Gå til innhold

Jeg ønsker å bli dagmamma: Hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli dagmamma, men er usikker på hvordan jeg går frem..

Er det slik at jeg må opprette et enkeltmannsforetak? Evt et AS? Og er det da mye som må "loggføres" osv ift selvangivelse, eller andre ting? 
Jeg har prøvd å lese meg opp litt rundt dette, men blei ikke helt klok. Så håper noen der ute har tips til meg :) 

Tenker da å ha min egen unge, og evt 2-3 til. Vet ikke helt hvordan reglementet er på dette!? Eller om det i det hele tatt er noen grense.
Er det andre retningslinjer som må følges? Trenger man en slags godkjennelse av eiendommen osv?

På forhånd TUSEN TAKK for alle konstruktive og hjelpsomme svar :D 

Anonymkode: bcacd...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste du trenger å gjøre er å legge ut annonse på en barnevaktside å vente på svar,mer er det ikke å gjøre.

Anonymkode: dfc15...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene rundt det har jeg desverre ikke noe peiling på. Men har du sjekket om det er marked for dagmamma der du bor? Mange foretrekker barnehage/familiebarnehage når de alikevel må betale ganske mye for det.

Anonymkode: 9e26e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er egne regler for dagmamma, for at det skal være så enkelt som mulig å gjøre det hvitt. Ring skatteetaten og spør, da får du kvalifiserte svar.

Eller kanskje du finner noe her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/betalt-barnepass/informasjon-for-dagmammaer-som-passer-barn-hjemme-hos-seg-selv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Reglene rundt det har jeg desverre ikke noe peiling på. Men har du sjekket om det er marked for dagmamma der du bor? Mange foretrekker barnehage/familiebarnehage når de alikevel må betale ganske mye for det.

Anonymkode: 9e26e...814

Vet ikke helt hvordan jeg sjekker om det er marked for det :/ Men man betaler jo ikke mer for dagmamma enn bhg da. Går de i bhg, får man ikke kontantstøtte.. Bruker man dagmamma, koster det kontantstøtte + bhgpris. Pluss at barnet (i de fleste tilfeller) får mer "voksenkontakt"/oppmerksomhet som dagmamma, enn i bhg :) 

Anonymkode: bcacd...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vet ikke helt hvordan jeg sjekker om det er marked for det 😕 Men man betaler jo ikke mer for dagmamma enn bhg da. Går de i bhg, får man ikke kontantstøtte.. Bruker man dagmamma, koster det kontantstøtte + bhgpris. Pluss at barnet (i de fleste tilfeller) får mer "voksenkontakt"/oppmerksomhet som dagmamma, enn i bhg :) 

Anonymkode: bcacd...26b

Med lik pris så velger da mange heller barnehage siden det er regler for driften, utdannelse og innhold. Men legg ut annonse, så ser du fort om det er interesse for det.

Anonymkode: 9e26e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med lik pris så velger da mange heller barnehage siden det er regler for driften, utdannelse og innhold. Men legg ut annonse, så ser du fort om det er interesse for det.

Anonymkode: 9e26e...814

Men veldig mange må jo sende barna sine mye tidligere i bhg nå, pga permisjonsendringene. Og jeg har forstått det slik at foreldrene da ønsker dagmamma en periode før bhg :) 

Anonymkode: bcacd...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo alle barn født før 30. november rett på barnehageplass så det blir stadig færre som har behov for dagmamma i vente av plass. Har du noen pedagogisk bakgrunn/ utdannelse, kan være viktig for å «selge» seg i et smalt marked. 

Jeg tar imot små barn i barnehagen og har gjort det i 10 år og veldig få har vært hos dagmamma før de starter hos oss. Mange ordner seg med besteforeldre, naboer eller ulønnet permisjon. Nå er jo kontantstøtten på 7500 kroner som monner endel om man i tillegg kan ha avdragsfrihet på huslån i en periode el. Tror det sitter langt inne å betale 7500,- pluss max.pris i bhg- 3000,- = 10500,- for ukjent dagmamma uten erfaring. Just my opinion. 

Anonymkode: 5d82b...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eneste du trenger å gjøre er å legge ut annonse på en barnevaktside å vente på svar,mer er det ikke å gjøre.

Anonymkode: dfc15...697

Og ta betalinga svart, tenkte du? 

Anonymkode: 33a61...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle tjene penger, du? 10500 kr x minimum 3 pluss egen kontaktstøtte = mer enn min lærerlønn :-) Tror du ser for deg at folk skal betale vel mye for et opplegg somikke er "sikret" i ulike varianter som utdannelse, erfaring osv.

Anonymkode: fd71b...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jo alle barn født før 30. november rett på barnehageplass så det blir stadig færre som har behov for dagmamma i vente av plass. Har du noen pedagogisk bakgrunn/ utdannelse, kan være viktig for å «selge» seg i et smalt marked. 

Jeg tar imot små barn i barnehagen og har gjort det i 10 år og veldig få har vært hos dagmamma før de starter hos oss. Mange ordner seg med besteforeldre, naboer eller ulønnet permisjon. Nå er jo kontantstøtten på 7500 kroner som monner endel om man i tillegg kan ha avdragsfrihet på huslån i en periode el. Tror det sitter langt inne å betale 7500,- pluss max.pris i bhg- 3000,- = 10500,- for ukjent dagmamma uten erfaring. Just my opinion. 

Anonymkode: 5d82b...ec0

Men nå drar jo du en veldig hastig konklusjon om at jeg da ville vært en dagmamma uten erfaring?! Det står ingen steder at jeg ikke har jobbet med barn før.. Jeg har jobbet både på barneskole, barnehage og 1 til 1 med barn med spesielle behov. Så jo, litt erfaring har jeg jo i sekken..

Anonymkode: bcacd...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle tjene penger, du? 10500 kr x minimum 3 pluss egen kontaktstøtte = mer enn min lærerlønn :-) Tror du ser for deg at folk skal betale vel mye for et opplegg somikke er "sikret" i ulike varianter som utdannelse, erfaring osv.

Anonymkode: fd71b...383

Minimum 3? Jeg skrev 2-3 unger. Og når dette evt er i sving, så er mitt barn over 2 år, så da får ikke jeg kontantstøtte nei :) 
Men ja, det ville jo blitt som en helt vanlig jobb, jeg må jo tjene penger.. Kan jo ikke bare la det gå opp i opp, har da lån, barn, og andre utgifter jeg som alle andre :) 

Anonymkode: bcacd...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker å bli dagmamma, men er usikker på hvordan jeg går frem..

Er det slik at jeg må opprette et enkeltmannsforetak? Evt et AS? Og er det da mye som må "loggføres" osv ift selvangivelse, eller andre ting? 
Jeg har prøvd å lese meg opp litt rundt dette, men blei ikke helt klok. Så håper noen der ute har tips til meg :) 

Tenker da å ha min egen unge, og evt 2-3 til. Vet ikke helt hvordan reglementet er på dette!? Eller om det i det hele tatt er noen grense.
Er det andre retningslinjer som må følges? Trenger man en slags godkjennelse av eiendommen osv?

På forhånd TUSEN TAKK for alle konstruktive og hjelpsomme svar :D 

Anonymkode: bcacd...26b

Dersom du skal være dagmamma for mer enn 3 barn, inkludert egne barn under skolealder, og barna er hos deg regelmessig og mer enn 10 timer i uka, må du søke kommunen om godkjenning. Du må følge forskrifter som gjelder for skole og barnehage når det gjelder miljørettet helsevern. 

Ved pass av barn hjemme hos deg, er du selvstendig næringsdrivende, du trenger ikke å føre regnskap eller fylle ut næringsoppgave, du må betale trygdeavgift og skatten din selv, du får fradrag for slitasje etc, må sørge for egne forsikringer, du har vanligvis rett på sykepenger, og opparbeider deg pensjon,  foreldrene må sende inn en egen melding (A-melding) til skattemyndighetene.

Inntekten din / grunnlaget for sykepenger og pensjon, er ikke beløpet som foreldrene betaler, men beløpet etter fratrekk for slitasje og kostnader til mat etc er trukket fra. Dvs det samme beløpet som du skatter av. 

 

Anonymkode: 49e3d...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå drar jo du en veldig hastig konklusjon om at jeg da ville vært en dagmamma uten erfaring?! Det står ingen steder at jeg ikke har jobbet med barn før.. Jeg har jobbet både på barneskole, barnehage og 1 til 1 med barn med spesielle behov. Så jo, litt erfaring har jeg jo i sekken..

Anonymkode: bcacd...26b

Du skrev ingenting om pedagogisk erfaring i HI, men stemmer at jeg konkluderte litt raskt der. Uansett så er du bare 1 person og dagmamma er jo mer sårbart da du eller barnet ditt kan bli syk, hva gjør du da? Uavhengig av dagmammaens kompetanse er 10500 kroner veldig mye penger for barnepass pr mnd. Da må du registrere deg og innrapportere så de kan få skattefradrag for barnepass i allefall. 

Jeg passet 1 nabobarn da jeg var i ulønnet permisjon med eget barn, 2-3 dager i uka for å hjelpe de, det var travelt synes jeg, 3-4 barn rundt 1 år alene er mye jobb. Lykke til! 

Anonymkode: 5d82b...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen vil betale over 10 000 kr i mnd for å ha barnet sitt hos en fremmed uten noen kontroll, når man kan heller ha barnet i en familiebarnehage hvis man ønsker mindre forhold

Anonymkode: 9e26e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...