Gå til innhold

Er dette for mye å "forlange? Lærling og penger.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen er lærling. 

Jeg har sagt at så lenge han bor hjemme,og det kan han så klart gjøre så lenge han ønsker.  Men hvertfall,så lenge han bor hjemme har jeg sagt han må spare halve lønnen på BSU konto. 

Jeg tenker også at han kan kjøpe det han trenger av klær selv. Blir det for mye tenker dere? Han bryr seg svært lite om klær,men trenger jo litt innimellom. 

Hva bruker deres lærlinger lønnen på?

Anonymkode: 3ac7a...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvordan skal han ellers bli voksen? 

Foreldre som ikke stiller krav til at barna skal få et forhold til pengeforbruk gjør de en bjørnetjeneste. 

Selv bodde jeg for meg selv på lærling lønn, og lærte den harde veien. Men jeg så venner av meg som bodde hjemme med full tilrettelegging fra foreldrene, de slet når de plutselig ble kastet ut i "virkeligheten". 

Selv ville jeg også ha krevd "husleie" i form av sparing, og at de skal forvalte pengene selv på alt annet. Jeg ville betalt for kost og losji, men vist de matbudsjettet og andre regninger pengene mine går til. 

 

Anonymkode: a54d7...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg er enig med deg. Nå tar det mye penger. Tidligere kostet alt dette mange ganger billigere. Jeg leter etter forskjellige måter å få ekstra inntekter for å dekke alle mine behov. Hvis du kjenner til de velprøvde metodene for å få penger - del gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler halve i kost og losji, jeg forventer at det også spares et par tusen.

Anonymkode: 243ef...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve lønna på BSU er vel ikke så lett å få til. Det vel et tak på 25.000 kr i året på BSU. Vår lærling sparer maxbeløp på BSU og et fast beløp på "høyrentekonto" som skal gå til fremtidige utgifter, enten det er til bolig, bil eller andre ting som det kan være behov for. Så lenge hun gjør det, trenger hun ikke å betale for seg hjemme. Men hun lager middag en dag i uka som hun handler inn til og betaler sitt eget forbruk selvfølgelig. 

Anonymkode: a02b9...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Synes det er veldig smart av deg å sette slike krav. Det er maksgrense på hvor mye man kan spare på BSU konto iløpet av et år, men resten kan jo settes på en sparekonto. 
 

Mine foreldre satte slike krav til meg når jeg tok friår etter VGS for å jobbe. Dette resulterte i at jeg hadde mulighet til å kjøpe egen leilighet fremfor å leie når jeg skulle studere, og deretter kunne kjøpe hus etter endt studie.
 

Idag er jeg ekstremt takknemlig for at de ikke lot meg «sløse» bort pengene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...