Gå til innhold

Jeg trodde det var skadelig å bruke brukte sko til barna sine


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det selges, og kjøpes, brukte sko... Vel, over en lav sko! 

Tenker da til barn.

Man leser jo at det ikke er bra, og med slikt onlinesalg så får man ikke undersøkt hvor brukt skoene er, man får ikke undersøkt sålen. Det forundrer meg at folk holder på på den måten? 

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det delvis skyldes at en del ikke vet at sko ikke skal gjenbrukes av andre, delvis at noen ikke tror på det ("De har brukt brukte sko før og er helt fin, altså"!) og delvisav økonomiske årsaker. Med tanke på miljøet er gjenbruk supert, men ikke av sko. Eller madrasser til babyer.

Anonymkode: 9466c...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innslag om dette på tv, husker desverre ikke hvilket program. Barnelegen og fysioterapeuten ga tommel opp for arving, den som stod hardnakket på at det ikke var bra var skoselgeren. Hun kunne ikke vise til noe evidens som støttet dette, man alle visste jo at...

Tenjer man må undersøke selv, og ikke ta alt man hører for god fisk. Personlig lar jeg ungene arve sko, så lenge de ikke er veldig slitte.

Anonymkode: c2790...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte sko er bedre enn ingen sko!

Jeg har fire barn og kjøper nye hovedsko til ungene hver sesong, men arvede sko er helt greit som ekstrasko. Det er også helt greit å arve sko som ikke brukes så mye, som skisko, pensko osv.

Regner med mange gjør på samme måte selv om de har bare et barn, de kjøper nye hovedsko men det er veldig greit å ha et par ekstra som du kan bytte på med om ungen blir våt inni skoa, hovedskoene må vaskes e.l.

Anonymkode: 6fd44...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så innslag om dette på tv, husker desverre ikke hvilket program. Barnelegen og fysioterapeuten ga tommel opp for arving, den som stod hardnakket på at det ikke var bra var skoselgeren. Hun kunne ikke vise til noe evidens som støttet dette, man alle visste jo at...

Tenjer man må undersøke selv, og ikke ta alt man hører for god fisk. Personlig lar jeg ungene arve sko, så lenge de ikke er veldig slitte.

Anonymkode: c2790...ba5

Men poenget er jo at det får du ikke undersøkt!

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Brukte sko er bedre enn ingen sko!

Jeg har fire barn og kjøper nye hovedsko til ungene hver sesong, men arvede sko er helt greit som ekstrasko. Det er også helt greit å arve sko som ikke brukes så mye, som skisko, pensko osv.

Regner med mange gjør på samme måte selv om de har bare et barn, de kjøper nye hovedsko men det er veldig greit å ha et par ekstra som du kan bytte på med om ungen blir våt inni skoa, hovedskoene må vaskes e.l.

Anonymkode: 6fd44...e79

Nei. Jeg tror de kjøper (godt) brukte sko som hovedsko. Årsaken skal jeg ikke spekulere i, men det er endel mennesker der ute som aller helst ikke vil bruke penger på barna sine. 

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men poenget er jo at det får du ikke undersøkt!

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Men det er billigere å kjøpe et par brukte sko og en løs såle enn helt nye sko. Vil tro mange kjøper et par ullsåler og legger i skoene uansett og da spiller det ingen rolle om forrige eier har tråkket ned sålen litt i skoene, du legger uansett i en ny.

Anonymkode: 6fd44...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men poenget er jo at det får du ikke undersøkt!

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Nei, men man kan ta et valg mtp hvem man lytter til og hvordan de underbygger rådene sine. 

Jeg sier ikke hva du skal velge, men forteller hva jeg har valgt.

Anonymkode: c2790...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var jo på TV om at fysioterapeuter sa det gikk fint med arvede sko så lenge det ikke er gått skjevt o.l. Dette kan du se under sålen om mønsteret er slitt noen steder. 

Er skobutikker som hevder at man ikke skal arve sko.. 

Anonymkode: 61e56...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg tror de kjøper (godt) brukte sko som hovedsko. Årsaken skal jeg ikke spekulere i, men det er endel mennesker der ute som aller helst ikke vil bruke penger på barna sine. 

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Snakk om å ilegge folk negative egenskaper. Hvor bor du, hvor folk et så kjipe mot barna sine?

Anonymkode: dcae5...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har link til forsking som støtter at det er så skadelig å arve sko, eller er det bare en myte? Jeg har aldri sett dokumentasjon på at det er skadelig, jeg har derimot hørt flere fysioterapauter som har sagt at vanlig brukte (ikke utslitte) sko er helt greit å arve. 

Anonymkode: 4756b...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko som er godt brukt hvor foten har satt sitt preg og form på sålen er ikke noe å arve, men mange sko kan fint arves uten problem. F.eks sparte jeg på overgangssko/vintersko fra eldste str 21-25 som yngste arvet. De var jo nærmest som nye, en liten 1-1,5 åring går ikke mange skritt ute i snøen, og når kroppen ikke veier mer enn 10 kg så blir ikke sålen preget av det. Har også latt minste arve pensko, støvletter som har blitt brukt et fåtall ganger til pent, sandaler som ble brukt en uke på sydentur osv. 

Anonymkode: 2b370...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så innslag om dette på tv, husker desverre ikke hvilket program. Barnelegen og fysioterapeuten ga tommel opp for arving, den som stod hardnakket på at det ikke var bra var skoselgeren. Hun kunne ikke vise til noe evidens som støttet dette, man alle visste jo at...

Tenjer man må undersøke selv, og ikke ta alt man hører for god fisk. Personlig lar jeg ungene arve sko, så lenge de ikke er veldig slitte.

Anonymkode: c2790...ba5

Dette!

Ja, hvis skoene er veldig nedgåtte, sånn at den nye eieren presses inn i ei unaturlig fotstilling, så skal de ikke brukes av andre. Men de fleste barnesko er ikke nedslitte, de er fravokste. Og er dermed brukt i bare få måneder. Kanskje bare uker.

Anonymkode: b7844...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedsko kjøper jeg ny til barna hvert år - og de blir som regel ganske utslitte i løpet av sesongen! Men finsko, reservesko, tøfler osv har jeg kjøot/arvet brukt. 

Det er greit at hovedskoene som er i bruk hver dag er i ok stand og passer skikkelig. Finsko som er på en ettermiddag pr måned og aldri rekker å bli slitt ut er det ikke så farlig med. Tenker jeg.

Anonymkode: 90af0...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er billigere å kjøpe et par brukte sko og en løs såle enn helt nye sko. Vil tro mange kjøper et par ullsåler og legger i skoene uansett og da spiller det ingen rolle om forrige eier har tråkket ned sålen litt i skoene, du legger uansett i en ny.

Anonymkode: 6fd44...e79

Nye tynne såler kan ikke utrette mirakeler altså

Anonymkode: bb661...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en økonomisk krise nå og kjøper brukte sko. Jeg vil ellers ikke ha råd til sko. Bedre med brukte sko enn ingen sko.

Anonymkode: 704d4...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i en økonomisk krise nå og kjøper brukte sko. Jeg vil ellers ikke ha råd til sko. Bedre med brukte sko enn ingen sko.

Anonymkode: 704d4...c90

Jeg synes du skal ta til deg ordene fra fysioterapeuter og ortopeder om at (jevnt slitte) brukte sko er helt ok. Mye bedre for miljøet også. Skoselgeten har egeninteresse. Han vil selge sko og tjene penger. Hør heller på eksperter. 

Anonymkode: dcae5...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du skal ta til deg ordene fra fysioterapeuter og ortopeder om at (jevnt slitte) brukte sko er helt ok. Mye bedre for miljøet også. Skoselgeten har egeninteresse. Han vil selge sko og tjene penger. Hør heller på eksperter. 

Anonymkode: dcae5...94f

Jeg la it annonse på Facebook i går om hva jeg trenger av vintertøy og da inkluderte det sko. Barna får sko og jeg kan fortsatt sette mat på bordet. Sånn er det nå. Har arvet en masse håndball og fotballsko også og synes det er topp og lar andre arve etter oss igjen.

Anonymkode: 704d4...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler brukt ofte og handler aldri tydelig slitte og stygge sko. Har handlet flere par dyre Viking til 5 % av nypris, som er som nye, både over og under. Samme med selskapssko. Er lov å bruke hue. Tenker litt bukken til havresekken når forhandlere sier man må ha nytt. Det samme skjedde med solkrem for noen år siden og det er også motbevist.

Endret av prekæs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper av og til sko som er lite brukt. Kjøper kun av de som bor så nær at jeg kan hente, så ser jeg jo om de har snakket sant eller om skoene er slitt. Har også fått med noen sko i klespakker som har vært mer brukt, men de duger som reservesko. Sko som brukes lite, som pensko og skisko kjøper jeg alltid brukt.

Sko som blir fravokst før de er noe særlig brukt her gir jeg bort, da jeg tenker at de som vil ha brukte sko har dårlig råd (som meg). Det er alltid noen som vil ha dem.

Anonymkode: 222eb...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å ilegge folk negative egenskaper. Hvor bor du, hvor folk et så kjipe mot barna sine?

Anonymkode: dcae5...94f

Follo. 

Anonymkode: 2e0bc...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører man på skoselgere om brukte sko, så vil barna først få misformede føtter før de faller av!

Fysioterapeuter derimot, de ser ikke problemet med dette. 

Jeg har forresten fått tydelig beskjed fra både fysioterapeut og ortoped om at barn IKKE bør bruke tøfler med såle eller sandaler inne. Det beste er sokkelest eller myk tøffel. Skoselgere hevder hardnakket at barn bør bruke tøfler med demping inne. 

Bukken og havresekken indeed

Anonymkode: 560da...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonym bruker said:

Det selges, og kjøpes, brukte sko... Vel, over en lav sko! 

Tenker da til barn.

Man leser jo at det ikke er bra, og med slikt onlinesalg så får man ikke undersøkt hvor brukt skoene er, man får ikke undersøkt sålen. Det forundrer meg at folk holder på på den måten? 

Anonymkode: 2e0bc...ce6

jeg kjøper hvis de er veldig lite brukt som et par ganger, ser jeg de er slitte eller har skader så nei, går helt fint og bruke sko som er brukt hvis de er lite brukt

Anonymkode: bf6a3...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...