Gå til innhold

Du som har en "vanlig jobb" uten lederansvar eller ekstra oppgaver.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan jobber du? Jeg jobber i en privat bedrift, hvor det er sesongbetont. Det som er litt kjipt, er at det forventet at vi jobber overtid. Min nærmeste leder har sagt at hun gjerne vil og kan jobbe mye. Vi andre som ikke har videre ansvar ønsker ikke å jobbe slik. Jeg har ikke mulighet for det, og ønsker det heller ikke. Jeg jobber og bidrar når jeg må, men ikke fordi vi har for mye å gjøre sånn annenhver dag. Jeg går når min arbeidsdag er over, og føler noen ganger det er litt misstemning....Men jeg orker rett og slett ikke å ha det slik at jeg ikke vet når tid arbeidsdagen min ender. 

Hvordan har dere det? 

Anonymkode: 47768...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faste vakter, og jobber sjelden overtid.

Mannen driver for seg selv og har flere personer ansatt, og han sier at de er lite villige til å jobbe overtid og han forstår det. De har et liv utenom jobb, det er barn som skal hentes, treninger som skal gjennomføres, middager som er laget eller skal lages, selvfølgelig kan de ikke uten videre jobbe overtid. Så det blir en del overtid på mannen min da, for han eier jo bedriften og jobber mye. Så prøver de å planlegge litt, så de ansatte kan velge litt selv når det er travle perioder. De bestemmer da at de skal jobbe overtid den og den dagen også er det planlagt på forhånd. Men man kan selvfølgelig ikke forvente at de skal jobbe overtid hver uke, de fleste jobber for å finansiere fritiden sin, de lever ikke for å jobbe.

Anonymkode: aabad...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 8-16 mandag til fredag. Har mine faste oppgaver, jobber jeg overtid er det fordi jeg ønsker selv. Som regel går jeg rundt 15.30 siden jeg styrer hverdagen for det meste selv og har mange timer tilgode.

Anonymkode: 2ab9b...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber, enn så lenge, i et privat firma. De betaler ikke overtid, så av prinsipp jobber jeg ikke noe ekstra. 

Jeg har fått ny jobb i staten, begynner i stillingen om et par måneder. Der er det en selvfølge med overtidsbetalt. I travle perioder er det forventet at man legger inn ekstra timer, som enten kan avspaseres eller overtidsbetales. 

Anonymkode: c73aa...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i et stort privat selskap. Siv.ing uten personalansvar. Jobber vanligvis en halvtime ekstra pr dag ( 8,5 time) for og jobbe inn til jul, påske, vinterferie og høstferie, tannlegetime til meg og ungene, samtaler i skole og andre ting jeg må avspasere for. Ikke forventet at vi jobber ekstra på generelt grunnlag. Jobber mye ekstra i perioder det er innspurt, men da i en begrenset og avklart periode.

Anonymkode: 635b2...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvisket er sesongbetont arbeidsplass har dere vel kanskje en kontrakt Som sier at arbeidstiden gjennomsnittsberegnes??

Anonymkode: d9ab3...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber, enn så lenge, i et privat firma. De betaler ikke overtid, så av prinsipp jobber jeg ikke noe ekstra. 

Jeg har fått ny jobb i staten, begynner i stillingen om et par måneder. Der er det en selvfølge med overtidsbetalt. I travle perioder er det forventet at man legger inn ekstra timer, som enten kan avspaseres eller overtidsbetales. 

Anonymkode: c73aa...e3e

I staten det ingen selvfølge med overtidsbetaling altså!

tariffavtalen i staten sier fleksitid og gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Inntil 12timer om dagen uten overtidsbetalt men mot avspasering. 

Anonymkode: d9ab3...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I staten det ingen selvfølge med overtidsbetaling altså!

tariffavtalen i staten sier fleksitid og gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Inntil 12timer om dagen uten overtidsbetalt men mot avspasering. 

Anonymkode: d9ab3...57d

Men på arbeidsplassen jeg skal begynne på er det en selvfølge med overtidsbetaling.  Jeg kjenner flere av de ansatte, så dette er avklart. 

Anonymkode: c73aa...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er saksbehandler i NAV, kommunal del. Jeg jobber 8-15.30, men for å bli ferdig med saker så jobber jeg som regel til 16.15 de fleste dagene. Plusstimer tas ut i rolige perioder. Er det behov for mer jobbing for å få unna bunkene, så gjør jeg det. Bestemmer stort sett selv så lenge jeg ikke opparbeider meg for mye plusstid. Om vi skal få overtidsbetalt så må det komme fra leder at vi jobber over.  Er ikke alle jobber slik at man legger inn litt ekstra når det er behov? Tror ikke jeg vet om noen som ikke gjør det. 

Anonymkode: 027a0...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen. I avdelingen jeg jobber i er det alltid mye å gjøre. Kunne jobbet overtid hver dag hele året. Men ingen forventer det. Dersom det topper seg veldig kan de som vil inngå avtale om å jobbe overtid som kan betales ut i lønn, dersom leder tar inititativ til det. Ellers blir det bare plusstimer som kan avspaserer. Jeg jobber sjeldent over da jeg er alenemor. Skulle helst gått litt før hver dag😂

Anonymkode: 0a880...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus. Noe overtid kan vi bli spurt om, men det dreier seg som oftest om forskjøvet arbeidstid, i noen tilfeller rene overtidstimer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i Ppt som pp-rådgiver. Det er mye å gjøre store deler av året. Jobber mye overtid, men vi får ikke ekstra betalt. Overtid tas ut i avspassering i skoleferien (en time overtid på kveldstid eller helg tilsvarer en time avspassering). Overtiden er ikke pålagt, men samvittigheten pålegger oss ekstra arbeidet. Jeg strever med å få kabalen til å gå opp hjemme, samtidig strekker man seg også litt av hensyn til klienter og arbeidsgiver.

Anonymkode: 28d1a...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i Ppt som pp-rådgiver. Det er mye å gjøre store deler av året. Jobber mye overtid, men vi får ikke ekstra betalt. Overtid tas ut i avspassering i skoleferien (en time overtid på kveldstid eller helg tilsvarer en time avspassering). Overtiden er ikke pålagt, men samvittigheten pålegger oss ekstra arbeidet. Jeg strever med å få kabalen til å gå opp hjemme, samtidig strekker man seg også litt av hensyn til klienter og arbeidsgiver.

Anonymkode: 28d1a...586

Det er ikke lov å ikke utbetale overtid. Om du avspaserer skal du likevel ha overtidstillegg + avspasering time mot time

Anonymkode: d9141...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.8.2019 den 16.52, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber, enn så lenge, i et privat firma. De betaler ikke overtid, så av prinsipp jobber jeg ikke noe ekstra. 

Jeg har fått ny jobb i staten, begynner i stillingen om et par måneder. Der er det en selvfølge med overtidsbetalt. I travle perioder er det forventet at man legger inn ekstra timer, som enten kan avspaseres eller overtidsbetales. 

Anonymkode: c73aa...e3e

Du kommer til å bli skuffet. Staten er den verste arbeidsgiveren. 

Jeg jobber som lege uten noe leder ansvar. Jeg har fått beskjed om at vi ikke får skrive overtid, men oppgavene vi pålegges lar seg umulig løse i denne arbeidstiden vi har. Så vi maskerer det virkelige behovet ved avdelingen ved å jobbe gratis overtid. Ikke er det lett å nekte heller da vi er svært mange som går i midlertidige vikariat og folk er redde for å ikke få beholde jobben. 

Anonymkode: 2dc96...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kommer til å bli skuffet. Staten er den verste arbeidsgiveren. 

Jeg jobber som lege uten noe leder ansvar. Jeg har fått beskjed om at vi ikke får skrive overtid, men oppgavene vi pålegges lar seg umulig løse i denne arbeidstiden vi har. Så vi maskerer det virkelige behovet ved avdelingen ved å jobbe gratis overtid. Ikke er det lett å nekte heller da vi er svært mange som går i midlertidige vikariat og folk er redde for å ikke få beholde jobben. 

Anonymkode: 2dc96...1c5

*lederansvar

Anonymkode: 2dc96...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kommunen, turnus. Har bare seinvakter og 4 hver helg. Sjelden jeg jobber overtid. Hender av og til hvis nattevakten er for sein men ellers aldri for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov å ikke utbetale overtid. Om du avspaserer skal du likevel ha overtidstillegg + avspasering time mot time

Anonymkode: d9141...95d

Nei, det er kun hvis det er pålagt overtid. Ikke ved fleksitid. Dette er realiteten ved tariffavtalene i stat og kommune. 

Anonymkode: d9ab3...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i staten med fleksitid. Ikke noe stress. Får betalt overtid om jeg ønsker å ta på meg ekstra men det er frivillig. Har sommertid og en fleksibel hverdag. Alle jobber jeg har hatt har fleksitid, hadde  knapt klart å tilpasse meg uten nå som det er blitt et gode jeg tar for gitt.

Anonymkode: 90367...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...