Gå til innhold

Er det helt urealistisk å få, og klare å betjene et boliglån på 1 500 000 når man har 370 000 i inntekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til sammenlikning: vi har 1 570 000 i lån Pr i dag, 25 år.boligens verdi er 3,3 mill. Ansiennitetslån, rente på 2,4%. Vi betaler 9900 i avdrag og renter i mnd. I tillegg kommer husleie (bor i borettslag). Om du har hus slipper du husleie, men har i tillegg husforsikring (ikke bare innbo slik man har i leilighet) og kommunale avgifter. 

Jeg syntes lånet hørtes mye ut i fht inntekt.

Anonymkode: fe6e5...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tett opp til 5x inntekt, som er maks av hva man får låne. Det skal mye til før banken innvilger så høyt lån i forhold til inntekt, særlig når du har såpass lav inntekt. Da skal du ha ingen barn, ingen gjeld fra før og en solid egenkapital ihvertfall

Anonymkode: 84e7e...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til sammenlikning: vi har 1 570 000 i lån Pr i dag, 25 år.boligens verdi er 3,3 mill. Ansiennitetslån, rente på 2,4%. Vi betaler 9900 i avdrag og renter i mnd. I tillegg kommer husleie (bor i borettslag). Om du har hus slipper du husleie, men har i tillegg husforsikring (ikke bare innbo slik man har i leilighet) og kommunale avgifter. 

Jeg syntes lånet hørtes mye ut i fht inntekt.

Anonymkode: fe6e5...aab

Det hørtes mye ut! Jeg er usikker på hvor høy rente jeg har nå, men betjener i hvertfall et lån som opprinnelig var på 1,9 mill (nå er det ca 1,6) over 25 år. Boligens verdi er ca 5 millioner. Jeg betaler 8900 per måned.

Anonymkode: 4702a...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke har barn og det er inntekt etter skatt tror jeg det kan gå.

Anonymkode: 6fbb1...da0

Ingen barn, det er inntekt før skatt

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kommer vel litt an på hva slags andre utgifter du har og om du har andre lån/annen gjeld.

Anonymkode: 227ab...4d6

Ca 70 000 i studielån. Har minimalt med andre utgifter og lavt forbtuk

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Til sammenlikning: vi har 1 570 000 i lån Pr i dag, 25 år.boligens verdi er 3,3 mill. Ansiennitetslån, rente på 2,4%. Vi betaler 9900 i avdrag og renter i mnd. I tillegg kommer husleie (bor i borettslag). Om du har hus slipper du husleie, men har i tillegg husforsikring (ikke bare innbo slik man har i leilighet) og kommunale avgifter. 

Jeg syntes lånet hørtes mye ut i fht inntekt.

Anonymkode: fe6e5...aab

Ou, var ikke det veldig høyt. Det pluss evt husleie blir for mye for meg.

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne har 500 000kr i året før skatt. Hun betjener 2,3 mill alene. Ingen barn. Hun betaler ca 11 000kr/mnd.

Anonymkode: 67571...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tett opp til 5x inntekt, som er maks av hva man får låne. Det skal mye til før banken innvilger så høyt lån i forhold til inntekt, særlig når du har såpass lav inntekt. Da skal du ha ingen barn, ingen gjeld fra før og en solid egenkapital ihvertfall

Anonymkode: 84e7e...599

Det er for tett opp til maksgrensen enn jeg ønsker, men ikke godt å få noe til lavere pris her jeg bor. Er heldig hvis jeg finner noe til den prisen. Ingen barn, litt studielån og egenkapital jobber jeg med.

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, DetYrer skrev:

Det tror jeg ikke. Vi har 420 000 NETTO og får ikke lån. Men vi har barn.

Barn trekker utrolig ned, men at man ikke får lån på 420 000 netto er bare trist. ille at det skal være så vanskelig

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Barn trekker utrolig ned, men at man ikke får lån på 420 000 netto er bare trist. ille at det skal være så vanskelig

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Det er jeg 100% enig i. Vi hadde fint klart å betjene et lån på 7000 - 10 000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blr jo gå helt fint. Du betaler rundt 6000 kr i mnd til lån, mye å gå på her. 

Anonymkode: fc347...15e

6000 i mnd vil jeg klare helt fint, mer og. Men å få godkjent lånet er vel værre kanskje

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen som kan stille som kausjonister, er det enklere å få lån. Hvordan bor du nå og hvor mye betaler/sparer du hver måned? Dette er nordisk og kan vise banken. Husk renta er på vei opp.

 

søster mi fikk lån «over evne» fordi ho viste til sparing, kontoutskrifter med lavt forbruk, budsjett og stålkontroll over egen økonomi osv. Ho har to barn. 

Anonymkode: c7fa8...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ca. 100000 mer i inntekt, har 100.000 i studielån og er alenemor til to barn, med de fradrag og tilskudd det medfører (fullt aleneforelderfradrag og en ekstra barnetrygd for den eldste som var mitt særkullsbarn, faren til yngste har det samme for henne). Jeg har 2 mill. i lån på ca. 5 mill. i verdier (leilighet og hytte). Det er helt på grensen, er faktisk overrasket over at banken godkjente det. Det er rammelån så jeg kan betale bare renter om det trengs (egentlig kan jeg betale ingenting, men det blir jo fryktelig dyrt i lengden). Jeg regner med at det er EK som var utslagsgivende. Jeg har vært heldig med noen boligsalg tidligere og hadde nesten ikke lån igjen på leiligheten da vi (jeg) kjøpte hytta. Planen er å leie ut via Airbnb el. når vi ikke bruker hytte/leilighet. Jeg makset ut lånebeløpet da jeg endret til rammelån, glad for det nå ettersom låneforskriftene kan endres ved nyttår.

Anonymkode: 0ed45...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen som kan stille som kausjonister, er det enklere å få lån. Hvordan bor du nå og hvor mye betaler/sparer du hver måned? Dette er nordisk og kan vise banken. Husk renta er på vei opp.

 

søster mi fikk lån «over evne» fordi ho viste til sparing, kontoutskrifter med lavt forbruk, budsjett og stålkontroll over egen økonomi osv. Ho har to barn. 

Anonymkode: c7fa8...f2e

Jeg har ingen kausjonister desverre. Har hatt rot i økonomien i åresvis, men har gjort en kjempejobb for å snu den. Har betalt mange tusen hver måned i gjeld, så jeg er vant til å leve av lite og kan tydelig vise det av kontoutskrifter.
Jeg tenker jeg må gjøre som søsteren din, jeg må vise de tydelig at jeg lever under sifo budsjettet uten problem.

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vel ca. 100000 mer i inntekt, har 100.000 i studielån og er alenemor til to barn, med de fradrag og tilskudd det medfører (fullt aleneforelderfradrag og en ekstra barnetrygd for den eldste som var mitt særkullsbarn, faren til yngste har det samme for henne). Jeg har 2 mill. i lån på ca. 5 mill. i verdier (leilighet og hytte). Det er helt på grensen, er faktisk overrasket over at banken godkjente det. Det er rammelån så jeg kan betale bare renter om det trengs (egentlig kan jeg betale ingenting, men det blir jo fryktelig dyrt i lengden). Jeg regner med at det er EK som var utslagsgivende. Jeg har vært heldig med noen boligsalg tidligere og hadde nesten ikke lån igjen på leiligheten da vi (jeg) kjøpte hytta. Planen er å leie ut via Airbnb el. når vi ikke bruker hytte/leilighet. Jeg makset ut lånebeløpet da jeg endret til rammelån, glad for det nå ettersom låneforskriftene kan endres ved nyttår.

Anonymkode: 0ed45...2b7

Hvordan endres de`?

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan søke om startlån?

Om du har såpass lav inntekt og ingen egenkapital vil bankene si nei, og det nei'et fra banken kan du bruke til å søke om startlån fra kommunen.

 

Anonymkode: 2277e...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan endres de`?

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

De snakker om å senke grensen fra 5 til 4,5 ganger inntekt, og fra 10 til 5 % lån som kan godkjennes utenom forskriftene. Det er jo ikke sikkert det går igjennom, men jeg ville nok prøvd å få ln før den tid for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 0ed45...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du kan søke om startlån?

Om du har såpass lav inntekt og ingen egenkapital vil bankene si nei, og det nei'et fra banken kan du bruke til å søke om startlån fra kommunen.

 

Anonymkode: 2277e...04c

Ja, jeg har tenkt på om det kanskje kan være en mulighet

Hi

Anonymkode: c2bc1...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det hørtes mye ut! Jeg er usikker på hvor høy rente jeg har nå, men betjener i hvertfall et lån som opprinnelig var på 1,9 mill (nå er det ca 1,6) over 25 år. Boligens verdi er ca 5 millioner. Jeg betaler 8900 per måned.

Anonymkode: 4702a...401

Ja, vi betaler mer enn vi må. Renten er god i fht andre banker, så vi vil betale mest mulig ned nå.

Anonymkode: fe6e5...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...