I ditt tilfelle hadde jeg enten stått opp selv før ungen og gitt medisin eller fått far til å gjøre det. Dersom tidlig dose påvirker dagen negativt hadde jeg tatt en prat med lege om å se på andre alternativ for medisin 

Han tar kun til morgon. Det er medikinet kapsler 20 kg som skal virke gjennom hele dagen. I helga fikk han den veldig tidlig (06.15) og da gikk virkningen ut til i 18.00 tiden så kveldsmat og stell ble forferdelig. Da var jeg alene. 

Anonymkode: 2d325...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han tar kun til morgon. Det er medikinet kapsler 20 kg som skal virke gjennom hele dagen. I helga fikk han den veldig tidlig (06.15) og da gikk virkningen ut til i 18.00 tiden så kveldsmat og stell ble forferdelig. Da var jeg alene. 

Anonymkode: 2d325...85f

Da ville jeg tatt en prat med legen. Min går også på medisin som i bunn og grunn skal virke hele dagen men den gjør jo ikke det. Vi trenger egentlig kun å ha effekt i skoletiden så for oss er det ikke noe problem . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 8-åringen med adhd. Løsningen på morgenen her er Barne-TV. Eneste som funker for å få rolig morgen her i huset før medisinen funker.

Anonymkode: 1a26e...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...