Gå til innhold

Kan man få pengestøtte om man må være med barnet sitt på skoletur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn/ungdom som har en sykdom som gir utfordringer når han skal overnatte borte over flere netter. 

Nå planlegges det en skoletur som vil gå over en uke. Da må en av oss foreldre være med, men turen koster ganske mange tusen, kanskje opp mot 7000. 

Er det noe sted man kan søke om støtte til noe slikt?

Anonymkode: 8a6e7...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn/ungdom som har en sykdom som gir utfordringer når han skal overnatte borte over flere netter. 

Nå planlegges det en skoletur som vil gå over en uke. Da må en av oss foreldre være med, men turen koster ganske mange tusen, kanskje opp mot 7000. 

Er det noe sted man kan søke om støtte til noe slikt?

Anonymkode: 8a6e7...5b2

Dugnad som alle andre! Begynn å legg av en hundrelapp eller to på en ny konto nå, være med på dugnader, spare over sikt.... Dette er noe alle må gjøre, og mange har dårlig råd.

Anonymkode: f048b...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har FAU midler de kan bidra med dersom noen trenger økonomisk støtte for å kunne delta på skoleturer. Her kan man snakke ned læreren som henvender seg anonymt på vegne av foreldrene til FAU

Anonymkode: f81d2...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en tur som arrangeres av skolen er det ganske strenge regler for tilrettelegging for barn med funksjonshemming. Jeg tror ikke dere kan kreve å få være med, men det skal lages en løsning som gjør det mulig for alle elevene å få utbytte av turen, eller så kan skolen i noen tilfeller lage eget opplegg for elever som ikke kan følge det vanlige opplegget.

Hvis turen arrangeres for klassen av foreldregruppa er det andre regler. Da regnes det mer som en vsnlig ferietur, men da må det vanligvis være med en del foreldre uansett.

Hør med skolen, nav og fastlegen om hvilke ordninger som finnes.

Anonymkode: b2950...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å jobbe med å gjøre ungdommen i stand til å ta vare på egen sykdom? Dersom sykdommen er slik at han ikke kan klare seg alene så kan det søkes om BPA (assistent som hjelper barnet i dagliglivet).

 

mange foreldre har vanskelig for å slippe kontrollen på barna, særlig om de har utfordringer. Men ungdom skal klare å lever livet uten mor/far ved siden i alle anledninger. 

 

Ellers må man delta på dugnader og spare opp. Dersom det her er snakk om hvitebussene til Polen, så pleier man å ha dugnader slik at de som vil kan jobbe inn hele beløpet for turen.

Anonymkode: 415db...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Ja vi gjør dugnader, og tror jeg med hånden på hjertet kan si at mannen og jeg gjør mer dugnad en veldig mange andre. 

Men det som er i dette tilfellet, er at dugnadspengene blir samlet i en pott og går til å dekke at alle ungdommer får være med.  Dvs at de som har dårlig råd får en mye større del av potten enn de med normal økonomi.  

Barnet mitt fungere fint og har absolutt ikke behov for noe tilrettelagt opplegg, men utfordringene hans er relativt nye og det tar tid å finne ut av dette selv. Vi skal nok fint slippe taket i den lille fingeren vi holder i, bare gutten selv blir trygg på sin nye situasjon. 

Jeg bare spurte om noen vet om en slik ordning.  

Anonymkode: 8a6e7...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen vår så er det klasseturer. Ett visst antall foreldre må være med, disse får dekt dette. Det går på alle som skal være med på turen. Det er også disse foreldrene som ordner med ulike dugnader, slik at de gjør mye. Ikke alle, men de fleste. 

Anonymkode: 90d1c...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 

Ja vi gjør dugnader, og tror jeg med hånden på hjertet kan si at mannen og jeg gjør mer dugnad en veldig mange andre. 

Men det som er i dette tilfellet, er at dugnadspengene blir samlet i en pott og går til å dekke at alle ungdommer får være med.  Dvs at de som har dårlig råd får en mye større del av potten enn de med normal økonomi.  

Barnet mitt fungere fint og har absolutt ikke behov for noe tilrettelagt opplegg, men utfordringene hans er relativt nye og det tar tid å finne ut av dette selv. Vi skal nok fint slippe taket i den lille fingeren vi holder i, bare gutten selv blir trygg på sin nye situasjon. 

Jeg bare spurte om noen vet om en slik ordning.  

Anonymkode: 8a6e7...5b2

Men får ikke de foreldrene som skal være med dekket noe av turen da? Min svigerinne har akkurat vært med på klassetur med sin datter, og fikk dekket endel siden de hadde fått inn så mye penger gjennom dugnader og salg. Men det blir kanskje annerledes hvis du kan følge ditt barn. Skal de andre foreldrene betale alt selv?

Anonymkode: a0936...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet har en diagnose er dere kanskje medlemmer av et forbund knyttet opp til diagnosen? Kan være lurt å henvende seg dit for å høre hvilke rettigheter man har.

Anonymkode: 12eb6...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen vår har skolen dekket billettene til foreldre som må vere med barna pga medisinske tilstander, om klassen ikke klarer å dekke alt med dugnad. De gjør det fordi det er mye dyrere å måtte sende en ekstra lærer. Og alle elevene skal ha mulighet til å være med. Det er lovpålagt. På samme måte har skolen dekket billetter til alle om ikke dugnad og frivillig foreldrebetaling dekker alt. 

Anonymkode: e3eee...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen leide inn meg som assistent til ett barn med diagnose. Da slipper evt lærere og andre foreldre å måtte hjelpe til på kun ett barn når de skal være der for alle.

Anonymkode: e1adb...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...