Gå til innhold

Hva mener MDG om mar på skolen og lekser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Klarer bare ikke forstå at det er så sykt viktig å sleppe lekser!! Det konmer til å bli en stor andel barn som ikke klarer lese før de når 3-4 trinn. Det er jo det viktigaste at foreldre og drar lasset på dette, nytte ikke klage på lærer viss DITT barn sliter med læring når du ikke en gang gidder å følge opp . Er ikke barna og skolegang superviktig??? De skal også vokse opp og få seg en jobb

Anonymkode: c5ebd...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer bare ikke forstå at det er så sykt viktig å sleppe lekser!! Det konmer til å bli en stor andel barn som ikke klarer lese før de når 3-4 trinn. Det er jo det viktigaste at foreldre og drar lasset på dette, nytte ikke klage på lærer viss DITT barn sliter med læring når du ikke en gang gidder å følge opp . Er ikke barna og skolegang superviktig??? De skal også vokse opp og få seg en jobb

Anonymkode: c5ebd...e36

Hi skriver ikke om hun er for eller mot lekser. Men hvorfor fortsette med lekser når forskning ikke viser effekt? Hvorfor ikke la barna være barn når de kommer hjem fra skolen? Forskning viser i alle fall at fysisk aktivitet er viktig både for helse og kognitiv utvikling. Så kan man lese på sengen, først for barnet, deretter sammen og etterhvert som de starter på skolen leser barnet selv. 

Anonymkode: 7247e...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi skriver ikke om hun er for eller mot lekser. Men hvorfor fortsette med lekser når forskning ikke viser effekt? Hvorfor ikke la barna være barn når de kommer hjem fra skolen? Forskning viser i alle fall at fysisk aktivitet er viktig både for helse og kognitiv utvikling. Så kan man lese på sengen, først for barnet, deretter sammen og etterhvert som de starter på skolen leser barnet selv. 

Anonymkode: 7247e...244

Barna være barn? Sitte med nesa i hver sin telefon, ipad eller pc mener du vel

Anonymkode: 35f7d...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barna være barn? Sitte med nesa i hver sin telefon, ipad eller pc mener du vel

Anonymkode: 35f7d...2bd

Barn lærer av foreldrene sine.

Anonymkode: 9d545...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi skriver ikke om hun er for eller mot lekser. Men hvorfor fortsette med lekser når forskning ikke viser effekt? Hvorfor ikke la barna være barn når de kommer hjem fra skolen? Forskning viser i alle fall at fysisk aktivitet er viktig både for helse og kognitiv utvikling. Så kan man lese på sengen, først for barnet, deretter sammen og etterhvert som de starter på skolen leser barnet selv. 

Anonymkode: 7247e...244

Oi, så du tror virkelig at alle barn vil lese hjemme om det ikke er pålagt med lekser? Så naiv går det vel ikke an å være.

og hvem har sagt at man ikke kan være fysisk aktiv selv om man har lekser? Utgjør 30 min hver dag så mye at det barna ikke kan være aktive?

Anonymkode: 16b40...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna være barn? Sitte med nesa i hver sin telefon, ipad eller pc mener du vel

Anonymkode: 35f7d...2bd

Hvis det er det barna dine driver med er jeg enig i at lekser kanskje er bedre. 

Anonymkode: 7247e...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, så du tror virkelig at alle barn vil lese hjemme om det ikke er pålagt med lekser? Så naiv går det vel ikke an å være.

og hvem har sagt at man ikke kan være fysisk aktiv selv om man har lekser? Utgjør 30 min hver dag så mye at det barna ikke kan være aktive?

Anonymkode: 16b40...fd2

Familier er ulike. Vi har lest for barna hver kveld fra de var helt små. Slik har jeg inntrykk av at mange andre også gjør. Jeg leser fortsatt for niåringen, selv om han også leser selv. Vi har vært gjennom flere gamle klassikere og nyere bøker. Vi koser oss med historiene, og de gir rom for ettertanke og fine samtaler. 

Hvis man ikke leser for barna, og drar inn læring på andre områder i hverdagen selv, er jeg enig i at lekser kan være bra (gitt at de er gjennomtenkte og ikke overveldende, og at EE er satt sammen på en måte som vekker nysgjerrighet og gir mestring).

Anonymkode: 7247e...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi skriver ikke om hun er for eller mot lekser. Men hvorfor fortsette med lekser når forskning ikke viser effekt? Hvorfor ikke la barna være barn når de kommer hjem fra skolen? Forskning viser i alle fall at fysisk aktivitet er viktig både for helse og kognitiv utvikling. Så kan man lese på sengen, først for barnet, deretter sammen og etterhvert som de starter på skolen leser barnet selv. 

Anonymkode: 7247e...244

Kan si at jeg vet om en hel del foreldre som IKKE lese med barna, ikke kjøper/låner bøker eller gjør lesing interessant for barna.

Hordan tror du det vil gå med desse barna. Lekser gjør livet til barna mer strukturert, og at foreldre vet hva barna lærer.

De fleste som vil kutte ut lekser, er foreldre som gjerne ikke bryr seg, har kort utdannelse seg og jeg vet om flere som er uføretrygdet som og ønsker leksefri for alt det er verd.

Hva sier dette om samfunnet vårt??

Anonymkode: c5ebd...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan si at jeg vet om en hel del foreldre som IKKE lese med barna, ikke kjøper/låner bøker eller gjør lesing interessant for barna.

Hordan tror du det vil gå med desse barna. Lekser gjør livet til barna mer strukturert, og at foreldre vet hva barna lærer.

De fleste som vil kutte ut lekser, er foreldre som gjerne ikke bryr seg, har kort utdannelse seg og jeg vet om flere som er uføretrygdet som og ønsker leksefri for alt det er verd.

Hva sier dette om samfunnet vårt??

Anonymkode: c5ebd...e36

Så de som har kort utdannelse og de som har yføretrygd bryr seg ikke?

Anonymkode: 35f7d...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan si at jeg vet om en hel del foreldre som IKKE lese med barna, ikke kjøper/låner bøker eller gjør lesing interessant for barna.

Hordan tror du det vil gå med desse barna. Lekser gjør livet til barna mer strukturert, og at foreldre vet hva barna lærer.

De fleste som vil kutte ut lekser, er foreldre som gjerne ikke bryr seg, har kort utdannelse seg og jeg vet om flere som er uføretrygdet som og ønsker leksefri for alt det er verd.

Hva sier dette om samfunnet vårt??

Anonymkode: c5ebd...e36

Hvor har du disse tallene fra? Min erfaring er stikk motsatt, men jeg har ikke sett statistikk på dette, så det kan selvfølgelig være tilfeldig. Kan du linke til din statistikk? Jeg kjenner ikke så mange professorer i didaktikk, men de jeg kjenner er mot, eller sterkt skeptiske til, lekser. Jeg et selv oppvokst med en foreldre som var lærere, og min far underviste i tillegg i didaktikk ved universitetet. En av mine foreldres hjertesaker var å kutte lekser. Jeg jobber selv ved universitetet. Annet fakultet, men høyt utdannede mennesker. Også der er skepsisen til lekser (i alle fall slik de gis i dag) stor. 

Anonymkode: 7247e...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor har du disse tallene fra? Min erfaring er stikk motsatt, men jeg har ikke sett statistikk på dette, så det kan selvfølgelig være tilfeldig. Kan du linke til din statistikk? Jeg kjenner ikke så mange professorer i didaktikk, men de jeg kjenner er mot, eller sterkt skeptiske til, lekser. Jeg et selv oppvokst med en foreldre som var lærere, og min far underviste i tillegg i didaktikk ved universitetet. En av mine foreldres hjertesaker var å kutte lekser. Jeg jobber selv ved universitetet. Annet fakultet, men høyt utdannede mennesker. Også der er skepsisen til lekser (i alle fall slik de gis i dag) stor. 

Anonymkode: 7247e...244

Beklager dårlig skriving. Sitter og humper på bussen til jobb. Skal selvfølgelig være to foreldre, ikke en. 

Anonymkode: 7247e...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan si at jeg vet om en hel del foreldre som IKKE lese med barna, ikke kjøper/låner bøker eller gjør lesing interessant for barna.

Hordan tror du det vil gå med desse barna. Lekser gjør livet til barna mer strukturert, og at foreldre vet hva barna lærer.

De fleste som vil kutte ut lekser, er foreldre som gjerne ikke bryr seg, har kort utdannelse seg og jeg vet om flere som er uføretrygdet som og ønsker leksefri for alt det er verd.

Hva sier dette om samfunnet vårt??

Anonymkode: c5ebd...e36

Tja, de fleste jeg kjenner som vil kutte lekser har høy utdanning og er i jobb, inkludert min svigerinne og meg selv. Hun er psykolog og jobber med barn, jeg er jobber som lærer (har 8 års høyere utdanning). Det er nettopp fordi vi bryr oss om barna våre, og barn og unge generelt, at vi er for en leksefri skole. Begge har lest mye forskning rundt dette og begge har erfaring selv. 

Anonymkode: 907ad...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke barn har vondt av lekser, her i kommunen vet jeg at de ønsker lekser,men at barna ikke skal sitte timevis som enkelte gjør

Anonymkode: d5bcd...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at leselekse kan man ha, er matte vi sliter med, da de lærer det annerledes enn vi gjorde, står til tider litt fast og dette er på mellomtrinnet. Mye de gjør er så tungvint.

Anonymkode: 0afef...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 6.50, Anonym bruker skrev:

Klarer bare ikke forstå at det er så sykt viktig å sleppe lekser!! Det konmer til å bli en stor andel barn som ikke klarer lese før de når 3-4 trinn. Det er jo det viktigaste at foreldre og drar lasset på dette, nytte ikke klage på lærer viss DITT barn sliter med læring når du ikke en gang gidder å følge opp . Er ikke barna og skolegang superviktig??? De skal også vokse opp og få seg en jobb

Anonymkode: c5ebd...e36

Jeg syntes dette med lekser begynner å bli ille. Her sitter 7 klassing rundt 2-3 timer med lekser hver kveld, noe av stoffet har de ikke gått igjenno på skolen engang, og på foreldremøte forklarte skolen at de forventet at foreldrene hjalp til med læring hjemme. Da vil jeg heller ha en time lengre skole, og ingen lekser.

Anonymkode: 74ac0...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes dette med lekser begynner å bli ille. Her sitter 7 klassing rundt 2-3 timer med lekser hver kveld, noe av stoffet har de ikke gått igjenno på skolen engang, og på foreldremøte forklarte skolen at de forventet at foreldrene hjalp til med læring hjemme. Da vil jeg heller ha en time lengre skole, og ingen lekser.

Anonymkode: 74ac0...241

Min erfaring er at det er veldig stor forskjell på lærerne...

Min 10.klassing har knapt lekser, for han har lærere som er imot lekser. Det eneste han får er å gjøre ferdig ting de har begynt på på skolen, og siden han er ganske rask og effektiv på skolen er det sjelden noe igjen å gjøre hjemme. Hittil dette skoleåret har han ikke hatt lekser. Lærerne legger opp undervisningen uten lekser, f.eks kan de i historie begynne timen med å få 10-15 minutter til å lese gjennom kapittelet, også går læreren gjennom og har diskusjoner osv siste halvtimen. Ingen lesesekse hjemme... De leser til prøvene, det er alt. Matte har de stort sett i dobbelttimer, første time til undervisning, andre time til oppgaver.

5.klassingen har lærere som mener at de max skal sitte 30 minutter hver dag. De har gjerne en timer på og jobber ganske effektivt i 30 minutter for de vet at når de 30 minuttene har gått er de ferdig, så langt de har kommet på den tiden er så mye lekser de har den dagen.

Men 7.klassingen har lærere som gir mye lekser, hun kan sitte lenge. Det er så tårene renner mange ganger når hun har oppgave på oppgave i f.eks matte og regner stykke etter stykke hjemme og føler hun aldri blir ferdig.

Så min erfaring er at mye er opp til lærerne når det kommer til lekser, noen er heldige, andre mindre heldige med hvordan læreren tenker om lekser.

Anonymkode: b7666...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Derfor er det lurt å prøve ut leksefri skole»

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/09/07/Lekser-eller-ikke-lekser-det-er-et-spørsmål-19866267.ece

Fra forskningen til dennew zealandske skoleforskeren John Hattie, vet vi at lekser kommer på 94. plass over tiltak som har effekt på elevens læring. Annen forskning viser også at lekser brukt som generelt virkemiddel ikke virker (se f.eks. H. Coopers sammenfatninger av forskning om lekser fra 1989 og 2006). For at lekser skal ha positiv effekt må de tilpasses elevene på samme måte som i ordinær undervisning. Forskning fra Norge viser videre at jenter på 4. trinn kan ha godt utbytte av lekser i matematikk og naturfag, mens de har negativ effekt på gutters læring i de samme fagene, jf. Falch og Rønnings studie fra 2012 av lekser i realfagene i OECD-landene. Elever som kommer fra hjem med mange bokhyller har større utbytte av lekser enn elever som kommer fra hjem uten bokhyller, sier den samme studien. Digital lesing har ikke endret på dette fenomenet. Lekser virker i liten grad å være utjevnende.

Anonymkode: 7247e...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Derfor er det lurt å prøve ut leksefri skole»

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/09/07/Lekser-eller-ikke-lekser-det-er-et-spørsmål-19866267.ece

Fra forskningen til dennew zealandske skoleforskeren John Hattie, vet vi at lekser kommer på 94. plass over tiltak som har effekt på elevens læring. Annen forskning viser også at lekser brukt som generelt virkemiddel ikke virker (se f.eks. H. Coopers sammenfatninger av forskning om lekser fra 1989 og 2006). For at lekser skal ha positiv effekt må de tilpasses elevene på samme måte som i ordinær undervisning. Forskning fra Norge viser videre at jenter på 4. trinn kan ha godt utbytte av lekser i matematikk og naturfag, mens de har negativ effekt på gutters læring i de samme fagene, jf. Falch og Rønnings studie fra 2012 av lekser i realfagene i OECD-landene. Elever som kommer fra hjem med mange bokhyller har større utbytte av lekser enn elever som kommer fra hjem uten bokhyller, sier den samme studien. Digital lesing har ikke endret på dette fenomenet. Lekser virker i liten grad å være utjevnende.

Anonymkode: 7247e...244

Ja, la endelig de som ikke funker sette premissene for alle andre.

Anonymkode: 56338...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at leselekse kan man ha, er matte vi sliter med, da de lærer det annerledes enn vi gjorde, står til tider litt fast og dette er på mellomtrinnet. Mye de gjør er så tungvint.

Anonymkode: 0afef...a35

Hvilke lekser som er enkle og hvilke det er vanskelig å hjelpe barna med varierer. For meg er det nesten uforstålig at noen kan ha problemer med å hjelpe ungene med barneskole matte, eller for så vidt at noen barn skal trenge hjelp til det. Her var drt leseleksene som var et mareritt.

Jeg synes ikke det bør gis lekser der det forventes at foreldrene skal hjelpe barna. Det er greit at de får lekser for å repetere det de har lært, men det bør være mengdetrening der det ikke er nødvendig at foreldrene gjør mer enn å legge til rette for at barna faktisk gjør lekser. Det skal ikke være nødvendig at foreldrene forklarer noe.

Når barna blir større synes jeg også det er greit at barna får noen større prosjekter å jobbe med hjemme innimellom, men det skal også være elevens prosjekt, ikke foreldrenes.

 

Anonymkode: ab20f...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...