Gå til innhold

Åh, det er så stress! Hva kan jeg gjøre??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber 100%, 8-16 hver dag. Mannen jobber omtrent likt. Vi har 3 barn, og de går alle på én aktivitet hver. Nå som skolen er igang, er også fritidsaktivitene det. Og det er stress, stress, stress. Første aktivitet er mandag fra 17-18:30. Vi rekker ikke middag før, og etter er det lekser, dusjing, pakking av klær til dagen etter osv. Dagen etter er det nr to som er på fra 17-18. Torsdager er det én fra 17-19, og én fra 17:30-19. 

Hvordan får dere det til? I dag var det 3 x vått regntøy i tillegg, dusjing og middag. Jeg føler at jeg bare maser og roper konstant. Dette går jo ikke!!

Anonymkode: a8e24...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har valgt å jobbe redusert og heller tåle en litt strammere økonomi(ja, det er til tider tungt og stress det også men må bare gjøre det beste ut av det). Bare en av oss har 8-16 jobb. Jeg jobber imidlertid kveld to dager i uka, litt mer på mannen de dagene, men det går greit.

Og bare en aktivitet på hver av ungene. Den minste er under skolealder og har ikke noen aktiviteter enda.

Noen dager blir det lettvint middag. (ja man overlever på halvfabrikata innimellom.) 

Anonymkode: 7cb7a...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 barn i skolealder. Vi har avtaler med andre foreldre og bytter på å kjøre/hente på aktivitetene som er litt unna, samt bortekamper. Det er 3 km til fotball/håndball. Dit sykler dem selv fra de er ca 7-8 år. 

Anonymkode: 02f14...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare se hva dere orker. Hvis alle aktiviteter oppleves som stress må dere kanskje kutte ned eller finne løsninger. Vi har fem barn, og aktiviteter syv dager i uken, men vi opplever det ikke stressende. Mandag foregår tre aktiviteter samtidig. Det ene barnet klarer seg selv til og fra trening, det andre må følges (aktiviteten krever at en forelder er med og er tilstede under hele treningen) med minstemann på slep. Den tredje treningen foregår seks mil unna, så der er det kjøring til og fra. Vi koser oss med dette. Tid i bil er fin for å skravle med tenåringen, og minste får kosetid når hun er med storesøster og mamma eller pappa. Noen dager får vi trent selv mens barna trener. Vi spiser middag sammen hver dag. Hvis treningene er tidlig spiser vi lett mat når vi kommer hjem og middag til kvelds. 

Anonymkode: b621c...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har løst det med at barna tar buss, i hvert fall en av veiene. Det gjør våre, så henter vi etter trening. 

Anonymkode: 2d04c...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmeligheten er vel bare å ikke stresse seg opp.

Om dere jobber dag begge to er vel begge foreldrene ledig om kvelden? Hvorfor kan ikke en forelder kjøre til trening mens den andre er hjemme og spiser middag med de to andre ungene, så kan den som følger på trening spise middagsrester til kvelds sammen med barnet som har trent?

Vi har fire barn, og mannen jobber ofte om kvelden også. Vi samkjører med andre foreldre, kjører og henter annenhver gang. Vi har også innsett at noen dager kan vi ikke spise middag sammen, da blir det rester i microen for den som ikke fikk spist med resten av gjengen.

Vi spiser stort sett middag kl 17, de som er hjemme spiser, de som er på trening får rester etterpå.

Anonymkode: fad44...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det bare er stress, må dere organisere dere annerledes. Aksepter at det blir lette middager innimellom. 1 kjører og 1 er hjemme og lager middag og gjør lekser med de barna som er hjemme.

Enig med en over her som sa at tiden i bil til og fra er gull, det er da jenta mi prater mest! Se det positive i situasjonen både for den som kjører og den som er hjemme. Ta en treningsøkt selv mens du venter på poden.

Stresset sitter i hodet ditt. Du kommer ikke til å se sofaen på enda mange år...

Anonymkode: 00424...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn som begge trener 2 dager i uken. Begge treningene i år havnet på de samme dagene. Onsdager 19-20.30 og 18-20, torsdager 17-18.30 og 18-19.30. I tillegg er det kamp to dager per uke 18.00-19.00 (mandager og tirsdager) og kamper nesten hver helg frem til jul. 

Rekker å lage middag mellom slagene, men er da ikke tilstede under treninger da de trener på steder med 20 min kjøretid fra hverandre. Av og til får vi ikke spist middag sammen, men jeg spiser litt med begge. 

Slitsomt og gøy på samme tid.

Anonymkode: 9ec79...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må sette dere ned og lage en plan. En voksen kjører og henter på trening, den andre er hjemme med de andre barna og har middag klar til alle er hjemme for kvelden? 

Ev hadde jeg sett grundig på muligheten for å jobbe litt redusert. Jeg jobber 90 % og det er utrolig hva de 45 min gjør i hverdagen. De er vel verd de tusenlappene jeg misser på lønnsslippen. 

Anonymkode: 90263...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må sette dere ned og lage en plan. En voksen kjører og henter på trening, den andre er hjemme med de andre barna og har middag klar til alle er hjemme for kvelden? 

Ev hadde jeg sett grundig på muligheten for å jobbe litt redusert. Jeg jobber 90 % og det er utrolig hva de 45 min gjør i hverdagen. De er vel verd de tusenlappene jeg misser på lønnsslippen. 

Anonymkode: 90263...d55

Det er mange som ikke kan få kortere arbeidsdag selv om de jobber redusert

Anonymkode: fd853...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange som ikke kan få kortere arbeidsdag selv om de jobber redusert

Anonymkode: fd853...e6b

Og det er mange som kan få det. 

Anonymkode: 90263...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungene lage middag. Her må de lage middag fra 4.klasse. Den dagen de lager middag er den dagen jeg ikke er hjemme fra jobb 17, og har selv trening på kvelden, helt gull å komme hjem til dekket bord og ferdig middag. Leksene gjør de rett etter skolen før vi er ferdige på jobb. Trenger de hjelp sender de en sms eller venter med akkurat den leksen til vi kommer hjem. De går til trening selv, når det gjelder kamper så er det alltid melding fra trenerne om samkjøring på Spond. De gangene vi ikke kan kjøre selv er det ikke noe stress å sitte på til en av de som kjører. De ukene det går i ett så blir husarbeide overlatt til helgen. 

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se det som en morsom utfordring, ikke som stress. Vi får det til i dag også, gjør vi ikke? Dette er livet ditt, du kan ikke ha en negativ innstilling. Alt som er MYE er ikke STRESS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det at barna har aktiviteter er veldig viktig. Jeg tenker at dere foreldre bare må klare det rett og slett. 

Hva med å lage en gryterett på kvelden i forveien? Bare å varme i mikroen? 

Og ikke stress. Det smitter over. 

Etterhvert blir barna store og klarer seg mere selv. 🌸

Lev i nuet. Ikke bli stressa for hva du skal resten av uka. 

Jeg husker vi spiste grandis to dager i uka før jeg dro på håndballtrening.  Det funket det.

 

Anonymkode: 402ac...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...