Gå til innhold

Jeg trodde det var skadelig å bruke brukte sko til barna sine


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har det falt dere inn at alle ikke kan kjøpe nye sko ? Hva tror du er best av et par eccosko brukt 5 ganger og et par for små sko som brukes på andre sesongen ! Vil tro de fleste kjøper pent brukte sko. Alle disse fjonge mødrene har gjerne 10 par sko til poden i en størrelse. Så klart de kan brukes igjen. Utgåtte sko brukt mer enn en halv sesong blir noe annet 

Anonymkode: 559c7...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Brukte sko er bedre enn ingen sko!

Jeg har fire barn og kjøper nye hovedsko til ungene hver sesong, men arvede sko er helt greit som ekstrasko. Det er også helt greit å arve sko som ikke brukes så mye, som skisko, pensko osv.

Regner med mange gjør på samme måte selv om de har bare et barn, de kjøper nye hovedsko men det er veldig greit å ha et par ekstra som du kan bytte på med om ungen blir våt inni skoa, hovedskoene må vaskes e.l.

Anonymkode: 6fd44...e79

Ja, dette gjør jeg og. Ho minste arver pent brukt sko, men kjøper også nye. Ho eldste kjøper jeg nesten bare nye sko til. Men det er fordi det er vanskelig å få pent brukte sko i hennes str. 

Anonymkode: a6bb1...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den artikkelen for en stund siden, men klarer ikke å finne den igjen. Men jeg fant følgende:

Journalist og småbarnsfar Sverre Lilleeng på P1 bestemte seg for å undersøke denne saken litt nærmere.

Han oppsøkte St Olavs Hospital og overlege i barne-ortopedi Suki Liyanarachi – som til daglig jobber med barneføtter og barnehofter. Og denne legen kunne noe overraskende fortelle at det ikke finnes noen studier som viser at man får slitasjeskader av å gå i feil sko. Ingen.

Dr Liyanarachi hadde faktisk tre barn selv, som arvet sko over en lav sko. (Beklager ) Også lenge skoene hadde en fin fasong og fungerte som de opprinnelig var designet, så han ingen som helst grunn til at ikke skoene skulle få delta i arvekarusellen.

Og dette er jo rimelig langt unna skobransjens skrekkscenario som har fått herje fritt i mange herrens år.

Unntaket er dersom barnet som har brukt skoen har en skjev fot, og brukt den lenge slik at skoen har blitt skjev – for da har ikke skoen lenger sin opprinnelige passform. Men det vil jeg anta er ganske lett å oppdage, selv for et utrent øye.

En annen ting som ble påpekt er at nå skifter vi sko oftere enn tidligere, når jeg var liten  så hadde jeg 1 par vintersko og 1 par sommersko, og disse ble brukt til de var utslitt. 

Anonymkode: 08b55...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du skal ta til deg ordene fra fysioterapeuter og ortopeder om at (jevnt slitte) brukte sko er helt ok. Mye bedre for miljøet også. Skoselgeten har egeninteresse. Han vil selge sko og tjene penger. Hør heller på eksperter. 

Anonymkode: dcae5...94f

Barn vokser så fort at de ikke rekker å slite ut sko. Kjøp brukt med god samvittighet!👍

Anonymkode: efed9...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tenke selv og bruke fornuften i stedet for å lytte til alskens eksperter? Det er ikke vanskelig å se når sko er *for* slitt, og dessuten vokser unger utrolig fort. Unger nå til dags har mange ulike par, og norsk vær gjør at de stadig bytter mellom sandaler, joggesko, goretex, støvler, docboots, innesko, you name it.

Ungene våre er faen meg like godt utstyrt som skilandslaget. Hvis du tror at noen måneder i brukte sko utgjør noen forskjell for et barn, bør du utvide horisonten din litt.

Anonymkode: 9a914...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke vi som er født på 70 tallet ikke har skader etter arvesko...? Vokst opp i storfamilie og vi arvet sko etter hverandre, var helt vanlig da, årene før og noe på 80 tallet... Hysteri

Anonymkode: d2041...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 8.44, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg tror de kjøper (godt) brukte sko som hovedsko. Årsaken skal jeg ikke spekulere i, men det er endel mennesker der ute som aller helst ikke vil bruke penger på barna sine. 

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Hvis du selv etter du fikk barn plutselig fikk så dårlig økonomi at du hadde valget mellom å kjøpe nye sko eller mat til barna - hadde du da valgt nye sko?

Tror det er viktig for en del å få opp øynene - det er folk som har så dårlig råd i Norge i dag! Folk kan bli syke, andre ting kan skje. Det trenger ikke være selvforskyldt heller (i motsetning til hva en del tror).

Og når det gjelder brukte sko, så er det som andre sier - lytt heller til fagfolk enn til skoselgere.

Anonymkode: d3969...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadelig og skadelig. Hvor mange tror dere det var på 50- 60-tallet som ikke arvet sko etter sine storesøsken? Ser ingen tegn til at hele foreldregenerasjonen har ødelagte føtter. Fysioterapeuter har dessuten avkreftet at det er skadelig å arve sko. Jeg kjøper stort sett nye sko til mine, men det er fordi jeg har god råd. Hvis jeg hadde dårligere råd tror jeg at jeg hadde prioritert god og variert mat til ungene og fritidsaktiviteter fremfor nye sko, altså. Også av helsemessige grunner. 

Anonymkode: 8c86b...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke vi som er født på 70 tallet ikke har skader etter arvesko...? Vokst opp i storfamilie og vi arvet sko etter hverandre, var helt vanlig da, årene før og noe på 80 tallet... Hysteri

Anonymkode: d2041...40d

Det kan vel hende det er mange som har? Mange som har ryggproblemer man ikke vet årsaken til f.eks. Noen av dem kunne kanskje vært friskere hvis de hadde hatt bedre sko, for alt vi vet?

Anonymkode: 222eb...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan vel hende det er mange som har? Mange som har ryggproblemer man ikke vet årsaken til f.eks. Noen av dem kunne kanskje vært friskere hvis de hadde hatt bedre sko, for alt vi vet?

Anonymkode: 222eb...20b

Tull og vas

Anonymkode: d2041...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan vel hende det er mange som har? Mange som har ryggproblemer man ikke vet årsaken til f.eks. Noen av dem kunne kanskje vært friskere hvis de hadde hatt bedre sko, for alt vi vet?

Anonymkode: 222eb...20b

Men vi vet jo? Fagfolk sier at det ikke er skadelig, så det vet ‘vi’ faktisk. 

Anonymkode: 4756b...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...